Mitsubishi Colt CZT: ve stopách Zera (test)

Motor 1,5 turbo o výkonu 150 koní dělá z malého Coltu kompaktní stíhačku. Čeká Colt CZT věčná sláva, nebo osud starého Zera?
Seznam kapitol
  1. Trocha historie, Design tří diamantů, Sportovní esprit
  2. Malý velký zázrak pod kapotou, Limitující podvozek, brzdy, řízení, řazení, ovladatelnost, Jízdní vlastnosti
  3. Jízda, Závěr, Cenové a technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

V době svého zavedení v roce 1940 se Mitsubishi Zero vyrovnaly jakékoliv jiné stíhačce na světě a většinu jich předčily. Poprvé bylo nasazeno do bojů v Číně v roce 1940 a sloužilo po celou dobu války v Tichomoří. Celkem bylo vyrobeno přes 10 430 letounů, nejvíce ze všech typů japonských letadel. V závěru války však už svými výkony o třídu zaostávalo za americkými stíhačkami Hellcat a Lightning. Napotkalo něco podobného i Colt?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Od velkých letadel k malým sporťákům

Letecká historie Mitsubishi je vynikající vizitkou pro výrobu automobilů. Své by o tom mohlo říct i Subaru nebo BMW. Pětidvéřový Colt se v Evropě objevil v roce 1979 a cenově patřil k nejlevnějším automobilům nižší třídy, jeho tehdejší postavení na trhu bychom mohli přirovnat k současné pozici Hyundai Getz. Pod jeho kapotou se nacházely motory o objemu 1244 a 1410 ccm o výkonech 40 a 51 kW. V roce 1982 se objevil první sportovní model 1400 Turbo s přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 77 kW (105 k). To je duchovní předchůdce dnešního CZT.

V roce 1984 se dostavila velká marketingová revoluce a označení Colt si ponechaly jen tří a pětidvéřové hatchbacky. Pětidvéřový sedan dostal označení Lancer, který se postupem času Coltu o třídu vzdálil. V témže roce se objevil čtyřválec o objemu 1 468 ccm a výkonu 55 kW. Dalším překvapením byla přeplňovaná šestnáctistovka. Motor o objemu 1 598 ccm a výkonu 92 kW (125 k) při 5 500 ot./min. Maximální kroutící moment činil 186 Nm při 3 500 ot./min. Aby toho nebylo v roce 1984 málo, představil se ještě atmosféricky plněný diesel o výkonu 44 kW.

V roce 1988 se představila nová generace zaoblenější generace s líbivým designem, která se díky individuálním dovozům dostala i k nám. Základem byl čtyřválec o objemu 1 298 ccm a výkonu 51 kW, čímž plně nahradil čtrnáctistovku. V nabídce byl také výkonnější motor o objemu 1 468 ccm a výkonu 62 kW. Sportovními modely byly verze 1.6 GTi-16V (1 596 ccm, 91 kW) a 1.8 Gti-16V (1 836 ccm, 100 kW). Tyto verze také poprvé dostaly vícebodové vstřikování benzinu.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Další generace se představila v roce 1992 a pod jejími kapotami se nacházeli třináctistovka, šestnáctistovka a opět 1.8 GTi. Tato generace patřila k oblíbeným vozům a čeští dealeři Mitsubishi na ní stavěli základy svého podnikání. Moderní vajíčkovitý tvar kopíroval obdobné vozy japonské konkurence – Nissanu Micru a Mazdu 121.

V roce 1996 se představil facelift, vydávaný za novou generaci. Verze 1.8 GTi zmizela z nabídka pro malý zájem motoristů. Fandové malých Mitsubishi museli čekat dlouhých osm let, než se představila zbrusu nová generace.

V roce 2004 se značka i přes kapitálový odchod DaimlerChrysler pustila do rozsáhlé modelové ofenzívy. Nové modely Pajero, Pajero Sport a Pajero Pinin, stejně tak L200 nebo Outlander slavily úspěch a tak přišel čas také na Colt. Protože zde Mitsubishi trestuhodně zaspalo, přišlo o celou jednu generaci zákazníků v segmentu malých vozů.

Nový pětidvéřový Colt nabídl motory 1.1 (55 kW), 1.3 (70 kW), 1.5 (80 kW) a turbodiesel 1.5 DI-D HP (70 kW). V roce 2005 se představila třídvéřová verze CZ3 a spolu s ní se po desetiletém půstu představila vrcholná sportovní verze 1.5 Turbo, obchodně označená jako CZT. V následujícím roce se pak ve spolupráci s Pininfarinou objevil pohledný kabriolet CZC.

Design tří diamantů

Design automobilů Mitsubishi vždy žárlivě sledoval své konkurenty a trendy na trhu. Vysledovat to lze na Coltech z osmdesátých i devadesátých let. Nikdy se nejednalo o vozy určující designové trendy, Mitsubishi vždy použilo vyzkoušené tvary.

Designéři poslední generace dostali za úkol vytvořit zbrusu nový vůz, který nebude navazovat na tvary předchůdce ze začátku devadesátých let, ale vytvoří soudobý moderní automobil třídy malých vozů. Tvarově se nejvíce podobá Mercedesu třídy A a to i svou jednoprostorovou koncepcí, která je v této třídě poměrně neobvyklá. I když...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Příď Coltu CZT se nese ve znamení ostře zvednuté kapoty, na kterou navazuje linie rozměrného čelního skla. Je otázkou, zda proto zařadit Colt k vozům s jednoprostorovou karosérií. Podobně krátkou příď mají totiž i kolínská trojčata.

Linii určuje usměvavý přední nárazník s rozměrnými nasávacími otvory a decentním spoilerem pod nárazníkem. Nad tímto trojdílným grilem se nacházejí malé kruhové přední mlhovky. Přední maska s dvojitou mřížkou chladiče a třemi diamanty uprostřed působí dynamicky a najdeme ji na všech nových Mitsubishi. Mandlové oči v podobě předních světlometů s čirou optikou nejsou agresivní a naopak působí trochu usedle a přátelsky. Dvoudílná vnější zpětná zrcátka kombinují lakovanou a nelakovanou černou část a působí elegantně.

Pohled zboku naznačuje překvapivě jednoduché linie. Srovnáme-li to s Nissanem Micra, Coltu schází kypré boky. Zatímco Micra je bodrá Tahiťanka, Colt vypadá jako hranatá, ostře řezaná Němka. Dost ale srovnání se ženami.

Linie mandlových očí pokračuje technologickou spárou až do střechy, zboku je výrazné prosklení v masivním A sloupku, na který navazují boční dveře a decentní boční okénko za dveřmi. B sloupek je doplněn imitací karbonu s logem CZT, označujícím nejsportovnější verzi. Mimochodem na předním blatníku se vyskytuje motiv trojúhelníku v podobě bočního ukazatele směru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Decentní záď pak zboku určují subtilní sdružené koncové svítilny a poměrně masivní střešní křídlo na horní hraně výklopné zádi. Coltu také bezesporu sluší šestnáctipalcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 205/45.

Zádí připomíná Mitsubishi nejvíce Alfu Romeo 147. Tu připomene masivní zadní nárazník, do rohů umístěná zadní kola, úzké zadní sdružené svítilny a vzdálená podobnost dolů klenuté spodní hrany prosklení výklopné zádi. Na zádi se ovšem místo hada opět nacházejí tři diamanty a na levé straně také označení Colt CZT. Vzhledem k výkonu auta je jen málo výrazná koncovka výfuku v pravé dolní části zadního nárazníku.

Interiér se sportovním espritem

Po otevření rozměrných předních dveří přivítá řidiče líbivý interiér s výrazně sportovními sedadly, pěknou palubní deskou a trochu laciným středovým panelem s kusem bílého plastu. V prazích dveří se přirozeně nachází hliníková lišta Colt CZT, stejně jako tři diamanty na volantu. Přední sedadla mají zboku praktické plastové přihrádky na drobnosti.

Palubní deska je klasických tvarů a přesto působí příjemně. Převážnou většinu materiálů tvoří tvrdé plasty s imitací hliníku, ale to palubní desce neubralo na eleganci. Tříramenný volant skvěle padne do ruky, přístrojová kaplička s tubusy z imitace hliníku působí příjemně ve dne i v noci, kdy se pěkně rozzáří.

Středový panel začíná nadějně palubním počítačem, přihrádkou, kruhovými výdechy ventilace, pokračuje nepříliš výkonnou audiosoustavou, další přihrádkou na věci (CD se tam nevejdou), ovládáním poloautomatické klimatizace, aby ji zakončil nevzhledný kus světlezeleného plastu, který se opakuje světlezelenou gumovou manžetou řadicí páky. To bude zřejmě první místo, které by měl případný tuner vyřešit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Středový tunel nese dva držáky nápojů a kulovitý popelník, ale chybí mu středová loketní opěrka. Namítnete možná, že u malého auta je to zbytečnost, ale já jako zhýčkaný motorista ji u vozu vyžaduji a má ji i takový Nissan Note.

Za zmínku ještě stojí pěkné hliníkové pedály, dotvářející sportovní esprit interiéru. Tím nejsportovnějším ale jsou přední sedadla s příjemným bočním vedením a líbivým červenočerným textilním potahem.

Sklápění předních sedadel je trochu krkolomné a vyžaduje více síly, na což uživatelé pětidvéřových karosérií nejsou již dnes zvyklí. Nastupování dozadu tak vyžaduje gymnastický cvik, zato se tam pak s trochou skromnosti všech cestujících včetně těch vpředu vejdou dva dvoumetroví pasažéři. Colt CZT je sice homologován jako pětimístný, ale třetí místo vzadu je opravdu za trest. Naopak lavice je vzadu příjemně měkká.

Zavazadlový prostor má skromný objem 220 litrů, který lze poměrně náročným sklopením zadních sedadel zvětšit na 1 070 litrů. Zadní lavici lze podobně jako u Nissanu Micra posunout o pár centimetrů na úkor cestujících nebo naopak zavazadlového prostoru. Pod rovnou podlahou zavazadlového prostoru se nachází už jen neplnohodnotné rezervní kolo a nářadí.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Trocha historie, Design tří diamantů, Sportovní esprit
  2. Malý velký zázrak pod kapotou, Limitující podvozek, brzdy, řízení, řazení, ovladatelnost, Jízdní vlastnosti
  3. Jízda, Závěr, Cenové a technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

bazar

Mitsubishi Outlander 2,2
Rok výroby: 2009
Stav: 166 238 km
Cena: 215 000 Kč
Mitsubishi ASX 1,8
Rok výroby: 2011
Stav: 115 011 km
Cena: 220 000 Kč
Mitsubishi Pajero 3,2
Rok výroby: 2007
Stav: 201 316 km
Cena: 290 000 Kč
Mitsubishi ASX 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 72 907 km
Cena: 330 000 Kč
Mitsubishi ASX 1,8
Rok výroby: 2010
Stav: 157 268 km
Cena: 210 000 Kč
Mitsubishi ASX 1,8
Rok výroby: 2011
Stav: 59 674 km
Cena: 279 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků