Mladí lidé za volantem (diskuse)

Dnes se v seriálu lidé za volantem zaměříme na řidiče – juniory. Jde o čerstvé držitele řidičských průkazů, o řidiče s minimální praxí a nulovou „vyježděností“ ve věkové kategorii 18-25 let. Věděli jste, že dopravní nehody jsou nejčastějším důvodem jejich předčasného úmrtí?
Mladí lidé za volantem (diskuse)

Mladí umírají nejčastěji za volantem

Nejčastější příčinou úmrtí občanů ČR ve věku 18-25 let jsou právě dopravní nehody. Je to smutné prvenství. Příčinou je především nezodpovědné chování, bezohlednost a příliš mnoho nevybouřeného adrenalinu v krvi.

Každý, kdo chce řídit vozidlo, musí projít procesem získání řidičského oprávnění. Časem sbírá zkušenosti a v řízení se zlepšuje (do určité doby), trénuje své smysly a začleňuje se do plynulého provozu. Rychleji reaguje, předvídá a postupem času si uvědomuje možné následky nezodpovědného chování na silnicích, tudíž se stává zodpovědnějším.

Mladí řidiči a řidičky představují nejrizikovější skupinu lidí za volantem. Na nehodách se podílejí velmi často. Věk do 22 let je nejkritičtější. Těmto „mláďatům“ chybí především zkušenosti a předvídavost, naopak jim nechybí „nadupané“ vozy a velmi silné sebevědomí.

Přeceňování, riskování, bezohledné chování a arogance vůči policii jsou hlavní příčinou tragických nehod. Často médii prolétne zpráva typu: „22letý mladík nezvládl při návratu z diskotéky vypůjčený vůz a zabil tři spolucestující ve věku 17-23 let. Sám však vyvázl s těžkým zraněním.“ Tito řidiči zkazí život hned několika lidem, včetně vlastního. Především rodičům nevinných obětí. Ti rázem ztrácejí smysl života a podléhají depresím. Vše obětovali svým potomkům, teď však zůstali na světě sami. Prázdné místnosti, beznaděj, smutek, pocity nespravedlnosti a nechuť žít. To vše je ubíjí kvůli jedné nehodě, která jim obrátila život.

Mladí, přibrzděte

Skutečnosti zmíněné v předcházejících odstavcích je nutné si uvědomovat již před získáním řidičského průkazu. Většinou je ale bohužel všechno jinak. Řidiči jsou páni silnic, ale jen do určité doby. Člověk je vůči nehodám tak trochu imunní, jelikož se na něj každý den valí z medií mnoho zpráv o hrůzách, neštěstí a utrpení ostatních. Imunita však padá ve chvíli, kdy takový osud postihne jeho samotného, případně někoho z jeho blízkého okolí.

Příčinu nezodpovědného počínání mladých jedinců hledejme především v jejich nedostatečné informovanosti, jak od rodičů, tak ve školách a především v autoškolách. Každý nový občánek se automaticky chtě nechtě stává účastníkem dopravního provozu. Musí znát především rizika s ním spojené. Více peněz a času by neuškodilo věnovat právě takovéto prevenci. Každý zmařený život na silnici je obrovská psychická zátěž pro jeho okolí a v neposlední řadě i finanční ztráta pro celou společnost.

Velmi často se setkávám s mladíky, kteří mě za každou cenu musí předjet, třeba přes dvojitou plnou čáru. Musí svým kamarádům dokázat, že jejich „pekáč“ je rychlejší než vše ostatní na silnici. Vždy raději zachovám chladnou hlavu a pokud to jde, pustím ho. Řidiče kolem vás nevychováte najížděním, záměrným bržděním, či vracením toho, co právě provedli oni vám, pouze to poukazuje na to, že jste stejní.

Zbytečná úmrtí

Závěrem bych si přál, aby na silnici neumírali ani mladí lidé, kteří mají většinu života před sebou, ani starší lidé, kteří nemohou za to, že to do nich nějaký takovýto blázen „napálí“. Nezávoďte s frajery, nemá to smysl. Je důležité se na silnici vzájemně tolerovat. Každý z nás občas pospíchá, proto neblokujte na dálnicích levé pruhy s odůvodněním, že dodržujete rychlost a vychováváte ostatní. Navíc se dopouštíte přestupku v podobě brždění dopravní provozu. Své děti poučte o všech možných úskalích v dopravě a ukažte několik příkladů zmařených životů ze svého okolí, snad to postačí k tomu, aby z nich jednou byli skvělí řidiči…

Zkušenost: Před několika lety jsem využil nabídky kamarádky, že nás její přátelé odvezou z diskotéky. Měli „vytuněnou“ Škodu 120, na silnici se chovali jako prasata, předjížděli tam, kde bych nepředjížděl ani s Imprezou. Málem jsme skončili pod autobusem. Minulo pár týdnů a kamarádka mi oznámila, že oba zahynuli při dopravní nehodě. Rok na to tu samou kamarádku málem zabil na náledí její přítel.

A co vy? Jak se díváte na mladé řidiče za volantem?

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků