Míříte do bazaru? Vemte s sebou někoho, kdo se vyzná v autech

Blíží se březen a mnoho lidí zatouží po ojetém automobilu. Zdaleka ne ale každý dokáže při návštěvě bazaru poznat, že kupuje správné auto. Protože se prodejci budou snažit co nejvíc vydělat, dá se očekávat, že se opět objeví jejich nekalé praktiky. Mezi největší nebezpečí patří koupení odcizeného auta, vozidla opravená po těžkých haváriích, vytopená při povodních, „zlidovělý“ fenomén přetáčení tachometrů, falšování servisních knih i údajů a v poslední době také zatajené exekuce či zástavy.

Pozor na „volavku“

Nezanedbatelné jsou i matoucí informace o cenách vozů nebo „volavky“. „Tak říkáme autu se zajímavými parametry i cenou, o němž se však zákazník při návštěvě bazaru dozví, že se včera prodalo. Ihned ovšem dostane nabídku na podobné vozidlo, které je pouze o trochu dražší nebo má vyšší počet najetých kilometrů,“ sdělil AutoRevue.cz Aleš Zich ze společnosti Auto AZ, která se zabývá asistencemi při nákupu ojetých vozidel.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zájemce o ojeté auto může riziko zmenšit tím, že se vyhne nedůvěryhodným dovozcům z ciziny, různým překupníkům a menším autobazarům. Nedoporučuje se ani nákup od soukromníka, pokud zájemce nechce riskovat koupi vozu, které může zabavit exekutor.

Podle odborníků se také nevyplácí reagovat na podezřele levné nabídky. Výrazně nižší cena než je obvyklé, by měla být důvodem ke zvýšení pozornosti a k opatrnosti. Poslední dobou se často objevují pokusy vylákat z kupujících na inzerát zálohu. Jenže hned po zaplacení se po prodávajících slehne zem.

Doživotní záruka a možnost výměny

AutoRevue.cz položila dvěma největším českým autobazarům otázku, jestli se před nadcházející sezonou chystají nějak opravit obecně vžitý názor, že při prodeji ojetých aut dochází k různých manipulacím a dalším unfair praktikám?

„Rizikům předcházíme prověrkami už při nákupu. Prochází jimi všechny vozy, o něž máme zájem. Kontrolujeme je v zahraničních i českých registrech, abychom ověřili jejich původ a ujistili se, že nejsou v zástavě, exekuci, leasingu či úvěru,“ odpověděla Group PR Manager společnosti AAA Auto Dana Pavlousková. „To nám umožňuje dávat doživotní záruku na původ aut. Výkupem a kontrolou jsme si tak jistí, že zákazníkům nabízíme do sedmi dnů výměnu již zakoupeného vozu za jiný bez udání důvodu.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na kontrolní mechanismy spoléhá i ESA Auto. „Využíváme prověřování od Cebia Reportu, registru odcizených vozidel Policie ČR, registru leasingových společností, Auto Tracer a pátráme v databázích jako je obchodní či živnostenský rejstřík. Samozřejmě oslovujeme dodavatele, s nimiž spolupracuje. Hlavně ale kontaktujeme původní majitele, abychom si ověřili, že je obchod zcela uzavřený,“ řekl obchodní ředitel Auto ESA Tomáš Svoboda.

Nevěřit všemu, co v bazarech říkají

Oba prodejci se snaží vymýtit přetáčení tachometrů, což je jeden z největších nešvarů v autobazarech. „Využíváme k tomu všech prostředků. Odmítáme více než šedesát procent vozidel, která jsou nám nabízena. Jedním z důvodů je právě manipulace s tachometrem,“ uvedl Svoboda.

„Dlouhodobě proti přetáčení bojujeme. Prověřování skutečně najetých kilometrů přispívá k vymizení tohoto častého podvodu. To je i důvod, proč spolupracujeme na návrhu zákona, který by přetáčení tachometru stanovil jako trestný čin,“ dodala Pavlousková.

Argumenty zástupců autobazarů vypadají logicky a docela sympaticky. Praxe ale může vypadat zcela jinak. Při nákupu je důležité se neunáhlit a nevěřit všemu, co prodejci tvrdí. Ani letos to v bazarech zřejmě nebude vypadat lépe než v minulosti a na zákazníky bude číhat řada rizik.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Při jarních nákupech je potřeba být hodně ostražitý. Základem je důkladné prověření ojetin. Protože zákazníci nejsou v drtivé většině odborníky, je nejlepším způsobem, jak zkontrolovat kvalitu nabízených aut, mít s sebou někoho, kdo se v nich vyzná. Z naší praxe vyplývá, že šedesát procent ojetých vozů neodpovídá parametrům, které bazary uvádějí,“ uzavřel Zich.

Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků