Minitest Opel Astra Sports Tourer 1.5 CDTi 90 kW: Nekřič na mě, prosím

Opel Astra s tříválcem se u nás hlásí potřetí. Tentokrát se do něj ale strká černá pistole a můžete s ním stěhovat nábytek.

Radosti
Ukázkový zavazadlový prostor
Pohodlná přední sedadla
Ergonomie interiéru
Starosti
Hlučný a hrubý motor
Nekultivovaný systém start/stop
7  /10
 

Faceliftovaný Opel Astra vidíte na našich stránkách v rámci redakčního testu již potřetí. Není to tím, že bychom po něm tak moc toužili, ale tím, že jsme ještě nevyzkoušeli tu motorizaci, do které patří černá pistole u čerpací stanice. Vy už určitě víte, že Opel při modernizaci svého kompaktu sáhl ještě po motorizacích GM a jde o tři tříválce. Tak se teď podíváme na ten třetí.

Na následujících řádcích se tedy budeme věnovat hlavně vznětové patnáctistovce CDTi. Pokud byste chtěli vědět o Astře něco víc, podrobně jsme ji rozebrali již dříve se čtrnáctistovkou a převodovkou CVT, a pak také i s motorem 1.2 Turbo a manuální převodovkou.

TEST Opel Astra 1.4 Turbo CVT: Tříválec + CVT = Drahá poukázka na průšvih?

TEST Opel Astra 1.4 Turbo CVT: Tříválec + CVT = Drahá poukázka na průšvih?

Patnáctistovka se nabízí ve dvou výkonových verzích - se 77 a 90 kW (testovaná). U té silnější si můžete vybrat i devítistupňový automat. My jsme ale sáhli po klasickém klacku s kulisou pro šest převodových stupňů. Daň za větší komfort automatu je totiž vedle vyšší spotřeby i příplatek přes 50 tisíc korun.

K manuálu nemáme nejmenší výtky, páka se v kulise nezadrhává a převody jsou logicky poskládané. Samotný motor je pak takový zvláštní úkaz, který bude obecenstvo rozdělovat na dva tábory. Jedná se hliníkový řemenem poháněný agregát s kompaktními rozměry a hmotností jen lehce přes sto kilo. To na nafťák vážně není moc.

TEST Opel Corsa 1.2 Turbo (96 kW) GS Line: O důvod víc, proč kašlat na původ

TEST Opel Corsa 1.2 Turbo (96 kW) GS Line: O důvod víc, proč kašlat na původ

Pan Hrubý

Protože Opel uzpůsobil facelift astry spotřebě a nízkým emisím, je ústrojí nacpané snad vším, co by mu v tom mohlo pomoct. Má dva ventily EGR, katalyzátor SCR a také záchytný katalyzátor LNT. V kombinaci s manuální převodovkou tak produkuje 115 až 123 gramů CO2 na kilometr, což je nepřekvapivě menší hodnota než u nabízených benzinových motorů.

Akcelerace z nuly na stovku za 10,5 vteřiny je srovnatelná s benzinovými turbomotory a pružné zrychlení z 80 na 120 km/h má dokonce nejrychlejší (10,2 sekundy). Výkon 90 kW (122 koní) nejspíš nikoho neohromí, ale točivý moment 300 N.m (stejná hodnota, jako u předchozí naftové Astry se čtyřválcem), se nebojí žádného kopce.

TEST Peugeot 2008 GT Line 1.5 BlueHDi: Mají Francouzi patent na bestseller?

TEST Peugeot 2008 GT Line 1.5 BlueHDi: Mají Francouzi patent na bestseller?

I spotřeba je v pořádku. Dostali jsme se na hodnotu 5,2 l/100 km, což je více než slušné. Při běžném cestování bez dálnic a s minimem návštěv města se ale snadno dostanete pod pět litrů. Kombinované deklarované hodnoty 3,6 l/100 km se nám však dosáhnout nepodařilo. Věříme ale, že za ideálních podmínek je to možné.

Naftová astra tedy celkem slušně jede a nechce za to ani moc paliva. Je tedy skvělá? Popravdě bych tak úplně neřekl. Že u vlastnictví této motorizace budete muset přistoupit k jistým kompromisům, poznáte ihned po nastartování. Motor je až neuvěřitelně hrubý a už těsně po otočení klíčku ve skříňce zapalovaní začne s celým autem škubat.

Opel plní sliby a vrací do hry známé jméno. Nová Mokka dorazí i jako elektromobil

Opel plní sliby a vrací do hry známé jméno. Nová Mokka dorazí i jako elektromobil

Rozjíždění pokračuje ve stejném duchu - do prostoru pro posádku se ozývá dunění, jako kdyby byla místo setrvačníku pračka s cihlou místo prádla. To však není, je tu klasický dvouhmotový setrvačník, kterým se naftové motorizace běžně osazují. Motor má ovšem tak velké torzní kmity, že tlumící součásti téměř ignoruje. Nad tři tisíce otáček pak řve jako tank.

Výrazně také doporučuji vypínat systém start/stop. V tomto voze je totiž až moc horlivý a funguje i v rychlostech pod 5 km/h. Příjezdy ke křižovatkám a následné odjezdy se tak nesou v duchu třesení s posádkou. Reprodukce motoru je ale také to jediné, co vás při cestování ruší. Podvozek je odhlučněný na jedničku a ani velká sedmnáctipalcová kola mu na eleganci neubírají. 

Nový Volkswagen ID.4 se maskuje za Opel. Jeho design už ale nikoho nepřekvapí

Nový Volkswagen ID.4 se maskuje za Opel. Jeho design už ale nikoho nepřekvapí

Zcela bych ale dieselovou variantu astry nezatracoval. S výše uvedenými neduhy se dá naučit žít. Jenom to chce trochu času a zvyknout vypínat systém start/stop. Navíc pokud byste astru zcela ignorovali, ochudili byste se o jinak moc dobrý kompakt. Facelift astře nadělil například nové tlumiče pérování, se kterými se budete těšit z nadstandardního komfortu. Ani řízení není špatné, všechno je tu prostě tak akorát. Chápu, zní to jako klišé, ale Opel Astra vlastně je jedno takové velké, poctivé a dobře udělané klišé.

K testované výbavě Elegance se pak automaticky váže třeba automatická dvouzónová klimatizace, sada asistenčních systémů, ergonomické AGR sedadlo řidiče či volant potažený kůží. Vypíchnout pak musím příplatkové Matrix LED světlomety za 35.000 Kč, od jejichž funkce by se mohla řada konkurentů učit.

Plug-in hybridní Opel Grandland X má české ceny. Vejde se těsně pod milion korun

Plug-in hybridní Opel Grandland X má české ceny. Vejde se těsně pod milion korun

Praktická stránka věci

Vůbec poprvé máme v testu prodlouženou verzi kombi, nebo, aby to bylo terminologií automobilky správně, verzi Sports Tourer. Mohlo by vás tak zajímat, že máte možnost sklopných sedadel v poměru 40/20/40. Po otevření víka kufru (elektricky) se vám odhalí prostor o objemu 540 litrů. Po sklopení sedadel pak velkorysých 1630.

V galerii se pak prosím podívejte, jak má takový pořádný zavazadlový prostor vypadat. Nic zbytečně netrčí do prostoru a k použití máte opravdu celou plochu, což třeba Hyundai i30 kombi říct nemůže. Po sklopení sedadel by se tam pak snad dalo i hezky vyspat. Abych nezapomněl, pod dvojitou podlahou najdete i dojezdovou rezervu.

Elektrický Opel Corsa-e má české ceny. Značná výhoda nemusí vydržet dlouho

Elektrický Opel Corsa-e má české ceny. Značná výhoda nemusí vydržet dlouho

Závěr

Testovaný Opel Astra mě velmi mile překvapil téměř ve všech oblastech. To jediné, co bych mu vytkl, je hrubý a nekultivovaný motor, což pro někoho může být nepřekonatelná bariéra. Věřím tomu, že automatická převodovka dokáže chvění motoru výrazně utlumit. Pokud ale vyloženě chcete naftu s manuální převodovkou, asi pro vás vyhraje některý z konkurentů. Třeba to bude již zmíněný Hyundai i30, který nyní taktéž prošel faceliftem.

Osobně bych ale skok ke konkurenci ještě zvážil. Skvělá sedadla, komfortní podvozek, vynikající ergonomie interiéru a zavazadlový prostor jak z učebnice dokonalosti bych jednou jako rodič chtěl. Benzinová motorizace si řekne zhruba o litr víc a tuto daň bych ochotně zaplatil.

Opel Astra: Souhrn cen (akční ceník)
Základní cena vozidla                   379.990 Kč (1.2 Turbo/81 kW Astra ST)
Cena s testovaným motorem a výbavou 510.990 Kč (1.5 CDTi/90 kW Elegance ST)
Cena testovaného vozidla           610.990 Kč (1.5 CDTi/90 kW Elegance ST)

Technické údaje: Opel Astra

  • Rok • stupeň výbavy 2019 • Elegance
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 3/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem vznětový • 1 496 cm3
  • Nejvyšší výkon 90 kW (122 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 3 500 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 300 Nm při 1 500 až 2 750 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,6 s
  • Nejvyšší rychlost 210 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 6 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 540 l • 1 630 l
  • Objem palivové nádrže 48 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 320 kg • 1 945 kg
  • Rozvor náprav 2 662 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 544 mm • 1 558 mm
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 702 × 1 871 × 1 510 mm
Škoda Felicia kdysi prošla i testem Top Gearu. Už tehdy byl Clarkson mistrem slova

Škoda Felicia kdysi prošla i testem Top Gearu. Už tehdy byl Clarkson mistrem slova

Škoda Felicia dostávala v britských médiích celkem dost prostoru. Dokonce vyhrála prestižní anketu.

4.  6.  2020 | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
Minitest Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG: Kluk z plakátu

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG

Nebude trvat dlouho a nabídka pohonných jednotek Volkswagen T-Cross projde drobnou úpravou. Benzinová patnáctistovka však zůstane, proto není od věci si říci, co od ní vlastně můžete očekávat.

3.  6.  2020 | Jan Mička | 15 příspěvků
Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

31.  5.  2020 | Petr Schnagl | 114 příspěvků