Mitsubishi Pajero slaví 20 let od zahájení sériové výroby

Jeden z nejvýznamnějších terénních vozů současnosti slaví výročí. Za jeho úspěchy stojí nejen kvalitní technické zpracování, ale také dlouholetá podpora od Mitsubishi na sportovním poli. Historii má tento model opravdu bohatou.

V těchto dnech uplynulo 20 let od zahájení sériové výroby modelu Mitsubishi Pajero, jednoho z nejúspěšnějších terénních vozů. Ve své době zpřístupnil široké obci motoristů zcela unikátní a nový koncept - nabídl vlastnosti dokonalého terénního automobilu ve spojení s pohodlím dobře vybavené limuzíny - to vše za dostupnou cenu. Nový vůz se dokonale trefil do očekávání zákazníků na celém světě a nové Pajero se stalo okamžitě nejprodávanějším vozem své kategorie a zůstalo jím prakticky dodnes.

Přestože Pajero letos slaví dvacet let od zahájení sériové výroby, k jeho úplným kořenům bychom v historii museli jít ještě téměř o půlstoletí dále - do časů před vypuknutím druhé světové války. Už v roce 1934 totiž začala společnost Mitsubishi experimentovat s osobními automobily s pohonem všech čtyř kol. Prvním byl prototyp označený PX 33, od něhož byly v krátkém sledu odvozeny ještě další čtyři varianty. Jedna z nich byla dokonce poháněna dieselovým agregátem Mitsubishi 445AD, což bylo v  té době něco neslýchaného.

První japonský vůz koncepce 4WD byl na světě, ale nikdy nepřekročil stádium experimentu. Teprve v roce 1953 se v Mitsubishi k "čtyřkolkám" opět vrátili. Tentokrát ovšem už jako k sériovému projektu. Mitsubishi tehdy podepsalo smlouvu o licenční výrobě s Willys Overland Corp., výrobcem slavného armádního jeepu. V Japonsku vyráběný Jeep CJ3 se tak stal základním kamenem dnešní široké palety sportovně užitkových vozů s třemi diamanty ve znaku.

Už koncem šedesátých let zákazníci ve stále větší míře projevovali zájem o luxusní vozy vhodné pro cestování v náročném terénu. V té době na trhu dostupné terénní automobily byly určené především pro vojenské účely (landrover nebo jeep), ale k splnění tužeb těchto nových "příležitostných dobrodruhů" byly málo komfortní. Otevřela se tak příležitost, kterou Mitsubishi dokonale využilo. Už v roce 1969 se objevil první koncept nového off-roadu - Minica Jeep, v roce 1973 jej následovala studie Pajero I,  následovaná studií Jeep Concept (1977) a završená další studií s definitivním názvem Pajero (1979). V té době už bylo jasné, že se nový vůz bude vyrábět.

Úspěchu nového automobilu bezděčně nahrála rostoucí popularita tehdy nového a médii velice sledovaného etapového závodu Paříž-Dakar. Značka Mitsubishi se tohoto "posledního dobrodružství" zúčastňuje od samého začátku a vozy Pajero dodnes získaly rekordní počet sedmi absolutních vítězství a jsou tak nejúspěšnějším vozem v této rallye.

Také pravidelná účast týmu Mitsubishi Ralliart ve Světovém poháru dálkových rallye organizovaném  FIA (pět celkových vítězství pro Mitsubishi Pajero) přispívá k tomu, že Pajero je silně vnímáno i na sportovním poli. Svědčí o tom i například nový model Pajero Evolution, který bude v příštích týdnech nasazen do seriálu Světového poháru dálkových rallye a který předznamenává, kudy se bude ubírat příští generace vozů této značky.

Do konce roku 2001 se v Japonsku vyrobilo 2 100 000 vozů Pajero, z nichž více než půldruhého miliónu směřovalo na export. V České republice je Pajero nejprodávanějším vozem kategorie "full-size off-road" a společně s modelem Pajero Sport se snaží prosadit i v kategorii SUV.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků