Mitsubishi Lancer Evo X: nové Evo představeno

S příchodem zcela nové generace modelu Lancer musí přijít i nová generace legendárního Eva. Jaký bude tento nekompromisní sedan?

Nová generace modelu Lancer byla představena již před nějakou dobou, ostré provedení s označením Evo X na svou finální podobu ale stále čeká. Po několika konceptech sice tušíme produkční tvary, ale technické specifikace zůstávaly zahaleny rouškou tajemství. Díky domácímu tokijskému autosalonu je ale tajnostem konec a my již víme vše potřebné.

Evo X bude vycházet z produkční verze Lanceru, ale dočkale nemalé škály úprav, které jsou potřeba k tomu, aby mohl být vůz homologován i pro závodní účely.

Lancer Evo X má na první pohled pozměněné blatníky, které jsou více vypouklé, aby hravě pojmuly větší kola a umožnily zvětšit rozchod. Přepracovaná je i příď, které dominuje velký mřížka chladiče. Mřížka zde ovšem není to pravé slovo, jelikož před chladičem je minimum materiálu. Holt turbomotor potřebuje pořádný průvan.

Samozřejmostí jsou i výdechy na přední kapotě, zadní velké „Evo křídlo” a zadní difusor. Nově nasazuje Mitsubishi i duplexové provedení výfuku.

Technika

Základem všeho je přepracovaný motor 2,0 DOHC MIVEC (4B11) s přeplňováním, který nyní poskytuje výkon 220 kW (300 k) a točivý moment 422 Nm. Nový motor s hliníkovým blokem je ovšem o 12 kg lehčí, než jeho předchůdce, což je jistě pozitivní fakt. Výkon bude opět posílán na všechna čtyři ultralehká 18" kola značky BBS.

O ty správné jízdní výkony se pak bude starat aktivní mezinápravový diferenciál ACD, zadní aktivní diferenciál AYC, závodní ABS a zcela nově i stabilizační systém ASC. Ten principiálně funguje jako u běžných vozů, ale jeho naladění má jít ruku v ruce s charakterem vozu, takže se nemáme bát toho, že vůz nepůjde poslat do řízeného smyku. Bohužel není zcela jasné, zda půjde tento stabilizační systém zcela vypnout.

Celý S-AWC systém pak může měnit charakter dle jízdních podmínek. Opět budou k dispozici tři stupně nastavení a to Tamac, Gravel a Snow. Význam těchto režimů si jistě domyslíte sami.

Zcela nově se v Evu objeví i automatická převodovka. Půjde o robotizovaný dvouspojkový manuál Twin Clutch SST, tedy o jakousi odbodu převodovky DSG. Jedná spojka bude mít na starost liché stupně a druhá sudé. Tato převodovka, která není ani klasickým automatem, ani klasickou sekvenci má ovšem řadit daleko rychleji, než DSG a má být rychlejší než ruka průměrného řidiče. To umožní ušetřit pár desetin na trati.

Evo se každopádně bude dodávat i s manuální pětistupňovou převodovkou.

Komfort, nebo sport?

Mitsubishi přiveze na trh opět dvě základní verze. Jakousi komfortní s označením Evo X GSR, která je určena pro běžnější ježdění a mimo všechny zmíněné prvky nabídne i jakýsi komfort v podobě audio systému, navigace apod.

Pro ty opravdové jezdce je zde ovšem verze GS, která bude zbavena všech zbytečností a tím bude získáno pár kilogramů k dobru. Z této verze se pak budou homologovat i závodní speciály.

Jedinou otázkou tak zůstává, jak se bude nový Lancer chovat na silnici. Přeci jenom větší rozměry se na jízdě podepíší.

Detailnější informace o dynamice vozu prozatím nejsou k dispozici, inu Mitsubishi si stále nechává pár trumfů v rukávu. Faktem ovšem je, že prodeje nového Eva X budou v Japonsku zahájeny ihned po tokijském autosalonu, v nabídce dealerů v Evropě a Americe by se vůz měl objevit během pár měsíců.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Mitsubishi Lancer Evo X
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků