Mitsubishi Lancer Evolution X FQ-330 SST: konzervativní extrémista

Jde vůbec konzervativismus s extrémismem dohromady? Ano, to pokud se spojí písmenka FQ, značící ty nejxtrémnější verze Mitsubishi Lancer Evo s číslicí 330, uvádějící její výkon. Po představeném, ale zatím stále ještě neprodávaném superostrém modelu FQ-400 totiž Mitsubishi přichází s přece jen konzervativněji naladěnou verzí FQ-330 SST.

Od „čtyřstovky” se nová verze bude odlišovat nejen nižším výkonem o hodnotě blížící se 330 koním, ale i automatickou převodovkou SST s dvěma spojkami. Je to na každý pád zajímavý vývoj, Evo X, na ro zdíl od svých předchůdců, zatím neproslulo jako zrovna ryzí sportovní náčiní - je těžší, měkčí a mocně propagovaný automat sportovnosti také nenahrává. Verze FQ-400 toto vše beze zbytku odstraňovala, nový FQ-330 SST ale vrací věci opět zpátky k normálu.

Abychom nevynechali klíčová fakta, nové FQ nabídne díky přepracovanému sacímu potrubí, odlišným svodům, výfukovému potrubí a závodnímu katalyzátoru, upravenému mezichladiči stlačeného vzduchu, a přeprogramované řídící jednotce nejvyšší výkon 329 koní při 6 500 ot/min a točivý moment až 322 N.m při 3 500 ot/min.

Zrychlení z 0 na 100 km/h tak zvládne o 0,3 sekundy rychleji než základní model, tedy za 4,4 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h.

Jak už to u Eva FQ bývá, dostupné je primárně pouze ve Velké Británii a pokud jej chcete plnohodnotně provozovat zde, nevyhnete se větším úpravám. Rozdíl v ceně proti běžnému Evu X není přitom nikterak drastický, FQ-330 stojí o 3000 GPB (tedy o něco málo přes 90 000 Kč) více.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mitsubishi Lancer Evo X
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků