Mitsubishi Colt CZ3 a CZT na českém trhu

Od dubna se na českém trhu prodává třídveřová karosářská varianta CZ3 malého Mitsubishi Colt, a to včetně ostrého provedení CZT s přeplňovaným motorem 1.5 110 kW. Ceny začínají na 299 tisících, přičemž za CZT zaplatíte více než půl milionu. (fotografie, ceny)
Mitsubishi Colt CZ3 a CZT na českém trhu
Seznam kapitol
  1. CZ3: rozdíly oproti Coltu, čalounení, barvy
  2. CZ3: design, interiér, zavazadlový prostor, podvozek, motory
  3. CZT: podvozek, řízení, motor, exteriér, interiér; ceník v Česku

Poznámka: Následující text pochází z tiskové mapy Mitsubishi.

Hlavní událostí během jara a léta roku 2004 bylo pro společnost Mitsubishi Motors uvedení nového modelu Colt na evropský trh. Jakožto její první model B-segmentu je nový Colt nositelem výzvy, která přitáhne 85% nových zákazníků k této značce, a to těch, kteří v tomto hlavním segmentu hledají nekonvenční výrobek.

Ostře řezaný vnější design, inovativní interiér (obojí z dílny designérského centra společnosti Mitsubishi v Evropě), obrovský vnitřní prostor, v dané třídě špičková flexibilita sedadel, výborné pohonné agregáty, ostrá dynamika, výborné zhodnocení peněz a široká možnost výběru (motorů, převodovek, stupňů výbavy, barev & čalounění, volitelné a doplňkové výbavy) jsou trumfy, se kterými se společnost Mitsubishi Motors rozhodla hrát, aby dosáhla svých očekávání.

Dvousměrný přístup

Nový Colt byl vždy určen k vytvoření rodiny vozů zahrnující několik variant, které by získaly širokou pozornost v tomto vysoce konkurenčním B-segmentu. Vrcholem všeho je budoucí verze Colt coupe-cabriolet, která byla již dříve prezentována v roce 2003 jako koncept CZ2 Cabriolet.

S ročním plánovaným objemem prodeje  85-90,000 kusů v B-segmentu, který má kapacitu 4,3 miliónu vozů byla společnost Mitsubishi Motors nucena odlišit Colt od jeho konkurentů, ale zároveň respektovat obvyklý formát (3 a 5dveřové hatchbacky) očekávaný evropskými zákazníky, avšak v méně konvenčním pojetí. Proto byl zvolen dvousměrný přístup:

  • pětidveřový model: Namísto příliš často užívané šablony všech konvenčních hatchbacků B-segmentu (Peugeot 206, Toyota Yaris, Volkswagen Polo,…) nebo mini-MPV (Fiat Idea, Honda Jazz, Opel Meriva,…), zvolili tvůrci plánů MMC formát, který je přesně někdy mezi: vysoký hatchback s dostatečnou prostorností a důmyslností, avšak bez kompromisů v oblasti designu nebo jízdních vlastností (tvar, aerodynamika, jízdní pozice, těžiště vozu …).
  • třídveřový model: Namísto pouhé 3dveřové varianty nového Coltu si MMC vybralo mnohem inspirativnější cestu, kterou je typ karoserie podobný coupe, překlenující jeho stávající designérskou dokonalost a sportovní dědictví.
Parametr Colt CZ3 Colt
Délka (mm) 3810 3870
Šířka (mm) 1695 1695
Výška (mm) 1520 1550
Rozvor (mm) 2500 2500
Cd 0,32 0,32
Čelní plocha (m2) 2,16 2,17
Těžiště (mm) 560 580
Rozložení hmotnosti 62/38 60/40

Colt CZ3

Colt CZ3 překlenuje mezeru mezi konceptem Mitsubishi CZ2 z roku 2001 a novým Coltem Hatchback díky sportovnější a svalnatější karoserii ve stylu doupě.

Svými unikátními karosářskými prvky exteriéru (vyjma kapoty a předních blatníků), více skloněným čelním sklem (26°), nižší úrovní střechy, svalnatější karoserií, širšími prahy, delšími dveřmi a zadními bočními okny ve tvaru kapky vyjadřuje nový 3dveřový Colt vyšší dynamiku designového námětu nového Coltu „Jeden pohyb“.

Při své délce 3,81 m (tj.: o 6 cm kratší než 5dveřová verze) vypadá mnohem stabilněji díky stejnému, v dané třídě nejdelšímu rozvoru 2 500 mm a širokému rozchodu kol kombinovanému s ještě kratším předním převisem a nižší celkovou výškou vozu (- 30 mm).

Aerodynamika

V souladu s duchem této nové dvojice sportovních Coltů byla velká pozornost věnována aerodynamické účinnosti jejich profilu, aby byl zabezpečen hladký obtok vzduchu celé karoserie a tím dosažen nižší koeficient odporu 0,32, tzn.: lepší než jejich hlavní konkurenti (Peugeot 206: 0,34, Toyota Yaris: 0,34).

Kromě hodnot Cd napomohlo globálnímu výzkumu aerodynamiky vedenému konstruktéry společnosti MMC rozsáhlé použití CFD (počítačová dynamika toku), a to od prvních fází vývoje tvaru karoserie. CFD je důmyslná technologie využívaná v leteckém průmyslu. Jejím účelem je modelovat a analyzovat různé aerodynamické konfigurace před testováním kompletních trojrozměrných modelů v aerodynamickém tunelu. CFD jako takový umožňuje snížení délky vývoje a investic a současně vytvoření přesnějšího designu, tzn. v případě 3dveřového Coltu byl dosažen nízký aerodynamický odpor a zároveň byla zachována prostornost interiéru tvaru vozidla s tématem  „Jeden pohyb“.

Evropa

Vytvořen v Evropě a prodáván výhradně v Evropě je 3dveřový Colt stejně jako 5dveřový Colt duchovním dítětem designérského centra Mitsubishi v Evropě (MDE) pod vedením pana Akinori Nakanishi. Poté se pan A. Nakanishi vrátil zpět do Japonska a byl jmenován šéfem designérského centra Mitsubishi Motors s působností na celém světě s platností od 22. června 2004.

Příspěvek MDE neskončilo u originálního tvaru, ale rovněž vytvořili původní koncepci CZ2 v roce 2001, který byl premiérou designu 3dveřového Coltu v roce 2001.

Oživení a inovace

Co se týče designu interiéru se designérské centrum Mitsubishi v Evropě rozhodlo pro zdrženlivost      a inovaci vzdálenou od stereotypních celošedých interiérů japonských vozů v Evropě a rozhodlo se pro použití nových materiálů a vzorů, které v této oblasti nebyly nikdy předtím používány. Jako například : 

  • Průsvitné součásti: V hojné míře používané v koncepčních vozech nebo u počítačů, které nebyly nikdy používány v sériově vyráběných vozidlech. V tomto případě byly vybrány pro ovládací prvky audiosystému a klimatizace (kruhové ovladače) stejně tak jako pro neobvyklou “věž” spojující palubní desku a středovou konzolu. Podsvícení, stejně jako u ostatních ovladačů, vytvářejí příjemnou atmosféru při jízdě v noci.
  • Profilovaný „Techno“ povrch: Namísto pokusů o reprodukci přírodní kůže, jak je běžné v automobilovém průmyslu po dlouhá léta, vytvořilo designérské centrum Mitsubishi v Evropě nový typ profilovaného povrchu, který je vhodný pro umělé materiály používané v moderních automobilech. Překrytí palubní desky a dveřních výplní je tvořeno malými čtvercovými obrazci, které dodávají interiéru moderní a kultivovaný vzhled.

Design interiéru 3dveřového Coltu odpovídá zdrženlivému sportovnímu charakteru vnějšího designu,a to díky italskému typu měřicích přístrojů, sportovnímu tříramennému volantu a také stříbrným spínačům a ovladačům navrženým speciálně pro tento vůz.

V souladu se svou pozicí na trhu představuje Colt CZ3 poloanatomická vysoce polstrovaná přední sedadla. Speciálně pro 3dveřový Colt byla čalouněná inovativní průhlednou červeno/černou „imitací kůže“, kterou sdílí spolu se sportovnějším Coltem CZT.

K dispozici jsou dvě další verze interiéru:

  • „Elegant Sport“ teplé červené čalounění (sedadel 5dveřového Coltu) se šedým polstrováním a stříbrným průhledným lemováním  v kombinaci například s barvou karoserie modelu  CZ2 “Illusion Blue” (světle modro-šedá metalíza).
  • „Individual Sport“ využívající černé čalounění (sedadla 5dveřového modelu) s černým polstrováním.

Tato nová černá harmonie je unikátní pro 3dveřovou karoserii Coltu a prezentuje účelnější vzhled.

Stejně jako žádný model značky Mitsubishi Motors nové generace, se ani Colt CZ3 & Colt CZT nijak nepředvádějí. Jejich design není nijak překombinovaný ani zbytečně roztomilý, jak je v tomto segmentu obvyklé, nabízejí nadčasovost, charakter a porozumění.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. CZ3: rozdíly oproti Coltu, čalounení, barvy
  2. CZ3: design, interiér, zavazadlový prostor, podvozek, motory
  3. CZT: podvozek, řízení, motor, exteriér, interiér; ceník v Česku
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků