Mitsubishi Lancer EVO VIII: nová generace bourá tradice

Většina z nás slovo evoluce chápe jako vývoj, při kterém je každá další generace vyspělejší než ta předchozí. Bohužel evoluce se dá taktéž chápat jako přizpůsobování se podmínkám. Mitsubishi musela jít s novým Lancerem EVO VIII alespoň částečně tou druhou cestou.
Mitsubishi Lancer EVO VIII: nová generace bourá tradice

Přísnější emise na hlavních trzích, tzn. v Evropě a USA, překazily Lanceru EVO VIII další pořádný evoluční krok směrem kupředu. Na rozdíl od svých předchůdců se EVO VIII nestalo ještě rychlejším vozem s ještě větším charakterem. Naopak, zpomalilo a ztratilo trošku svého temperamentu.

Kvůli těsnějším normám musel být žíznivý přeplňovaný dvoulitr kapku přiškrcen. Avšak nezoufejte, nová osmička není sice rychlejší než sedmička, ale je s ní o poznání více srandy. Osmička možná trošku zcivilnila, což je nejspíše to, co potřebovala. Zbavila se takových (ne)zbytností jako aktivního diferenciálu či jiných elektrických super-komplex vymožeností.

Je to osvěžující závan v době vozů, nabitých různými elektronickými pomocníky. I s tím výkonem to nebude u osmičky tak horké. Ačkoliv má v základu 203 kW/276 koní a poskytuje 370 Nm točivého momentu, u dealerů bude k dispozici kit, se kterým bude motor podávat úctyhodný výkon až 235 kW/320 koní. Šikovný způsob jako obejít zákony. Nemyslíte?

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Minulá generace (EVO VII) nabízela o cca 2 - 3 kW a 13 Nm více.
Není to krok zpět?

A samotné Mitsubishi nám dává další radu, jak získat pár koní, a to výměnou předního nárazníku, jehož centrální otvor pro chlazení mezichladiče stlačeného vzduchu je dosti malý, což v praxi znamená ztrátu několika cenných koňských sil.

Představte si, jak se řítíte s tímhle Lancerem ze zatáčky s hvízdotem pneumatik, zašlápnete plyn a okamžitě se zaboříte do sedaček, které vaše tělo v rozsahu 3500 - 7000 otáček za minutu opravdu agresivně svírá. A to jedete jen na půlku plynu, zkuste jej zadupnout až na podlahu v nesprávný čas a budete mít vážný problém jak s nedotáčivými, tak přetáčivými smyky. Motor přehlušuje hvízdot pryže valící se na hranici fyzikálních zákonů. Řve o sto šest. A vy děkujete těm emisním omezením, díky kterým vznikl přesně takový vůz.

Mitsubishi vsadilo na další kartu. Tou je bezpečnost. Přední i zadní část Lanceru EVO VIII nyní skrývá o 50 kg více kovu než její starší sestra. EVO VIII nám také nabralo pár kilo díky zvětšené nádrži, z původních 40 litrů byla rozšířena na 55 litrů. Aby toho nebylo moc, na voze nyní najdete zadní křídlo z uhlíkových vláken, které naopak pár kilogramů ušetřilo.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Ani zvenčí se toho příliš neodehrálo, nová je zejména přední maska.

Zatímco zákazníci se na japonském trhu již nedočkavě těší na novou šestistupňovou převodovku, evropské a americké verze budou mít stávající pětistupňovou, která prošla pouze několika strategickými úpravami. Jednička a dvojka byly prodlouženy, což umožňuje řidiči vydržet s maximálním plnícím tlakem déle a v reálu si bude možná říkat, k čemu by mu tam ta šestka byla.

Nové EVO není technicky ani výkonově vyspělejší, ale bude s ním určitě mnohem více srandy. Nemluvě o tom, že bude o mnoho desítek tisíc levnější než jeho předchůdce. Snad tím jen získá na oblibě a neztratí nic na své exkluzivitě. Do evropských autosalónů by mělo přijet v létě. Už se na něj i tak těšíme.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků