Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

Z nabídky Volkswagenu Amarok zmizely dvoulitry včetně choulostivého 2.0 BiTDI, které se v mohutném rámovém pick-upu trápilo. Základní, střední i vrcholnou motorizací je třílitrové TDI s šesticí válců do V. Nejsilnější provedení navíc nedávno posílilo na 190 kW (258 koní) a 550 N.m, takže papírově zcela přesně odpovídá jedinému přímému konkurentovi, Mercedesu X-Klasse V6. Svezli jsme se, uznale pokývali hlavou a zodpověděli palčivou otázku.

Na trh vstoupil pick-up Volkswagen Amarok se šestiválcem

Na trh vstoupil pick-up Volkswagen Amarok se šestiválcem

Do redakce denně chodí doslova desítky dotazů*, znějících zhruba následovně: „Dobrý den, nelíbí se mi všechna ta pseudoterénní SUV a chtěl bych něco z poctivého železa. Třeba pick-up, ale hlavně aby byl pohodlný na silnici i ve městě. A aby měl šestiválec! Neškodilo by, kdyby utáhl 3,5 tunový přívěs a na korbu se vešla europaleta. Poradíte?“. Samozřejmě poradíme! Otázka je totiž v reálu výrazně jednodušší, a to sice zda je lepší „lidovka“ nebo „prémie“. Na trhu jsou totiž všeho všudy dva V6 pick-upy a Mercedes třídy X jsme testovali nedávno. Nyní se podíváme na Amarok v lifestylově laděné výbavě Aventura, která trochu neortodoxní myšlenku na pořízení stylového pick-upu místo velkého SUV opticky úspěšně podporuje.

*uvedené počty mohou obsahovat prvky básnické licence, není ani vyloučeno, že jde čistou fabulaci a žádný takový dotaz do redakce nepřišel. 😊

Chromované nášlapy, dvacítky Talca a především „rám“ Sportbar v barvě karoserie dodávají Amaroku punc dobrodruha s vybranými způsoby ve vyšší společnosti. Pokud uvažujete i pick-upu jako náhradě SUV, asi vám nebude vadit, že rám ubírá praktičnosti ložné plochy. Nebude vás nejspíš úplně zajímat že kvůli němu do ní již navzdory délce 1555 mm a šířce 1222 mm mezi podběhy nenaložíte europaletu v plné výšce.

Autorevue.cz je i na Instagramu! Sledujte fotky, videa a příběhy ze zákulisí

Autorevue.cz je i na Instagramu! Sledujte fotky, videa a příběhy ze zákulisí

Na druhou stranu by vás ale mohlo zajímat, že i do stylové verze si lze objednat závěr zadního diferenciálu a že standardem Aventury je veskrze praktická nádrž zvětšená na 80 litrů, díky níž se dojez na dostřel přiblíží tisícovce kilometrů. K sériovým prvkům patří také sedačky ErgoComfort, které jsou navzdory sportovnímu vzhledu a výraznému bočnímu vedení skutečně pohodlné i rozměrnějším jedincům. Čalounění jemnou kůží Nappa? Také v základu. Interiér zkrátka rozmazluje… do jisté míry.

Vyšlechtěný youngtimer

Amarok se prodává již desátým rokem, což není u užitkových vozů nic neobvyklého. Avšak díky opakované modelové péči i faceliftům, a především zubu času odolnému základnímu designu vypadá stále více než k světu. Výbava Aventura přidává k základnímu mixu několik designových prvků, které styl pick-upu dále pozvedají s akcentem na skoro až prémiovým.

Interiér se s posledním faceliftem také výrazně oddálil od VW minulé éry a přiblížil té současné. Nu, ona je vlastně již také minulá, což ale nic nemění na faktu, že kabina vypadá hodnotně a po usednutí neevokuje pocit, že vás ošidili. Ano, plasty jsou bez výjimky tvrdé, ale mají hezké strukturování a vše, na co řidič sahá, má propracované povrchy a akurátní chod.

Jistě, některé prvky v interiéru jsou ze skladových zásob (a místy i ze zaprášených polic wolfsburských archivů), ale vážně to ničemu nevadí. Sice třeba mají jiný design, než by odpovídalo nejnovějším trendům koncernu, ale jsou ergonomicky propracované a především fungují – fungovaly před pár lety a fungují bezchybně i dnes. Sice máte pocit, že jste je již někde viděli, ale i to má svoje výhody.

Volkswagen Amarok AT35: Expediční speciál, který vám udělá cappuccino

Volkswagen Amarok AT35: Expediční speciál, který vám udělá cappuccino

Když Amarok nahradil problémový 2.0 BiTDI šestiválcem, zbavil se jedné z hlavních příčin, která by jej po létech služby mohla definitivně poslat pod magnet a do drtičky. Jinak má vesměs pověst velice trvanlivého stroje. Takže až budete za dvacet let pro svůj Amarok ročníku 2019 shánět na vrakovišti za pár drobných třeba lampičky osvětlení interiéru, může se hodit, že stejné měla již třeba Octavia z roku 1996.  

Kde ale aplikace „vyzkoušených a osvědčených“ řešení nepotěší, je infotainment. I ten sice co do funkčnosti vyhovuje, na rozdíl od třídy X je dotykový a dokonce nabízí i online služby, ale v autě se základní cenou dost přes milion zkrátka nelze přehlédnout mizerné rozlišení, mapy bez možnosti 3D zobrazení ani ostudně pixelující obraz couvací kamery.

Naopak tradic se VW klidně mohl podržet v případě vnitřního zpětného zrcátka. O kolik více by pick-upu, z něhož je dozadu z principu hůře vidět, to staré velké a hranaté, místo nového designově šikmého a malého. Pochvalu naopak zaslouží rozměrná vnější zrcátka (shodná s Multivanem), v nichž je vidět krásně a nabízejí široký přehled o dění kolem auta… škoda je, že je nelze elektricky sklopit, což se může hodit jak v terénu, tak především při parkování ve městě.

Městskou džunglí levou zadní

Amarok má ten nejklasičtější z klasických konstrukčních základů – rám a tuhou zadní nápravu na listových perech. To obvykle není recept na dvakrát pohodlnou jízdu. Avšak právě Amarok už od svého uvedení platil za jeden z jízdně nejkomfortnějších pick-upů, na čemž čas nic nezměnil. Možná dokonce naopak.

Volkswagen představuje koncept menšího Amaroku. Říká mu Tarok

Volkswagen představuje koncept menšího Amaroku. Říká mu Tarok

Mohutnější motor si s novým nastavením podvozku velmi rozumí a jejich spolupráci nezkazí kupodivu ani dvacítky s relativně nízkoprofilovými pneumatikami 255/50 R20. Samozřejmě, sem tam se na drobných nerovnostech či opakovaných výmolech trochu zachvěje, ostatně jako každá „rámovka“, ale jinak je jízda plavná, neruší ji rány od podvozku ani na těch největších silničních kráterech a jako bonus můžete benevolentně ignorovat veškeré retardéry. Všechny značky upozorňující na ně se pro vás stanou pouze informací na pozadí, zpomalovat věru netřeba.

Balzámem na duši je řízení s hydraulickým posilovačem. Ne že by snad mělo nějaký větší cit, ale je… no, zkrátka „smetanově jemné“. Přesnější přirovnání asi těžko nalézt. Perfektní je i osmistupňový měničový automat. Řadí velice logicky a hladce, neváhá v automatickém režimu, a i na povely pádel pod volantem reaguje okamžitě. Poctivě a rychle také přemosťuje měnič, takže „nežere výkon“. A to je podstatné, protože…

Poweeeeer!

Největší devizou Amaroku je motor. Jak jsme si u konkurenčního Mercedesu trochu stěžovali, že se mu moc nechce jet, úplně se nestydí si loknout a pod zátěží nezní nijak libozvučně, je papírově stejně silný VW úplně jiný příběh. Motor je velmi dobře odhlučněný, avšak pod plnou zátěží jej uslyšíte. Naštěstí, zní totiž opravdu plnotučně a veskrze šestiválcově.

VW si utahoval ze zakázaných reklam, tu jeho v Austrálii zakázali taky

VW si utahoval ze zakázaných reklam, tu jeho v Austrálii zakázali taky

Ale především jede. Mohutně. Na vesnici se v přirovnání k ne zcela ideálnímu začátku zabijačky často říkávalo „zdrhá jak píchlá svině“. A přesně tak „zdrhá“ i skoro 260koňový Amarok. Po sešlápnutí plynu zahučí, zabere a jede… a jede, a jede… překročíte poslední český stotřicítkový legální limit… a jede… a jede. Zkrátka mohutně táhne kopec nekopec až do chvíle, kdy se rafička tachometru začne blížit k trojmístným číslům začínajícím dvojkou. I ve vysokých dálničních rychlostech je auto až neuvěřitelně (vzhledem ke konstrukci) stabilní a neruší jej ani boční vítr.

Zkrátka rozdováděné dvě tuny si vytýčený směr nějakými mrzkými vnějšími vlivy jen tak rozmluvit nenechají. Řidičem si jej ale nechají rozmluvit celkem ochotně. Honit velký silný pick-up po okreskách asi nebude pro nikoho primárním důvodem k jeho pořízení, ale je fajn vědět, že v případě spěchu i toto lze. Ne že by se mu to úplně líbilo, ale neprotestuje. To vše zní jako zaručený recept na absurdně vysokou spotřebu, že? Ale vůbec ne!

Za málo, ale za hodně

Volkswagen oficiálně uvádí spotřebu 9,5 l/100 km ve městě, 8,2 mimo město a 8,7 litru na sto v kombinaci. Nestává se zrovna často, že by nějaké auto systematicky jezdilo za méně, než (většinou) optimisticky hlásá výrobce. Třílitrovému Amaroku se to ale daří. V celkovém průměru testu jsme jezdili přesně za udávanou průměrnou hodnotu. Tu ale značně navýšila jízda po dálnici, kde si mohutný pick-up zkrátka svých deset slupne.

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Ve městě se nám díky logicky řadícímu automatu (a troše štěstí na nijak hrozný provoz) dařilo jezdit za osm litrů rovných, mimo město zcela standardně pod sedm. To je na V6 se stálou čtyřkolkou a hmotností přesahující dvě tuny až obdivuhodný výsledek. Můžete si tak alespoň říkat, že nízká spotřeba třeba jednou vykompenzuje poněkud neskromnou kupní cenu. Výbava Aventura se pojí výhradně s nejsilnějším V6, karoserií DoubleCab a osmistupňovým automatem a bez příplatků (jakkoli je už ve standardu bohatá) začíná na 1.518.625 Kč včetně DPH.

Závěr

Hledáte-li pick-up na práci do terénu, už pohledem na „posh“ doplňky vrcholného Amaroku musí být jasné, že jsou i vhodnější stroje. Chcete-li ale alternativu k SUV, která tahá jako zuřivý býk, má drsnější image a ani té práce se příležitostně nelekne, máme dobrou zprávu. Posílený šestiválcový Amarok je bez diskuse králem své třídy. Byť je na něm místy již znát věk, je prakticky ve všech ohledech příjemnější než jediný přímý konkurent od Niss… pardon, Renau… vlastně Mercedesu.

VW Amarok míří do služeb české policie jako pojízdná laboratoř

VW Amarok míří do služeb české policie jako pojízdná laboratoř

Je komfortní i úsporný a dobře vypadá. Sice budete muset sáhnout hlouběji do kapsy, jakkoli o něco méně hluboko než u Stuttgartských, a oželet některé prvky moderní doby, což nemusí být nutně špatně, ale při sešlápnutí pravého pedálu nebudete litovat.

Z 258 koní pod kapotou budete Amaroku věřit každého oře a každý jeden z 550 N.m točivého momentu. A bez větších omezení a s relativním minimem kompromisů jej lze používat místo velkého SUV. S jedinou výjimkou. Místa na zadních sedadlech opravdu není mnoho (ubírá jej u všech pick-upů rám podvozku) a pokud je řidič vysoký, zadní pasažér by ve vlastním zájmu měl být v prepubertálním věku, nebo postrádat nohy.

VW Amarok 3.0 TDI 4Motion: Technická data a české ceny
Model VW Amarok 3.0 bi-TDI V6 AT
Zdvihový objem [cm3] 2967
Válce/ventily 6/4
Největší výkon [kW/min] 190/3250-4000
Točivý moment [N.m/min] 580/1400-3000
Převodovka 8A
Max. rychlost [km/h] 205
Zrychlení 0-100 km/h [s] -
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,4
Pohotovostní hmotnost [Kg] 2241
Užitečná hmotnost [Kg] 604
Základní cena vozu [Kč] 849.131 (3.0 TDI Trendline/120 kW)
Cena testovaného vozu [Kč] 1.518.652 (3.0 TDI 4M Aventura/190 kW)
Cena test. vozu s výbavou [Kč] 1.705.534 (3.0 TDI 4M Aventura/190 kW)
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků
TEST VW Touareg 3.0 TSI Black Style: Když nafta nevoní a spotřeba nevadí

Volkswagen Touareg 3.0 TSI 4Motion

Od uvedení nové generace Volkswagenu Touareg na český trh uběhl už více než rok. Benzinový motor je v nabídce osamocen, výkonem se však řadí k nejlepším. Stojí za zvážení, nebo je lepší zůstat u obligátního turbodieselu?

8.  8.  2019 | Jan Mička | 51 příspěvků