Mladí řidiči a jejich výcvik ve Švédsku

Ve Švédsku byl proveden průzkum týkající se mladých řidičů a jejich výcviku. Bylo zjišťováno, jak se životní styl odráží v řidičském výcviku mladých, někdy již šestnáctiletých uchazečů o řidičské oprávnění.
Mladí řidiči a jejich výcvik ve Švédsku
Studie, která byla provedena pomocí dotazníkového šetření, se zúčastnilo celkem 600 šestnácti a sedmnáctiletých v rámci celého Švédska. Účastníci byli rozděleni do socioekonomických skupin (bílé límečky a modré límečky) a životních stylů (orientace na přátele, okolní svět a rodiče).

Výzkumem bylo zjištěno, že děti v rodinách „bílých“ límečků získávají v tomto věku řidičské oprávnění ve více případech než děti z rodin „modrých“ límečků. Jeden z důvodů pro tu druhou skupinu, která nezískává řidičské oprávnění je ten, že si to nemohou dovolit, zatímco děti bez řidičského oprávnění v rodinách bílých límečků prohlašují (tvrdí), že o řízení nemají zájem nebo nemají na autoškolu čas.

Od 1. září 1993 platí ve Švédsku zákon, podle kterého je dovolen výcvik řidičů s pomocným instruktorem již od věku 16 let (oproti dřívější právní úpravě 17 let a 6 měsíců). Záměr tohoto opatření je ten, aby se umožnilo mladým lidem získat více zkušeností s řízením motorových vozidel a seznámit se s pravidly bezpečnosti silničního provozu dříve, než získají řidičské oprávnění a aby se snížilo riziko dopravních nehod. Cílem této studie bylo zjistit, jaké osoby využívají této snížené věkové hranice 16 let pokud jde o socioekonomiku a životní styl.

Počet najetých kilometrů se hodně liší mezi skupinami různého životního stylu. Skupina orientovaná navenek řídí nejvíce. Další faktory, které mladému člověku dodávají sebedůvěru pro získání řidičského oprávnění:

  • ve vlastní rodině má několik jejích členů řidičské oprávnění
  • rodina má několik automobilů
  • život trávený s několika dospělými
  • řízení automobilu (možnost vyzkoušet si) před dosažením věku 16 let
  • má přátele, kteří vlastní řidičské oprávnění
      Zdroj: CDV
    • bazar

      Nissan Juke 1,2
      Rok výroby: 2017
      Stav: nový vůz
      Cena: 370 000 Kč
      Renault Thalia 1,4
      Rok výroby: 2006
      Stav: 52 888 km
      Cena: 60 000 Kč
      Hyundai ix20 1,6
      Rok výroby: 2011
      Stav: 67 361 km
      Cena: 216 000 Kč
      Skoda Octavia 1,9
      Rok výroby: 2005
      Stav: 349 860 km
      Cena: 73 000 Kč
      Skoda Octavia 1,9
      Rok výroby: 2006
      Stav: 267 318 km
      Cena: 90 000 Kč
      Skoda Superb 2
      Rok výroby: 2010
      Stav: 159 691 km
      Cena: 295 000 Kč
      Nabídka dalších vozů
      Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

      Renault Koleos

      Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

      17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
      Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

      Suzuki Ignis

      Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

      13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
      Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

      Ojetina: BMW Z4

      Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

      12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků