Mladí lidé za volantem (diskuse)

Dnes se v seriálu lidé za volantem zaměříme na řidiče – juniory. Jde o čerstvé držitele řidičských průkazů, o řidiče s minimální praxí a nulovou „vyježděností“ ve věkové kategorii 18-25 let. Věděli jste, že dopravní nehody jsou nejčastějším důvodem jejich předčasného úmrtí?
Mladí lidé za volantem (diskuse)

Mladí umírají nejčastěji za volantem

Nejčastější příčinou úmrtí občanů ČR ve věku 18-25 let jsou právě dopravní nehody. Je to smutné prvenství. Příčinou je především nezodpovědné chování, bezohlednost a příliš mnoho nevybouřeného adrenalinu v krvi.

Každý, kdo chce řídit vozidlo, musí projít procesem získání řidičského oprávnění. Časem sbírá zkušenosti a v řízení se zlepšuje (do určité doby), trénuje své smysly a začleňuje se do plynulého provozu. Rychleji reaguje, předvídá a postupem času si uvědomuje možné následky nezodpovědného chování na silnicích, tudíž se stává zodpovědnějším.

Mladí řidiči a řidičky představují nejrizikovější skupinu lidí za volantem. Na nehodách se podílejí velmi často. Věk do 22 let je nejkritičtější. Těmto „mláďatům“ chybí především zkušenosti a předvídavost, naopak jim nechybí „nadupané“ vozy a velmi silné sebevědomí.

Přeceňování, riskování, bezohledné chování a arogance vůči policii jsou hlavní příčinou tragických nehod. Často médii prolétne zpráva typu: „22letý mladík nezvládl při návratu z diskotéky vypůjčený vůz a zabil tři spolucestující ve věku 17-23 let. Sám však vyvázl s těžkým zraněním.“ Tito řidiči zkazí život hned několika lidem, včetně vlastního. Především rodičům nevinných obětí. Ti rázem ztrácejí smysl života a podléhají depresím. Vše obětovali svým potomkům, teď však zůstali na světě sami. Prázdné místnosti, beznaděj, smutek, pocity nespravedlnosti a nechuť žít. To vše je ubíjí kvůli jedné nehodě, která jim obrátila život.

Mladí, přibrzděte

Skutečnosti zmíněné v předcházejících odstavcích je nutné si uvědomovat již před získáním řidičského průkazu. Většinou je ale bohužel všechno jinak. Řidiči jsou páni silnic, ale jen do určité doby. Člověk je vůči nehodám tak trochu imunní, jelikož se na něj každý den valí z medií mnoho zpráv o hrůzách, neštěstí a utrpení ostatních. Imunita však padá ve chvíli, kdy takový osud postihne jeho samotného, případně někoho z jeho blízkého okolí.

Příčinu nezodpovědného počínání mladých jedinců hledejme především v jejich nedostatečné informovanosti, jak od rodičů, tak ve školách a především v autoškolách. Každý nový občánek se automaticky chtě nechtě stává účastníkem dopravního provozu. Musí znát především rizika s ním spojené. Více peněz a času by neuškodilo věnovat právě takovéto prevenci. Každý zmařený život na silnici je obrovská psychická zátěž pro jeho okolí a v neposlední řadě i finanční ztráta pro celou společnost.

Velmi často se setkávám s mladíky, kteří mě za každou cenu musí předjet, třeba přes dvojitou plnou čáru. Musí svým kamarádům dokázat, že jejich „pekáč“ je rychlejší než vše ostatní na silnici. Vždy raději zachovám chladnou hlavu a pokud to jde, pustím ho. Řidiče kolem vás nevychováte najížděním, záměrným bržděním, či vracením toho, co právě provedli oni vám, pouze to poukazuje na to, že jste stejní.

Zbytečná úmrtí

Závěrem bych si přál, aby na silnici neumírali ani mladí lidé, kteří mají většinu života před sebou, ani starší lidé, kteří nemohou za to, že to do nich nějaký takovýto blázen „napálí“. Nezávoďte s frajery, nemá to smysl. Je důležité se na silnici vzájemně tolerovat. Každý z nás občas pospíchá, proto neblokujte na dálnicích levé pruhy s odůvodněním, že dodržujete rychlost a vychováváte ostatní. Navíc se dopouštíte přestupku v podobě brždění dopravní provozu. Své děti poučte o všech možných úskalích v dopravě a ukažte několik příkladů zmařených životů ze svého okolí, snad to postačí k tomu, aby z nich jednou byli skvělí řidiči…

Zkušenost: Před několika lety jsem využil nabídky kamarádky, že nás její přátelé odvezou z diskotéky. Měli „vytuněnou“ Škodu 120, na silnici se chovali jako prasata, předjížděli tam, kde bych nepředjížděl ani s Imprezou. Málem jsme skončili pod autobusem. Minulo pár týdnů a kamarádka mi oznámila, že oba zahynuli při dopravní nehodě. Rok na to tu samou kamarádku málem zabil na náledí její přítel.

A co vy? Jak se díváte na mladé řidiče za volantem?

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků