Minitest Piaggio MP3 300 HPE Sport: Tak trochu auto, tak trochu skútr, 100% cool

Rádi byste požívali výhod skútru, ale na jednu stopu nemáte řidičák nebo odvahu? Pak doporučujeme tříkolové Piaggio MP3, omlazené a s posíleným motorem.

Tříkolka Piaggio MP3 není žádný nováček – představila se už v roce 2006. Přesto se najdou mnozí, kteří se v ulicích českých měst za tímhle zvláštním stvořením otočí. Celkem se prodalo už 180.000 exemplářů, ale u nás patří spíš k vzácnějšímu koření, zatímco v takovém Římě nebo Paříži se to jimi jen hemží. Pro našince to není zrovna levná záležitost – třístovka startuje na 189.900 Kč, pětistovka stojí minimálně 259.900 Kč. Na skútr do města nebo na střední vzdálenosti slušná suma. Jenže aspekty, za které si připlácíte, dávají smysl.

Dvakrát víc jistoty

Samozřejmě jsou tu ta dvě přední kola na propracovaném výkyvném zavěšení, která vás zbaví veškerých obav o uklouznutí předku na vodě, štěrku, kolejích, dlažbě… Možná tomu nebudete chtít zpočátku věřit, ale předek vážně neutrhnete. Při křižování vyjetých kolejí nebo prolétnutí díry vnímáte trochu nezvyklé pocity, dost odlišné od jednostopého stroje, ale jde jen o zvyk.

TEST Honda PCX 125 vs. začátečník: Trapas hned na začátku!

TEST Honda PCX 125 vs. začátečník: Trapas hned na začátku!

Stabilita je stoprocentní, stačí jen důvěřovat. Navíc důmyslná konstrukce umožňuje jet každému přednímu kolu v jiné výšce, zatímco vy sedíte pořád rovně – Piaggio s oblibou ukazuje video, kde jede jedno přední kolo po silnici a druhé po obrubníku. Takové kousky MP3 fakt umí a do zatáčky ho můžete poslat pěkně nadivoko a nic nestane. Chce to jen správně zkalibrovat hlavu. Že vám ale pořád chybí zásadní argument pro koupi? Co třeba řidičák?

Autař motorkářem

Stačí totiž oprávnění na auto, tedy skupiny B. MP3 je vícestopé vozidlo s nožním pedálem kombinované brzdy, a rázem nemusíte zpátky do autoškoly trápit se v sedle dvouřídítkové mašiny, pakliže vám jsou tradiční motorky proti srsti a jezdit na nich neplánujete. Právě tohle představuje hlavní důvod, proč si čím dál víc Čechů dojíždějících delší trasu do práce pořizuje na léto MP3 jako alternativu k autu.

Italský skútr nemusí být jen elegantní doplněk. Tyto jsou drahým náčiním pro pizzaře

Italský skútr nemusí být jen elegantní doplněk. Tyto jsou drahým náčiním pro pizzaře

Možná vás při pohledu na 800 mm širokou příď napadne, že si v kolonách nepomůžou. Ale opak je pravdou. Ucpanou magistrálou jsme se elegantně propletli mezi „parkujícími“ auty ve vláčku s ostatními motorkami jako by nic.

Být to klasický skútr, asi by nám trochu vadila hmotnost 225 kg, o nějakých třicet kilo vyšší, než je standard třístovkové kubatury. Ale tím, že stojíme na třech kolech, stroj je v zatáčkách sám o sobě stabilní a na semaforech ani nemusíme sundávat nohy na zem, je nám to vlastně jedno. Stačí totiž těsně před zastavením pravým palcem zamknout vidlici, ozve se pípnutí a mašina zůstane vzpřímeně stát. Pak vezmeme za plyn, zámek se sám odemkne a jedeme dál. Jen je třeba stát opravdu rovně. Párkrát jsme si vidli zamkli v lehkém náklonu a při rozjezdu to s námi zacloumalo. Trochu to vyleká, ale pád vážně nehrozí.

Vespa opět posunula laťku exkluzivity. Spojení s Diorem přineslo jedinečný skútr

Vespa opět posunula laťku exkluzivity. Spojení s Diorem přineslo jedinečný skútr

Kvůli vyšší hmotnosti je také určitě fajn, že třístovka mírně posílila na 19,3 kW a 26 Nm. Do města je to ideální volba, hezky svižná, ale ne zas těžkopádná. Jednoválec je navíc parádně kultivovaný, tichý a bere si do čtyř litrů.

Navažte spojení

Verze Sport má ve standardní výbavě multimediální platformu MIA, díky které můžete připojit telefon k palubní elektronice, a když si jej pak umístíte do držáku na řídítka, můžete s pomocí speciální aplikace sledovat při jízdě mnohem víc parametrů, než nabízí standardní přístrojový štít – třeba okamžitý výkon a točivý moment, zrychlení, úhel naklonění v zatáčce, spotřebu, nabití akumulátoru a další. Mobil vám také včas ohlásí ztrátu tlaku v pneumatikách a v neposlední řadě automaticky zaznamená polohu parkování, což ocení hlavně řidiči ve velkých metropolích. A samozřejmě máte na očích i mobilní navigaci…

Piaggio MP3 300 HPE Sport: Technická data a česká cena
Motor  čtyřdobý jednoválec SOHC
Chlazení  kapalinou
Zdvihový objem [cm3] 278
Největší výkon [kW/min] 19,3/7750
Točivý moment [N.m/min]  26/6500
Převodovka CVT
Spotřeba [l/100 km] 3,2
Startování  elektrické
Brzdy P/Z [mm] kotoučové s ABS 2x258/240
Pneumatiky P aZ  110/70 R13 a 140/60 R14
Délka/šířka [mm]  2000/800
Rozvor [mm] 1450
Výška sedla [mm] 780
Pohotovostní hmotnost [kg] 225
Objem nádrže [l] 11
Základní cena [Kč] 195.900

Článek vyšel v aktuálním čísle časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz.

Minitest BMW M850i xDrive Gran Coupé: Osm válců a čtyři věčně vysmáté hlavy

BMW M850i xDrive GC

Třetí karosářská varianta uzavírá náš obrázek o tom, jaká vlastně nová osmička je. Zároveň nám ale nedá si nevzpomenout na jedno z nejlepších aut na trhu. To je totiž také z Mnichova.

včera | Vladimír Kadera | 22 příspěvků
Za volantem Volkswagenu ID.3 (150 kW): Zásadní? To ano! Ale vážně i revoluční?

Volkswagenu ID.3 (150 kW)

Pro značku Volkswagen má být zásadním modelem jako kdysi Brouk a Golf. Elektromobil ID.3 nabral zpoždění, teď se ale konečně hlásí o slovo.

4.  8.  2020 | Stanislav Kolman | 79 příspěvků
Minitest elektromobilu Mini Cooper SE: Kulový blesk září jasně, ale jen krátce

Mini Cooper SE

Je lépe vyvážený než benzinový originál, a navíc má dost elektrických koní na to, abychom mu mohli bez ironie říkat ostrý hatchback. S malou kapacitou akumulátorů je to ale omezená, a kvůli ceně ne právě levná forma zábavy.

2.  8.  2020 | Miro Mihálik | 27 příspěvků