Mitsubishi v Tokiu v čele s novým Lancerem Evo

Mitsubishi je na tokijském autosalonu doma a podle očekávání se vytáhlo s celou řadou produkčních novinek a konceptů. Není to jen zcela nový Lancer Evo X, ale třeba i nový Freelander nebo zajímavý koncept Lancer MIEV. Pojďte se s námi podívat co si pro nás chystá Mitsubishi na nadcházející měsíce a roky.
Mitsubishi v Tokiu v čele s novým Lancerem Evo

Nový Outlander

Mitsubishi v Japonsku představilo novou generaci oblíbeného Outlanderu. Ten je postaven na zcela nové platformě, kterou budou využívat i další členové koncernu. Nové SUV se rozrostlo do všech stran a nově bude měřít na délku 4640 mm, na šířku 1800 mm a na výšku 1680 mm. To vše s rozvorem 2670 mm. Outlander bude dodáván tradičně v mnoha modifikacích, ať už pro pět nebo až sedm cestujících. Startovat bude se čtyřválcovým motorem MIVEC o objemu 2.4 l s výkonem 125 kW (170 k) a točivým momentem 226 Nm. O přenos výkonu se postará nová 6stupňová převodovka CVT s režimem sportovního řazení. Mitsubishi, jako tradiční zástupce automobilek, které nabízejí náhon na všechna kola, vybabil tímto systémem i nový Outlander. Trvalý náhon se systémem řízení dynamiky vozidla s pohonem všech kol (AWC) spolu s technologií aktivního řízení stability ASC a elektricky ovládaným systémem náhonu všech kol 4WD tak zajistí dobré jízdní vlastnosti jak na kvalitních silnicích, tak při jízdě mimo zpevněné komunikace. Vybrat si také můžete z dvojice kol. První jsou 16" kola z lehkých slitin s pneu 215/70 a druhé jsou pak velká 18" kola z lehkých slitin s pneu 225/55.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Concept-5:D

Jedním z vozů, které Mitsubishi představilo, ale s největší pravděpodobností nikdy nespatří prodejny, je koncept s "netradičním" názvem Concept-D:5. Koncept je předzvěstí nového modelu Delica. Koncept s jednoprostorovou karosérii a trvalým náhonem všech kol 4WD má za úkol, jako původní Delica, aby odvezl velký počet pasažérů téměř jakýmkoli terénem. Systém pohonu všech kol vychází z Outlanderu. Pohonná jednotka je také stejná. Jedná se tedy o čtyřválec MIVEC o objemu 2.4 litru a o přenos se stará automatická převodovka CVT. Přestože se jedná o koncept, který patří do těžkého terénu jsou na podvozku použity na přední nápravě vzpěry McPherson a vzadu je požito více-prvkové zavěšení. Koncept je 4735 mm dlouhý, 1815 mm široký a 1875 mm vysoký. Rozvor činí výborných 2850 mm. V otázce bezpečnosti je koncept vybaven technologií ASV, která zahrnuje:

  • Vnější monitorovací systém: 10 senzorů sleduje chodce nebo překážky v těsné blízkosti vozidla. Systém zvyšuje bezpečnost prostřednictvím varovného zvukového signálu.
  • Sledování jízdního pruhu: Palubní kamera monitoruje dělící čáru mezi jízdními pruhy a jakmile zjistí, že vozidlo začíná vychylovat ze svého jízdního pruhu, aplikuje tento systém na elektrický  posilovač řízení korektivní krouticí sílu, čímž zmírňuje námahu a únavu řidiče.
  • Adaptivní tempomat (ACC): Systém ACC využívá ke sledování vzdálenosti mezi tímto vozidlem a vozem jedoucím před ním radar s milimetrovou vlnovou délkou a na základě této vzdálenosti reguluje výkon motoru a snižuje převodový poměr CVT.  Díky neustálému udržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly umožňuje systém ACC pohodlnou jízdu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Mitsubishi Concept:X

Opravdovou lahůdku pro milovníky krásných a výkonných vozů si připravilo Mitsubishi s modelem Concept:X. Ten je předzvěstí příští generace modelu Lancer a v představené verzi ukazuje, kam půjde ostrý model Lancer EVO. Jak bude ovšem vypada finální verze Lanceru a Lanceru EVO, který příjde v roce 2007 není zatím jasné. Koncept má délku 4530 mm, šířku 1830 mm a výšku 1470 mm a rozvor 2650 mm. O pohon se stará dvoulitrový přeplňovaný motor MIVEC s hliníkovým blokem, který dává výkon 220 kW (300 k). O výkon na všechna kole se stará upravená 6stupňová převodovka s možnosti manuálního řazení. O přenos výkonu se stará náhon na všechna kola 4WD s kontrolou řízení dynamiky (S-AWC). Přední náprava je poměrně klasická se vzpěrami McPherson, zadní je pak více-prvková. Zadní náprava disponuje systémem Roll Control Suspension (regulací příčného naklánění karosérie). Koncpet přišel s koly o rozměru 9x20" z lehkých slitin, které jsou obuty do pneu o rozměru 255/35. Vystavený koncept je již kompletně upraven pro verzi EVO, nechybí tak aerodynamický pak, zahrnující zadní přítlačné křídlo, zadní difusor, upravený přední nárazník s otvory pro přísun vzduchu k chladičům a brzdám a další.

Velmi potěšující informací je, že finální verze nového Lanceru by se neměla moc lišit od vystaveného konceptu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

I-koncept

Dalším představitelem nového stylu je představený I-koncept. Mimo netradiční řešení pohonu a designu je zde zajímavosti, že se jen velmi mírně pozměněná podoba objeví v příštím roce na japonském trhu. Malý minivan I-koncept s délkou 3395 mm, šířkou 1600 mm a výškou 1475 mm má umístěn motor netradičně vzadu a pohání zadní nápravu. Na to, jak malý je koncept na délku, má úctyhodný rozvor 2550 mm, to je způsobeno umístěním motoru dozadu a tím pádem, možností posunout přední a zadní kola do rohů vozu. Právě velký rozvor dokázal zajistit slušný vnitřní prostor pro posádku. Přeplňovaný motor o objemu 0,66 litru a dává výkon 47 kW.

Celkově Mitsubishi představí v Tokiu 17 vozů a konceptů, z nichž je většina novinek. Některé z nich si zaslouží pozornost pro svou technickou důmyslnost.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Lancer Evolution MIEV

Jedná se o představení technologie MIEV, což je nová generace vozidel s elektrickým pohonem, který Mitsubishi vyvíjí poslední roky. Tento systém je krokem automobilky pro zlepšení životního prostředí. Už z názvu vyplývá, že základem vozu je Lancer Evolution, který nabízí krom tradičního pojetí EVA i elektromotory. Ty jsou netradičně umístěny v nábojích kol. Ty pak pasují přesně do 20" kol, kterými je koncept vybaven. Každý z těchto elektromotorů dává výkon 50 kW a točivý moment 518 Nm. Maximální výkon je pak 200 kW (270 k) a protože je auto vybaveno motorem v každém kole, je možno přesně regulovat výkon, který putuje na každé z nich a tímto se otevřela nová cesta pro vytvoření systému řízení dynamiky vozidla. V jakémkoli okamžiku je možno velmi pružne a nezávisle regulovat výkon a tento systém pak překonává i Super All Wheel Control (S-AWC), který nyní Mitsubishi používá u aut s náhonem na všechna kola.

Motory, které jsou integrovány do kol jsou poháněny z lithiových akumulátorů ION, které jsou umísteny pod podlahou a příspívají tak ke snížení těžiště a zlepšení jízdních vlastností. Elektromotory dokáži koncept zrychlit z nuly na sto za méně, než 8 sekund a koncept pak dosáhne maximální rychlosti 180 km/h, což je jeden z nejlepších výsledu, jaký je dnes u elektromobilu dosažen.

V příštích dnech představí Mitsubishi i další modely a koncepty a my vám je pak postupně představíme. Mitsubishi to myslí s budoucnosti vážně, což nyní dokazuje svou tokijskuou prezentací.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků