Mitsubishi Pajero: dakarská legenda

Mitsubishi patří mezi menší japonské automobilky, ale o to více zajímavých automobilů lze v její historii nalézt.

Jedním z nich je terénní Pajero, které si získalo největší věhlas svými triumfy v Rallye Dakar. První Mitsubishi Pajero přišlo na trh v roce 1982 jako relativně pohodlný terénní automobil střední třídy hranatých tvarů postavený na žebřinovém rámu a vybavený připojitelným pohonem všech kol. Modelová řada Pajero se vyrábí po třech generačních obměnách dodnes, nicméně Pajero dnes musí čelit mnohem větší konkurenci.

„Velké“ Pajero, prodávané na některých trzích také pod typovým označením Montero nebo Shogun (ve španělštině je totiž „pajero“ vulgárním slovem), dostalo v 90. letech několik menších sourozenců: Pajero Mini, Pajero iO/Pajero Pinin a Pajero Sport.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tradice 4x4

Automobilka Mitsubishi se chlubí tím, že první prototyp vozidla s pohonem všech kol vyrobila již v 30. letech. Byl to velký sedan s označením PX33. Další zkušenosti s výrobou terénních vozidel získala poválečnou licenční výrobou amerického Jeepu. O terénním vozidle vlastní konstrukce uvažovala značka tří diamantů minimálně již od 70. let. V roce 1973 měl na autosalonu v Tokiu premiéru první prototyp Pajero, další následoval o pět let později.

V říjnu 1981 debutovala v Tokiu sériová verze, která se začala prodávat v květnu 1982. V lednu 1983 se Pajero poprvé postavilo na start Rallye Paříž-Dakar, v níž první triumf slavilo již v roce 1985 a dodnes následovalo dalších 11 vavřínů (z toho 7 vítězství za sebou v letech 2001 až 2007). Pohon první generace obstarávaly čtyřválcové vznětové a zážehové motory, na vrchol nabídky byl později zařazen zážehový „třílitr“ V6.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zlatá 90. léta

V roce 1991 nastoupila na její místo větší a zakulacenější druhá generace, vyráběná opět v krátkém třídveřovém provedení a v dlouhé pětidveřové verzi, která nabízela až sedm sedadel. V devadesátých letech slavilo Pajero největší prodejní úspěchy – rekordním byl rok 1992, kdy bylo vyrobeno 174 708 vozidel Pajero. Důležitou inovací druhé generace byl nový pohon všech kol Super Select 4WD s adaptivním ABS, který nabízel čtyři jízdní režimy 2H, 4H, 4HLc a 4LLc s možností redukce a uzávěrky mezinápravového diferenciálu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zatímco 2. generace Pajera se v některých zemích prodává dodnes, vystřídaly se na vyspělých trzích mezitím další dvě generace (od roku 1999, resp. 2006). Charakter vozidla vhodného i do náročnějšího terénu zůstal u nich zachován, zároveň však byla dále zvýšena úroveň komfortu a bezpečnosti. Největší změnou byl přechod na samonosnou konstrukci karoserie. Zatím poslední verzí je Mitsubishi Pajero modelového roku 2010.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků