Místnost s cenou zlata

Není příliš mnoho lidí, kteří by si neuvědomovali důležitost aerodynamiky automobilů. Málokdo si však dokáže představit, kolik stovek hodin a úmorné práce stojí, než je model vozu otestován po všech stránkách aerodynamiky.
Místnost s cenou zlata
V letectví se aerodynamické tunely používaly už v době kolem první světové války, ale v automobilismu si konstruktéři začali toto téma uvědomovat až později, v době před druhou světovou válkou.

Z čeho se však takový aerodynamický tunel skládá? Můžeme si představit obrovskou halu, postavenou prakticky na jakémkoliv místě. Tato hala je rozdělena na několik Klepněte pro větší obrázekmístností, z nichž největší význam má ta s diagnostickými zařízeními a hlavní místnost, ve které je automobil nebo jeho model ofukován. Většina tunelů pracuje na podobném principu. Uprostřed místnosti stojí automobil, na který je přiváděn vzduch rychlostí až 300km/h. Automobil je zajištěn proti pohybu a je na něm umístěno několik desítek, ale i několik stovek snímačů, které vyhodnocují údaje. Ty pak jdou následně do výpočetního centra, kde skupina, popř. skupiny techniků vyhodnocují data. Proud vzduchu vytváří turbína, od které jde proud spojovacím potrubím do místnosti s vozem. Za vozem je sběrné potrubí, které přivádí vzduch zpět k turbíně. Všechny části tunelu, kde probíhá vzduch, musí být řádně odhlučněny, protože takováto rychlost vzduchu a turbíny způsobuje značný hluk.

Aerodynamický odpor vozu je součinem součinitele aerodymického odporu Cx a velikostí čelní plochy. Největším nepřítelem aerodynamické dokonalosti vozu jsou lapače nečistot Klepněte pro větší obrázek (zástěrky), stěrače, anténa, zrcátka a mezery mezi slícovanými díly karoserie.

Před několika lety byl učiněn experiment na voze Škoda 120 L typ M. Vzhledem k tomu, že na tomto voze jsou velmi velké spáry mezi jednotlivými díly, byly tyto přelepeny lepenkou tak, aby mezi jednotlivými díly nebyly spáry žádné. A výsledek? U vozu byla při rychlosti 90/120 km/h naměřena spotřeba 6,35 resp. 8,66 L /100km. Po přelepení spárů to byly hodnoty 5,97 resp. 7,91 L/100km. Jistě uznáte, že to jsou hodnoty výrazné. Proto se také snaží konstruktéři dosáhnout co nejlepší aerodynamiky někdy i na úkor estetiky. Klasickým příkladem je zmenšené pravé vnější zpětné zrcátko a absence lapačů nečistot u většiny nových vozů. Není to jen kvůli tomu, aby výrobce co nejvíce ušetřil, ale je to i kvůli lepším aerodynamickým hodnotám. V současné době drží mezi sériovými auty nejnižší hodnotu Cx Audi A2, které ve verzi 3L vykazuje hodnotu 0,25, což je úctyhodné.

Trendy v aerodynamice jdou stále kupředu, ale zákony platí pro všechny stejné. Právě proto jsou si tvarem všechny typy automobilů podobné, protože v aerodynamice už nelze vymyslet příliš mnoho revolučních řešení.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků