Mladí řidiči a jejich výcvik ve Švédsku

Ve Švédsku byl proveden průzkum týkající se mladých řidičů a jejich výcviku. Bylo zjišťováno, jak se životní styl odráží v řidičském výcviku mladých, někdy již šestnáctiletých uchazečů o řidičské oprávnění.
Mladí řidiči a jejich výcvik ve Švédsku
Studie, která byla provedena pomocí dotazníkového šetření, se zúčastnilo celkem 600 šestnácti a sedmnáctiletých v rámci celého Švédska. Účastníci byli rozděleni do socioekonomických skupin (bílé límečky a modré límečky) a životních stylů (orientace na přátele, okolní svět a rodiče).

Výzkumem bylo zjištěno, že děti v rodinách „bílých“ límečků získávají v tomto věku řidičské oprávnění ve více případech než děti z rodin „modrých“ límečků. Jeden z důvodů pro tu druhou skupinu, která nezískává řidičské oprávnění je ten, že si to nemohou dovolit, zatímco děti bez řidičského oprávnění v rodinách bílých límečků prohlašují (tvrdí), že o řízení nemají zájem nebo nemají na autoškolu čas.

Od 1. září 1993 platí ve Švédsku zákon, podle kterého je dovolen výcvik řidičů s pomocným instruktorem již od věku 16 let (oproti dřívější právní úpravě 17 let a 6 měsíců). Záměr tohoto opatření je ten, aby se umožnilo mladým lidem získat více zkušeností s řízením motorových vozidel a seznámit se s pravidly bezpečnosti silničního provozu dříve, než získají řidičské oprávnění a aby se snížilo riziko dopravních nehod. Cílem této studie bylo zjistit, jaké osoby využívají této snížené věkové hranice 16 let pokud jde o socioekonomiku a životní styl.

Počet najetých kilometrů se hodně liší mezi skupinami různého životního stylu. Skupina orientovaná navenek řídí nejvíce. Další faktory, které mladému člověku dodávají sebedůvěru pro získání řidičského oprávnění:

  • ve vlastní rodině má několik jejích členů řidičské oprávnění
  • rodina má několik automobilů
  • život trávený s několika dospělými
  • řízení automobilu (možnost vyzkoušet si) před dosažením věku 16 let
  • má přátele, kteří vlastní řidičské oprávnění
      Zdroj: CDV
    • Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

      Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

      Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

      16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
      TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

      Jeep Compass 2,0 MultiJet

      Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

      12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
      Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

      Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

      Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

      10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků