Mitsubishi Outlander slaví 15. výročí: Tři generace a 1,5 milionu prodaných aut

Mitsubishi Outlander slaví 15 let své existence. Od roku 2001 prodala japonská automobilka 1,5 milionu těchto vozů napříč všemi třemi generacemi.

Stávající zákazníci znají Mitsubishi Outlander zejména díky variantě PHEV, která představuje celosvětově nejprodávanější hybridní vůz s plug-in hybridní technologií. Outlander je pro fungování japonské automobilky důležitý i z pohledu prodejních objemů. Dohromady se v rámci generací tohoto modelu prodalo 1,5 milionů kusů napříč celým světem.

A jak Mitsubishi zaujalo při představení jednotlivých generací? První generace se zařadila do nově vzniklého pojmu crossover a to už svým konceptem ASX z roku 2001. O čtyři léta později pak vznikla flexibilní globální architektura určená pro segmenty C/D, ze které následně vznikla druhá generace Outlanderu. A tu třetí odstartoval v roce 2012 elektrický pohon se systémem plug-in hybrid v již zmiňovaném voze PHEV. Pojďme si ale jednotlivé generace tohoto modelu připomenout podrobněji...

Mitsubishi GT-PHEV - Nový Outlander má čtyři motory 

Mitsubishi GT-PHEV - Nový Outlander má čtyři motory 

První generace (2001-2008)

Mitsubishi 20. června 2001 představilo vůz s označením Airtek a to pro japonský trh. K dispozici byly dvoulitrové (93 kW) a 2,4litrové (102 kW) benzínové pohonné jednotky se čtyřstupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Až o rok později byla nabídka rozšířena také o výkonný motor z Lanceru Evolution. Tento dvoulitr nabídl výkon až 180 kW, avšak tohle číslo bylo u exportovaných modelů sníženo na 149 kW.

Roku 2003 pak byl Outlander s drobnými změnami představen v Severní Americe. Lišil se v upravené přední masce a reflektorech, což vůz oproti předchozí verzi prodloužilo o 130 mm. Na zámořském trhu byl nástupce Mitsubishi Montero Sport postavený na platformě modelu Grandis a nejvýkonnější jednotkou byl 2,4litrový benzín s výkonem 120 kW. Zákazníci měli možnost výběru mezi pohonem přední nápravy nebo všech kol.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Druhá generace (2006-2012)

V říjnu 2006 uvedlo Mitsubishi novou generaci svého modelu, který přišel s aktualizovanou nabídkou pohonných jednotek a řadou nových technologií. Vůz postavený na platformě Mitsubishi GS nabídl elektronicky řízený pohon všech čtyř kol či kontrolu stability. Outlander obdržel čtyři hvězdičky v bezpečnostním testu Euro NCAP a od října 2006 do března 2007 byl nejprodávanějším modelem na domácím trhu v Japonsku.

Jednou ze zvláštností tohoto modelu byl také Flap-Fold zavazadlový prostor. Tato novinka rozdělovala víko zavazadlového prostoru na dvě části, přičemž jedna z nich byla implementována do nárazníku. To napomáhalo snadnějšímu nakládání a vykládání věcí ze zavazadlového prostoru. V roce 2008 se druhá generace Outlanderu dočkala prvního faceliftu, který však na trh v Americe dorazil až později. K další aktualizaci vozu došlo roku 2010.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Třetí generace (2012-nyní)

Premiéra třetí a zatím závěrečné generace se odehrála roku 2012 na autosalonu v Ženevě. Vůz v červenci stejného roku debutoval v Rusku a během září byl rozšířen i do dalších evropských zemí. Pro americký trh byl automobil uveden během autoshow v Las Vegas a do prodeje zamířil v úvodu roku 2013. Díky vysokopevnostní oceli byl vůz o poznání lehčí a oproti předchozí generaci také úspornější.

S novou generací přišla také spousta nových funkcí a asistentů, včetně varování při opouštění jízdního pruhu či airbagu pro nohy a hlavu. Nový vůz si na bezpečnosti skutečně zakládal, v testech Insurance Institute for Highway Safety obdržel maximální možné hodnocení a pět hvězd si vysloužil v japonských i evropských testech NCAP.

Roku 2015 na Mezinárodní autoshow v New Yorku představilo Mitsubishi updatovanou verzi svého Outlanderu. Na autě se podepsal nový designový jazyk, který japonský automobilka nazývá "Dynamic Shield" a postupně se má prezentovat i na dalších vozech z nejrůznějších segmentů. Ke změnám došlo také v interiéru, zapracovalo se na hlučnosti v kabině, ovladatelnosti volantu či manipulaci se sedadly.

Třetí generace nabídla celou řadu pohonných jednotek v rozmezí dvou až třílitrových motorů. Ty spolupracovaly s pěti či šestistupňovou manuální nebo šestistupňovou automatickou převodovkou. Vůbec nejzajímavějším kouskem je ale plug-in hybrid, který byl součástí dvoulitrového provedení PHEV. Jedná se o vůbec nejprodávanější vůz s hybridní pohonou jednotkou na světě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Budoucnost a prodeje

Outlander je hitem nejen současnosti, ale Mitsubishi s jeho angažovaností počítá i v budoucnu. Před rokem japonský výrobce představil přepracovanou verzi (MY16) a úpravy plánuje i pro nejbližší období. Chce si zajistit klíčové postavení svých vozů v segmentu malých, středních i velkých SUV. V závislosti na konkrétním trhu a modelu se pak pracuje na široké paletě vozů s elektrickým či hybridním pohonem.

Nissan se stal největším akcionářem Mitsubishi Motors

Nissan se stal největším akcionářem Mitsubishi Motors

Model se stal nedílnou součástí automobilky, která funguje už 99 let. Důkazem jsou i čísla prodejů. Modelů první generace se vyrobilo 300.00, té druhé pak hned dvakrát tolik. Třetí generace pak do srpna 2016 vyprodukovala již 598.125 automobilů. Nejdůležitějšími trhy jsou pro Outlander Evropa (260.000 vozů), Severní Amerika (82.000) a Severní Asie, zejména pak čínský Tchaj-wan a Hongkong (65.000).

V evropském segmentu MME34 (tzn. mimo Ruska a Ukrajiny) se Mitsubishi Outlander třetí generace nejlépe prodává ve Velké Británii (34.227 kusů), Nizozemsku (26.607) a Izraeli (21.602). To vše do září 2016.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků