Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

Když mi bylo řečeno, že mi bude v týdenním testu dělat společnost Volkswagen Caddy Maxi TGI s lakovaným plechem místo zadních oken, bral jsem to jako skvělou příležitost podívat se na silnice a práci očima těch, kteří do aut tohoto typu usedají dnes a denně. Často se totiž nestává, aby se mi do rukou dostal opravdový pracant.

Test Volkswagen Caddy 1.4 TSI Generation Four: Osobnější než kdy dřív

Test Volkswagen Caddy 1.4 TSI Generation Four: Osobnější než kdy dřív

Mám za to, že skutečné kvality a nedostatky dodávky pozná především profík, který v honbě za každodenními povinnostmi prosedí za volantem dlouhé hodiny, dny, měsíce a roky a třeba musí každou chvíli odběhnout do nákladového prostoru. Za ten týden se mi ale podařilo posbírat pár postřehů a poznámek, aby to vydalo na test, tak se na ně pojďme bez zbytečných průtahů podívat.

Funkční bonusy i klopýtnutí

Záleží někomu na tom, jak vypadá dodávka? To není jen řečnická otázka. Ptám se naprosto seriózně a s potěšením uvítám vaše názory, protože mám dojem, že zrovna v tomto směru přesně nevím, jak daný úvod pojmout a jestli vás něco jako popis vnějšího designu skutečně zajímá.

Test Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI 4Motion: Povedené (skoro) SUV

Test Volkswagen Cross Caddy 2.0 TDI 4Motion: Povedené (skoro) SUV

Sám za sebe říkám, že jsou mi barvy či tvar vrtačky, brusky, kladiva, šroubováku nebo jiného nářadí vcelku ukradené. Jestli se o něco skutečně starám, pak určitě o to, jestli daná věc plní svůj účel, jak snadno se používá, kolik stojí a samozřejmě chci, aby byla spolehlivá a vydržela co nejdéle.

Poslední dvě vlastnosti jsou v případě pracovní pomůcky od Volkswagenu pochopitelně mimo rámec této zkoušky, ale zbytek vykrystalizoval relativně rychle. Například takový nepoměr v úhlech otevírání kapoty a dveří. Zatímco kryt motoru lze vztyčit téměř kolmo a přístup mezi přední kola je jedním slovem skvělý, dveře na obou stranách ve srovnání s běžným osobním autem pořádně neotevřete.

Zásadní chyba to asi není, pokud bych měl ale z titulu své práce zahrnující třeba rozvoz zásilek vystupovat a nastupovat desítky krát za den, celkem rychle by mě to dokázalo otrávit. Co naopak za zásadní problém považuji, je výhled dozadu.

Volkswagen Caddy Maxi Camper jako karavan pro nenáročné

Volkswagen Caddy Maxi Camper jako karavan pro nenáročné

Když máte zabedněná všechna zadní okna a nadto ještě za sebou pevnou přepážku, je zřejmé, že parkovací kamera nebo alespoň senzory v zadním nárazníku budou téměř nezbytným pomocníkem. A ty klidně můžete od VW mít. S nimi pak lze couvat s prstem v nose.

Ani snímače vám však nejsou nic platné, když potřebujete s oplechovaným Caddy odbočit doleva z vedlejší ulice, která je napojená na tu hlavní šikmo tak, že vám celá pravá strana vozu kompletně kryje výhled vpravo dozadu. Přitom by stačilo, kdyby tato verze dostala malou sférickou odrazovou plochu doplňující pravé vnější zpětné zrcátko.

Kabina jinak mnoho překvapení neskýtá. Je esencí toho, co najdete i v jiných Volkswagenech, i když tady dostanete esteticky horší plasty, které se ale velice snadno udržují. Že nejsou měkčené, nikomu normálnímu nemůže v dodávce překážet, naopak je sympatické, že zpracování zůstává na poměrně vysoké úrovní.

Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Ještě lepší je pak praktická stránka interiéru. Bylo by fajn, kdyby šlo sedadlo řidiče posunout dozadu o pár centimetrů navíc, aby byla pozice za volantem i pro vyšší postavy stejně dobrá jako v crossoveru či kterémkoli jiném autě s vyvýšeným sedákem. Každopádně tolik odkládacích boxů a přihrádek v obyčejném osobáku nenajdete. Do dveří mrknutím oka uložíte dvoulitrové lahve, další dvě menší, popřípadě kelímky či plechovky dáte vedle madla ruční brzdy, a pak je tady hromada schránek rozesetých na místech, kam jen oko dohlédne, včetně jedné nadmíru rozměrné pod stropem.

Nákladový prostor kromě svého obrovského objemu až 4200 litrů a schopnosti spolknout normovanou paletu ničím zajímavý není, tedy pokud nepočítám upínací oka rozesetá po celé podlaze, další držák na nápoje, nízkou nakládací hranu a boční posuvné dveře. Jestli vám tato sestava bude stačit, závisí samozřejmě na vašich potřebách, v každém případě lze přepravní kapacitu dále zvětšit díky podélným nosníkům střešního nosiče.

Koupit teď auto na CNG? Máme sedm argumentů pro a stejný počet proti

Koupit teď auto na CNG? Máme sedm argumentů pro a stejný počet proti

Co schopnosti tohoto konkrétního Volkswagenu naopak poněkud omezuje, je jeho pohon na plyn. Ne že by pět nádrží na CNG (na 34 kg) ubíralo na velikosti „kufru“, jsou pod podlahou a v tomto směru vůz nelimitují. Snižují však zatížení. Zatímco Caddy Maxi má s běžným motorem užitečnou hmotnost přes 830 kg, v případě modelu 1.4 TGI s manuální převodovkou spadne na 745 kg.

Jezdí skoro za hubičku

Jestli je výše uvedená redukce zatížení natolik důležitá, abyste provedení TGI vyloučili z vašeho příštího výběru dodávky, nechám na vás, velmi příjemnou kompenzací chybějících kilogramů jsou však opravdu nízké provozní náklady. Jak je to možné?

Ne že by konstruktéři vykoupali přeplňovanou čtrnáctistovku o výkonu 110 koní a točivém momentu 200 newtonmetů ve svěcené vodě a učinili zázrak. Při provozu na benzín si Caddy každých 100 kilometrů docela vydatně lokne z nádrže (na 13 litrů) kolem 8,0 až 8,5 litru Naturalu pětadevadesát.

Škoda Octavia G-Tec zvládla 1700 km bez tankování

Škoda Octavia G-Tec zvládla 1700 km bez tankování

Aby ne, když prázdné auto váží 1,6 tuny a docela by mě zajímalo, jak si malý čtyřválec poradí s plně vytíženým autem atakujícím hmotnost 2400 kg, když i s prázdnou má co dělat, aby byla dynamika alespoň průměrná. Nicméně odpovědí na výše uvedenou otázku je samozřejmě CNG, neboli stlačený zemní plyn.

Spotřeba zemního plynu v dopravě je naštěstí pořád příliš nízká, aby politické garnituře stálo za to uvalit na CNG tak vysokou spotřební daň, jako je tomu v případě benzínu či nafty. Takže i když se od počátku letošního roku zdvojnásobila, pořád jsou to pouze dvě koruny na kilogram.

Jinak řečeno, tohle konkrétní Caddy 1.4 TGI jezdilo v průměru za 5,2 kg plynu na 100 km. A protože cena kilogramu CNG se pohybuje od 23 do 27 korun, kilometr jízdy vás vyjde na 1,20 až 1,40 Kč, zatímco u dieselového VW Caddy s průměrnou spotřebou 5,5 až 6,0 l/100 km vás při ceně nafty 32,50 Kč/l bude stát kilometr zhruba 1,80 až 2,00 Kč. Nemluvě o tom, že ve srovnání s klasickým benzínovým provedením a vyšší spotřebou bude tento rozdíl ještě větší.

Škoda Octavia G-Tec může jezdit i na kravský hnůj [první jízdní dojmy]

Škoda Octavia G-Tec může jezdit i na kravský hnůj [první jízdní dojmy]

Ekonomika provozu je tedy na straně řidiče, reálný dojezd kolem 800 km je také v pořádku, ale co ten zbytek? Pokud jde o kultivovanost, čtrnáctistovce toho nelze moc vyčítat. Je slyšet, že se na izolačních materiálech mezi motorovým prostorem a kabinou poněkud šetřilo, agregát je však pořád tišší i kultivovanější než kterýkoli diesel. Dokonce bych se nezdráhal říci, že má vcelku sympatický a pod zatížením jadrný zvuk.

Jak už jsem naznačoval o pár řádků výše, dynamika čtyřválce příliš neohromí. Abyste jeli svižně, nesmíte se bát šlápnout mu trochu na krk. Naštěstí výtečně zpřevodovaný, přesný a hladce fungující šestistupňový manuál je v tomto na vaší straně, takže se na stovku můžete podívat za rovných třináct sekund a na dálnici vyzkoušet maximálku 174 km/h.

Co rovněž překvapilo, a to relativně pozitivně, jsou jízdní vlastnosti auta. Vzadu pracuje obyčejná tuhá náprava, navíc odpružená archaickými listovými pery, nicméně komfortu prospělo jejich permanentní zatížení zmiňovanými nádržemi na plyn. Nepředstavujte si to jako měkkou plavbu ve stylu hydropneumatických Citroënů, Caddy tak dobrý zdaleka není, ale v kombinaci s 65procentními pneumatikami není kvalita jízdy vůbec špatná.

Škoda Octavia G-Tec ujede bez tankování 1330 km

Škoda Octavia G-Tec ujede bez tankování 1330 km

Podvozek a práci odpružení spíše slyšíte kvůli rezonancím holého plechu, není to ale vysloveně otravné, a navíc samotný pohyb zavěšení a jeho největší vibrace auto poměrně účinně odfiltruje. Spousta hmotnosti ve spodní části kromě jiného pomáhá snížit těžiště a stabilizuje vůz v zatáčkách, zatímco dlouhý rozvor jej dělá klidnějším v podélném směru.

Závěr

Aby nedošlo ke špatné interpretaci… Pokud jde o ovladatelnost, nesnažte se ve Volkswagenu Caddy vidět osobní auto ani něco jako crossover. Pořád je to dodávka se všemi svými typickými projevy, jako je zvýšená hlučnost, citlivost na boční vítr nebo omezená agilita. Chci tím ale říci, že se prodloužený plynový Maxi docela příjemně řídí, navzdory uvedenému není brzdou provozu a na čerpací stanici vás nesežere.

Auta na CNG: Jak dojedou daleko?

Auta na CNG: Jak dojedou daleko?

Akorát by to ještě chtělo poladit otevírání dveří, zásadně vylepšit výhled a trochu šoupnout přepážku alespoň na straně řidiče, aby šla sedačka posunout víc dozadu. Je z čeho brát, takže těch pár litrů v nákladovém prostoru zase tolik chybět nebude.

Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI - technická data a cena
Motor 1.4 TGI Bluemotion
Převodovka 6M
Zdvihový objem [cm3] 1395
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 81/4800-6000
Točivý moment [N.m/min] 200/1500-3500
Maximální rychlost [km/h] 174
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,0
Komb. spotřeba [kg/100 km] 4,4
Cena verze 1.0 TSI [Kč s DPH] 533.704
Cena verze 1.4 TSI [Kč s DPH] 546.966
Cena verze 1.4 TGI [Kč s DPH] 630.561

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST DS 7 Crossback PureTech 225: Extravagance bez kompromisů?

DS 7 Crossback PureTech 225

Zcela samostatná značka DS je tu a model 7 s dodatkem Crossback je startem nové éry. Vyzkoušeli jsme nejsilnější benzínové provedení a sportovně laděnou výbavu.

dnes | Milan Lažanský | 29 příspěvků
TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 63 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků