Mitsubishi Pajero slaví 20 let od zahájení sériové výroby

Jeden z nejvýznamnějších terénních vozů současnosti slaví výročí. Za jeho úspěchy stojí nejen kvalitní technické zpracování, ale také dlouholetá podpora od Mitsubishi na sportovním poli. Historii má tento model opravdu bohatou.
Mitsubishi Pajero slaví 20 let od zahájení sériové výroby

V těchto dnech uplynulo 20 let od zahájení sériové výroby modelu Mitsubishi Pajero, jednoho z nejúspěšnějších terénních vozů. Ve své době zpřístupnil široké obci motoristů zcela unikátní a nový koncept - nabídl vlastnosti dokonalého terénního automobilu ve spojení s pohodlím dobře vybavené limuzíny - to vše za dostupnou cenu. Nový vůz se dokonale trefil do očekávání zákazníků na celém světě a nové Pajero se stalo okamžitě nejprodávanějším vozem své kategorie a zůstalo jím prakticky dodnes.

Přestože Pajero letos slaví dvacet let od zahájení sériové výroby, k jeho úplným kořenům bychom v historii museli jít ještě téměř o půlstoletí dále - do časů před vypuknutím druhé světové války. Už v roce 1934 totiž začala společnost Mitsubishi experimentovat s osobními automobily s pohonem všech čtyř kol. Prvním byl prototyp označený PX 33, od něhož byly v krátkém sledu odvozeny ještě další čtyři varianty. Jedna z nich byla dokonce poháněna dieselovým agregátem Mitsubishi 445AD, což bylo v  té době něco neslýchaného.

První japonský vůz koncepce 4WD byl na světě, ale nikdy nepřekročil stádium experimentu. Teprve v roce 1953 se v Mitsubishi k "čtyřkolkám" opět vrátili. Tentokrát ovšem už jako k sériovému projektu. Mitsubishi tehdy podepsalo smlouvu o licenční výrobě s Willys Overland Corp., výrobcem slavného armádního jeepu. V Japonsku vyráběný Jeep CJ3 se tak stal základním kamenem dnešní široké palety sportovně užitkových vozů s třemi diamanty ve znaku.

Už koncem šedesátých let zákazníci ve stále větší míře projevovali zájem o luxusní vozy vhodné pro cestování v náročném terénu. V té době na trhu dostupné terénní automobily byly určené především pro vojenské účely (landrover nebo jeep), ale k splnění tužeb těchto nových "příležitostných dobrodruhů" byly málo komfortní. Otevřela se tak příležitost, kterou Mitsubishi dokonale využilo. Už v roce 1969 se objevil první koncept nového off-roadu - Minica Jeep, v roce 1973 jej následovala studie Pajero I,  následovaná studií Jeep Concept (1977) a završená další studií s definitivním názvem Pajero (1979). V té době už bylo jasné, že se nový vůz bude vyrábět.

Úspěchu nového automobilu bezděčně nahrála rostoucí popularita tehdy nového a médii velice sledovaného etapového závodu Paříž-Dakar. Značka Mitsubishi se tohoto "posledního dobrodružství" zúčastňuje od samého začátku a vozy Pajero dodnes získaly rekordní počet sedmi absolutních vítězství a jsou tak nejúspěšnějším vozem v této rallye.

Také pravidelná účast týmu Mitsubishi Ralliart ve Světovém poháru dálkových rallye organizovaném  FIA (pět celkových vítězství pro Mitsubishi Pajero) přispívá k tomu, že Pajero je silně vnímáno i na sportovním poli. Svědčí o tom i například nový model Pajero Evolution, který bude v příštích týdnech nasazen do seriálu Světového poháru dálkových rallye a který předznamenává, kudy se bude ubírat příští generace vozů této značky.

Do konce roku 2001 se v Japonsku vyrobilo 2 100 000 vozů Pajero, z nichž více než půldruhého miliónu směřovalo na export. V České republice je Pajero nejprodávanějším vozem kategorie "full-size off-road" a společně s modelem Pajero Sport se snaží prosadit i v kategorii SUV.

bazar

Mitsubishi ASX 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 82 708 km
Cena: 255 000 Kč
Mitsubishi ASX 1,8
Rok výroby: 2012
Stav: 81 447 km
Cena: 320 000 Kč
Mitsubishi ASX 1,8
Rok výroby: 2010
Stav: 106 111 km
Cena: 248 000 Kč
Mitsubishi ASX 1,8
Rok výroby: 2012
Stav: 100 756 km
Cena: 253 000 Kč
Mitsubishi ASX 1,8
Rok výroby: 2011
Stav: 122 991 km
Cena: 333 000 Kč
Mitsubishi Space Runner 2,4
Rok výroby: 2002
Stav: 189 740 km
Cena: 46 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků