Mitsubishi: dva nové motory 660 ccm a 2.4 l

Mitsubishi vyvinulo dva nové celohliníkové motory MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control) určené pro dva nové modely, které budou uvedeny na domácím japonském trhu později v průběhu letošního fiskálního roku. Nový SUV Outlander, který bude uveden do japonských showroomů již v říjnu letošního roku, bude poháněn novým čtyřválcem MIVEC 2,4 litru. Nový koncept minivozu „i“, plánovaný do výroby na začátek ledna příštího roku, bude používat nový tříválec MIVEC 660 cc.

Hlavní prvky nových motorů MIVEC

Dva nové motory MIVEC, které byly představeny, v sobě zahrnují technologie uvedené níže a byly vyvinuty s cílem dosáhnout vyššího výkonu, lepší ekonomiky provozu a snížení hmotnosti, velikosti a nákladů.

Koncept na pozadí technologií přenesený do dvou nových motorů MIVEC je rovněž shodný s motorem typu A9, který byl vyvinut spolu s DaimlerChrysler v roce 2004. Stávající motor A9 pohání Mitsubishi Colt a Colt Plus a těší se velkému významu jak v Japonsku, tak i v Evropě. Vedle hlavních rysů uvedených níže, obsahují dnes představené motory další nové a vlastní technologie.

  • Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control (MIVEC) – elektronicky řízené proměnlivé časování ventilů
  • celohliníkový blok válců
  • rozvodový řetěz
  • plastové komponenty (sací potrubí, víko ventilů)
  • výfukové potrubí je umístěno na zadní straně motoru

Oba nové motory MIVEC využívají technologie pro snížení hmotnosti, jako např. hliníkový blok válců, aby se docílilo více než 10% redukce hmotnosti, což se podílí na vylepšení ekonomiky spotřeby paliva            a jízdních vlastností. Dále pak, aby byly zajištěny vysoká kvalita a spolehlivost, byly tyto motory vyvinuty v rámci přísných vývojových procesů, které jsou součástí MMDS (Mitsubishi Motors Development System), stejně jako proces spojený s vývojem vozů.

Nový čtyřválce MIVEC

Nový motor dosahuje více než 5% nárůst výkonu oproti běžnému motoru MIVEC 2,4 litru typu AG69. Outlander bude využívat tento nový motor a očekává se, že dosáhne hodnocení 4* LEV pro hodnoty emisí, což je o 75% nižší úroveň než je stanoveno podle japonských požadavků  na emise v roce 2005, a že ekonomika spotřeby paliva bude o 5% lepší než udávají japonské standardy spotřeby paliva pro rok 2010. Dále bylo vylepšena charakteristika procesu spalování směsi hlavně díky aplikaci systému MIVEC pro sací i výfukové ventily. Velmi progresivní je také použití modulu integrovaného do olejové pumpy a pužití tichého rozvodového řetězu, což přispívá ke snížení hladiny hluku v celém rozsahu otáček motoru. Použitím výfukového potrubí na zadní straně motoru bylo dosaženo snížení zástavbových rozměrů celého agregátu a zvětšili se tak přední deformační zóny. Motor má maximální výkon 125 kW a točivý moment 226 Nm.

Rysy nového tříválce MIVEC

Nový tříválec MIVEC 660cc skýtá skvělý výkon a točivý moment, dosahuje vynikající spotřeby paliva  a hodnoty emisí. Přeplňovaný motor dosahuje výkonu 47 kW (64 k). Navíc se systémem proměnlivého časování ventilů MIVEC se předpokládá až 15% snížení spotřeby paliva oproti současným motorům s přeplňováním. Při zkušebních testech bylo dosaženo 3* LEV pro hodnocení emisí, což je o 50% méně než požaduje přísná japonská norma pro rok 2005. Nově vyřešené umístění motoru, který je navíc skloněn vzad pod úhlem 45 stupňů, umožnilo větší flexibilitu při vývoji přední části vozu a přineslo větší rozvor náprav. To přispělo ke zlepšení jízdních vlastností vozu, vynikajícímu ovládání a stabilitě, ale i ke zatraktivnění designu karoserie s měkce střiženými plovoucími liniemi. Použití elektronicky řízené škrtící klapky se pozitivně projevuje v průběhu akcelerace a potlačuje tak co možná nejvíce prodlevu turbodmychadla. Pozornost byla obzvlášť věnována snížení hluků a vibrací přenášených do interiéru vozu. Na motoru je použit tichý rozvodový řetěz a velice tuhá kliková olejová vana; ta tvoří výztuhu bloku motoru. Nový tříválec se bude vyrábět v továrně MMC v Mizushima. 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků