Mitsubishi Lancer Evo X: nové Evo představeno

S příchodem zcela nové generace modelu Lancer musí přijít i nová generace legendárního Eva. Jaký bude tento nekompromisní sedan?

Nová generace modelu Lancer byla představena již před nějakou dobou, ostré provedení s označením Evo X na svou finální podobu ale stále čeká. Po několika konceptech sice tušíme produkční tvary, ale technické specifikace zůstávaly zahaleny rouškou tajemství. Díky domácímu tokijskému autosalonu je ale tajnostem konec a my již víme vše potřebné.

Evo X bude vycházet z produkční verze Lanceru, ale dočkale nemalé škály úprav, které jsou potřeba k tomu, aby mohl být vůz homologován i pro závodní účely.

Lancer Evo X má na první pohled pozměněné blatníky, které jsou více vypouklé, aby hravě pojmuly větší kola a umožnily zvětšit rozchod. Přepracovaná je i příď, které dominuje velký mřížka chladiče. Mřížka zde ovšem není to pravé slovo, jelikož před chladičem je minimum materiálu. Holt turbomotor potřebuje pořádný průvan.

Samozřejmostí jsou i výdechy na přední kapotě, zadní velké „Evo křídlo” a zadní difusor. Nově nasazuje Mitsubishi i duplexové provedení výfuku.

Technika

Základem všeho je přepracovaný motor 2,0 DOHC MIVEC (4B11) s přeplňováním, který nyní poskytuje výkon 220 kW (300 k) a točivý moment 422 Nm. Nový motor s hliníkovým blokem je ovšem o 12 kg lehčí, než jeho předchůdce, což je jistě pozitivní fakt. Výkon bude opět posílán na všechna čtyři ultralehká 18" kola značky BBS.

O ty správné jízdní výkony se pak bude starat aktivní mezinápravový diferenciál ACD, zadní aktivní diferenciál AYC, závodní ABS a zcela nově i stabilizační systém ASC. Ten principiálně funguje jako u běžných vozů, ale jeho naladění má jít ruku v ruce s charakterem vozu, takže se nemáme bát toho, že vůz nepůjde poslat do řízeného smyku. Bohužel není zcela jasné, zda půjde tento stabilizační systém zcela vypnout.

Celý S-AWC systém pak může měnit charakter dle jízdních podmínek. Opět budou k dispozici tři stupně nastavení a to Tamac, Gravel a Snow. Význam těchto režimů si jistě domyslíte sami.

Zcela nově se v Evu objeví i automatická převodovka. Půjde o robotizovaný dvouspojkový manuál Twin Clutch SST, tedy o jakousi odbodu převodovky DSG. Jedná spojka bude mít na starost liché stupně a druhá sudé. Tato převodovka, která není ani klasickým automatem, ani klasickou sekvenci má ovšem řadit daleko rychleji, než DSG a má být rychlejší než ruka průměrného řidiče. To umožní ušetřit pár desetin na trati.

Evo se každopádně bude dodávat i s manuální pětistupňovou převodovkou.

Komfort, nebo sport?

Mitsubishi přiveze na trh opět dvě základní verze. Jakousi komfortní s označením Evo X GSR, která je určena pro běžnější ježdění a mimo všechny zmíněné prvky nabídne i jakýsi komfort v podobě audio systému, navigace apod.

Pro ty opravdové jezdce je zde ovšem verze GS, která bude zbavena všech zbytečností a tím bude získáno pár kilogramů k dobru. Z této verze se pak budou homologovat i závodní speciály.

Jedinou otázkou tak zůstává, jak se bude nový Lancer chovat na silnici. Přeci jenom větší rozměry se na jízdě podepíší.

Detailnější informace o dynamice vozu prozatím nejsou k dispozici, inu Mitsubishi si stále nechává pár trumfů v rukávu. Faktem ovšem je, že prodeje nového Eva X budou v Japonsku zahájeny ihned po tokijském autosalonu, v nabídce dealerů v Evropě a Americe by se vůz měl objevit během pár měsíců.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Mitsubishi Lancer Evo X
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků