Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

Nejsem tak velký nadšenec do off-roadu, abych potřeboval mít v garáži zaparkovaného kamzíka na čtyřech kolech, pokud ale mám z vozů některé značky skutečnou radost, že se určitě neztratí na první polňačce za paneláky, jsou to bezpochyby modely od Suzuki.

Test Suzuki Vitara 1.6 VVT 4x4: Hodně důkladná změna identity

Test Suzuki Vitara 1.6 VVT 4x4: Hodně důkladná změna identity

Miniaturní Ignis s tuhou zadní nápravou mě v kopcích vysloveně bavil a také proto jsem docela zvědavý, co v tomto směru předvede zbrusu nová generace Jimny. Než se ale objeví příležitost svézt se, s radostí jsem využil příležitost vyzkoušet prakticky plně vybavenou Vitaru s přeplňovanou čtrnáctistovkou.

Přepudrovat nos, prosím

Proč zde vlastně testujeme tento konkrétní vůz? Odpověď je vcelku prostá. Suzuki letos vypustilo na silnice modernizovanou verzi Vitary modelového roku 2019, upřímně vám ale řeknu, že jsem na první pohled nebyl schopen zjistit, čím se od své předchůdkyně liší. Takže jsem si poslušně našel fotky původního auta, a jal se zkoumat, co je jinak.

I když máte Vitaru v oku ještě méně než já, asi tušíte, že změny nejsou příliš velké. Nebo přesněji řečeno, jsou v tom rozsahu, jak je pro mezigenerační modernizace tohoto druhu naprosto běžné. Vůz dostal nepatrně přepracované nárazníky, lehce upravenou masku chladiče i světla, která ve dvou nejvyšších výbavách svítí výlučně pomocí LED.

Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Vnitřek z výše uvedeného rovněž nevybočuje. Suzuki vyměnilo původní přístrojový panel za modernější variantu s barevným displejem a novinkou jsou některé panely vyrobené z kvalitnějších měkčených plastů, tím ale transformace končí.

Palubní počítač Vitary se pořád obsluhuje staromilsky pomocí přerostlých kolíčků vystupujících přímo z přístrojů, palivoměr má nadále poněkud omezený rozsah a nezlobil bych se, pokud by dotyková obrazovka infotainmentu reagovala nepatrně rychleji a stejně tak se i svižněji nahrávala navigace bezprostředně po nastartování.

Co v tomto voze rovněž patří do jednoho balíčku vylepšené výbavy, je poměrně rozsáhlý seznam bezpečnostních asistentů, jedním dechem ale musím dodat, že trochu vzbuzuje rozpaky. Čtení dopravních značek fungovalo v zásadě na jedničku, stejně tak se mi líbilo, jak plynule a jemně dokáže systém udržující auto v jízdním pruhu natáčet volant, nicméně dobrý dojem mírně nahlodala elektronika detekující překážky před autem.

Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

V pravidelných intervalech se dožadovala intenzivní pozornosti, i když auto přede mnou bylo docela daleko a rychlost přiblížení opravdu nízká, naopak nezřídka ignorovala a zůstala zticha při úmyslném ostřejším dobrzděním na poslední chvíli. Když pak začala nepřetržitě pípat kontrola nezapnutého bezpečnostního pásu uprostřed zadní lavice, ačkoli tam nikdo neseděl, bylo zřejmé, že software tohoto konkrétního auta bude potřebovat osvěžit.

Aby bylo jasno, šotci tohoto druhu se nevyhýbají ani daleko dražším automobilům, takže bych z toho žádné radikální závěry nevyvozoval. Napadá mě jen, že implementace nové elektroniky do stávajícího vozu asi není žádná velká sranda.

Dva deci za turbo

Když jsem s Vitarou jezdil naposledy, měla pod kapotou atmosférickou jedna-šestku o výkonu 120 koní. Pamatuji si, že to po dynamické stránce sice nebyl žádný zázrak, ale při prvních jízdách jsem se většinu času usmíval jako idiot.

Připadá vám Suzuki Jimny málo praktické? Britové možná našli řešení

Připadá vám Suzuki Jimny málo praktické? Britové možná našli řešení

Těsně nad volnoběhem to byla líná krabice, ale ve chvílích, kdy jste ji pořádně chytli pod krkem a drželi motor nad čtyři tisíce otáček, se kompaktní japonský crossover najednou proměnil ve vánočního Ježíška rozdávajícího řidičskou radost plnými hrstmi. Motor v poslední třetině svého rozsahu táhl jako nadopovaná včelka a díky hmotnosti lehce překračující jednu tunu (s pohonem předních kol) se proplétal zatáčkami s mrštností ne příliš vzdálené Swiftu.

Přiznávám, trochu jsem se bál, co s tímto báječným charakterem udělalo turbo ve spojení s pohonem všech kol, bez zbytečného rozmazávání a mlžení ale rovnou můžu říci, že skoro nic. Vitara má i se čtyřkolkou hmotnost pouze 1195 kg, což je alfou i omegou toho, co dokáže na silnicích.

Přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,4 litru produkuje 140 koní a maximální točivý moment 220 newtonmetrů, což je oproti starší atmosféře citelný nárůst o 20 koní a 64 N.m. Ještě lepší ale je, že Suzuki ze svého BoosteJetu neudělalo bezpohlavní strojovnu.

Další do řady: Suzuki a Mitsubishi se v Evropě zříkají naftových motorů

Další do řady: Suzuki a Mitsubishi se v Evropě zříkají naftových motorů

Ani tato jednotka se nedokázala zcela vymanit z limitů vlastních turbomotorům, jako jsou opožděné reakce na plyn a poněkud vlažnější výkonová špička, nicméně odezva na pravý pedál je bezprostřednější, než je běžné a otáčky tohle auto s ohledem na jadrný zvuk i celkový průběh síly jednoduše miluje.

Tohle není klasické turbo ve stylu „nic-fouknu všechno-opět nic“. Nárůst výkonu je relativně lineární a má i jistou gradaci, přesto Vitara ve srovnání se šestnáctistovkou významně ztichla a nyní táhne i tam, kde původnímu autu docházel dech – kupříkladu v dlouhých stoupáních.

Co kapku brzdilo mé nadšení, byla šestistupňová manuální převodovka. První čtyři kvalty jsou delší, než by se mi líbilo (při stotřicítce motor točí na nejvyšším stupni kolem tří tisíc otáček), především ji ale chybí přesnost. Pokud budete řadit s rozvahou zenového mistra, převody do sebe budou zapadat jako namazané dětským olejíčkem. Při svižnějším tempu a chuti sázet kvalty prostým pohybem zápěstí – a že motor k něčemu takovému skutečně vybízí – začne páka v kulise mírně zadrhávat a někdy bylo nutné především při změně převodu po diagonále dát to až na druhý pokus.

Ind si v garáži složil Range Rover Evoque. Pod replikou se skrývá Suzuki Vitara

Ind si v garáži složil Range Rover Evoque. Pod replikou se skrývá Suzuki Vitara

Kde vám bude Vitara naopak dělat bezvýhradnou radost, budou návštěvy čerpacích stanic. Tedy přesněji řečeno méně časté návštěvy benzínek, než je u crossoverů a SUV běžné. Protože zde máme benzínové turbo, bude provozní efektivita ve srovnání s dřívější atmosférou mnohem více záviset na jízdním stylu, přesto jsem neměl dojem, že by se Suzuki změnilo v Otesánka.

Po týdnu na silnicích zahrnujících převážně dálnice se průměr ustálil na hodnotě 7,2 l/100 km, což je sice o litr a deci více než slibuje automobilka, ale v kontextu s běžnými rozdíly mezi papírovou a reálnou spotřebou jde o zanedbatelný rozpor. S rostoucím podílem jízdy na okreskách průměr snadno spadne na šest a půl litru, což mi na SUV této velikosti pořád přijde jako vynikající výsledek.

Suzuki Vitara má po faceliftu. S atmosférickým motorem ji už nekoupíte

Suzuki Vitara má po faceliftu. S atmosférickým motorem ji už nekoupíte

Schválně říkám SUV, protože Vitara s pohonem 4x4 dokáže v terénu nadále dělat na rozdíl od crossoverů skutečné divy. Abyste z vozu vymáčkli to nejlepší, musíte ho přepnout do režimu Snow a pak aktivovat takzvaný Lock, který se snaží udržet všechna čtyři kola v permanentním záběru. A jde mu to docela dobře, navíc na zasněženém nebo jinak kluzkém povrchu ze Suzuki pouhým plynem a řízením uděláte zábavně přetáčivé skotačivé kůzle poslouchající na ty nejjemnější povely.

Závěr

Dělám to jen velmi nerad, připadám si pak jako užvaněný papoušek, ale tentokrát nemůžu jinak: Vitara je výtečné malé SUV, které své schopnosti či už na asfaltu nebo mimo něj staví především na nízké hmotnosti. Tečka.

Tento fakt nemá blahodárný účinek ani tak na dynamiku (protože stovka za něco málo přes deset sekund a maximálka rovných 200 kilometrů v hodině nepatří zrovna do sportovního ranku) jako spíše na obratnost, ovladatelnost a navzdory vyšší stavbě karoserie i provozní efektivitu.

Modernizované Suzuki Vitara přijíždí na český trh. Vejde se pod 400 tisíc

Modernizované Suzuki Vitara přijíždí na český trh. Vejde se pod 400 tisíc

Pokud s Vitarou už nějaký ten pátek žijete, určitě jste i sami přišli na to, že stejně jako jiná auta není dokonalá. Já sám bych některé funkční nedostatky ochotně přehlédl, co bych ale při vzájemném soužití ignorovat nedokázal, je zmiňovaná horší kvalita řazení a sporadicky hystericky reagující bezpečností elektroniku.

Nemůžu samozřejmě vyloučit, že se váš konkrétní kus v garáži chová trochu jinak, lépe. To je ale pak otázka na Suzuki, jestli s tím něco dokáže dělat. A podle mě by mělo. Vitara totiž nemá daleko k tomu, aby v rámci pelotonu malých SUV ukázalo všem záda.

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 AllGrip Elegance - technická data a cena
Motor 1.4 turbo
Převodovka 6M
Zdvihový objem [cm3] 1373
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 103/5500
Točivý moment [N.m/min] 220/1500-4000
Maximální rychlost [km/h] 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,1
Základní cena [Kč] 393.900 (1.0 BoosterJet Comfort/82 kW)
Cena s test. mot. [Kč] 600.210 (1.4 BoosterJet 4×4 Elegance/103 kW)
Minitest Lexus LS 500 AWD: Pro ty, kteří vědí, co chtějí

Lexus LS 500 AWD (minitest)

Vrchol motorové nabídky vlajkové lodi Lexusu se musí spokojit s šesti válci. Bude mu to stačit?

včera | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
Řídili jsme nový Ford Ranger Raptor: Je perfektní! To nejdůležitější však schází

Ford Ranger Raptor (první svezení)

Ford Ranger Raptor dokazuje, že práce může být i zábava. Umí dřít, vypadá u toho skvěle a těžkým terénem jezdí jako pánbůh.

17.  5.  2019 | Jiří Baborský | 21 příspěvků
TEST Hyundai i30 N Fastback: Obří stádo koní v těsném výběhu

Hyundai i30 N Fastback

Vstup do světa ostrých aut se značce Hyundai povedl na výbornou již před dvěma lety. Nyní se modelová řada rozšiřuje. Bolístky zůstávají, jedna přibyla.

15.  5.  2019 | Vladimír Kadera | 150 příspěvků