Míříte do bazaru? Vemte s sebou někoho, kdo se vyzná v autech

Blíží se březen a mnoho lidí zatouží po ojetém automobilu. Zdaleka ne ale každý dokáže při návštěvě bazaru poznat, že kupuje správné auto. Protože se prodejci budou snažit co nejvíc vydělat, dá se očekávat, že se opět objeví jejich nekalé praktiky. Mezi největší nebezpečí patří koupení odcizeného auta, vozidla opravená po těžkých haváriích, vytopená při povodních, „zlidovělý“ fenomén přetáčení tachometrů, falšování servisních knih i údajů a v poslední době také zatajené exekuce či zástavy.

Pozor na „volavku“

Nezanedbatelné jsou i matoucí informace o cenách vozů nebo „volavky“. „Tak říkáme autu se zajímavými parametry i cenou, o němž se však zákazník při návštěvě bazaru dozví, že se včera prodalo. Ihned ovšem dostane nabídku na podobné vozidlo, které je pouze o trochu dražší nebo má vyšší počet najetých kilometrů,“ sdělil AutoRevue.cz Aleš Zich ze společnosti Auto AZ, která se zabývá asistencemi při nákupu ojetých vozidel.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zájemce o ojeté auto může riziko zmenšit tím, že se vyhne nedůvěryhodným dovozcům z ciziny, různým překupníkům a menším autobazarům. Nedoporučuje se ani nákup od soukromníka, pokud zájemce nechce riskovat koupi vozu, které může zabavit exekutor.

Podle odborníků se také nevyplácí reagovat na podezřele levné nabídky. Výrazně nižší cena než je obvyklé, by měla být důvodem ke zvýšení pozornosti a k opatrnosti. Poslední dobou se často objevují pokusy vylákat z kupujících na inzerát zálohu. Jenže hned po zaplacení se po prodávajících slehne zem.

Doživotní záruka a možnost výměny

AutoRevue.cz položila dvěma největším českým autobazarům otázku, jestli se před nadcházející sezonou chystají nějak opravit obecně vžitý názor, že při prodeji ojetých aut dochází k různých manipulacím a dalším unfair praktikám?

„Rizikům předcházíme prověrkami už při nákupu. Prochází jimi všechny vozy, o něž máme zájem. Kontrolujeme je v zahraničních i českých registrech, abychom ověřili jejich původ a ujistili se, že nejsou v zástavě, exekuci, leasingu či úvěru,“ odpověděla Group PR Manager společnosti AAA Auto Dana Pavlousková. „To nám umožňuje dávat doživotní záruku na původ aut. Výkupem a kontrolou jsme si tak jistí, že zákazníkům nabízíme do sedmi dnů výměnu již zakoupeného vozu za jiný bez udání důvodu.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na kontrolní mechanismy spoléhá i ESA Auto. „Využíváme prověřování od Cebia Reportu, registru odcizených vozidel Policie ČR, registru leasingových společností, Auto Tracer a pátráme v databázích jako je obchodní či živnostenský rejstřík. Samozřejmě oslovujeme dodavatele, s nimiž spolupracuje. Hlavně ale kontaktujeme původní majitele, abychom si ověřili, že je obchod zcela uzavřený,“ řekl obchodní ředitel Auto ESA Tomáš Svoboda.

Nevěřit všemu, co v bazarech říkají

Oba prodejci se snaží vymýtit přetáčení tachometrů, což je jeden z největších nešvarů v autobazarech. „Využíváme k tomu všech prostředků. Odmítáme více než šedesát procent vozidel, která jsou nám nabízena. Jedním z důvodů je právě manipulace s tachometrem,“ uvedl Svoboda.

„Dlouhodobě proti přetáčení bojujeme. Prověřování skutečně najetých kilometrů přispívá k vymizení tohoto častého podvodu. To je i důvod, proč spolupracujeme na návrhu zákona, který by přetáčení tachometru stanovil jako trestný čin,“ dodala Pavlousková.

Argumenty zástupců autobazarů vypadají logicky a docela sympaticky. Praxe ale může vypadat zcela jinak. Při nákupu je důležité se neunáhlit a nevěřit všemu, co prodejci tvrdí. Ani letos to v bazarech zřejmě nebude vypadat lépe než v minulosti a na zákazníky bude číhat řada rizik.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Při jarních nákupech je potřeba být hodně ostražitý. Základem je důkladné prověření ojetin. Protože zákazníci nejsou v drtivé většině odborníky, je nejlepším způsobem, jak zkontrolovat kvalitu nabízených aut, mít s sebou někoho, kdo se v nich vyzná. Z naší praxe vyplývá, že šedesát procent ojetých vozů neodpovídá parametrům, které bazary uvádějí,“ uzavřel Zich.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků