Minitest Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG: Kluk z plakátu

Nebude trvat dlouho a nabídka pohonných jednotek Volkswagen T-Cross projde drobnou úpravou. Benzinová patnáctistovka však zůstane, proto není od věci si říci, co od ní vlastně můžete očekávat.
Radosti
Povedený design
Prostorný interiér
Slušná spotřeba
Dynamika
Starosti
Lacinější materiály uvnitř
Nervózní podvozek na nekvalitním povrchu
Cukání převodovky při rozjezdech
7  /10

Volkswagen T-Cross oficiálně vstoupil na náš trh loni v dubnu, a přestože spadá do segmentu čím dál oblíbenějších městských crossoverů (SUV-B), na některé konkurenční modely kouká z povzdálí. Zatímco každý z nejúspěšnější trojky stejně střižených vozů (Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Arona) v Česku překonal dle údajů Svazu dovozců automobilů za první čtyři měsíce letošního roku hranici čtyř set registrovaných kusů, t-crossů skončilo „na značkách“ jen 211. Aktuálně je na deváté pozici v segmentu SUV-B s náskokem sedmi kusů před Fordem Puma, který byl na český trh uveden až začátkem letošního roku.

Volkswagen T-Cross konečně dostal nejlepší motor. Čekal na něj přesně rok

Volkswagen T-Cross konečně dostal nejlepší motor. Čekal na něj přesně rok

Proč se Francouzům daří na českém trhu lépe prorazit, není těžké uhodnout. Peugeot 2008 i Renault Captur u nás mají svou tradici (oba vozy se začaly prodávat už v roce 2013 a loni prošly mezigenerační obměnou), ale hlavně jsou levnější. Zatímco Peugeotu i Renaultu se podařilo ceny malých crossoverů stlačit pod 400.000 Kč, Volkswagen T-Cross startuje na částce 467.900 Kč (1.0 TSI/70 kW). Je dokonce o 33.000 Kč dražší než Seat Arona se silnějším motorem (1.0 TSI/85 kW), byť je třeba zohlednit, že v případě arony jde o speciální nabídku určenou pro skladové vozy.

Dnes se nicméně nebudeme zabývat nejlevnějším provedením, ale pravým opakem. T-Cross 1.5 TSI DSG totiž stojí nejméně 526.900 Kč (Life), za zkoušenou lini Style dáte nejméně 606.900 Kč a dalších skoro padesát tisíc utratíte za exteriérový paket R-Line a 18palcová kola Nevada (paket 33.100 Kč, kola 13.700 Kč). Vyberte tyrkysovou metalízu za 14.900 Kč a máte kombinaci, kterou si Volkswagen vybral pro marketingovou komunikaci k modelu T-Cross, jejíž součástí byla i multitalentovaná Cara Delevingne.

Pokud se vám už v hlavě formuje komentář týkající se vysokých cen t-crossu, vězte, že v tom malý crossover není sám. Podíváme-li se na nabídku konkurenčních modelů se srovnatelnými motory, zjistíme, že na tom vlastně není tak špatně. Vždyť Peugeot 2008 s motorem o výkonu 114 kW a automatem stojí 650.000 Kč, 113kW Renault Captur je k mání od 560.000 Kč a mild-hybridní Ford Puma 1.0 EcoBoost (114 kW) je za 554.900 Kč, ale nenabízí automatu. Tím nechci nikoho přesvědčovat, že je t-cross vlastně levný, jen chci uvést na pravou míru, jak to v segmentu městských crossoverů chodí.

Pozornost zaručena

Levnější verze Volkswagenu T-Cross mohou v porovnání s francouzskými konkurenty vypadat docela nevýrazně, pokud ale vsadíte na kombinaci jako u testovaného vozu, čekejte, že budete neustále na očích. Tyrkysový lak dělá na sluníčku divy, září i 18palcová kola, zkrátka příjemná změna v šedi, která ve městech převládá. Exteriérový paket R-Line zahrnuje lakované spodní ochranné panely dveří či nástavce předního a zadního nárazníků. Tyto díly jsou jinak černé a utvářejí vizuální „crossoverovitost“, které se R-Linu tolik nedostává.

Takto vypadá nejlevnější VW T-Cross. Líbí se vám? Vypadá k světu!

Takto vypadá nejlevnější VW T-Cross. Líbí se vám? Vypadá k světu!

T-Cross R-Line více připomíná zvýšený hatchback, právě větší světlá výška (184 mm) a s ní spojené výhody ale zákazníky přitahují. Snadněji se nastupuje, pozice za volantem je na rozdíl od Peugeotu 2008, ve kterém si připadáte jako v běžném hatchbacku, ale při vystupování šlápnete do prázdna, vyšší, subtilní přední sloupky neomezují výhled z vozu (šikmo vzad je už horší), a protože je t-cross hranatá krabička a koly v rozích karoserie, lépe se parkuje a odhaduje vzdálenost od jiných aut, kandelábrů a podobně.

Po usednutí za volant zkoušeného kousku už nadšení trochu opadlo. I u Francouzů hodně záleží na tom, jak se která kombinace čalounění a dekorů podaří, i tak si ale myslím, že captur a 2008 mají interiéry po designové stránce zvládnuty lépe než t-cross. Jenže jedna věc je vizuální dojem a druhá uživatelská přívětivost.

Nový VW T-Cross oficiálně dorazil do Česka. Je o něj obrovský zájem

Nový VW T-Cross oficiálně dorazil do Česka. Je o něj obrovský zájem

T-Cross patří ke „starší“ škole a sází na jednoduchost a dobře přístupné ovládací prvky, jak tomu bývalo u Volkswagenů vlastně až do současného nástupu dotykových displejů a rozšířených funkcí hlasového ovládání. Je to jednoduché auto s jednoduchým ovládáním a to může být pro řadu lidí důležitější než plovoucí středový tunel (captur) či přístrojový štít s 3D efektem (2008). Prakticky odpadá nutnosti si na cokoliv zásadního zvykat, jen jednu věc je dobré se naučit takříkajíc poslepu. Na mysli mám vypínání systému pro udržování v jízdním pruhu, který je defaultně aktivován po startu motoru. Využijete k tomu tlačítka na obou ramenou volantu, stejně jako u touaregu.

Pak je tu otázka kvality použitých materiálů. T-Cross sdílí přístrojovku s polem, jenže zatímco hatchback nabídne i měkčené plasty, crossover má celou přístrojovku tvrdou jako kámen. Gumou je vyložena pouze přihrádka pro mobilní telefon pod panelem klimatizace, nikoliv už středové držáky na kelímky a kousek filcu by neškodil ani schránkám ve dveřích. Jsou to detaily, jen mi vrtá hlavou, proč Volkswagen šetří zrovna na tak viditelných místech a pak si nechá za základní verzi zaplatit více než 460 tisíc.

Za volantem Volkswagenu T-Cross 1.0 TSI: Malý, ale šikovný!

Za volantem Volkswagenu T-Cross 1.0 TSI: Malý, ale šikovný!

Je těžké se zavděčit každému a stejně jako má Volkswagen T-Cross dost příznivců, může mít i dost odpůrců, kteří budou bazírovat právě na detailech. Přitom jde o veskrze praktické auto, které se může, stejně jako třeba Renault Captur, pochlubit zadní lavicí posuvnou v rozsahu 14 cm. Zadní sedadla jsou ukotvena o 10 cm výše než v polu, takže se lépe usedá a kolena nemusíte vystrkovat tak moc před sebe. Díky tomu se dozadu vměstnají i nadprůměrně vzrostlí cestující, kterým nebude scházet prostor ani nad hlavou.

Kdyby to tak byl hybrid…

Potkat na českých silnicích t-cross s motorem 1.5 TSI ACT je spíše vzácnost. U nás si jej pořizuje asi 5 % zákazníků, o 2 % víc než čtyřválec 1.6 TDI, který se z koncernových vozů pomalu stahuje. Výkon 110 kW v 5000 otáčkách za minutu a točivý moment 250 N.m dostupný od patnácti set otáček odpovídají třeba novému Volkswagenu Golf s tímto motorem, jenže zatímco golf 1.5 TSI s převodovkou DSG využívá mild-hybridní systém (eTSI), t-cross coby zástupce modelů na „menší“ platformě MQB A0 nic takového nemá. A to je právě ta škoda.

TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 1st Edition: Sesazený král Evropy vrací úder

TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 1st Edition: Sesazený král Evropy vrací úder

Motor 1.5 TSI je v crossoveru kombinovaný jen se sedmistupňovou převodovkou DSG, přičemž tohle partnerství nešlo považovat za ideální ani v jiných modelech napříč koncernem VW. A promítlo se i zde. Vůz při neopatrné práci s plynem při rozjezdu cuká a jak už jsem v minulosti několikrát radil, zbavíte se toho pouze lehkým povolením plynu těsně před tím, než se vůz při rozjezdu uvede do pohybu. Golf se díky mild-hybridu rozjíždí daleko jemněji, což by měla být i vlastnost crossoveru, u nějž je větší předpoklad poskakování v městských zácpách a podobně. Tak jemný ale zkrátka není.

Přitom samotný motor 1.5 TSI a převodovku DSG nelze považovat za něco, čemu byste se měli hned vyhnout. 150 koní dělá s malým crossoverem divy, řazení je hladké a zvuk čtyřválce v otáčkách příjemně jadrný. Většina zákazníků jde ale racionálnější cestou a místo slibované akcelerace z nuly na stovku za 8,5 sekundy a maximální rychlosti 200 km/h volí tříválec 1.0 TSI/85 kW, se kterým je vůz na stovce za 10,2 sekundy a umí se rozjet na 193 km/h.

TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG R-Line: Důležitá módní záležitost

TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG R-Line: Důležitá módní záležitost

Ačkoliv mi zkušený vůz přišel sympatický a s ohledem na jeho účel nadmíru živý, patrně bych šel cestou většiny českých zákazníků a sáhnul po neprávem vysmívaném litru TSI s výkonem 85 kW. Máte u něj možnost volby mezi manuální převodovkou a DSG, a když srovnáme ceny verze 1.0 TSI DSG se zkoušenou jedna-pětkou, zůstane vám na účtu 38.000 Kč.

Možná si řeknete, že výkonnější motor je prostě vždycky lepší, jenže dost záleží na tom, o jakém autě se bavíme. T-Cross není na nějaké rychlé vymetání okresek určený, stejně jako Renault Captur, který jsem v nedávném testu nazval kochacím autem. Crossover od VW nemá tak dobře odhlučněný interiér, na nerovnostech je i kvůli velkým kolům se 45procentními plášti nervóznější, a přestože vás sám nebrzdí v rozletu, nakonec stejně zvolníte. Malé crossovery prostě nejsou na spěch dělané a vyžadovat po nich sportovní jízdní vlastnosti je samo o sobě zvrácené.

TEST Renault Captur TCe 155 EDC Intens: Je fajn mít se na co těšit!

TEST Renault Captur TCe 155 EDC Intens: Je fajn mít se na co těšit!

Pominu-li situace, kdy se připojujete do průběžného pruhu dálnice a bojujete o každý metr silnice se „střelcem“, který se vám lepí na nárazník, 150 koní pod kapotou auta velikosti a zaměření t-crossu reálně moc často nevyužijete. Pokud po takovém stádu vyloženě toužíte nebo jen nemáte rádi tříválce, chybu neuděláte. T-Cross je ale módní záležitost, stejně jako všechny městské crossovery, a výkon 150 koní mi u něj připadá jako zbytečně velký a drahý luxus.

Pokud vás tato slova nepřesvědčila a testovanou patnáctistovku přesto chcete, patrně vás bude zajímat spotřeba paliva. Volkswagen uvádí kombinovaný odběr 5,2 l/100 km, na tuto hodnodu jsem se ale během testování nedostal. Vůz jezdil převážně po městě, často ale také po krátkých příměstských úsecích dálnic. Spotřeba se pohybovala mezi šesti a sedmi litry na sto kilometrů, tedy zhruba o litr výš než u tříválce 1.0 TSI, který shodou okolností prošel naším testem už loni.

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI DSG: Sovnání s vybranou konkurencí
Model VW T-Cross Ford Puma Renault Captur Peugeot 2008
Motor 1.5 TSI 1.0 EB mHEV 1.3 TCe 1.2 PureTech
Zdvihový objem [cm3] 1498 998 1333 1199
Válce/ventily 4/4 3/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/5000 114/6000 113/5500 114/5500
Toč. moment [N.m/min]  250/1500 190/1900 270/1800 240/1750
Převodovka 7A 6M 7A 8A
Max. rychlost [km/h] 200 200 202 208
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,5 9,0 8,6 8,2
Komb. spotř. [l/100 km] 5,2 4,4 5,4 5
Základní cena [Kč] 566.900 554.900 552.500 650.000

Závěr

Říci dnes o jakémkoliv autě, že je levné nebo drahé jen na základě nejnižší ceny, se nemusí vyplatit. Jedním z důkazů je i Volkswagen T-Cross. Ten sice nejnižší cenou 467.900 Kč příliš neohromí, pokud se ale podíváte na nabídky konkurenčních modelů podrobněji, zjistíte, že mohou být vlastně docela podobné.

Dnes jsme si povídali o verzi motorem 1.5 TSI/110 kW, která platí za vrchol nabídky a drží krok s konkurencí nejen po stránce výstupních parametrů a dynamiky, ale také ceny. Máte-li zájem o městský crossover s výkonem okolo 150 koní, počítejte s tím, že vám půl milionu stačit nebude, a že se vymazlený kousek s doplňkovou výbavou snadno vyškrábe až k osmi stům tisícům korunám. Stejně jako „náš“ tyrkysový t-cross.

Minitest Volkswagen up! GTI (85 kW): Meziměstská střela i obětní beránek

Minitest Volkswagen up! GTI (85 kW): Meziměstská střela i obětní beránek

Vzhledem k tomu, že si lidé městské crossovery kupují i jako módní doplňky, je pravděpodobné, že ne každý bude na designových kudrlinkách šetřit. Stran motoru mám ale jasno: zážehová patnáctistovka je sice fajn, osobně bych šel ale racionální cestou a zvolil litrové TSI s výkonem 85 kW. Ušetříte přinejmenším 38.000 Kč, nebudete tak často tankovat a horší dynamiku mezi městskými semafory příliš nepoznáte.

Pokud o motor 1.5 TSI přesto stojíte, směle do něj, protože on sám zásadní nedostatky nemá. Sladění s převodovkou DSG už ale tak slavné není. Cukání při rozjezdech se naštěstí dá řešit, ne každý ale bude myslet na to, že má s prvním centimetrem pohybu lehce povolit pedál plynu. Rozmyslel bych si i pořízení 18palcových kol. T-Crossu sice sluší, při jízdě na nekvalitních silnicích však budete rádi za každý milimetr pryže navíc.

VW T-Cross: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   467.900 Kč (1.0 TSI/70 kW Life)
Cena s testovaným motorem a výbavou 606.900 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG Style)
Cena testovaného vozidla           771.400 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG Style)

Technické údaje: Volkswagen T-Cross

  • Rok • stupeň výbavy 2020 • Style R-Line
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 498 cm3
  • Nejvyšší výkon 110 kW (150 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 5 000 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 250 Nm při 1 500 až 3 500 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,5 s
  • Nejvyšší rychlost 200 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 7 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 375 l • 1 281 l
  • Objem palivové nádrže 40 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 405 kg • 1 790 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 6,5 • 4,4 • 5,2 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 551 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 534 mm • 1 512 mm
  • Rozměr pneumatik 215/45 R18
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 108 × 1 760 × 1 559 mm

Speciál: Ford Puma

Ford Puma první generace byl cenově dostupný sportovní vůz s předním pohonem, který byl vyráběn v Německu v letech 1997 až 2002. První generace skončila bez přímého nástupce, v roce 2019 však Ford známé jméno přivedl k životu. Druhá generace Pumy zcela změnila koncepci. Přijela jako stylový crossover do města s možností volby hybridního pohonu.

Ford Puma druhé generace oficiálněPrvní skicaPrvní generace

 
TEST Ford Kuga 2.5 PHEV: Velmi dobrý plug-in hybrid, jen šitý horkou jehlou

Ford Kuga 2.5 PHEV

Ford oddaloval vývoj nové generace hybridů pro evropské trhy jako ošetření bolavého zubu a na jednom z jeho nejnovějších přírůstků je chvatná práce bohužel tak trochu znát. Stojí ale kvůli tomu vrcholná benzín-elektrická verze nové Kugy nutně za starou belu? Pojďte se podívat.

včera | Miro Mihálik | 16 příspěvků
Minitest Piaggio MP3 300 HPE Sport: Tak trochu auto, tak trochu skútr, 100% cool

Piaggio MP3 300 HPE Sport

Rádi byste požívali výhod skútru, ale na jednu stopu nemáte řidičák nebo odvahu? Pak doporučujeme tříkolové Piaggio MP3, omlazené a s posíleným motorem.

5.  7.  2020 | Jiří Baborský | 9 příspěvků
S elektrickou Mazdou MX-30 poprvé v Česku: Když to musí být, ať je to takhle!

Mazda MX-30

Nenechejte se zmást německou espézetkou. Novou Mazdu MX-30 jsme poprvé zkoušeli na českých silnicích a doslova nás nadchla!

2.  7.  2020 | Jan Mička | 33 příspěvků