Mladí do 30 let bourají 2x častěji než starší řidiči. Důvod nepřekvapí

První zářijový víkend se bude na silnicích vyznačovat hustou dopravou a návratem rodin z prázdnin. Česká asociace pojišťoven (ČAP) tak chce přispět k bezpečnější dopravě kampaní, která má řidiče nabádat k odložení telefonu při řízení.

Průzkum ČAP, vytvořený agenturou STEM/MARK, upozorňuje na 8641 nehod, které musela šetřit Policie ČR jen během tohoto července. Více než 1500 nehod přitom způsobila nepozornost za volantem, což z ní dělá vůbec nejčastější příčinu dopravních nehod. Nepozornost pak bývá velmi často vyvolána manipulací s mobilním telefonem.

Ve snaze přispět k bezpečnějšímu návratu dětí z prázdnin tak ČAP pokračuje v kampani #nepozornostzabíjí, v rámci které se budou na silnicích během nadcházejícího víkendu objevovat pracovníci BESIPu ve společnosti s Policií ČR. Hlavní náplní akce bude řidiče nabádat k odložení telefonu při řízení a poučovat je o možných následcích.

Statistiky šokují: Používání mobilů za jízdy je větší problém, než jsme mysleli

Statistiky šokují: Používání mobilů za jízdy je větší problém, než jsme mysleli

Přestože je manipulace s mobilním zařízením za volantem v rozporu se zákonem, dopouští se jí všechny generace bez výjimky. Vůbec nejčastěji se ale tento nešvar vyskytuje u mladých řidičů do 30 let. Ze zmíněného průzkumu vyšlo najevo, že téměř polovina z nich za volantem běžně píše SMS zprávy a chatuje.

Jen během prvního měsíce prázdnin zemřelo na českých silnicích 54 osob. Z toho deset jich má na svědomí nepozornost. To znamená, že každý třetí den tak v červenci kvůli věnování se během jízdy jiným činnostem, například manipulaci s mobilním telefonem, přišel o život jeden člověk.

Používání mobilu při řízení výrazně zvyšuje riziko nehody. Nejčastěji se tohoto přestupku dopouští nejmladší generace řidičů od 18 do 29 let. Ze statistik České kanceláře pojistitelů vyplývá, že kvůli tomu nabourá téměř každý dvoustý řidič této věkové skupiny,“ komentuje situaci výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

VW našel geniální způsob, jak omezit používání mobilů za volantem

VW našel geniální způsob, jak omezit používání mobilů za volantem

Další data však ukazují, že mladí řidiči do 30 let jsou na druhou stranu mnohem více ohleduplní, když v autě vezou někoho dalšího. Téměř čtvrtina mladých v takovém případě telefon úplně odloží. U řidičů nad 45 let se stejně zachová pouze desetina z nich.

Rozptýlení řidičů ve střední generaci 30-44 let pak nejčastěji padá na telefonování za volantem, i když velké množství používá handsfree. „I krátký hovor však způsobuje značné informační přetížení řidiče, které upoutá pozornost na něco jiného. Je tedy důležité připomenout, že používání handsfree není zcela bezpečné, je jen povolené,“ vysvětluje Tomáš Neřold, pověřený vedoucí oddělení bezpečnosti provozu BESIP Ministerstva dopravy ČR.

Opravdu jsou SUV tak bezpečná, jak se říká? Posuďte tuto lehkou nehodu

Opravdu jsou SUV tak bezpečná, jak se říká? Posuďte tuto lehkou nehodu

Přijetí hovoru na telefonu, byť s handsfree, zabere zhruba 2 vteřiny, což při rychlosti 90 km/h znamená ujetí zhruba 50 metrů. Největší riziko ovšem způsobuje při telefonování nejstarší generace od 60 do 75 let, která stále volí klasický způsob, při němž drží telefon po celou dobu v ruce.

Na rozdíl od dalších států EU je nicméně postih za manipulaci s telefonem při řízení v ČR poměrně mírný. Řidičům totiž hrozí na místě pokuta do 1000 korun a dva trestné body, ve správním řízení pak 1500 až 2500 Kč.

Minitest Renault Captur 1.3 TCe: 1,333 stříbrných stříkaček na rozloučenou

Renault Captur 1.3 TCe (minitest)

Crossover Renault Captur se již brzy dočká nové generace. Stihli jsme se proto rozloučit s tou současnou, která nám připomněla, proč je tento malý nezmar tak populární.

dnes | Vladimír Kadera | 13 příspěvků
S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

19.  9.  2019 | Jan Mička | 16 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků