Minitest Seat Arona 1.0 TGI (CNG): Už nadešel čas dát zemnímu plynu sbohem?

Ceny ropných paliv jdou v posledních týdnech rapidně dolů. Na CNG, jedno z alternativních paliv, ale byla na začátku roku uvalena dvojnásobná spotřební daň. Vyvstává tu tedy otázka, zda se tento pohon i nadále vyplatí.
Radosti
Příznivá pořizovací cena
Dostupnost CNG pro všechny výbavy
Stále výhodné provozní náklady
Starosti
Slabá dynamika
Omezený zavazadlový prostor
Nemožnost tažného zařízení
7  /10

Pohon na CNG, neboli na stlačený zemní plyn, je jakožto alternativní palivo stále spíše okrajová záležitost. Myslíme tím, že na tuzemském trhu patřilo v loňském roce tomuto druhu paliva necelé jedno procento. Kvůli problémům s těžbou navíc zle očekávat, že podíl na trhu bude i nadále klesat.

Ubývá také výrobců, kteří pohon na CNG nabízí. V současnosti už jde vlastně jen o koncern Volkswagen a Fiat. A i koncern Volkswagen od něj již částečně pouští ruce a má k tomu jasné a pochopitelné důvody. Finanční kohoutek dalšího vývoje pohonu na CNG pomalu uzavírá, aby mohl připustit tomu, který vede do vývoje bateriových vozů.

Koncern se v tomto rozhodnutí nicméně setkal s odporem jednoho z výrobců. Byla jím domácí Škoda. Šéf produktového marketingu Škody Philip Paul se nechal slyšet, že „Ačkoliv bude elektromobilita v následujících letech vedoucí technologií, ústrojí na CNG mají nadále důležitý úkol přispět k redukování produkce emisí CO₂.“

I nadále se tak v Mladé Boleslavi zemnímu plynu přikládá značná váha. V současnosti si můžete koupit modely Kamiq i Scala na CNG (verze G-Tec) a dočká se jej i nová octavia. Vedle Škody najdete tento pohon stále i u Volkswagenu, Audi či Seatu. Právě Seat nám dorazil i do redakční garáže a zjišťovali jsme, zdali se stále vyplatí.

Plynová Španělka

Testovaným vozem bylo městské SUV Arona, které s motorem 1.0 TGI o výkonu 66 kW pořídíte už za 437.900 Kč. Stejné pohonné ústrojí pak najdete i v hatchbacku Ibiza. Ústrojí zahrnuje tři tlakové nádrže o celkovém objemu 13,8 kg. Najdete tu i nádrž na benzin, ovšem s objemem 9 litrů slouží pouze jako rezerva. Tlakové nádrže přirozeně zabírají více místa, počítejte tak s omezením v zavazadlovém prostoru, který se oproti benzinové verzi zmenšil ze 400 na 282 litrů.

Ústí nádrže je tam, kde jste zvyklí. Největší rozdíl v používání a paradoxně i jedno z lehkých omezení, je samotné plnění. V současnosti totiž v České republice najdete lehce přes dvě stě plnících stanic. Důležité tepny jsou jimi bohatě pokryté a v každém větším městě jich najdete hned několik, ale v odlehlejších vesnicích by s tím někdo mohl mít problém. 

Další omezení, a už ne tak lehké, vidíme i v dynamice. Seat Arona 1.0 TGI zrychlí z 0 na 100 km/h za 13,2 sekundy, tedy o 3,4 sekundy pomaleji než 1.0 TSI (85 kW). Možná vám teď přijde, že srovnáváme jablka a hrušky, když je mezi motorizacemi 19 kW rozdíl, jenže s příhlédnutím k téměř totožné ceně se srovnání vyloženě nabízí.

A konkrétně toto je jedno z těch omezení, které nevidíte jen na papíře. Plynové aroně se jezdit moc nechce. Pomalu se sbírá z nízkých otáček, ale ani po roztočení turba to není žádný rychlík. Ne každý potřebuje jezdit dynamicky, ale bavíme se tu i o bezpečném předjíždění nebo rozjezdech z křižovatek, kdy tu zvláštní neochotu ucítíte nejvíce.

Pro někoho může být i omezující, že motorizace TGI nemají možnost táhnout vlek. A jak je to se servisem? Vozy na stlačený zemní plyn mají servisní interval zkrácený na polovinu, tedy 15.000 km. Před každou STK je povinné zkontrolovat těsnost plynového systému. Odborný servis pak vizuálně kontroluje nádrže každé čtyři roky. 

Světlá stránka věci

Výše zmíněné neduhy se dají akceptovat, přihlédneme-li k provozním nákladům. Jak asi víte, ceny ropných paliv jdou v posledních týdnech rapidně dolů. Naproti tomu na CNG byla uvalena na začátku letošního roku dvojnásobná spotřební daň. Ani to ale překvapivě nedovolí, aby se provozní náklady vyrovnaly. 

Při testování Seat Arona TGI vykazoval spotřebu 4,6 kg/100 km. Průměrná cena CNG v České republice byla v době psaní tohoto článku 27,63 Kč. Jeden kilometr nás tak vyšel na 1,27 Kč. Průměrná cena benzinu je 26,2 Kč, tedy nižší. Ani s tabulkovou hodnotou spotřeby motoru 1.0 TSI (85 kW) bychom se na takovou částku nedostali. V reálných podmínkách užívání se pak jeví nejpravděpodobnější hodnota nad 1,50 Kč/km.

Auto s pohonem na stlačený zemní plyn se vám tak může i nadále vyplatit. Záleží ale samozřejmě na stylu jízdy. Při vyšším ročním nájezdu se pak pohon CNG může vyplatit ještě více. Z vysoké pořizovací ceny nemusíte mít strach. Jak už jsme psali, je částka s benzinovým motorem srovnatelná.

Ceny a závěr

Dle současného ceníku stojí Seat Arona 1.0 TGI v základní výbavě Style 437.900 Kč. Oproti motorizaci 1.0 TSI (85 kW) si tedy připlatíte pouze tři tisíce korun. Cenový rozdíl je stejný i ve vyšších výbavách. Od verze Xcellence pak ale benzinová verze tahá tajný trumf z rukávu - možnost převodovky DSG. Motorizace 1.0 TGI je přitom dostupná pouze s manuální převodovkou.

Pro zajímavost doplníme, že Škoda Kamiq s totožnou motorizací (1.0 TSI G-Tec) stojí 495.900 Kč v jediné dostupné výbavě Style. Pokud tedy vyloženě hledáte městské SUV na CNG, jděte do arony, protože má stejnou techniku jako kamiq a je výrazně levnější.

Seat Arona: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   434.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Style)
Cena s testovaným motorem a výbavou 452.900 Kč (1.0 TGI/66 kW Xcellence)
Cena testovaného vozidla           452.900 Kč (1.0 TGI/66 kW Xcellence)

Technické údaje: Seat Arona

  • Rok 2019
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 3/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 999 cm3
  • Nejvyšší výkon 66 kW (90 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 4 500 až 5 800 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 160 Nm při 1 900 až 3 500 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 13,2 s
  • Nejvyšší rychlost 172 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 6 stupňů
  • Zákl. objem zavazadlového prostoru 282 l
  • Objem palivové nádrže 9 l
  • Prům. spotřeba: komb. 3,7 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 566 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 503 mm • 1 486 mm
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 138 × 1 780 × 1 543 mm

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Diskuze (19) Další článek: Hyundai i30 dál drtí Škodu Scala nejnižší cenou. O výhodu ale nakonec může přijít

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz