Mitsubishi Outlander: vyspělé silniční SUV

(představení, první dojmy) Zkusili jsme nové Mitsubishi Outlander s naftovým motorem na silnici i mimo ni. Jaké jsou naše první dojmy?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Trocha historie, Technická (r)evoluce
  2. Exteriér, Interiér, Bezpečnost
  3. Motor, Podvozek a ovladatelnost, Jízda na silnici i v terénu
  4. Záruky, Ceny a výbavy, Zhodnocení, Technické údaje
  5. Fotogalerie

Mitsubishi má s SUV a různými „nejen silničními” vozy dlouholeté zkušenosti. První vůz tohoto zaměření, model Pajero, se představil již v roce 1991 a byl z něho hit. V druhé polovině devadesátých let však Japonci zažívali vleklou krizi, která se projevovala i nedostatečnou modelovou obměnou.

V roce 2002 se Mitsubishi pod novým japonským vedením navrátil dech a začalo chrlit jeden model za druhým. V roce 2003 se tak představila první generace zbrusu nového SUV Outlander. Agresivní vzhled a dobré jízdní vlastnosti na silnicích v kombinaci s přiřaditelným pohonem všech kol zadělaly na prodejní úspěch. Pod kapotou se nacházely benzinové čtyřválce o objemech 2,0 a 2,4, které rozhodně nepatřily k lákadlům pro Evropany.

V roce 2006 se objevila sportovní verze Outlanderu a letos se na světové trhy dostala již druhá generace japonského besteselleru. Nepřišel ale sám, protože na bázi druhé generace se objevila také SUV od Citroënu a Peugeotu. Liší se jen drobnostmi a Mitsubishi si pojistilo jejich produkci roční kvótou 30 000 vyrobených kusů, aby jejich Outlander nepřeválcovali evropští levobočci. Koncern PSA ale do projektu nepřišel s prázdnou a naopak Mitsubishi poskytne svůj nejlepší turbodiesel 2,2 HDi s twinturbem. Stojí za zmínku, že i základní vznětový dvoulitr pod kapotou je výpůjčka – jedná se o čtyřválec 2,0 TDi od Volkswagenu.

Mitsubishi Outlander druhé generace nyní dorazil i do České republiky. A tak je nejvyšší čas podívat se mu na zoubek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Technická (r)evoluce

Nový Mitsubishi Outlander přináší mnoho nových technologií a začíná pěkně od základu. Středobodem se stal nový podvozek, který kombinuje silniční schopnosti s terénní průchodností. Nová globální platforma vozu s označením GS byla zkonstruována ve spolupráci s koncernem DaimlerChrysler a stane se základem pro mnoho rozličných vozů C segmentu – Mitsubishi Outlander, Mitsubishi Lancer, Peugeot 4007, Citroën C-Crosser, Jeep Compass nebo Dodge Caliber. Tak rozsáhlé využití naznačuje vyspělost podvozku a schopnost dobře kombinovat silniční a terénní schopnosti.

O jeho větší univerzálnosti svědčí i systém pohonu všech kol, který je na rozdíl od minulé generace připojitelný; stabilně je poháněna přední osa. Celý systém umožňuje elektronicky přes ovladač měnit pohon jedné nápravy nebo všech kol, případně umožňuje uzamknout pohon všech kol v poměru 50:50. Přední náprava představuje klasickou koncepci MacPherson se zkrutnými stabilizátory, zadní pak vyspělý japonský multilink. Obě nápravy jsou vybaveny kotoučovými brzdami, přední jsou pak odvětrávané.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nový Outlander i díky nové platformě celkově povyrostl o 105 mm na délku, zvětšily se i šířka a rozchod kol. Naopak světlá výška se snížila o 25 mm, čím byl podrtžen „silničnější” charakter vozu. Zvětšil se zavazadlový prostor i prostor pro cestující, což ocení evropští dlouháni.

Pod kapotou jsou nabízeny dva základní motory – vznětový čtyřválec 2,0 TDi (103 kW) od VW a zážehový čtyřválec 2,4 MIVEC (125 kW při 600 ot./min, 226 Nm při 4 100 ot./min.). Ten disponuje proměnným časováním ventilů a oproti svému předchůdci váží jen 133 kg. Jeho vývoj je výsledkem  spolupráce Mitsubishi, Hyundai a DaimlerChrysler.

Rovněž nová šestistupňová převodovka s šestým odlehčovacím stupněm pro úspornou jízdu vysokými rychlostmi přináší zdokonalení v podobě dlouhých intervalů výměny převodového oleje. Ty nyní činí 195 000 ujetých kilometrů nebo 13 let provozu.

Pro milovníky automatů připravilo Mitsubishi novou převodovku 6S-CVT s plynule měnitelným převodem. Ta při malých rozměrech umožňuje buď klasickou jízdu bez řazení, nebo sekvenční řazení páčkami pod volantem.

Další posun nastal v oblasti pasivní bezpečnosti v podobě nové karosérie z vysokopevnostní oceli, deformovatelných zón při střetu s chodcem a bytelného příčníku s deformační zónou pod přední nápravou. Zajímavostí je i použití hliníkové střechy, která pomáhá snížit hmotnost a těžiště vozu a tím se stará pro změnu o bezpečnost aktivní.

Pozornost byla věnována i komfortu posádky. To nejdůležitější lze, kromě již zmíněného prostoru k dobru, shrnout slovy lepší odhlučnění interiéru a více komfortní výbavy.Po vzoru evropských automobilek začíná Mitsubishi nabízet také bezklíčové zamykání a startování elektronickou kartou, za zmínku stojí i vyspělý audiosystém Rockford Fosgate s devíti reproduktory včetně subwooferu a osmikanálovým zesilovačem o výkonu až 650 W a další.

Novinek je spousta, jak fungují v praxi?

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Trocha historie, Technická (r)evoluce
  2. Exteriér, Interiér, Bezpečnost
  3. Motor, Podvozek a ovladatelnost, Jízda na silnici i v terénu
  4. Záruky, Ceny a výbavy, Zhodnocení, Technické údaje
  5. Fotogalerie
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků