Minitest VW Polo GTI s manuálem: Jednou se o něj ještě porveme!

Polo je díky dvoulitru zjevem mezi malými ostrými hatchbacky. Ke štěstí nám chyběla akorát maličkost. Manuál. Rádi bychom jásali, ale jediné, co můžeme nyní říci, je, že byl a už není. Po pár měsících ve výrobě GTI se spojkovým pedálem a řadicí pákou skončilo. Hádejte, komu můžete děkovat.
Radosti
Poddajnost podvozku kombinovaná se stabilitou
Hladce fungující manuální převodovka
Potenciál být po letech vzácnou verzí
Výtečně postavený interiér
Slušná cena
Starosti
Ukončení výroby GTI s manuálem
Absence klasického samosvorného diferenciálu
Chybějící výkonová špička motoru
Malý objem nádrže s ohledem na spotřebu při plném zatížení
8  /10

Aktuální Polo GTI možná není tím nejlepším strojkem na emoce a nejzábavnějším malým hatchbackem na světě. Po prvním svezení jsem z něj měl pocit, že v jeho charakteru stále dominuje trochu studená německá preciznost a efektivita nad štěněcí hravostí. Nicméně pořád si myslím, že v jeho projevech bylo něco uspokojivého a podmanivého. A nejen to.

TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline: Golfův revír

TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline: Golfův revír

Mé sympatie si Polo získalo už před nastartováním tím, že jeho tvůrci vztyčili prostředníčky směrem k Bruselu a zvětšili objem motoru. Neméně důležité pak pro mě bylo, že na rozdíl od některých minulých ostrých Volkswagenů, tohle auto nepůsobilo jako NFS Underground 2, ve které odevzdaně točíte volantem a opájíte se maximálně tak rychlostí v přímce či lehkostí, se kterou vám je ona dynamika servírována.

Nebyl to rozjařený pytel koček jako 208 GTI, ani osedlaná dělová koule typu Yaris GRMN, malé VW mě ale přesto bavilo. Výjimečné bylo především svou delikátností spočívající v poddajném podvozku, odolnosti přední nápravy vůči nedotáčivosti i snadno dostupnými výkony. Jak už jsem říkal, nebylo dokonalé. V kopcích Mallorky chyběl v některých zatáčkách samosvor. Ale podle všech běžných měřítek bylo Polo GTI opravdu skvělé auto.

VW Polo zřejmě dostane verzi R. Napověděl to šéf vývoje podvozků

VW Polo zřejmě dostane verzi R. Napověděl to šéf vývoje podvozků

Achillovou patou pro mě byla pouze dvouspojková převodovka. Dokázala řadit vcelku rychle, vadilo mi ale, že DSG svéhlavě trvalo na svých algoritmech i ve chvílích, kdy jste chtěli mít vůz plně pod kontrolou. Jak se říká, každému jeho nebe, každopádně mám za to, že automat přepnutý do sportovního režimu by si mohl v ostrém hatchbacku odpustit samočinně řadit na vyšší kvalt, když narazí na omezovač.

Právě tohle Polo GTI dělalo, nicméně jsem ho kvůli svéhlavé převodovce jako marnost nevnímal. Dvouspojka celkovou kvalitu auta nezastínila, jen zkrátka nedovolovala zcela převzít otěže při řízení. Také proto vám asi nemusím vysvětlovat, jak jsem vnímal informaci o chystaném manuálu, který měl být k mání od poloviny roku 2018. Byl to typický příklad win-win řešení. Z dobrého mohl udělat ještě lepší, a navíc za méně.

Takže když před pár týdny padl návrh vzít si na test malé rychlé Polo s třetím pedálem, neváhal jsem ani vteřinu. Zvědavost byla velká. Jen jsem tehdy netušil, jak velké zklamání mě v závěru čeká.

Splynout s davem

Než se pustíme do rozborky „jak to jezdí s manuálem“, nevynecháme ani obligátní téma design. Můžu vám však slíbit, že to nebudu zbytečně zdržovat, protože Polo už znáte a dva roky starou verzi GTI nejspíše také.

Nejsilnější Volkswagen Golf všech dob už má jméno. Troufne si i na AMG

Nejsilnější Volkswagen Golf všech dob už má jméno. Troufne si i na AMG

Pokud ne, vězte, že nejrychlejší Polo si po vizuální stránce nikdy příliš nehrálo na karneval spoilerů a křídel. Jeho tvůrci povětšinou opisovali drobné „sportovní“ detaily a úpravy od Golfu GTI. Vadí to někomu? Pokud ladíte laminátem a obdivujete Wörtherseetreffen, dost možná by mohlo, ale běžní lidé zažraní do VW to moc neřeší.

Kdysi bych více designové originality, křiklavosti, nebo spíše stylistické nezávislosti na Golfu, možná i uvítal. Ale jak stárnu, stačí mi k radosti míň a míň. Třeba v tomto případě mi každý den rozjasnila už taková drobnost, že jsem nemusel riskovat rakovinu očí koukáním na falešné výfukové koncovky, nefunkční nasávání nebo fejkový difuzor. Polo jednoduše o pozornost neprosí, a dokonce i ta kola má v základu pouze 17palcová.

Poprvé za volantem VW Polo GTI: S manuálem bude perfektní! (+videa)

Poprvé za volantem VW Polo GTI: S manuálem bude perfektní! (+videa)

Přiznávám, že je mi tato zdrženlivost blízká a beru ji jako známku vyspělosti. Potřeba dělat ramena, když patříte do juniorské ligy, by mi naopak přišla směšná. A v podobně dospělém duchu je vyveden rovněž interiér.

Už několik generací se modely GTI drží kárované látky s kontrastním prošíváním, která je pro ně uniformou i poznávacím znamením. Přidejte k tomu tříramenný volant, decentní chromování, hezky zpracované kvalitní materiály a dostanete uživatelsky příjemné, útulné a napříč časem povědomé místo, ve kterém se dá zabydlet během chvilky.

Síly spousta, jen nejiskří

Nechci být zbytečně patetický, ale mám pocit, že žijeme ve zvláštní době. Během posledních deseti patnácti let se svět změnil natolik, že malý agregát ve velkém autě už není zvláštností, ale naopak normou. A anomálií se stal velký motor v malém voze.

Nevykládejte si to špatně. Na litrové Fabii není nic hrozného. Že ale nemůžete mít v kompaktní škodovce nic jiného, mi normální nepřipadá. Od stolu a bez rozmyslu nastavené emisní předpisy se však na váš názor neptají. Postupně ujídají z počtu válců a centimetrů krychlových, protože tak bylo rozhodnuto.

Za volantem VW up! GTI: Našli jsme nejzábavnější miniauto dneška!

Za volantem VW up! GTI: Našli jsme nejzábavnější miniauto dneška!

Také proto mi už ani nepřišlo nijak divné, když Ford svého času vyrukoval s vrcholnou Fiestou ST a hrdě oznámil, že její přední kola roztáčí tříválcová patnáctistovka. Hlava akorát nebrala, proč musí i tato věc jet při jízdě na půl plynu pouze na dva válce. A do tohoto downsizingového šílenství si Volkswagen dovolil nahradit osmnáctistovku TSI přeplňovaným dvoulitrem.

Můžete samozřejmě říci, že to od VW zase nebyla tak velká rebelie. EA888 je stará osvědčená jednotka pohánějící spoustu koncernových aut, má homologaci EU6d, nadto Polo stojí na kompatibilní platformě MQB… Zkrátka bylo snadnější i levnější dát tam hotový dvoulitr než vymýšlet a stavět cokoli jiného. To máte nepochybně pravdu. Mě na tom ale byla sympatická jiná věc.

Kdyby Polo GTI dostalo přifouknutou patnáctistovku Evo, výkonově by nejspíše nestrádalo, a i ta papírová spotřeba by asi byla o něco nižší. Ale proč to dělat, když víte, že nejvýkonnějších modelů stejně prodáte jen pár a na průměrné koncernové emise to tudíž bude mít vliv nula-nula-nic. A naopak vy můžete vypadat jako někdo, komu mnohem více záleží na hlasech příznivců než příkazu úředníka.

Minitest VW Golf GTI Performance: Odpověď na většinu otázek

Minitest VW Golf GTI Performance: Odpověď na většinu otázek

Pochopitelně 200 koňmi vydolovanými z dvoulitru dnes stěží někoho ohromíte. Špičkové motory ve stejné objemové třídě umí i dvojnásobek. Tady je ale na místě poněkud jiná otázka. Jak dokáže s takovým výkonem naložit a pracovat Polo?

Asi nepřekvapím, když řeknu, že efektivně a elegantně. Na vysoké kvalitě jízdy, která nespočívá jen v poddajnosti zavěšení, ale zásadním způsobem ovlivňuje i kontakt mezi pneumatikou a silnicí, nic zásadního nemění ani příplatkové osmnáctky. Auto výtečně chroustá nerovnosti, kola kopou do karoserie jen minimálně a na suchých otevřených silnici vám právě díky vynikajícímu gripu bude místo samosvoru stačit i přibrzďování kol systému XDS.

Dvoulitr má samozřejmě spoustu síly, vpřed koneckonců žene autíčko o hmotností 1250 kg podle DIN. Z jeho projevů je cítit, že to není do mrtva vyhoněný motůrek z LEGA, zároveň ale nelze přehlédnout, že vám to nejlepší dát nemůže, aby z Golfu GTI neudělal zbytečnost. Poznáte to především na průběhu výkonu, kdy 320 newtonmetrů nastoupí už v dieselových 1500 otáčkách za minutu a vytrvají až do momentu, kdy ve 4400 ot./min. přebere iniciativu zmiňovaných 200 koníků.

VW ukázal unikátní Golf GTI Aurora. Jeho audio lze ovládat přes hologram!

VW ukázal unikátní Golf GTI Aurora. Jeho audio lze ovládat přes hologram!

Polo plní vaše přání zrychlovat ve středních otáčkách skutečně s mimořádnou ochotou, jenže je spíše nafukovací než točivé. Do šesti tisíc se drápe vpřed jako malý naštvaný tank, ale o 200 otáček později trochu připomíná dvě přes plot zuřivě štěkající psí smečky, kterým někdo otevřel branku. Ocasy se stáhnou a bitevní pole je jako mávnutím kouzelného proutku vyklizeno. Stejně zvadne i dvoulitr, pokud si nedáte pozor. To je ale chvilka, kdy nastupuje manuál.

Nečekejte superlativy. Je to zkrátka přesná, hladce pracující a výtečně poskládaná převodovka, jak ji znám i z jiných aut ve spojení s tímto motorem. Možná bych bral trochu tuží spojku, ale ono i řízení je lehce přeposilované, takže z celkového konceptu snadné ovladatelnosti nevybočuje. Což… je trochu škoda.

Jak jsem psal na začátku, GTI má díky odladění svého podvozku pozoruhodnou schopnost odolávat nedotáčivosti. Dokonce takovou, že v zatáčkách dříve zvedne zadní nožičku, než by mělo vpředu povolit. Ani v takových momentech ale nezapomíná na způsobné německé chování a po ubrání plynu nekousne. To ale neznamená, že je bezzubé. Stačí autu trochu helfnout ostřejším impulzem do řízení a Polo ukáže i svou nadšenější tvář. Zadek potom sklouzne, bát se toho ale nemusíte. Nedělá to splašeně. Jde spíše jako po medu než banánové slupce.

TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG R-Line: Důležitá módní záležitost

TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG R-Line: Důležitá módní záležitost

Spotřeba? Jak kde a jak kdy. Záleží jen na vašem rozpoložení. Chcete se tlemit a vypláchnout žíly endorfinem? Pak se připravte na to, že vám může být čtyřicetilitrová nádrž na 250 kilometrech málo. Zůstala vám v ní čtvrtina a musíte se cestou po okreskách krotit? S trochou sebezapření s tím zvládnete dalších 250. Jinak se ale bude běžný průměr pohybovat mezi 7,5 až 9,0 litry podle toho, jak moc se budete chtít kochat okolím nebo schopnostmi auta.

Závěr

Kdybych psal tradiční epilog, s radostí bych zkonstatoval, že svět může být pořád krásným místem. Že stále máme možnost vybrat si svou vlastní cestičku, na které vám nebude nikdo házet klacíky pod nohy. A že rozhodnutím řídit auto svým vlastním způsobem bez asistence automatické převodovky si zpříjemníte a zintenzivníte nejen zážitky za volantem, ale navíc i ulevíte svému účtu o nějakých 42 tisíc. Jenže to byste se nesměli podívat do aktuálního ceníku, jak jsem to udělal já.

Nejdříve jsem si myslel, že Volkswagen prozatím jen nemá hotovou homologaci podle nové normy WLTP a po vybavení všech náležitostí se Polo GTI s manuálem vrátí do nabídky, stejně jako se vrátila varianta s DSG. Červíček ale hlodal. Stejným způsobem nenápadně skončila třeba Ateca 1.5 TSI s pohonem všech kol. Takže jsem zvedl telefon, zavolal do VW a ze špatného tušení byl fakt. GTI s manuálem je definitivně minulostí, a pokud jste ho nestihli objednat do poloviny dubna, můžete si nechat zajít chuť.

VW Polo GTI na českém trhu: Fakta a zajímavosti

  • Předprodej verze s DSG začal v červenci 2017
  • Předprodej verze s manuálem začal v červnu 2018
  • Dosud celkem 330 objednávek v ČR, z toho 220 s DSG a zbytek s manuálem
  • Poslední objednávku manuálu v ČR šlo provést v dubnu 2019

Možná si myslíte, že z toho dělám zbytečné drama. No a co, tak manuál skončil. Stejně by si ho koupilo jen pár lidí. Taky názor, ale nemáte pravdu. Přestože je GTI s dvouspojkou v prodeji skoro dvakrát tak dlouho než varianta s manuální převodovkou, dosavadní poměr objednávek na českém trhu byl 2:1 ve prospěch automatu. To rozhodně není jen pár zákazníků.

Pokud jepičí život Volkswagenu Polo GTI s manuálem něčemu prospěje, tak nepochybně jeho příštím cenám. Ne za rok, ani za čtyři. Než se tak stane, uplynou dekády. S přibývajícím věkem však hodnota tohoto vozu jednou stoupat začne. A jsem si jistý, že to bude o víc než u stejného modelu s automatem. Manuál bude zkrátka vzácnější. Už teď ale můžu říci, že je i lepší.

VW Polo GTI: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   305.900 Kč (1.0 Trendline/59 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 534.900 Kč (2.0 TSI GTI/147 kW)
Cena testovaného vozidla           697.658 Kč (2.0 TSI GTI/147 kW)

Technické údaje: Volkswagen Polo GTI

  • Rok 2019
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 984 cm3
  • Nejvyšší výkon 147 kW (200 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 4 400 až 6 000 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 320 Nm při 1 500 až 4 350 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,7 s
  • Nejvyšší rychlost 240 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 6 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 305 l • 1 079 l
  • Objem palivové nádrže 40 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 325 kg • 1 750 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 8,2 • 5,2 • 6,3 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 549 mm
  • Rozměr pneumatik 215/40 R17
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 067 × 1 751 × 1 438 mm
S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

včera | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků