Mitsubishi Outlander: vyspělé silniční SUV

(představení, první dojmy) Zkusili jsme nové Mitsubishi Outlander s naftovým motorem na silnici i mimo ni. Jaké jsou naše první dojmy?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Trocha historie, Technická (r)evoluce
  2. Exteriér, Interiér, Bezpečnost
  3. Motor, Podvozek a ovladatelnost, Jízda na silnici i v terénu
  4. Záruky, Ceny a výbavy, Zhodnocení, Technické údaje
  5. Fotogalerie

Mitsubishi má s SUV a různými „nejen silničními” vozy dlouholeté zkušenosti. První vůz tohoto zaměření, model Pajero, se představil již v roce 1991 a byl z něho hit. V druhé polovině devadesátých let však Japonci zažívali vleklou krizi, která se projevovala i nedostatečnou modelovou obměnou.

V roce 2002 se Mitsubishi pod novým japonským vedením navrátil dech a začalo chrlit jeden model za druhým. V roce 2003 se tak představila první generace zbrusu nového SUV Outlander. Agresivní vzhled a dobré jízdní vlastnosti na silnicích v kombinaci s přiřaditelným pohonem všech kol zadělaly na prodejní úspěch. Pod kapotou se nacházely benzinové čtyřválce o objemech 2,0 a 2,4, které rozhodně nepatřily k lákadlům pro Evropany.

V roce 2006 se objevila sportovní verze Outlanderu a letos se na světové trhy dostala již druhá generace japonského besteselleru. Nepřišel ale sám, protože na bázi druhé generace se objevila také SUV od Citroënu a Peugeotu. Liší se jen drobnostmi a Mitsubishi si pojistilo jejich produkci roční kvótou 30 000 vyrobených kusů, aby jejich Outlander nepřeválcovali evropští levobočci. Koncern PSA ale do projektu nepřišel s prázdnou a naopak Mitsubishi poskytne svůj nejlepší turbodiesel 2,2 HDi s twinturbem. Stojí za zmínku, že i základní vznětový dvoulitr pod kapotou je výpůjčka – jedná se o čtyřválec 2,0 TDi od Volkswagenu.

Mitsubishi Outlander druhé generace nyní dorazil i do České republiky. A tak je nejvyšší čas podívat se mu na zoubek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Technická (r)evoluce

Nový Mitsubishi Outlander přináší mnoho nových technologií a začíná pěkně od základu. Středobodem se stal nový podvozek, který kombinuje silniční schopnosti s terénní průchodností. Nová globální platforma vozu s označením GS byla zkonstruována ve spolupráci s koncernem DaimlerChrysler a stane se základem pro mnoho rozličných vozů C segmentu – Mitsubishi Outlander, Mitsubishi Lancer, Peugeot 4007, Citroën C-Crosser, Jeep Compass nebo Dodge Caliber. Tak rozsáhlé využití naznačuje vyspělost podvozku a schopnost dobře kombinovat silniční a terénní schopnosti.

O jeho větší univerzálnosti svědčí i systém pohonu všech kol, který je na rozdíl od minulé generace připojitelný; stabilně je poháněna přední osa. Celý systém umožňuje elektronicky přes ovladač měnit pohon jedné nápravy nebo všech kol, případně umožňuje uzamknout pohon všech kol v poměru 50:50. Přední náprava představuje klasickou koncepci MacPherson se zkrutnými stabilizátory, zadní pak vyspělý japonský multilink. Obě nápravy jsou vybaveny kotoučovými brzdami, přední jsou pak odvětrávané.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nový Outlander i díky nové platformě celkově povyrostl o 105 mm na délku, zvětšily se i šířka a rozchod kol. Naopak světlá výška se snížila o 25 mm, čím byl podrtžen „silničnější” charakter vozu. Zvětšil se zavazadlový prostor i prostor pro cestující, což ocení evropští dlouháni.

Pod kapotou jsou nabízeny dva základní motory – vznětový čtyřválec 2,0 TDi (103 kW) od VW a zážehový čtyřválec 2,4 MIVEC (125 kW při 600 ot./min, 226 Nm při 4 100 ot./min.). Ten disponuje proměnným časováním ventilů a oproti svému předchůdci váží jen 133 kg. Jeho vývoj je výsledkem  spolupráce Mitsubishi, Hyundai a DaimlerChrysler.

Rovněž nová šestistupňová převodovka s šestým odlehčovacím stupněm pro úspornou jízdu vysokými rychlostmi přináší zdokonalení v podobě dlouhých intervalů výměny převodového oleje. Ty nyní činí 195 000 ujetých kilometrů nebo 13 let provozu.

Pro milovníky automatů připravilo Mitsubishi novou převodovku 6S-CVT s plynule měnitelným převodem. Ta při malých rozměrech umožňuje buď klasickou jízdu bez řazení, nebo sekvenční řazení páčkami pod volantem.

Další posun nastal v oblasti pasivní bezpečnosti v podobě nové karosérie z vysokopevnostní oceli, deformovatelných zón při střetu s chodcem a bytelného příčníku s deformační zónou pod přední nápravou. Zajímavostí je i použití hliníkové střechy, která pomáhá snížit hmotnost a těžiště vozu a tím se stará pro změnu o bezpečnost aktivní.

Pozornost byla věnována i komfortu posádky. To nejdůležitější lze, kromě již zmíněného prostoru k dobru, shrnout slovy lepší odhlučnění interiéru a více komfortní výbavy.Po vzoru evropských automobilek začíná Mitsubishi nabízet také bezklíčové zamykání a startování elektronickou kartou, za zmínku stojí i vyspělý audiosystém Rockford Fosgate s devíti reproduktory včetně subwooferu a osmikanálovým zesilovačem o výkonu až 650 W a další.

Novinek je spousta, jak fungují v praxi?

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Trocha historie, Technická (r)evoluce
  2. Exteriér, Interiér, Bezpečnost
  3. Motor, Podvozek a ovladatelnost, Jízda na silnici i v terénu
  4. Záruky, Ceny a výbavy, Zhodnocení, Technické údaje
  5. Fotogalerie
TEST Range Rover Evoque P250: Stojí tvrdohlavý nezmar za skoro 2 miliony?

Range Rover Evoque P250

Range Rover si prostě nedá říct a i do městského crossoveru nabízí všemožnou výbavu do terénu. Je tolik kilogramů navíc opravdu potřeba? A poradí si s tím mild-hybridní pohon?

21.  7.  2019 | Vladimír Kadera | 16 příspěvků
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 11 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků