Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

SUV, všude samá SUV! Vidíte je na ulicích, v novinách, v televizních reklamách, mluví se o nich v rádiích, a samozřejmě se o nich hodně píše na internetu. Důvod je prostý: lidé je chtějí. Možná si ale sami neuvědomují, že tento neutuchající hlad vytlačuje modely, které byly dříve synonymem pro ideální rodinný dostavník. Samozřejmě mluvím o MPV…

Pro příklady nemusím chodit moc daleko, stačí se podívat do nabídky Renaultu. Ta s modelem Espace segment MPV v osmdesátých letech minulého století v podstatě zakládala, když pak ale se současnou generací spojila MPV a SUV, už to prostě z hlediska vnitřního prostoru není ono. Naprosto stejným případem je Peugeot 5008 – to auto jezdí i vypadá velice slušně, už to ale není ta „jednoúčelová“ krabice na kolech, která skutečně bez problémů odvezla sedm dospělých cestujících.

Test Renault Espace 1.6 dCi 160 EDC: Všechno je jinak

Test Renault Espace 1.6 dCi 160 EDC: Všechno je jinak

To koncern Volkswagen nic podobného zatím neplánuje. Alhambra i Sharan se prodávají dobře, a přestože existuje Tiguan Allspace a koncem roku se dostane na trh nové Tarraco, není důvod modely MPV zaříznout a plně se poddat aktuálnímu trendu SUV. Právě proto jsem kývnul na test Seatu Alhambra – abych připomněl, že jsou tyto vozy potřeba a nic v současnosti snadno představitelného je prostě nenahradí.

Starý známý

Seat Alhambr už dneska nemá čím překvapit. Společně s modelem Mii představují poslední zastánce starého designového stylu španělské automobilky, takže na rozdíl od aktuálních hran nacházíte hlavně obliny. Alhambra je obrovská, dokonce tak moc, že se v mase jejích plechů ztrácejí i osmnáctipalcová kola, jejichž středy jsou od sebe vzdáleny 2919 milimetrů.

Malá MPV ve smrtelném ohrožení. Ještě jich je šest, ale stále ubývají

Malá MPV ve smrtelném ohrožení. Ještě jich je šest, ale stále ubývají

Na druhou stranu ale nezapomíná, že reprezentuje sportovněji založenou automobilku. I proto lze ke zkoušené linii Style Advanced pořídit paket FR-Line za 27.500 korun, který zahrnuje šedá 18"  kola, boční polepy karoserie, černé provedení interiéru se sedadly čalouněnými Alcantarou či rudé kontrastní prošívání. Na rovinu: sportovní auto z Alhambry neudělá, to ale neznamená, že známé MPV nemůže mít po osmi letech na trhu stále šmrnc.

Těch zmíněných osm let stále není přesčas, protože ve světě MPV roky plynou pomaleji. Vždyť předchůdce se vyráběl 14 let! Navíc interiér stále nevypadá natolik zastarale, abyste si v porovnání s nejnovějšími modely Seatu museli připadat jako v době kamenné. Jistě, infotainment s navigací má displej o úhlopříčce pouze 6,5 palce a neumí poskytnout dopravní zpravodajství v reálném čase, to už je ale v době chytrých telefonů a volně dostupných navigačních aplikací vlastně jedno.

Mitsubishi láká na nové MPV. Ve skutečnosti ale vypadá jako typické SUV

Mitsubishi láká na nové MPV. Ve skutečnosti ale vypadá jako typické SUV

Pro mě je důležitější jiná věc: že jde o poctivé, bytelné a neošizené auto. Posadíte se za volant, před sebou máte masivní přístrojovku a výhled jako z rozhledny, praštíte dveřmi a nemáte pocit, že vám zůstane klika v ruce a tak podobně. Stejně jako Sharan byla Alhambra navržena pro rodinu, která kolikrát dává autům zabrat více než banda mokrých psů. Ale připouštím, že Alcantara je pro tyto případy docela dost choulostivá.

Sedm!

Výhodou velkého MPV jsou samozřejmě posuvné boční dveře (v našem případě elektricky ovládané za příplatek 24.600 korun), díky nimž neřešíte problém s nastupováním do druhé a třetí řady sedadel ve stísněných prostorách. Uprostřed najdete stejně široká místa pro trojici dospělých, byť ten prostřední bude stále v kontaktu s parťáky sedícími na krajích.

Sedadla druhé řady jsou v širokém rozsahu posuvná a ta krajní lze dokonce jednoduše přetvořit v dětské sedačky. Jenom ty masivní oblouky, které instalujete místo běžných hlavových opěrek, musíte někam dát. Kufr je v pětimístné konfiguraci interiéru slupne jako malinu, pokud ale vztyčíte poslední pár sedadel, což taková brnkačka není, zůstane vám pouze 267 litrů prostoru a neskladné díly mohou zavazet.

Ceny nového Peugeotu 5008 jsou na světě. Už není MPV, navíc hlídá řidiče

Ceny nového Peugeotu 5008 jsou na světě. Už není MPV, navíc hlídá řidiče

Pak ale máte k dispozici auto pro sedm dospělých cestujících, nikoliv pouze konfiguraci 5+2 jako u sedmimístných SUV, která mají kvůli vyšší světlé výšce méně místa mezi podvozkem a střechou. Ta se u Alhambry téměř nesvažuje, takže i když „do kufru“ posadíte osoby vysoké 190 centimetrů, nedotýkají se hlavou stropu a sedáky je nenutí mít kolena pod bradou. Nastupování úplně dozadu samozřejmě není tak pohodlné jako kamkoliv jinam, krajní sedadla prostřední řady ale jednoduchým „chvatem“ posunete vpřed a překlopíte. Jde to fakt snadno.

Jediná přes milion

Pro zřejmě poslední test Seatu Alhambra jsem vybral jedinou verzi nabídky, která základní cenou přesahuje milionovou hranici, a to se vlastně ani nejedná o výkonový vrchol. Ten představuje dvoulitrové TSI se 162 kilowatty a převodovkou DSG, které ve zkoušené výbavě Style Advance stojí vlastně ještě rozumných 874.900 korun. Je dokonce levnější než základní 2.0 TDl se 110 kilowatty a manuální převodovkou, byť „pouze“ o jedenáct tisíc.

Výkon 135 kW dostupný v 3500 otáčkách a točivý moment 380 N.m od 1750 otáček tak akorát stačí k tomu, abyste nebyli brzdou provozu a měli dostatečnou výkonovou rezervu pro předjíždění. V dnešní době už koncern Volkswagen umí turbodiesely odhlučnit lépe, jakmile se ale tento čtyřválec zahřeje, zas tak moc o něm nevíte. Tedy až na jednu výjimku…

Takto by vypadal VW Touran od Škody. Přednost dostal Kodiaq

Takto by vypadal VW Touran od Škody. Přednost dostal Kodiaq

Zkoušená verze s pohonem všech kol je totiž vždy vybavena převodovkou DSG se sedmi stupni. Navzdory předpokladu vysokého zatížení se nejedná o bytelnější DQ500 z Multivanu, ale menší DQ381 použité i v Seatu Ateca. Alhambra sice překvapivě není při rozjezdech tak náchylná na práci s plynem a běžně vlivem rychlého sepnutí spojky necuká, zato se snaží být možná až moc ohleduplná k životnímu prostředí a často motor posílá do nesmyslně nízkých otáček.

Vezměte si třeba jízdu městěmě – stačí ustálit tempo a sedmikvalt klidně i v rychlostech pod 50 km/h zařadí pětku, což motor nevyhnutelně rozduní. Můžete samozřejmě převodovku přepnout do sportovního režimu, který je hezky „postaru“ nikoliv vedle, ale pod úrovní „déčka“, ani to ale není z hlediska hlučnosti úplně v pohodě.

Sluší se však zmínit, že když už převodovka nechává motor v nízkých otáčkách, alespoň nezmatkuje, kdykoliv se jenom dotknete pedálu plynu. Naopak jej nechává rozvíjet silný zátah, což se podílí na plynulosti jízdy.

Přiměřeně koráb, přiměřeně sportovní

Je mi jasné, že některým z vás se otevírá kudla v kapse už při slovním spojení „sportovní SUV“, ale co takhle „sportovní MPV“? S touto myšlenkou zřejmě Seat Alhambra nevyvíjeli, pravdou však zůstává, že po odchodu minulé generace Fordu Galaxy, který byl vzhledem ke svým vnějším rozměrům a rodinnému zaměření až překvapivě „sportovní“, tyto otěže z mého pohledu přebral právě velkoprostorový Seat.

Ford Mondeo, S-Max a Galaxy s motorem 2.0 TDCI mají nižší spotřebu

Ford Mondeo, S-Max a Galaxy s motorem 2.0 TDCI mají nižší spotřebu

Vysoká stavba karoserie samozřejmě v zatáčkách dělá svoje, auto se naklání a vysoký posaz za volantem společně s ohromným výhledem do stran v řidiči občas vzbuzují dojem, že neřídí auto, ale zaoceánskou loď. Sám jsem byl ale překvapen, jak svižně a přesně dokáže Alhambra prolétnout sérií zatáček.

Řízení není tak přeposilované, jak se už dneska stává zvykem, a máte v něm jistotu, že přední kola míří přesně tam, kam chcete. Pohon všech kol se spojkou Haldex se pak postará po podporu zezadu a vůz je vlastně po celý průjezd obloukem hezky neutrální.

Jeho devízou jsou ale dálkové přesuny, kdy se jednoduše rozvalíte na místě řidiče a sledujete pouze tu dlouhou cestu před vámi. Osmnáctipalcová kola se pak v kombinaci s příplatkovým adaptivním podvozkem DCC (stojí 25.400 Kč) starají o příjemně měkké, ale zároveň nijak uhoupané „našlapování“.

Takové cestování se vám ani výrazně neprodraží, protože i s naloženým autem je možné bez problémů jezdit za méně než osm litrů. A to i s větším využitím dálnice, kdy se nejenom na spotřebě, ale třeba i aerodynamickém hluku, projevuje vliv vyšší stavby karoserie.

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG AWD - technická data a srovnání s konkurenty
Model Seat Alhambra BMW 2 Gran Tourer Ford Galaxy VW Sharan
Motor 2.0 TDI 220d xDrive 2.0 TDCi AWD AT 2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3] 1968 1 995 1997 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 135/3500 140/4000 132/3500 135/3500
Točivý moment [N.m/min] 380/1750 400/1750 400/2000 380/1750
Převodovka 7A 8A 6A 7A
Max. rychlost [km/h] 211 218 203 211
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,9 7,6 10,6 8,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,9 4,9 5,8 5,7
Základní cena [Kč] 1.008.900 1.025.700 1.123.990 1.145.900

Závěr

Přestože po „odchodu“ Renaultu Espace a Peugeotu 5008 na našem trhu ubylo vozů MPV, stále je z čeho vybírat. V nabídce se drží Citroëny C4 Picasso a Grand C4 Picasso, Ford prodává S-Max a Galaxy, nechybí ani Volkswagen Sharan, sourozenec testovaného Seatu Alhambra, a zapomínat nesmím ani na BMW 2 Active Tourer a Gran Tourer. Tento stav dokládá, že se svět do SUV ještě tak úplně nezbláznil, budoucí vyhlídky ale napovídají prohlubování tohoto trendu.

Čas od času není špatné zkusit auto jako je Seat Alhambra. Po všech těch SUV, o kterých vám dnes a denně na Autorevue píšeme, protože se jim jednoduše nelze vyhnout, a která jsou svým způsobem jedním velkým kompromisem, je příjemnou změnou během pár vteřin naložit sedm lidí a neřešit, kdo si vytáhne nejkratší sirky a namačká se až úplně dozadu. SUV nejsou špatná, buďme ale rádi, že ještě stále existují pravá rodinná auta.

Seat Alhambra - souhrn cen
Základní cena vozu 684.900 Kč (1.4 TSI/110 kW kW Reference)
Cena s testovaným motorem 911.900 Kč (2.0 TDI/135 kW Style)
Cena s test. motorem a výbavou 1.008.900 Kč (2.0 TDI/135 DSG 4WD kW Style Advanced)
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 87 příspěvků