Mitsubishi se nadechuje k evropské ofenzívě

V nabídce japonské automobilky Mitsubishi se má v roce 2004 konečně objevit konkurenceschopný malý vůz. Mitsubishi hlásí výraznou změnu stylu. V Evropě má přinést téměř dvojnásobný odbyt v roce 2005 oproti letošnímu roku.
Mitsubishi se nadechuje k evropské ofenzívě

Nový Mitsubishi Space Star charakterizuje elegantní design výraznějšího sportovního ducha. Model je na trhu od roku 1998, jeho současná podoba je však dynamičtější jak zvenčí, tak uvnitř. Vůz je na první pohled přitažlivější s účelným a příjemným interiérem. Rozměry a celková koncepce „polovysokého“ vozu se příliš nezměnily, auto měří do délky 4,05 m. Výškou 1,52 m sice ještě nepatří mezi MPV, kterým také říkáme velkoprostorové vozy, ale zdaleka se nejedná o běžný vůz klasické nízké koncepce. Představitelé dovozce, firmy Mitsubishi Denzel, ho nazývají „polovysokým“ automobilem, což je výstižné označení, které by si zasloužilo obecnější využití.

„Polovysokým“ vozidlem je například také Peugeot 307 Break a SW, avšak francouzská automobilka toto označení nepoužívá, i když se mu nebrání. V této souvislosti se nabízí i změna málo výstižného pojmu „velkoprostorový vůz“. Původně se týkalo modelu Renault Espace z poloviny osmdesátých let. Ten svou celkovou velikostí skutečně velký prostor nabízel. Jenže záhy se vyrojila řada malých až maličkých „velkoprostorových“ aut, ve kterých žádný velký prostor není. Jejich největší odlišností oproti vozům klasické koncepce je jejich vyšší výška. Proto se logicky nabízí označení „vysokoprostorový“ vůz. Mezinárodně používaný anglický název MPV - Multi Purpose Vehicle překládáme do češtiny jako víceúčelové vozidlo. Co si však pod tímto názvem představí nejširší veřejnost? Spíše nějaké terénní auto pro více účelů - na silnici, do terénu - než auto, které ty účely ukrývá uvnitř uspořádáním sedadel.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Bohatá výbava za příznivou cenu

Mitsubishi Space Star opět umožňuje variabilně manipulovat se zadními sedadly, objem zavazadlového prostoru se tak může měnit od 370 do 1370 litrů. Space Star je v nabídce se třemi úrovněmi výbavy - Family, Comfort a Avance. Základní pohonnou jednotkou zůstává benzínový motor objemu 1,3 l (60 kW/82 k), který dokáže vyvinout rychlost až 170 km/h. Docela svižnou motorizaci doprovází příznivá spotřeba paliva, v kombinovaném cyklu 6,7 l na 100 km jízdy. Základní provedení Mitsubishi Space Star stojí 363 000 Kč, přičemž ve výbavě se objevují nejen oba přední airbagy, ale také brzdový systém ABS, boční airbagy  a přední elektricky ovládaná okna. Silnější je pohonná jednotka 1,6 MPI (72 kw/98 k) a zcela nový agregát 1,8 MPI (82 kW/112 k). Systém GDI s přímým vstřikováním benzínu Mitsubishi přechodně v Evropě opouští do té doby, než se zavedou přísnější limity na kvalitu benzínu. Jeho současná horší kvalita v Evropě motorům GDI nesvědčí. Pod kapotou Space Staru lze zvolit i vznětový přeplňovaný motor se systémem vstřikování Common Rail ve dvou výkonových verzích - 1,9 Di-D (79 kW/108 k) a 1,9 Di-D High Power (85 kW/115 k), přičemž obě pohonné jednotky vykazují průměrnou spotřebu nafty 5,5 l v kombinovaném cyklu.

Nástup malého vozu

V březnu 2003 má přijít na evropské trhy atraktivní SUV Airtrek ve verzích s pohonem čtyř i dvou kol. Dovozce avizuje dvě pohonné jednotky - benzínový dvoulitr (103 kW/140 k) a vznětový motor stejného objemu (100 kW/136 k). V květnu 2004 nahradí dosavadní poměrně konzervativní Space Wagon velké MPV avantgardních tvarů nazvané SpaceLiner. Má jít o sportovní MPV s benzínovým motorem objemu 2,4 l (156 k) případně s dieselovým dvoulitrem (136 k). V září stejného roku se dočká modernizace model Lancer, v prodeji bude jako sedan nebo kombi.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Opravdový průlom do statistik prodejů si automobilka Mitsubishi slibuje od modelu malého vozu, který má přijít na trh v dubnu 2004. Jeho současné označení je NCC - New Concept Car. Vůz velikosti Peugeotu 206 má mít výrazně sportovní design v třídveřovém provedení, pětidveřové se koncepcí přiblíží vozům typu MPV. Zákazník si bude moci vybrat ze tří benzínových a dvou dieselových pohonných jednotek. Později se má pod kapotou nového vozu segmentu B objevit i přeplňovaný benzínový agregát objemu 1,5 l s výrazně sportovní charakteristikou.

Mitsubishi v Evropě v roce 2001 prodalo 213 000 automobilů, letos je v plánu pouze 211 000 vozů. Právě malé auto má výrazně posílit prodej automobilů značky zejména ve střední Evropě, kde vozy segmentu B s převahou "válcují" větší auta. Zdali jsou také nejpopulárnější, těžko říci. V každém případě tento region ještě zdaleka nedosahuje koupěschopnosti obyvatel západní Evropy, kde převažují nákupy vozů o kategorii vyšší, tedy nižší střední třídy. V roce 2005 plánuje Mitsubishi na "starém" kontinentu prodat již 385 000 vozů! Malý vůz má také změnit poněkud paradoxní situaci na českém trhu, kde více než polovinu prodaných mitsubishi tvoří luxusní "off road" Pajero. Letos si v České republice koupí vůz značky Mitsubishi  přibližně 1300 nových zákazníků, v roce 2005 by jich mělo být již 4000.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků