Minitest Peugeot 508 1.6 PureTech GT Line (133 kW): Tak trochu ve stínu

Pustit se do boje ve střední třídě s benzinovou jedna-šestkou už v dnešní době není nic neobvyklého. Jak si vede Peugeot 508 se slabším zážehovým motorem?

V pomalu uvadajícím segmentu střední třídy vsadil Peugeot na extravagantní design a sportovnější zaměření. O tom, že v zástupech konkurentů nezapadl, svědčí i jeho účast ve finále ankety Evropské Auto roku a mezi nejlepší se probojoval i u nás.

Peugeot 508 jsme pro vás již testovali. Ovšem mezi dříve testovaným a tím dnešním byl jeden zásadní rozdíl. Zatímco loňský test se odehrával na palubě nejvyšší verze GT, mně se dostala do rukou dostupnější varianta GT Line. Ta si z GT propůjčuje například agresivnější vzhled karoserie.

Protože čtete minitest, přejdu rovnou pod kapotu, kde se nachází důvod, proč u nás 508 znovu máme. Nabídku zážehových motorů totiž zahrnuje dvojici šestnáctistovek. První a dříve testovaná je výsadou nejvyšší verze GT o výkonu 165 kW (225 koní), dnešní exemplář si musel vystačit se 133 kW (180 koní).

TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Točivý moment 250 N.m není nikterak závratná hodnota, potěší ale jeho nástup již při 1750 ot/min. Zrychlení u 1420 kg vážícího auta je pak otázkou 7,9 sekundy a maximální rychlost leží na hranici 230 km/h. Na tak velké auto jsou to slušné hodnoty. Ano, taky bych tu rád viděl šestiválec, nebo přinejmenším dvoulitr, ale doba už je prostě taková. Rozhodně to ale neznamená, že byste tento motor měli házet do žita.

Charisma bychom tu měli

Motor je sám o sobě velmi pružný a svým projevem má co říct i ve slabší variantě. Při pohodové jízdě o něm ani nevíte a při ostřejším zacházení vaše radovánky doprovází příjemným vrněním. Pro mě osobně je také důležité, že zvuk, který slyším, jde opravdu od motoru, a ne ze zvukového generátoru, jak to u některých vozů bývá zvykem. Navíc nepocítíte ani náznak vibrací.

Od probuzení turba je zátah lineární, a to až do 6000 ot/min, kde zasáhne omezovač. Čtyřválec sice nemá znatelnou špičku, ale na druhou stranu ani směrem k červenému poli nevadne, což je dobrá zpráva. Potýká se ovšem s problémem turbo lagu, kdy po přeřazení musíte opět čekat na „probuzení“.

Peugeot 208 oficiálně: Dravý hatchback je k dostání i jako elektromobil

Peugeot 208 oficiálně: Dravý hatchback je k dostání i jako elektromobil

Dojem z průběžně svižné jízdy to tedy trochu kazí, ale zvyknete si. Stačí motor držet v těch správných otáčkách a funguje dobře i v rychlejším tempu. Osmistupňový Aisin, který nahradil dřívější šestistupňový, je tady stejně jako v případě GT jedinou volbou.

Je skvěle zpřevodovaný, příjemně vlažný a s výjimkou režimu Sport nebrání v komfortu. Mírné cukání pocítíte jen při hrubém zacházení mimo sportovní režim. Větší počet stupňů oceníte hlavně na dálnici, kde si i při vyšších rychlostech můžete užívat nerušeného klidu.

Na plnou přes osm set

Spotřebu jsem tady měřil na dvě etapy. Respektive jsem využil možnosti Trip 1 a Trip 2 na palubním počítači. Udělal jsem to proto, že mi byl Peugeot 508 GT Line parťákem při cestě do Stuttgartu, kde jsem navštívil jednu z největších výstav veteránů v Evropě.

Peugeot ukázal budoucnost sportovních manažerských aut. 508 má výkon 400 koní

Peugeot ukázal budoucnost sportovních manažerských aut. 508 má výkon 400 koní

Trip 1 byl tedy z 95 % po dálnicích, z toho větší polovina v Německu, kde jsem mohl zkusit z jedna-šestky vyždímat i toho posledního koně. Většinou jsem ale na autobahnu nastavil tempomat na 150 km/h a v Česku ho pak o dvacet stáhl. Výsledkem bylo velmi příjemných 7,9 litrů na 100 km. Nebo jinak řečeno: Na Rozvadově jsem natankoval plnou nádrž, dojel do Stuttgartu, vrátil se a tankoval až při zpáteční cestě u Plzně.

Trip 2 se nesl v duchu mého obvyklého testovacího popojíždění. Dálnici jsem navštívil jen minimálně. Většinou jsem se zdržoval na okresních silnicích nebo ve městě. Druhá fáze testování spotřeby mi ve výsledku přinesla příjemnější hodnotu 7,3 litru na 100 km.

Zatáčky ho i tak baví

Benzinové motory jsou kombinovány s tlumiči s řízeným variabilním odpružením Active Suspension Control, které jsou použitelné i při svižné jízdě. U vznětových motorů si za ně musíte připlatit. 

Podvozek jako takový je velmi komfortní. Po okresních silnicích se 508 pohybuje hladce a ani ve městě není problém. Nesnáze přijdou až s většími nerovnostmi či hrboly, kdy je doraz tlumiče výrazně znát i v kabině. Časem se ale naučíte, kdy ono „ducnutí“ přijde a budete mu předcházet.

Bašta dieselů v ohrožení. Peugeot pozastavil vývoj nových vznětových motorů

Bašta dieselů v ohrožení. Peugeot pozastavil vývoj nových vznětových motorů

Při ostré jízdě 508 potvrdí svou pozici a řidiče náležitě baví. Jde krásně za volantem a každou zatáčku si užije stejně jako vy. Pokud to opravdu přeženete, zakročí neoblomná elektronická stabilizace. Jízdě na limitu se proto vyhněte. 508 GT Line je pouze pohodlný cesťák, který se nebojí ostřejšího tempa. Nesedíte ale ve sportovním autě.

Nevyplatí se připlatit si?

Nový Peugeot 508 mi jako ostřeji laděný fastback dává smysl ve verzi GT, kdy nabídne opravdu zajímavou alternativu k zavedené konkurenci, a hlavně řidičsky opravdu potěší. GT Line sice takovou dynamiku nenabídne, ale zábavu si s ním také užijete. Přeci jenom 180 koní není zrovna málo.

Nový Hyundai Sonata je krásný a určený pro celý svět. Zatopí Passatu a Superbu?

Nový Hyundai Sonata je krásný a určený pro celý svět. Zatopí Passatu a Superbu?

Základní verze GT Line vyjde na 930.000 Kč. Nabídne Full LED světlomety, 3D navigaci nebo 17palcová kola. Testovaný vůz však skrýval příplatky za bezmála tři sta tisíc. Mezi nejdražší prvky patří panoramatické střešní okno (32.000 Kč), noční vidění (38.000 Kč) či bezdotykové ovládání víka kufru (20.000 Kč).

Ve výsledku tu máme vůz za 1.249.000 Kč. Dříve testované GT (v základu za 1.045.000 Kč) vyšlo o 23.000 Kč levněji a nic podstatného mu nescházelo. Většinu komfortních prvků výbavy nebo položky, jako je audiosystém Focal, si do GT Line můžete přikoupit. Rázem si ale opět trochu umažete cenový rozdíl a budete muset přemýšlet nad tím, že příplatek 115.000 Kč za GT výkonnější o 45 koní prostě bude stát za to.

Závěr

Peugeot 508 GT Line hraje pěkné divadlo, ale tam, kde se má nejvíc předvést, jakoby zapomněl část textu. Není ale špatný. Je stále krásný zvenku i uvnitř, má charismatický motor, který navíc dokáže jezdit úsporně. A příznivější spotřeba může být jedním z rozhodovacích faktorů.

Také se může hodit někomu, kdo vyžaduje ostrý vzhled, ale nepotřebuje pod kapotou odpovídající dynamiku. Vzpomeňte si například na pakety R-Line od Volkswagenu nebo Sportline od Škody. Nepochybuji, že si Peugeot 508 GT Line zákazníky najde. GT je pro mě ale stále lepší volbou.

Peugeot 508 1.6 PureTech 180 GT Line: Technická data a ceny
Motor 1.6 PureTech
Zdvihový objem [cm3] 1598
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 133/6000
Točivý moment [N.m/min] 250/1750
Převodovka 8A
Max. rychlost [km/h] 230
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,4
Základní cena vozu [Kč] 730.000 Kč (Active BlueHDi 130 MAN6/96 kW)
Cena testovaného vozu [Kč] 930.000 (GT Line PureTech 180 EAT8/133 kW)
Cena test. vozu s výbavou [Kč] 1.249.000 (GT Line PureTech 180 EAT8/133 kW)
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

včera | Petr Schnagl | 8 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 68 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 58 příspěvků