Místnost s cenou zlata

Není příliš mnoho lidí, kteří by si neuvědomovali důležitost aerodynamiky automobilů. Málokdo si však dokáže představit, kolik stovek hodin a úmorné práce stojí, než je model vozu otestován po všech stránkách aerodynamiky.
Místnost s cenou zlata
V letectví se aerodynamické tunely používaly už v době kolem první světové války, ale v automobilismu si konstruktéři začali toto téma uvědomovat až později, v době před druhou světovou válkou.

Z čeho se však takový aerodynamický tunel skládá? Můžeme si představit obrovskou halu, postavenou prakticky na jakémkoliv místě. Tato hala je rozdělena na několik Klepněte pro větší obrázekmístností, z nichž největší význam má ta s diagnostickými zařízeními a hlavní místnost, ve které je automobil nebo jeho model ofukován. Většina tunelů pracuje na podobném principu. Uprostřed místnosti stojí automobil, na který je přiváděn vzduch rychlostí až 300km/h. Automobil je zajištěn proti pohybu a je na něm umístěno několik desítek, ale i několik stovek snímačů, které vyhodnocují údaje. Ty pak jdou následně do výpočetního centra, kde skupina, popř. skupiny techniků vyhodnocují data. Proud vzduchu vytváří turbína, od které jde proud spojovacím potrubím do místnosti s vozem. Za vozem je sběrné potrubí, které přivádí vzduch zpět k turbíně. Všechny části tunelu, kde probíhá vzduch, musí být řádně odhlučněny, protože takováto rychlost vzduchu a turbíny způsobuje značný hluk.

Aerodynamický odpor vozu je součinem součinitele aerodymického odporu Cx a velikostí čelní plochy. Největším nepřítelem aerodynamické dokonalosti vozu jsou lapače nečistot Klepněte pro větší obrázek (zástěrky), stěrače, anténa, zrcátka a mezery mezi slícovanými díly karoserie.

Před několika lety byl učiněn experiment na voze Škoda 120 L typ M. Vzhledem k tomu, že na tomto voze jsou velmi velké spáry mezi jednotlivými díly, byly tyto přelepeny lepenkou tak, aby mezi jednotlivými díly nebyly spáry žádné. A výsledek? U vozu byla při rychlosti 90/120 km/h naměřena spotřeba 6,35 resp. 8,66 L /100km. Po přelepení spárů to byly hodnoty 5,97 resp. 7,91 L/100km. Jistě uznáte, že to jsou hodnoty výrazné. Proto se také snaží konstruktéři dosáhnout co nejlepší aerodynamiky někdy i na úkor estetiky. Klasickým příkladem je zmenšené pravé vnější zpětné zrcátko a absence lapačů nečistot u většiny nových vozů. Není to jen kvůli tomu, aby výrobce co nejvíce ušetřil, ale je to i kvůli lepším aerodynamickým hodnotám. V současné době drží mezi sériovými auty nejnižší hodnotu Cx Audi A2, které ve verzi 3L vykazuje hodnotu 0,25, což je úctyhodné.

Trendy v aerodynamice jdou stále kupředu, ale zákony platí pro všechny stejné. Právě proto jsou si tvarem všechny typy automobilů podobné, protože v aerodynamice už nelze vymyslet příliš mnoho revolučních řešení.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 569 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 97 928 km
Cena: 760 000 Kč
Audi A4 2
Rok výroby: 2009
Stav: 167 580 km
Cena: 215 000 Kč
Audi A4 3
Rok výroby: 2008
Stav: 137 146 km
Cena: 276 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2008
Stav: 174 660 km
Cena: 340 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2006
Stav: 201 113 km
Cena: 180 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků