Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

V segmentu A jsou dnes sportovní hatchbacky spíše výjimkou. Přitom právě tato nejmenší auta mají největší potenciál splnit nároky na dobrý rychlý hatchback - jsou ještě opravdu malá, lehká, jednoduchá, levná a už v základu většinou zábavná. Fiat Panda 100HP, kdysi dávno třeba homologační Peugeot 106 Rallye, nebo Twingo RS minulé generace. Slyšíte to nadšené pískání pneumatik?

Právě v minulém vydání nejmenšího Renaultu se už objevilo označení GT, ostatně stejně jako u Clia či Méganu. Tato auta jsou vzhledově i technicky jemně vylepšena mágy z oddělení Renault Sportu. Ale opravdu jen vyladěna - cílem je především každodenní využitelnost nejvýkonnějších motorizací sériové řady. Když se znáčky Renault Sportu objevily na malém Twingu, které v současné generaci využívá koncepci "všechno vzadu", nejen nám svitla v očích naděje na zábavné a řidičské malé autíčko...

Nadšený pomeranč

Zkratka Gran Turismo působí na vysokém, úzkém a krátkém voze sice bizarně, ale své sportovní choutky GT vyjadřuje dostatečně expresivně už zvenčí. Některé prvky, jako třeba zadní spoiler, si půjčuje od sportovního paketu standardní verze.

Vyniknou tak především šestnáctipalcové disky, které celkovému designu velmi pomáhají. Okamžitě si všimnete také poměrně velkého tlumiče výfuku se dvěma koncovkami. Celkové proporce sice Twingo ani v této verzi neschová, ale rozhodně má svoje kouzlo. Zejména s tímto lakováním.

Renault Clio R.S.18 má českou cenu. Prý jde o sběratelskou trofej

Renault Clio R.S.18 má českou cenu. Prý jde o sběratelskou trofej

Ihned po nasednutí vás překvapí vysoko umístěná podlaha, na kterou spíše našlapujete. Díky tomu nemáte pocit, že na sedadle sedíte tak extrémně vysoko, protože už celý interiér opravdu vysoko od silnice je. Uvnitř je méně prostoru na šířku, ale v rámci třídy nadprůměr v podélné rovině. Zejména uvědomíte-li si, že za zadními sedadly máte ještě slušný zavazadelník nad motorem. Ten je krytý pěnovým kobercem. I ten se ale dokáže zahřát. Není divu, plech pod ním je po jízdě doslova rozžhavený.

Chválím zpracování a celkové pojetí interiéru. Dveře nemají odhalený plech a materiály jsou sice tvrdé, ale přesto příjemné, matné. Takové výplně dveří s měkčenou loketní opěrkou by záviděly i některé vozy segmentu B. Rychlý a přehledný infotainment je shodný s tím v aktuálním Cliu. Verze GT se liší pouze standardním čalouněním s oranžovým obšitím a bílými lemy.

Heslem vývoje bylo "nepřevrátit se"

Renault Sport nadělil Twingu výkonnější motor 0,9 TCe s výkonem 110 koní. Tento motor obecně není špatný, ale trpí nevyváženým podáním výkonu s několika propady během stoupání otáčkoměru. V rámci mírného posílení se to překvapivě podařilo vylepšit.

Otáček chtivý motor sice nečekejte, ale jednotka už má nepřerušený tah v nízkém a středním spektru. Právě tam zabírá malé turbodmychadlo a s Twingem to začíná slušně cvičit. Škoda jen chybějícího otáčkoměru. U standardní, ryze městské verze, to nevadí, ale u této sportovněji zaměřené už ano.

Ty dvě koncovky výfuku vizuálně slibují ledacos. A po nastartování taktéž - usadí se na bručivém volnoběhu. Ve stejné frekvenci pokračuje i v nízkých otáčkách při popojíždění městem. Jenže když motor začnete s velkým očekáváním vytáčet, žádný zajímavý zvukový doprovod už nenabídne. Zbude vám tak jen hučení při konstantních otáčkách, tedy ta stránka sportovních výfuků, které běžně ignorujeme pro to, co mají nabídnout poté...

S Renaultem Mégane R.S. na okruhu v Mostě: Láska na druhý pohled

S Renaultem Mégane R.S. na okruhu v Mostě: Láska na druhý pohled

Při dynamické jízdě tedy máte výkonu dost, ovšem podávaného vcelku nezáživně a spíše při nižších otáčkách. Pokud přejdeme k chování samotného vozu, odpružení jako takové zaslouží velkou pochvalu. Při pohledu na nízkoprofilové pneumatiky čekáte od malého vozu na nerovnostech strašné věci. Ale Twingo GT tlumí tak nějak "draze". Myslím tím, že je tuhé, ale netříská a především při rychlé jízdě na vlnovkách a rozbitých okreskách vysokou karoserii nerozhodí a tlumiče jen pracují.

Renault Sport Twingu nadělil o 20 mm snížený podvozek s o 40 procent tužšími tlumiči a tužším předním stabilizátorem. Ten pomohl výrazně potlačit nedotáčivost. Jenže toho si všimnete jen na pár sekund za předpokladu, že autíčko neurvale pošlete do zatáčky. I poté zasáhne démon jménem nevypínatelná stabilizace.

Nikdy jsem nezažil tak starostlivou elektronickou chůvu. V každé rychlejší zatáčce vám okamžitě umrtví plyn, takže nejen že driftování, ale jakékoli ovládání vozu plynem je zcela zapovězeno. Například plánovaný rychlý průjezd kruhového objezdu se tak omezí na trapný rychlý příjezd, utlumení, a velmi pomalý výjezd. Plný výkon vám elektronika zase vrátí, až budete mít pár sekund volant rovně a hezky ji poprosíte.

Úplně stejně vypadá rychlá projížďka po oblíbených okreskách. Prostě jen kroutíte volantem a čekáte, kolik plynu vám elektronika povolí. V podstatě jej můžete mít pořád sešlápnutý, protože podvozek na rychlou jízdu jednoznačně má.

Když se vám to povede, poodhalí svoji neutrální povahu. Moje teorie zní, že kvůli koncepci a vysoké karoserii existuje reálná hrozba převrácení vozu, kdybyste se nechali unést a šla vypnout elektronika. Proto je elektronika tak opatrná a třeba i řízení bez citu, byť nově s variabilním převodem.

Minitest Renault Mégane GrandCoupé 1.5 dCi EDC: Na vedlejší koleji

Minitest Renault Mégane GrandCoupé 1.5 dCi EDC: Na vedlejší koleji

Problém je brát nové Twingo GT jako sportovní hatchback. Má výkonný motor a povedený, pracovitý podvozek. Jenže elektronikou a řízením se sportovnímu svezení vyhýbá. A přesto to není úplně špatně. Dost kilometrů jsem záměrně během testovacího týdne strávil v centru Prahy. Kdyby mě někdo na rok zavřel do centra a nemohl bych jezdit jinde, koupil bych si právě tohle auto, protože právě tady, v této džungli, je možná nejlepší na trhu. 

První tři rychlosti jsou krátké, mezi třetí a čtvrtou je malá mezera, ale to vám nevadí - máte totiž vždycky dost výkonu už z nižších otáček. Podvozek i v malých rychlostech, na kolejích a kostkách neodskakuje a širší pneumatiky mají vždy dost trakce. Z vysokého křesla navíc máte skvělý přehled. 

A to jsem se ještě nezmínil hlavní trumf Twinga. I ve verzi GT má až absurdně velký rejd. Přední kola nic v zatáčení nebrzdí a tak máte občas pocit, že se otáčíte kolem sebe. Na každé křižovatce, všude se otočíte na jeden pokus. Parkování je proto sranda. A jak už jsem zmínil, bručivý výfuk vašemu tempu rozvozce pizzy, které brzy v tomto autě ve městě nasadíte, dodá to pravé drama.

Závěr

Renault Twingo GT prosím neberte jako typický sportovní hatchback. Zaujmout nadšené řidiče na okreskách se v současné době snaží třeba Volkswagen Up! GTI. Vysokému Twingu se zkrátka v tomto tempu nelíbí a dává to najevo elektronikou a řízením, i když bylo obojí pro účely GT upraveno.

Má ale nezaměnitelný styl, schopný podvozek, a je to podle mého názoru vůbec nejlepší auto do center přeplněných měst. Tam je nadšené, neuvěřitelně mrštné a pružné. Je to zkrátka pořád Twingo - prostorné, hezké uvnitř a velmi obratné. GT je hezčí, schopnější a rychlejší, nikoli řidičtější.

Renault Twingo - technická data a české ceny včetně GT
Motor Sce 70 TCe 90 EDC TCe 110 TCe 110 EDC
Převodovka 5M 6A 5M 6A
Zdvihový objem [cm3] 999 898 898 898
Válce/ventily 3/4 3/4 3/4 3/4
Největší výkon [kW/min] 52/6000 66/5500 80/5750 80/5750
Točivý moment [N.m/min] 91/2850 135/2500 170/2000 170/2000
Maximální rychlost [km/h] 151 165 182 182
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,5 10,8 9,6 10,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,5 4,8 5,6 5,8
Cena Life [Kč] 215.900 - - -
Cena Zen [Kč] 230.900 - - -
Cena Intens [Kč] 265.900 320.900 - -
Cena GT [Kč] - - 342.900 375.900
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

včera | Milan Lažanský | 49 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 25 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků