Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

Nevím, jestli jste si toho svého času všimli, ale na přelomu tisíciletí se nižší střední třída docela hodně změnila. A jedno z prvních aut, které tuto evoluci odstartovalo, byla Honda Civic sedmé generace. Vzpomínáte si? Spousta lidí nevěřícně kroutila hlavou, jestli je to ještě hatchback anebo už minivan. Dokonce i řadicí páku měla umístěnou nikoli na podlaze, ale na středové konzole jako v dodávce.

Dvojtest Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI a 1.4 TSI DSG: Zlý sen

Dvojtest Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI a 1.4 TSI DSG: Zlý sen

Zdálo se, že jde o ojedinělý úlet, jenže o rok později si přisadil také Peugeot. Místo tradičně navržené 306 tady byla najednou neobvykle vysoká 307, která z profilu připomínala jednoprostorové vozy. Když pak v roce 2003 dorazil nový Golf a vypadal víceméně normálně, mohlo se zdát, že zvýšená střecha hatchbacku zůstane výstřelkem pár výrobců a vše se vrátí zpátky do zajetých kolejí, nicméně nebyla to tak docela pravda. Tento trend zachytil i Volkswagen, rozdíl byl akorát v tom, že si v koncernu netroufli riskovat a vsadit vše na jednoho koně, takže Němci o rok později představili samostatnou variantu Golf Plus.

Vypadal opravdu zvláštně. Jako kdyby někdo vzal obyčejný Golf a o jedenáct centimetrů přifoukl jeho karoserii do výšky. Je to pouhá spekulace bez jediného důkazu, ale dodnes mám dojem, že „plusko“ bylo zvažováno jako normální model, akorát si někdo uvědomil, jak nebezpečná může být takhle radikální změna, především pak ve chvíli, když máte konzervativní klientelu.

VW Golf Sportsvan: poprvé za volantem zmenšeného Touranu

VW Golf Sportsvan: poprvé za volantem zmenšeného Touranu

Pozůstatek této odštěpené větve existuje v rámci VW dodnes a je zajímavé, že se vozu pod novým přídomkem Sportsvan navzdory obecnému ústupu od této koncepce, úpadku většiny minivanů a vítěznému tažení crossoverů pořád daří. Každý pátý prodaný Golf v ČR nese tohle označení, a protože velkoprostorová verze nedávno prošla mezigenerační modernizací spojenou s nástupem nových motorů 1.5 TSI, vzal jsem to jako příležitost zjistit, proč je tohle auto i v současnosti stále docela vyhledávané.

Blíž k MPV

V rámci obvyklého mustru bych měl nyní asi zmínit všechny ty věci tradičně spjaté s běžným faceliftem, tedy přepracované nárazníky, vyměněná světla (zde z původních příplatkových xenonových za diodová) či nový design kol. Nicméně se opět jednou odvolám na galerii, jelikož zmíněné detaily nebo upravené chromované lamely v masce chladiče zase nejsou po tento moment tak důležité a tvář auta zásadním způsobem nemění.

VW Golf Sportsvan vstoupil na český trh. Je o 10.000 Kč dražší než kombi

VW Golf Sportsvan vstoupil na český trh. Je o 10.000 Kč dražší než kombi

Co naopak důležité je, jsou prostá čísla, kterými Sportsvan pořád překonává obyčejný Golf. Zatímco předchůdce opravdu získával body pouze za více plechu a skla ve vertikálním směru, tady dostanete delší rozvor, významně větší zavazadlový prostor, posuvná zadní sedadla s nastavitelným sklonem opěradel a pochopitelně i přidanou hodnotu v podobě dalších centimetrů nad hlavou, a dokonce i na šířku. Snadnější nastupování díky vyššímu ukotvení sedaček prozatím zcela docenit neumím, rozhodně ale bude nemálo těch, jejichž horší klouby právě toto řešení přivítají.

Pokud jde o pracoviště řidiče, zde mnoho odlišností od zbytku koncernových aut nečekejte. Jestli máte rádi originalitu, svěží nápady, pestřejší barvy, zkrátka snahu jít svou vlastní neprošlapanou cestou, budete se patrně otráveně hrabat ve stokrát obehrané sestavě povědomých tlačítek a ovladačů. Naopak v případě, že upřednostňujete palubní desku, ve které chcete poslepu natáhnout ruku daným směrem a víte, že sáhnete správně, jste na dobré adrese, tedy s výjimkou nejdražší varianty multimediálního rozhraní s čistě dotykovým ovládáním.

BMW 218d Active Tourer vs. Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI

BMW 218d Active Tourer vs. Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI

Vážnější výtky s výjimkou špatného výhledu šikmo vpřed kvůli tlustým předním sloupkům vlastně ani nemám. Kabina také díky velkému střešnímu oknu vysoko nad hlavami po usednutí skutečně působí velmi vzdušně a určitě více připomíná minivany než běžný Golf, kde je dostatek místa mezi přední a zadní částí interiéru spíše kompromisem v nastavení sedadel cestujícími a než běžně dostupný artikl.

Skoro starý známý

Přeplňovanou zážehovou patnáctistovku TSI Evo se systémem částečné deaktivace válců můžeme v kontextu předchozích testů považovat za motor, který nám už mnoho překvapení přichystat nesvede a toto není jiný případ, takže v něm nijak zvlášť hluboko šťourat nebudeme.

Je příjemně tichý, odpojení dvou válců a s tím spojenou akustickou disharmonii netrénované ucho prakticky nemá šanci zachytit a svou kultivovanost neztrácí ani ve vysokých otáčkách. Kvůli platným emisním předpisům nejsou jeho reakce těsně nad volnoběhem tak bryskní a zátah natolik dravý, jak byste od přeplňovaného motoru (navíc mezigeneračně se zvětšeným objemem) asi čekali, nicméně tento problém zčásti řeší dobře odladěná sedmistupňová dvouspojková převodovka.

Nový motor 1.5 TSI: Co jste o něm možná nevěděli

Nový motor 1.5 TSI: Co jste o něm možná nevěděli

Pokud byste si chtěli řadit sami, zklamu vás, takovou opci Volkswagen ve spojení s nejvýkonnějším zážehovým agregátem v této modelové řadě nenabízí. Nicméně DSG řadí rychle, neškube, a právě bleskový výběr kvaltů dobře odstupňovaného automatu dává na výše uvedený problém téměř zapomenout. Stačí tedy více přišlápnout plyn, podržet a auto začne mezi prvním až pátým stupněm zrychlovat s takovou intenzitou, že mu těch 150 koní bez většího zaváhání uvěříte, což (paradoxně) ve spojení s manuálem ne vždy musíte.

Také spotřeba nevychází špatně. Po více něž tisícikilometrové jízdě kombinující převážně dálnice a okresky se v rámci jízdního stylu „všude-navíc-zhruba-plus-deset-kilometrů-v-hodině“ ustálila na hodnotě 6,2 litru na 100 km. Uberte mimo město na předepsané limity, více předvídejte, méně používejte brzdu a na palubním počítači Sportsvanu začnou naskakovat čísla pod pět litrů na sto.

Minitest VW T-Roc 1.5 TSI ACT: Sympatické vyhlídky, ale co realita?

Minitest VW T-Roc 1.5 TSI ACT: Sympatické vyhlídky, ale co realita?

V opačném extrému, kdy sáhnete i po zbytcích výkonové rezervy, může atrofovaný Golf žrát cokoli mezi deseti až patnácti litry. A pokud se ptáte, proč by někdo něco takového s rodinně orientovaným vozem proboha dělal, vězte, že jsem zpočátku ptal sám sebe to samé. Pak mi to došlo. Protože může?

C-Max není jediný

Ne že by na tom mezi minivany záleželo, v této třídě mají auta sloužit především pro potřeby rodiny a nikoli primárně pro řidiče, ale dlouhá léta byl etalonem Ford C-Max, pokud měl majitel ambice jezdit svižně, bavit se při tom a zároveň respektoval potřeby ostatních členů posádky, pokud šlo o prostor. Zjevně to dnes ale není ojedinělý případ.

Nepředstavujte si to samozřejmě jako GTI po zvýšených dávkách růstového hormonu, na to Sportsvan nemá. Nicméně bylo docela příjemné zjistit, že navzdory větší výšce zůstává na rozdíl od podobně velkých crossoverů soustředěna většina hmoty dostatečně nízko, aby v zatáčkách nepřekážela a nezpůsobovala nežádoucí přesuny hmotnosti ze strany na stranu.

Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG - technická data
Zdvihový objem [cm3] 1498
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/5000
Točivý moment [N.m/min] 250/1500 - 3500
Převodovka 7stupňová dvouspojková
Maximální rychlost [km/h] 212
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,2
Pohotovostní hmotnost [kg] 1420

Sebejistota tohoto auta je natolik bijící do očí a adaptivní tlumiče tomu vydatně pomáhají, že je mi Sportsvan svou celkovou kvalitou jízdy bližší než standardní Golf. Možná bych na toto tvrzení nevsázel paušálně, pochopitelně hodně záleží také na tom, jak těžký motor máte pod přední kapotou a od toho se následně odvíjí tuhost silentbloků i odpružení. Mám ale za to, že tohle auto je na osmnáctkách komfortnější, než byl obyčejný Golf s dvoulitrovým TDI na stejně velkých kolech.

Svou agilitou minivan přitom za výchozím hatchbackem zaostává jen minimálně a troufnu si říci, že na rozbitém povrchu ho dokonce díky poddajnějšímu zavěšení, a tudíž lepšímu kontaktu kol se silnicí mírně překonává. Co tohle auto předvedlo na několika poměrně náročných asfaltkách, zaujalo i některé nezaujaté svědky.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Samozřejmě Sportsvan má lehce přeposilované řízení s minimální odezvou, což mu s ohledem na jeho zaměření v nejmenším nevyčítám. Nakonec lépe kalibrované není ani v obyčejném Golfu, a navíc je přesné a lineární. A co z toho všeho vyplývá?

Ať se na to podívám z kterékoli strany, tohle auto subjektivně překvapilo, a to více než příjemně. Na poměry nižší střední třídy nadprůměrnou nabídkou prostoru ani moc ne, to se čekat dalo. Co má pod kapotou a jak se bude nový benzínový čtyřválec chovat, se dalo rovněž předvídat. Ale výtečně odladěný podvozek spojující pohodlí s jistotou v kombinaci s výše uvedeným dává v mých očích lepší výsledek, než může nabídnout samotný Golf.

Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG - souhrn cen
Základní cena vozu                    458.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Trendline)
Cena s test. motorem a výbavou 690.900 Kč (1.5 TSI/110 kW DSG Highline)
TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

včera | Miro Mihálik | 22 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků