Minitest Renault Mégane GrandCoupé 1.5 dCi EDC: Na vedlejší koleji

Renault chtěl mít kdysi z malého sedanu „opravdovou limuzínu“, teď pro změnu sází na módu dělat kupé i z běžného čtyřdveřového auta. Je ale v případě Méganu GrandCoupé o co stát?

Zkuste si představit současnou nabídku Renaultu a získáte poměrně přesnou představu o tom, co je model na úvodní fotce zač. Že nevíte? Můžete samozřejmě nesouhlasit, ale podívejte se na silnice a zjistíte, že společně s Talismanem je tohle auto kvůli své klasické čtyřdveřové karoserii spíše okrajová záležitost.

Levné sedany už netáhnou tolik co dříve, ale vedle crossoverů a SUV vyklízí pozice tempem srovnatelným s úbytkem minivanů. Třeba v sousedním Německu či Rakousku tuto verzi Méganu ani neseženete, prodává se spíše směrem na východ od nás.

Renault Mégane GrandCoupé: Kdo potřebuje Talisman? (jízdní dojmy)

Renault Mégane GrandCoupé: Kdo potřebuje Talisman? (jízdní dojmy)

Renault vymyslel pro svůj vůz přídomek GrandCoupé, což je ale poněkud zavádějící. Tohle auto není velké a už vůbec to není žádné kupé. Jsem opravdu ten poslední, kdo obhajuje podobně titulovaná čtyřdveřová auta, ta mají s klasickými kupé také pramálo společného. Ale když už, můžou se pochlubit alespoň bezrámovými okny, někdy pátými dveřmi otevíranými společně se zadním oknem a některé stroje svou siluetou dvoudveřové sportovní vozy přinejmenším vzdáleně připomínají.

Mégane GrandCoupé nic z uvedeného nemá. Dobře, nad jeho střechou by se možná polemizovat dalo, ale uznejte sami. Tohle má k poslední Laguně Coupé, staršímu Fuegu či snad modelům Alpine hodně daleko.

Cenné milimetry navíc

GrandCoupé je tedy obyčejný sedan, i když jeho tvary zase tak prosté nejsou. Jestli je považujete za rafinovaně elegantní, naprosto tuctové nebo svěže výstřední, je na vašem posouzení, co se ale této variantě Méganu rozhodně upřít nedá, je originalita a fakt, že záď zde nekřičí jako paviání pozadí.

Paříž živě: Evropská premiéra Renaultů Koleos a Mégane sedan

Paříž živě: Evropská premiéra Renaultů Koleos a Mégane sedan

Návrhářům se podařilo propojit oddělený zavazadlový prostor se zbytkem auta naprosto nenásilně a vypadá to mnohem lépe, než skončila většina podobných pokusů. Samozřejmě může za to kromě jiného i skutečnost, že tvůrci dostali k dispozici o více než čtyři centimetry prodloužený rozvor a také díky tomu zde máme vůbec nejdelší Mégane ze současné nabídky.

To se pochopitelně kladně podepsalo na velikosti kufru i interiéru, tak se na to pojďme postupně podívat, a protože k zavazadlovému prostoru mám jen pár poznámek, dáme mu přednost. Otevřít ho můžete prostým zmáčknutím tlačítka ukrytého v logu, dalším na palubní desce, kartou a za příplatek i nakopnutím prostoru pod nárazníkem. A pokud jde o jeho objem, neumím říct nic jiného, než že je naprosto dostatečný.

Asi by se mi více líbily kdysi používané chytré a prostorově úsporné pantografické závěsy víka, které kvůli své ceně vyklidily scénu, ale i navzdory oddělenému prostoru pro masivní ramena zde pořád máte 550 litrů na hromadu kufrů či jiného harampádí.

Renault představuje Mégane s karoserií sedan. Je to malý Talisman

Renault představuje Mégane s karoserií sedan. Je to malý Talisman

Možná zde mohly být na bocích nějaké ty závěsné háčky na tašky, občas se hodí i přídavná akumulátorová svítilna, ale klidně se dá žít i bez toho, navíc pod podlahou najdete (rovněž příplatkové) plnohodnotné rezervní kolo a v případě potřeby můžete sklopit asymetricky dělená zadní opěradla.

Když už jsme u nich, rovnou můžu napsat, že je zde více místa v podélném směru než v hatchbacku. Potíž je akorát v tom, že ten je vzadu tak malý, že ani v sedanu se nedá příliš roztahovat. Limitujícím faktorem není ani tak svažující se linie střechy nebo místo pro kolena. Ta do vozu nějak naskládáte, i když máte centimetry navíc. Nelíbí se mi ale, že pod předními sedadly chybí prostor pro chodila.

Zbytek auta odpovídá standardnímu Méganu, takže dostanete dobrou pozici za volantem, velmi slušné sedačky, ale také multimediální systém spoléhající na velkou dotykovou obrazovku, která slovy mistra světa v klišé „není zrovna mým šálkem kávy“.

Zajímavý pouze spotřebou

Že je GrandCoupé skutečně produkt z vedlejší, méně důležité koleje, a i Renault ho považuje tak trochu za slepé střevo své nabídky, dokazuje kromě jiného i tabulka s nabízenými pohonnými jednotkami. Ve srovnání s hatchbackem je pouze poloviční, a pokud budete toužit po naftovém motoru, dostanete maximálně přeplňovanou patnáctistovku o 110 koních a točivém momentu 260 Nm.

Nový Renault Mégane R.S. má český ceník. Cup koupíte jen s manuálem

Nový Renault Mégane R.S. má český ceník. Cup koupíte jen s manuálem

Na výkonnější šestnáctistovku rovnou zapomeňte, v tuto chvíli už není k mání, a vlastně i těch newtonmetrů menšího agregátu bude o 10 méně v případě, že dáte přednost vrcholnému provedení se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC. Jak tato kombinace funguje, vám náhodou můžu říci, jelikož právě tato technika roztáčela přední kola testovaného vozu.

Jak někteří z vás správně tuší, výše zmíněná čísla vás svou dynamikou neohromí natolik, abyste museli zalapat po dechu. Když dodám, že auto váží 1,4 tuny a stovku zvládne za skoro třináct sekund, nejspíše budete mít jasno všichni. Naftové GrandCoupé králem levých pruhů dálnic nikdy nebude, to ale neznamená, že byste za jeho volantem usínali.

S těžší pravou nohou akceleruje tohle auto zhruba do 140 km/h docela svižně, nenadělá přitom přebytek hluku, především si ale nedělá velké nároky na palivo. I když budete jeho výkony využívat přibližně ze sedmi desetin nebo jezdit především ve městě, vejdete se do šesti litrů nafty na sto kilometrů. Většinu přesunů mimo město zvládnete do pěti litrů, a pokud si dáte na spotřebě jen trochu záležet, dostanete se za odměnu klidně i pod 4,0 l/100 km.

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Co jízdu poněkud znepříjemní, když začnete po vznětové pohonné jednotce Méganu něco chtít, je dvouspojková převodovka. Při defenzivním jízdním stylu neváhá, řadí bez škubání, rychle a nepřipravenou ji nachytáte pouze náhlým ostřejším šlápnutím na plyn po předchozím ploužení se. Ždímejte ale motor pořádně a automat najednou začne zmatkovat.

V kombinaci s citelným turboefektem se sporadicky objeví i nějaké to cuknutí, takže se brzy zase raději uklidníte a podřídíte algoritmům auta. Podruhé se EDC připomene při parkování. Záběr spojky při posunu na centimetry mezi nárazníky není zrovna progresivní a nedává moc jistotu, dá se na to ale zvyknout.

Renault Mégane GrandCoupé 1.5 dCi EDC - technická data
Zdvihový objem [cm3] 1461
Válce/ventily 4/8
Největší výkon [kW/min] 81/4000
Točivý moment [N.m/min] 250/1750
Převodovka 6stupňová dvouspojková
Maximální rychlost [km/h] 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 3,8
Pohotovostní hmotnost [kg] 1395

Podvozkově trefa do černého

Slyšet o jakémkoli automobilu, nebo vůbec i obecnou formulaci o tom, že bylo něco „vyvíjeno s ohledem na specifické požadavky východoevropských trhů“, vždycky zavání tak trochu omluvou ukrytou mezi řádky za podřadnější kvalitu. A i ve skutečnosti tomu tak často je.

Ať už ale v našich obchodech horší čokoládu nebo druhořadý prací prášek dostanete či nikoli, v případě podvozku Méganu GrandCoupé vám kopřivka naskakovat nemusí. Ono svérázné odladění je totiž výhrou. Sedan dostal ve srovnání s hatchbackem měkčí a poddajnější zavěšení a je to znát.

Osmnáctipalcová kola namontovaná v podbězích obyčejných modelů nižší střední třídy jsou obvykle vstupenkou do první řady hlučné jízdy i ran do karoserie, ale v tomto Renaultu to tak docela neplatí. Existují samozřejmě díry, které v GrandCoupé ucítíte i uslyšíte, většinu času se však tento vůz pohybuje po silnicích tiše a spořádaně.

Renault Mégane 1.5 dCi vs. Nissan Pulsar 1.5 dCi: Dvakrát jinak

Renault Mégane 1.5 dCi vs. Nissan Pulsar 1.5 dCi: Dvakrát jinak

Jeho směrová stabilita není stoprocentní. Více vyměklé zavěšení i uložení znamená, že se auto v zatáčkách na příčných nerovnostech zhoupne a jednoduchá zadní náprava někdy i kousek povolí a odskočí. Za volantem to ale není zdaleka tak dramatické, jak by se z popisu mohlo zdát, a celkově je to jen malá daň za vesměs vysoký jízdní komfort. Na sedmnáctkách bude tohle auto skoro jako obláček a dám krk na to, že na kolech o další palec menších vám bude s maminkovskou péčí jemně laskat i vyskočenou ploténku.

Abyste mě náhodou nepochopili špatně, GrandCoupé nemá pružiny odlévané z gumových medvídků a tlumiče z marmelády. Řízení je sice bez citu a docela odlehčené, ale celkově je největší Mégane pořád patřičně pevný. Akorát v jeho podvozku cítíte více příklon k pohodlí než prkenné tuhosti.

A právě tímto je mi čtyřdveřový Renault docela sympatický. Nehraje si na něco, čím není a nestydí se dát najevo svou orientaci na komfort, přestože z něj toto naladění dělá řidičsky poněkud nezajímavý stroj. Sám před sebou bych si jeho nákup zřejmě neobhájil, mám u aut přeci jen trochu jiné preference, ale znám spoustu lidí, kteří přesně tohle hledají.

Renault Mégane GrandCoupé 1.5 dCi - souhrn cen
Základní cena vozu                    459.900 Kč (1.5 dCi/81 kW Zen)
Cena s test. motorem a výbavou 534.900 Kč (1.5 dCi/81 kW EDC Intens)

 

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

včera | Miro Mihálik | 32 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků