Miroslav Zikmund slaví 100 let. Vzpomínal, jak s Hanzelkou cestovali

Pojďme si krátce zavzpomínat na cestu, díky které nás zná celý svět. Když Zikmund s Hanzelkou najeli 67.000 kilometrů přes 44 států v Tatře 87.

Pokud chcete dnes vycestovat do neznáma, do neprobádaných končin, máte k dispozici nespočet technických vymožeností, které vaše dobrodružství usnadní. Od speciálně upravených aut, po jídlo, které se ohřeje v pytlíku pouze za pomoci chemické reakce a tak dále.

Dříve se ale cestovalo jinak. K dispozici byl jen hever a nástrčkový klíč, jak prozradil světoznámý cestovatel Miroslav Zikmund časopisu Svět Motorů ve výročním rozhovoru. Před 72 lety se s Jiřím Hanzelkou vydali na obchodní cestu s 1370 kg vážící aerodynamickou kráskou, Tatrou 87. A my si dnes jejich putování připomeneme.

Tatra 87
Objem motoru [cm3] 2969
Válce/ventily 8/2
Největší výkon [kW/min] 55/3900
Maximální rychlost [km/h] 166
Poháněná náprava zadní
Hmotnost 1370 kg

Otec Hanzelky, Ferdinand Hanzelka, byl zajížděcí jezdec Tatry. K vozům měl tedy již odmalička blízko. Chvíli také závodil jako spolujezdec závodníka Josefa Veřmiřovského. Zikmund zase nějaké zkušenosti s cestováním nasbíral, když s bratrem absolvoval v 16 letech cestu na Podkarpatskou Rus.

V roce 1947, tehdy 27 a 28letí spolužáci, přátelé a absolventi komerčního inženýrství, vyrazili na neuvěřitelnou cestu, která měla trvat tři a půl roku a projet při ní měli celý svět. Za úkol měli dokumentovat průběh, fotit, natáčet a hlavně organizovat obchodní prezentace.

Šílený příběh z Le Mans 1953: Piloti Jaguaru jeli úplně na mol. A vyhráli!

Šílený příběh z Le Mans 1953: Piloti Jaguaru jeli úplně na mol. A vyhráli!

To bylo ovšem nereálné. Při cestě by nestíhali všechno dokumentovat. Nakonec tedy jeli ze severu na jih Afriky, a poté z jihu na sever Ameriky. Jejich cesta pak musela skončit. Nejpodivnějším důvodem bylo, že Severní Amerika nechtěla pustit dva absolventy v krásném autě z tehdy již komunistického Československa.

Při své cestě museli několikrát improvizovat a prokázat bojového ducha. Ať už šlo o přestřelku s lupiči nebo schválně nařízlou brzdovou hadici, která se jim málem stala osudnou. Po návratu do Čech však pro cestovatele dřina neskončila. Ještě dva roky po návratu totiž prosazovali vydání svých knih.

Tatra 603 (1955-1975): Legenda, kterou jezdili pouze vyvolení

Tatra 603 (1955-1975): Legenda, kterou jezdili pouze vyvolení

Dílo tedy bylo dokonáno. Na konci si hodili korunou, komu Tatra zůstane. Jiří Hanzelka vyhrál a jezdil s ní poté až do konce padesátých let. Hanzelka zemřel 15. února roku 2003 ve věku 82 let na plicní embolii. Miroslav Zikmund zítra oslaví 100. narozeniny, proto na příběh dvou nebojácných cestovatelů vzpomínáme.

Svým způsobem můžete Zikmunda s Hanzelkou přirovnávat k dávným jezdcům Formule 1. Také to byli hrdinové a gladiátoři. Bez posilovačů řízení a špetky elektroniky se vydali vstříc nebezpečí a pořádně u toho riskovali. Jako památku tu máme filmy a knížky, které se staly ceněním sběratelským artiklem, stejně jako legendární Tatra 87.

Škoda 760 mohla všechno změnit. Moderní vůz však odstřelili Němci

Škoda 760 mohla všechno změnit. Moderní vůz však odstřelili Němci

Podle Miroslava Zikmunda je na cestě potkala jen jedna vážná porucha, když v Kordillerách prasklo péro. Nakonec však vše opravili a mohlo se pokračovat dál. Taková se u nás dělala auta a takové tu máme lidi. Ještě pořád.

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků