Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

Minulý týden jsme zřejmě naposledy usedli na volant současné Škody Superb. V letošním roce ji totiž čeká facelift, který přinese nejednu změnu. Po kosmetické stránce pozná novinku jen bystré oko a největší inovací by měla být plug-in hybridní verze. Pojďme se ale ještě na chvíli zastavit u současného provedení, protože i to prodělalo v rámci modelové péče řadu změn.

I po čtyřech letech produkce vypadá Superb pořád dobře. Design z pera Jozefa Kabaně nestárne a na silnicích jich potkáváme pořád dost. Už v roce 2015, kdy se vůz na ženevském autosalonu představil, však vzbudila diskuse motorová nabídka. Superb totiž přišel o šestiválec a do nabídky se dostaly pouze čtyřválcové jednotky.

Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu

Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu

Třetí generace byla v základu vyzbrojena jednotkou 1.4 TSI EA211. Už tehdy uměla vypnout dva válce. Nyní se ale motor z nabídky vytratil a vstup do světa Superbů je teď lemován novou koncernovou jednotkou 1.5 TSI. Má stejný výkon jako čtyřválec, který nahradila. Otázkou tedy je, kde hledat pokrok.

Nově, ale jinak

Pod dlouhou kapotou v kapučínové barvě bije čtyřválcové srdce 1.5 TSI ACT, tedy opět s technologií vypínání válců. Ve světě koncernu funguje již dva roky a toto je jeho další mladoboleslavská premiéra. Najdete ho například už v Karoqu nebo v Octavii. Proč tu je? Za vším hledejte emise.

Srovnání výkonových parametrů: 1.4 TSI vs. 1.5 TSI
Model 1.5 TSI 1.4 TSI
Převodovka 7A 7A
Zdvihový objem [cm3] 1498 1395
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/5000-6000 110/5000-6000
Točivý moment [N.m/min] 250/1500-3500 250/1500-3500
Maximální rychlost [km/h] 216 220
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,9 8,8

Jak se vypínání válců projevuje? Pokud jedete konstantně a nešlapete na plynový pedál, motor si sám vypne dva válce. Jakmile ale razantně akcelerujete, zbylé dva hned naskočí a jsou okamžitě k dispozici. Pokud by se na palubním počítači neukázala hláška 2-válcový režim, ani byste to nepostřehli. Vše probíhá naprosto hladce.

Jednotka 1.5 TSI disponuje stejným výkonem jako předchůdce. 110 kW (150 koní) tu tak opět pracuje s hmotností téměř jeden a půl tuny včetně řidiče. Jistá rozvážnost samozřejmě znát je, s tím ale musíte počítat. Základní motor se jako dálniční stíhačka úplně nehodí, nejlépe mu je při defenzivní jízdě někde na okraji města. Kvůli filtru pevných částic, který si vynutila přísnější emisní norma, je ale cítit mírná přidušenost v nižších otáčkách. Starší čtrnáctistovka tady byla pocitově živější.

TEST Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW: Dává smysl, jen trochu jiný

TEST Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW: Dává smysl, jen trochu jiný

Musíte najít tu správnou souhru a naučit se s motorem pracovat. V některých případech dokonce pokulhává přenos výkonu při razantnějších rozjezdech, kdy stačí trochu více přidat plyn a auto si rádo trochu zahrabe. Stačí mít jenom lehounce natočený volant, třeba když se napojujete na kruhový objezd. SUV Karoq je na tom s tímto motorem o poznání hůře, ale o tom až někdy jindy.

Své k tomuto tématu má co říct i 7stupňová automatická převodovka DSG se suchými spojkami. Její projev je velice kultivovaný, ale práce s ní vyžaduje dávku trpělivosti. Přítomnost této převodovky opět potvrzuje defenzivní povahu auta. Neberte to ale tak, že jde o lenocha. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 8,9 sekundy. Jen pocitově je to prostě o něco déle. Třeba Superbu se základním motorem 2.0 TDI a s automatickou převodovkou to trvá 9,2 sekundy...

Starý dobrý Superb

Superb s tímto motorem nebude jezdit sto tisíc kilometrů ročně po dálnicích. Je určen na jiná místa. Na předměstí či do města? Možná ano. Protože tady fungoval skvěle. Pokud totiž nejste v místě, kde se projeví nedostatek výkonu, máte pod sebou „starý" dobrý Superb.

Vzadu máte královské místo pro nohy s vyhřívanými sedačkami, do zavazadelníku se s trochou nadsázky vejde ještě jedno menší auto. Nastavení podvozku je příjemně kolíbavé, jen jsou na větších nerovnostech cítit rázy od zadních kol. Tady se sluší zmínit, že jsem zkoušel vůz bez adaptivního podvozku DCC, který bych rozhodně při konfiguraci neopomínal.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Kombinovanou spotřebu nového a starého motoru nelze přímo srovnávat, protože starší jednotka 1.4 TSI byla měřena ještě podle minulé metody NEDC, kdežto nová jedna-pětka je měřena již metodikou WLTP, takže je logicky vyšší. Konkrétně kombinovaná spotřeba 1.5 TSI je o šest desetin vyšší, tedy 5,4 litru na 100 km.

V reálných podmínkách se ale budete pohybovat okolo osmi a zřídka se jako první číslo objeví sedmička. Za ideálních podmínek, kdy nikam nepospícháte, pojedete maximálně efektivně a za plynulého provozu ovšem není problém ani spotřeba pod sedm litrů. Motor je nicméně citlivý na jízdní styl řidiče. Stačí totiž málo a snaha o efektivní cestování je pryč.

Vstup do světa manažerů

Příznivá cena, jako vstup do světa vlajkových lodí domácí automobilky, zůstala zachována. Superb 1.5 TSI s převodovkou DSG koupíte za 724.900 Kč ve vstupní výbavě Active. Výbava Laurin & Klement je základní motorizaci zapovězena. Námi testovaný kus s výbavou Style, motorem 1.5 TSI ACT a 7stupňovou převodovkou DSG startuje na 849.900 Kč.

Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Výbava Style znamená 18palcová litá kola, elektricky ovládané víko kufru, elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, sound systém Canton (12 reproduktorů), vyhřívání předních a zadních sedadel, nebo adaptivní tempomat ACC.

V rámci modelové péče loni přibyl i inovovaný displej infotainment Columbus, který se zbavil postranních tlačítek. Funguje bez problému a přepínání mezi stránkami nabídky pouhou gestikulací je příjemná fičura. Sluší se však zmínit, že většinu běžně používaných funkcí zvládnete ovládat i přes multifunkční volant.

Základní Škodu Superb s novým motorem můžeme s čistým svědomím doporučit, jen to chce klidnější povahu řidiče. Defenzivní jízda se potom projeví i na příznivé spotřebě paliva. Pokud hledáte velký, prostorný, pohodlný a přitom dostupný vůz, zařaďte jej do svého výběru.

Navíc, pokud se rozhodujete mezi Superbem a Passatem, odpověď na otázku peněz mluví opět ve prospěch Mladé Boleslavi. Testovaný motor totiž u Škodovky můžete zvolit již od již zmíněné základní výbavy Active za 724.900 Kč. Pro základní verzi Passatu Comfortline však automatickou převodovku pro tento motor zvolit nelze. Dostupná je až od výbavy Highline za 865.900 Kč.

Škoda Superb 1.5 TSI ACT - technická data a ceny
Motor 1.5 TSI ACT
Zdvihový objem [cm3] 1498
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/5000-6000
Točivý moment [N.m/min] 250/1500-3500
Převodovka DSG
Max. rychlost [km/h] 216
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,4
Základní cena modelu [Kč] 659.900 (1.5 TSI/110 kW)
Cena testovaného vozu [Kč] 972.700 (1.5 TSI/110 kW DSG)
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

včera | Petr Schnagl | 34 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 11 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků