Nový Opel Insignia jsme už v testu měli jako dieselový liftback a vysloužil si od nás jedno z nejlepších hodnocení...

Nový Opel Insignia jsme už v testu měli jako dieselový liftback a vysloužil si od nás jedno z nejlepších hodnocení...

...nyní se podívejme na variantu kombi s vrcholným zážehovým motorem a rovnou v ůterénní! úpravě Country Tourer

...nyní se podívejme na variantu kombi s vrcholným zážehovým motorem a rovnou v ůterénní! úpravě Country Tourer

Ta se vyznačuje i oplastováním...

Ta se vyznačuje i oplastováním...

...a zvýšenou světlou výškou

...a zvýšenou světlou výškou

Štíhlé a ladné Insignii plasty nevadí

Štíhlé a ladné Insignii plasty nevadí

Grafika svítilen je zdařilá, vstupuje do nich i "hokejka" z okenního rámu

Grafika svítilen je zdařilá, vstupuje do nich i "hokejka" z okenního rámu

Pod disky svítí nápis firmy Brembo, která dodala brzdovou soustavu

Pod disky svítí nápis firmy Brembo, která dodala brzdovou soustavu

Oplastování má na blatnících výstupek

Oplastování má na blatnících výstupek

Technologii Matrix má Opel zvládnutou možná nejlépe ze všech

Technologii Matrix má Opel zvládnutou možná nejlépe ze všech

Pod předním nárazníkem...

Pod předním nárazníkem...

...jsou ochranné plasty. Ohebnými aerodynamickými zástěrami si škrtnete jako první

...jsou ochranné plasty. Ohebnými aerodynamickými zástěrami si škrtnete jako první

Otvory pro výfuky jsou bohužel falešné, ale dvě koncovky pod nárazníkem najdete

Otvory pro výfuky jsou bohužel falešné, ale dvě koncovky pod nárazníkem najdete

Chytře řešená ozdobná lišta opticky auto snižuje

Chytře řešená ozdobná lišta opticky auto snižuje

Interiér je dobře zpracován

Interiér je dobře zpracován

Sedí se příjemně nízko

Sedí se příjemně nízko

Palubní deska je lehce natočena k řidiči

Palubní deska je lehce natočena k řidiči

Mezi klasickými budíky najdete velký displej

Mezi klasickými budíky najdete velký displej

Ten středový je rychlý a přehledný, bohužel grafika je docela obyčejná

Ten středový je rychlý a přehledný, bohužel grafika je docela obyčejná

Ovládání klimatizace je odděleno

Ovládání klimatizace je odděleno

Kole voliče automatu je bohatě dekorováno

Kole voliče automatu je bohatě dekorováno

Díky tomuto "rentgenu" víte, jak si v automatickém režimu auto samo mění nastavení jednotlivých komponentů

Díky tomuto "rentgenu" víte, jak si v automatickém režimu auto samo mění nastavení jednotlivých komponentů

Hnědá kůže pozvedává úroveň interiéru

Hnědá kůže pozvedává úroveň interiéru

Přední sedadla mají ortopedický certifikát - jsou skvělá!

Přední sedadla mají ortopedický certifikát - jsou skvělá!

Na středovém tunelu najdete dostatek místa pro odkládání

Na středovém tunelu najdete dostatek místa pro odkládání

Kombi vzadu nabídne více místa na hlavu...

Kombi vzadu nabídne více místa na hlavu...

...velkorysý prostor pro nohy zůstává

...velkorysý prostor pro nohy zůstává

Po stažení plata...

Po stažení plata...

...se vám odkryje velký zavazadelník s kolejnicemi

...se vám odkryje velký zavazadelník s kolejnicemi

Pod podlahou může být i dojezdový rezerva...

Pod podlahou může být i dojezdový rezerva...

...v našem případě tu ale byl subwoofer a opravná sada

...v našem případě tu ale byl subwoofer a opravná sada

Pro sklopení sedadel použijte páčky

Pro sklopení sedadel použijte páčky

Poté Insignia nabídne...

Poté Insignia nabídne...

...rovnou plochu

...rovnou plochu

Vrcholný zážehový dvoulitr...

Vrcholný zážehový dvoulitr...

...původně vyvíjeli i inženýři Saabu a Lotusu

...původně vyvíjeli i inženýři Saabu a Lotusu

...nyní se podívejme na variantu kombi s vrcholným zážehovým motorem a rovnou v ůterénní! úpravě Country Tourer
Ta se vyznačuje i oplastováním...
...a zvýšenou světlou výškou
Štíhlé a ladné Insignii plasty nevadí
35
Fotogalerie

Minitest Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo: Je vrcholná verze nejlepší?

Opel Insignia jsme otestovali podruhé, ovšem ve zcela odlišné konfiguraci.

Pravidelný čtenář Autorevue.cz si mohl všimnout našeho novoročního souhrnu těch nejlepších testovaných aut roku 2017. Opel Insignia si své místo mezi nejlepšími třemi vybojoval u dvou ze tří redaktorů, včetně mě.

Může za to zkušenost z velkého testu Insignie v karoserii liftback, prostřední výbavou a dvoulitrovým dieselem s manuální převodovkou. Podruhé jsem vyzkoušel zcela jiný vůz, a tato recenze se tedy bude zabývat výhradně odlišnostmi, které nabízí. 

Nejen, že karoserie je typu kombi, ale navíc se jedná o Country Tourer, zvýšený vůz do lehkého terénu. Tuto zkratku znáte už z minulé generace. Pod kapotou se navíc nacházel vrchol nabídky - dvoulitrový zážehový motor s výkonem 191 kW (260 koní), spřažený s osmistupňovým automatem a netradičně řešeným pohonem všech kol. 

Podstatně uživatelsky přívětivější...

V rámci prvního seznámení s liftbackem mi vadily převážně záležitosti týkající se zadní části vozu. Otevíratelné víko i se sklem je sice velmi praktické, co se přístupu do zavazadelníku týká, ale otevírání pomocí stisknutí loga a následného ušpinění o hranu při zvedání není šťastné.

U kombi něco takového neřešíte, díky mikrospínači nad registrační značkou a v našem případě i elektrickému otevírání s možností "kopání". Kam nohou švihnout, vám efektně napoví osvětlení vždy, když se přiblížíte k autu s klíčkem.

Kabina zůstává velmi prostorná, co se délky a šířky týče, kombi ale i přes svažující se střechu a prosklenou střechu boduje místem na hlavu pro zadní pasažéry, čímž odbourává další mínus, se kterým liftback z testu odcházel. Lepší je i výhled vzad.

K technické stránce vozu se dostaneme v příští kapitole, ale "terénní" varianta Country Tourer se zaslouží i v rámci tématu uživatelské přívětivosti. Oplastování ve městě coby ochranu laku oceníte, stejně jako vyšší světlou výšku.

Nová Insignia vyniká především štíhlými liniemi a nízkou siluetou, drsňácký balíček mi proto na prvních fotkách přišel nepatřičný, jakkoli mám oplastované kombíky v oblibě. Naživo to ale funguje a za testovaným vozem jsem se velmi rád po zaparkování otáčel, a to ani nemusel předvádět světelnou show poblikávajících LED světlometů. Ty mimochodem mají podle mého názoru nejlépe zvládnutou technologii Matrix, tedy vykrývání ostatních vozů při zapnutém dálkovém režimu, ze všech výrobců.

V jako vždy netradičně střiženém rozvrhu minitestů ještě dlužím své vyjádření ohledně interiéru. Oproti dříve testovanému vozu byl vybaven hnědou perforovanou kůží, která celek ohromně pozvedla. V řidičově sedadle s ortopedickým certifikátem a dofukovacími bočnicemi je radost vysedávat. Opět musím pochválit skvělou architekturu nízkého posezu a stejně tak nízko uložené přístrojovky.

Z negativ zůstává snad jen na pohled starší grafika infotainmentu, stejně jako středový displej, který se dělí s analogovými ukazateli. To je sice efektní i efektivní, ale když si tady zobrazíte miniaturní mapu navigace, pomyslíte si, jestli si z vás Opel nedělá legraci. S virtuálními kokpity prémiové i mainstreamové konkurence se nemůže rovnat.

Cestovní úroveň ještě povýšena

Testovaný dvoulitr je vyladěným agregátem z minulé generace, kde jej pomáhali vyvíjet i inženýři Saabu a Lotusu. Nyní se vždy pojí s automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Vystačí si s jedním turbodmychadlem, díky zdvojenému kanálu twin-scroll má však široký rozptyl použitelných otáček. Po nastartování i při akceleraci má překvapivě velice příjemný, řízný zvuk. Ve všech jiných režimech je skvěle kultivovaný a tichý. Ostatně jako celé auto, které odhlučněním vyniká a třeba zadní náprava neduní ani ve velkém prostoru karoserie kombi.

Spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou od japonského Aisinu vyniká především plynulostí řazení. I logika a nastavení softwaru je dobré, při polovičním sešlápnutí plynu nezmatkuje ve svých stupních a nechává promluvit 400 newtonmetrů od dvou a půl tisíce otáček. Jen rychlost řazení by mohla být lepší.

Tato skříň je částečně jako ze staré školy - nechává prokluzovat měnič trošku více, než je dnes zvykem. Právě díky tomu je řazení tak lahodné, ale pomalejší. K nátuře zvýšeného rodinného kombi se ale takové chování hodí. Rozhodně více, než v případně liftbacku ověnčenému logy paketu OPC, kde může být jistá odměřenost zklamáním.

Při volbě zatím nejvýkonnější verze Insignie musíte počítat se zvýšenou spotřebou paliva. Jízda po dálnicích a okreskách podle předpisů a s lehkou nohou znamená devět litrů na sto kilometrů, průměrně se však budete pohybovat mezi 10 a 12 litry.

Zajímavé je řešení pohonu všech kol. Až na výjimky se stálou "čtyřkolkou" je dnes zvykem užívat náhradu mezinápravového diferenciálu ve formě lamelové spojky, haldex, například. Opel na to však šel podobně, jako Ford u Focusu RS.

Od anglické firmy GKN odebírá technologii elektrohydraulických spojek, která oddělují obě zadní kola a také přední a zadní nápravu. Vzadu tak Insignia nepotřebuje diferenciál. Díky tomu si může elektronika hrát se sílou na vnějším a vnitřním zadním kole. V zatáčce tak lze ve sportovním módu docílit jemného stáčivého efektu. Obecně se však ve většině situací Insignia chová neutrálně, v extrému bezpečně nedotáčivě. Možnost korekce plynem je však pro řidiče vítaná.

Nová Insignia s adaptivními tlumiči FlexRide platí za velmi pohodlné auto, které si v nejměkčím režimu Tour neodpustí docela výrazné pohupování. Byl jsem tedy opravdu zvědavý, co s tímto nastavením udělají u Country Toureru. Přeladěním, ke kterému muselo už jen kvůli vyšší světlé výšce dojít, získala Insignia paradoxně o trochu více jistoty co se kontroly pohybů karoserie týče.

Na výběr jsou tři režimy podvozku, motoru, pohonu či řízení - Tour pro cestování a tvrdší Sport. Pokud nestisknete ani jedno z tlačítek, vyrazíte s defaultním nastavením Normal, které se však může samo měnit na základě aktuální jízdní situace.

O tom, jak elektronický mozek auto mění, víte díky středovému displeji. Systém reaguje vážně skvěle a většinu týdne jsem nechal právě na autu, aby se nastavovalo samo. Zrychlíte na dálnici a ztuhne vám jen řízení, podvozek může být stále měkký. Z dálnice sjíždíte a podvozek okamžitě ztuhne, odbočíte a pokud už zase jedete "piánko", rychle změkne - vše je nastaveno opravdu dobře.

Především v komfortním módu dokáže podvozek čelit nástráhám českých silnic až s neuvěřitelným přehledem. I opravdu ošklivé spáry a rozbité polní cesty přejede zcela suverénně - lépe, než některá SUV. Až mi to skoro připomnělo jízdu s hydraulickým Citroënem. Nemyslel jsem si, že bych alespoň vzdáleně takovou pochvalu udělil odpružení, které si pomáhá jen adaptivními tlumiči.

Závěr

Pohodlné sezení v prostorném a kvalitním interiéru, nebývale dobré odhlučnění, opravdu pohodlné odpružení, silný motor, plynule řadící automat - to jsou atributy skvělého manažerského vozu na křižování Evropou. A přesně taková je Insignia.

Verze kombi k tomu přidává více praktičnosti, Country Tourer pak více stylu a schopnosti mimo zpevněné cesty, za které si nebere žádnou podstatnou daň. Vrcholný zážehový motor a jemná převodovka se k charakteru velmi hodí - rozhodně více, než minule testovaný diesel s manuálem. Jen je třeba počítat s vyšší spotřebou.

Schopnosti nové Insignie jsou hodny dokonce i vyšší střední třídy. Právem by se dala očekávat cenová politika, která by tomu odpovídala, ale příjemnou pointou je právě ceník, který není nijak přehnaně sebevědomý. Konkurenci ve střední třídě s takovou motorizací a výbavou za cenovky uvedené v tabulce snadno nekoupíte.

Insignii tedy opravdu doporučujeme. Ve všem tom cestovním komfortu se totiž ještě můžete radovat z ušetřených desítek - možná i stovek - tisíců.

Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo - základní technické údaje a ceny
Model Opel Insignia Country Tourer
Motor 2.0 Turbo
Zdvihový objem [cm3] 1998
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 191/5500
Točivý moment [N.m/min] 400/2500 - 4000
Převodovka 8A
Max. rychlost [km/h] 242
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,9
Pohotovostní hmotnost [kg] 1624
Základní cena modelu [Kč] 649.900 (1.5 Turbo/105 kW)
Základní cena motorizace [Kč] 879.900 (2.0 Turbo 4x4 AT8/191 kW)
Testovaný vůz včetně příplatků [Kč] 1.169.900 (2.0 Turbo 4x4 AT8/191 kW)

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud