Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Mitsubishi ČR

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Mitsubishi ČR

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) | Foto: Jiří Káš

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (133 kW) Foto: Jiří Káš
36
Fotogalerie

TEST Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (138 kW): Nadějný sprinter ve starých montérkách

Popis systému pohonu Mitsubishi Eclipse Cross PHEV zní komplikovaně jako zápletka severské detektivky. Vlastně je to ale jen elektromobil, který si občas zavrčí.

Radosti
Dostatečná dynamika
Možnost používat téměř jako elektromobil
Chytře vyřešené jízdní režimy
240V zásuvka
Rychlé nabíjení ChaDeMo
Starosti
Aerodynamický hluk
Zastaralý a levný interiér
Vyšší cena
Prkenný podvozek
Úzká sedadla
7  /10

Mitsubishi nám před lety slíbilo návrat ikonického modelu Eclipse. Příznivci původního sportovního kupé z počátku tisíciletí se tak zřejmě nahrnuli do kadeřnictví, aby si nechali na hlavě z nostalgie udělat blonďaté bodláky. Zbytečně, novinka se sice představila 21. srpna 2017, tedy efektně při zatmění Slunce (anglicky solar eclipse), ovšem ne jako sportovní auto, ale jako SUV. Snad se jim tenkrát moc nesmáli fanoušci Fordů Puma a Mustang...

S novým nárazníkem, přepracovanou zádí a pár dalšími drobnostmi dorazil v roce 2020 facelift, který s sebou přinesl i oznámení o nových hybridních motorech. První informace o plug-in hybridu značka zveřejnila ještě na konci téhož roku a od loňského roku si už novinku můžete koupit na českém trhu.

V Mitsubishi se rozhodli myšlenku plug-in hybridu interpretovat po svém. Spalovací motor tady většinou funguje jen jako generátor elektrické energie pro baterii, která krmí dva elektromotory. Pohon má svá velmi zajímavá specifika, takže si ho teď blíže představíme, protože samotné Mitsubishi Eclipse Cross už moc dobře známe.

Když vy takhle, tak my jinak!

Vpředu je již známý zážehový čtyřválec Mivec o objemu 2,4 litru, který zde pracuje v Atkinsonově cyklu. Byl mu však změněn profil vačkové hřídele a upraven kompresní poměr z 10,5:1 na 12,0:1. Dosahuje výkonu 72 kW v 4000 otáčkách za minutu a točivého momentu 193 N.m v 2500 otáčkách. 

Každá náprava má ještě svůj vlastní elektromotor, kdy přední dosahuje výkonu 60 kW a točivého momentu 137 N.m a u zadního je to 70 kW a 195 N.m. Baterie o kapacitě 13,8 kWh je uložena v podlaze a energii dokáže sebrat třemi způsoby - externím nabíjením, rekuperací na všech kolech a nabíjením přes spalovací motor

Zjednodušeně se tak dá skutečně říct, že spalovací motor tu hraje roli generátoru elektrické energie, protože na hlavní part tu jsou elektromotory. O přenos všech sil na kola se nestará žádná vícestupňová převodovka ani variátor CVT, ale jednostupňová s fixním převodem. Zároveň máte dvě poháněné nápravy a tudíž pohon všech kol, jehož chování lze ovlivnit jízdními režimy. Samotný spalovací motor přenáší sílu přímo na kola jen zřídka.

Systémový výkon všech tří agregátů činí 133 kW (188 koní). To zajistí akceleraci z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy a dosažení maximální rychlosti 162 km/h. Zároveň se vůz chlubí kombinovanou spotřebou 2,0 l/100 km dle cyklu WLTP. Hodí se také dodat, že zástavbou elektrického ústrojí se zmenšil zavazadlový prostor z 531 na 359 litrů.

Pokračování 2 / 3

Skoro jako elektromobil

Plně nabitý lithium-iontový akumulátor vydrží dle tabulek na 55 kilometrů jízdy. Mně se po plném nabití ukázala hodnota 52 km. Stačí ale zapnout elektrické topení a spadne to klidně pod čtyřicet. Auto vždy nastartuje a rozjíždí se na elektřinu, protože i když je podle palubního počítače akumulátor vybitý, stále má v záloze 30 % kapacity.

Otočte ale během mrazivého rána voličem teploty z 20 na 26 stupňů a řídicí jednotka okamžitě vyhodnotí, že bude potřeba spalovací motor. Ten tak nastartuje a rázem zastává funkci topení, jakmile ale teplota v kabině dosáhne určité meze, zase se vypne a nechá tam těch posledních pár stupňů dotlačit elektřinu.

Při dostatečné kapacitě baterie a splnění podmínky maximální rychlosti 135 km/h lze s vozem skutečně fungovat jako s elektromobilem. Společný výkon elektromotorů je efektní především ve městě, ale neztratil jsem se s ním ani při svižné jízdě po okreskách. V takovém případě vám samozřejmě baterie moc dlouho nevydrží. Pomocnou ruku vám ale mohou podat dva režimy - Save a Charge.

První hlídá kapacitu baterie na určité úrovni, ten druhý je ale geniální. Pokud si vybijete baterii, stačí zvolit režim Charge a do hry se opět připojí spalovací motor, který vám bude baterii průběžně dobíjet. Funkci jsem si zapnul třeba při focení interiéru pro tento test a baterii přibyl jeden kilometr dojezdu za minutu.

Při jízdě to samozřejmě tak rapidní není, ale stále se to dá považovat za funkční mechaniku. V režimu Charge je prostě možné dobít si na trase dlouhé 40 kilometrů baterii třeba na 10 km. Spalovací motor má v takovém případě vyšší spotřebu, ale vy pak kombinovaný průměr zase snížíte jízdou na elektřinu.

Z toho důvodu vám ani nemohu říct, jaká je kombinovaná spotřeba. Může se totiž pohybovat od nuly až do třeba deseti litrů na sto kilometrů, a to v případě, že máte režim Charge a maximálně na auto šlapete, případně jedete konstantně po dálnici vysokou rychlostí. Ve vysokých rychlostech, konstantní jízdě po dálnici a rapidních akceleracích už totiž dochází k tomu, že kola přímo pohání také i spalovací motor.

Pořád to totiž není EV, i když tak klidně v 90 % případů může působit. I nadále je to plug-in hybrid, tedy auto, okolo kterého můžete běhat s tankovací pistolí a kabelem. Kombinovaný dojezd na jednu nádrž a jednu baterii činí zhruba 550 km. O možném dlouhodobém užívání vozu na elektřinu svědčí i poznámka v technických údajích, že spalovací motor se v případě neaktivity sám po 89 dnech zapne, aby se promazal.

Dynamika ústrojí je nadprůměrná, auto dokáže držet vyšší rychlosti na dálnici bez problému a i od 100 km/h umí pružně zrychlovat. Od 130 km/h už ale působí udýchaně. Tohle má mnoho plug-in hybridů společné, protože na to nejsou určeny. Svědčí jim město, okresní silnice a jen občasné přesuny na dálnici, čemuž odpovídají i zpravidla menší nádrže pro spalovací motor. V případě Eclipse Cross je to 43 litrů.

Zajímavostí ústrojí tohoto vozu je také funkce napájení spotřebičů. V zavazadlovém prostoru je zásuvka až na 240V, která pobere přístroje s příkonem až 1500W. Je tak možné s vozem provozovat třeba elektrickou sekačku na trávu, a to dlouho. Po vybití baterie se totiž automaticky nastartuje spalovací motor a začne zásuvku krmit. Můžete tak s přístrojem fungovat dlouhé hodiny bez přerušení.

A když už jsme u toho krmení, tak elektřinu lze do vozu dostat externě dvěma způsoby. Tím prvním je klasický Mennekes. Auto si dokáže odebrat až 3,6 kW a baterii si tak nabijete do šesti hodin. Dále jde ale použít nabíjení přes konektor ChaDeMo, čímž baterii dostanete na 80 % kapacity za 25 minut.

Trochu jako prkno

Mitsubishi Eclipse Cross se zástavbou elektrických systémů přibralo, váží teď 1975 kg. Jako výhodu však značka uvádí o tři centimetry nižší těžiště a rozložení hmotnosti 55:45 ve prospěch přední nápravy. Zatímco však po stránce pohonu je tohle auto pro specifické zákazníky jistě zajímavé, ohledně jízdních vlastností bych měl pár výhrad. 

Hřebenové řízení s elektrickým posilovačem sice prošlo kalibrací, ale okolo středové polohy je volant necitlivý, což se nehodí především při korigování jízdy na dálnici, a už vůbec ne při silném bočním větru. Ve středové poloze je ve volantu cítit lehká vůle a jakmile začnou kola zabírat, začne mít zase silný odpor. Je to druhý extrém oproti třeba Dacii Sandero, která má řízení přeposilované.

Kvalita jízdy je také sporná. Zadní tlumiče mají u PHEV sice větší průměr, ale na ostrých nerovnostech auto nepříjemně klepe. Velké nerovnosti podvozek nedokáže zcela odfiltrovat a jízda po rozbité silnici tak není moc příjemná. Nepomohlo tedy ani přeladěné zavěšení a Eclipse Cross PHEV prostě působí na silnici trochu toporně.

K výčtu negativ si můžete přičíst ještě aerodynamický hluk na dálnici, především v oblasti zrcátek. Na druhou stranu jsme si rádi připomněli, jak je má Eclipse Cross obrovská a jaký v nich máte vždy přehled. PHEV si samozřejmě nese i negativa standardního modelu, jako jsou některé nevzhledné plasty v interiéru či ergonomicky špatně přístupné ovládání oken od řidiče a poměrně úzká přední sedadla.

Dalším negativem je cena, protože Mitsubishi Eclipse Cross PHEV startuje na částce 949.950 Kč. A po nasednutí do interiéru mu to prostě nebudete moc věřit. Námi testovaný kousek stál 1.179.950 Kč, šlo ale maximální výbavu se střešním oknem, head-up displejem (i když ještě tím, co se promítá na výsuvnou destičku), adaptivním tempomatem či audiem Premium, které ale zas tak prémiově nehraje.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je auto se zajímavou technikou, která je však zabalená v poněkud zastaralém balení. Konzervativní přístup japonských automobilek je pro mnohé samozřejmě lákavý, nicméně i v porovnání třeba s novými vozy značek Suzuki či Toyota působí tento model jako za zenitem. Do vitríny si auto nedá asi ani cestovní komfort a řízení.

Startovní cenovka lehce pod milionem korun také není nic, čím by se vůz mohl chlubit. Třeba Hyundai Tucson PHEV vyjde v základní výbavě na 889.990 Kč, je to také čtyřkolka a základem pohonného ústrojí je turbomotor. Technika Eclipsu Cross byla zcela určitě drahá a je hezky promyšlená, nicméně se asi zaplatí až v dalším autě.

Mitsubishi Eclipse Cross - souhrn cen
Základní cena vozu                    949.950 Kč (Intesne+/138 kW)
Cena s testovaným motorem      1.119.950 Kč (Instyle/138 kW)
Cena s test. motorem a výbavou  1.220.940 Kč (Instyle+/138 kW)

Technické údaje: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Rok • stupeň výbavy
2021 • Instyle+
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 360 cm3
Vrtání • zdvih
88,0 mm • 97,0 mm
Stupeň komprese
12,0:1
Nejvyšší výkon
72 kW (98 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
193 Nm při 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,9 s
Nejvyšší rychlost
162 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 1 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
359 l
Objem palivové nádrže
43 l
Hmotnost: provozní • celková
1 975 kg • 2 425 kg
Rozvor náprav
2 670 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 545 × 1 805 × 1 680 mm

Sériová výbava (InStyle+): 7 airbagů, LED přední světlomety a LED přední mlhová světla, vyhřívaný volant, parkovací kamera s rozhledem 360 stupňů, vyhřívaná přední a zadní sedadla, head-up displej, audiosystém s dotykovým LCD displejem, prémiové reproduktory, 18palcová hliníková kola, kožený multifunkční volant, automaická dvouzónová klimatizace, adaptivní tempomat, zásuvka na 230V, kožená sedadla

Volitelná výbava: Paket Sport+ - spoiler předního nárazníku s červeným pruhem, spodní kryt zadního nárazníku s červeným pruhem, boční lemy prahů s červenými pruhy, prahové lišty karbon a zadní střešní spoiler v barvě vozu (40.990 Kč)

Mitsubishi

Mitsubishi je japonský průmyslový koncern skládají se z mnoha společností různých zaměření. Začal v roce 1870 jako loďařská firma.

Výroba automobilů se u Mitsubishi datuje od roku 1917. Model A byl první japonský sériový automobil.

Mitsubishi Space Star • Mitsubishi Outlander • Mitsubishi ASX • Mitsubishi Eclipse Cross • Mitsubishi  L200

Doporučujeme

Články odjinud