Mladí řidiči a jejich výcvik ve Švédsku

Ve Švédsku byl proveden průzkum týkající se mladých řidičů a jejich výcviku. Bylo zjišťováno, jak se životní styl odráží v řidičském výcviku mladých, někdy již šestnáctiletých uchazečů o řidičské oprávnění.
Mladí řidiči a jejich výcvik ve Švédsku
Studie, která byla provedena pomocí dotazníkového šetření, se zúčastnilo celkem 600 šestnácti a sedmnáctiletých v rámci celého Švédska. Účastníci byli rozděleni do socioekonomických skupin (bílé límečky a modré límečky) a životních stylů (orientace na přátele, okolní svět a rodiče).

Výzkumem bylo zjištěno, že děti v rodinách „bílých“ límečků získávají v tomto věku řidičské oprávnění ve více případech než děti z rodin „modrých“ límečků. Jeden z důvodů pro tu druhou skupinu, která nezískává řidičské oprávnění je ten, že si to nemohou dovolit, zatímco děti bez řidičského oprávnění v rodinách bílých límečků prohlašují (tvrdí), že o řízení nemají zájem nebo nemají na autoškolu čas.

Od 1. září 1993 platí ve Švédsku zákon, podle kterého je dovolen výcvik řidičů s pomocným instruktorem již od věku 16 let (oproti dřívější právní úpravě 17 let a 6 měsíců). Záměr tohoto opatření je ten, aby se umožnilo mladým lidem získat více zkušeností s řízením motorových vozidel a seznámit se s pravidly bezpečnosti silničního provozu dříve, než získají řidičské oprávnění a aby se snížilo riziko dopravních nehod. Cílem této studie bylo zjistit, jaké osoby využívají této snížené věkové hranice 16 let pokud jde o socioekonomiku a životní styl.

Počet najetých kilometrů se hodně liší mezi skupinami různého životního stylu. Skupina orientovaná navenek řídí nejvíce. Další faktory, které mladému člověku dodávají sebedůvěru pro získání řidičského oprávnění:

  • ve vlastní rodině má několik jejích členů řidičské oprávnění
  • rodina má několik automobilů
  • život trávený s několika dospělými
  • řízení automobilu (možnost vyzkoušet si) před dosažením věku 16 let
  • má přátele, kteří vlastní řidičské oprávnění
      Zdroj: CDV
    • TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

      Škoda Fabia edition R5

      Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

      15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
      Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

      Mazda MX-5 RF (minitest)

      Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

      12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
      TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

      Lada Vesta SW Cross

      Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

      10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků