Minitest Nissan Qashqai dCi 130 X-Tronic ProPILOT: O krok blíže k samojízdě

Modernizovaný Nissan Qashqai druhé generace se vyrábí už více než rok. Teprve nyní se nám však dostal do ruky exemplář vybavený systémem ProPILOT, který vám umožní si během řízení trochu odpočinout.

Vzhledem k tomu, jak rychle jde vývoj nových automobilů dopředu, zhruba do deseti let dočkáme plně autonomní jízdy. Automobilky už o tom mluví dlouho, dokonce několikrát zazněly představy, že vozy budeme navzájem sdílet, a protože budou propojeny virtuální sítí, ubude dopravních nehod.  

A nemyslete si, těch deset let uteče jako voda. Už nyní umějí luxusní automobily samy přizpůsobovat rychlost v závislosti na profilu silnice před vámi, umějí bez zásahu řidiče do řízení přejíždět z pruhu do pruhu, v dopravních zácpách můžete úplně pustit ruce z volantu a tak dále. Výrobci upozorňují, že tyto systémy nenahrazují lidský faktor, přičemž opatrní musejí být hlavně stran obchodních názvů. Však víte, Tesla a Autopilot.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Není tajemstvím, že dílčí systémy, jako je asistent pro udržování v jízdním pruhu, adaptivní tempomat nebo asistent pro vyparkování, který díky senzorům hlásí vozidla jedoucí zboku, tvoří komplexní celek, díky kterému už dnes dokážou automobily jezdit po omezenou bez zásahu řidiče. Všechno ale podléhá přísným regulím a není například možné auto přepnout do „automatu“ stiskem jediného tlačítka. Nyní se přidává i Nissan.

Spousta pomocníků za 40.000 Kč

Modernizovaný Qashqai spojuje všechny systémy potřebné pro poloautonomní jízdu do sady ProPILOT, ke které můžete přijít dvěma způsoby. Buď si za ni připlatíte 40.000 Kč k linii N-Connecta, nebo sáhnete po liniích Tekna či Tekna+, které jej mají jako součást standardní výbavy. Ti, kteří si plánují pořídit nejprodávanější SUV v Evropě v liniích Visia, Acenta a akční Czech Line, mají bohužel smůlu, navíc ProPILOT se váže výhradně ke zkoušenému motoru dCi 130 párovanému s převodovkou CVT.

Tohle vaše obyčejné SUV neumí, Nissan Qashqai od SVM jede přes 380 km/h

Tohle vaše obyčejné SUV neumí, Nissan Qashqai od SVM jede přes 380 km/h

Těch mantinelů je nakonec docela dost, minimálně stran převodovky je to ale jasné. ProPILOT totiž zahrnuje adaptivní tempomat, asistent pro udržení vozu v jízdním pruhu, parkovací asistent, systém pro upozornění na provoz za vozem, rozpoznání únavy řidiče, sledování slepého úhlu, ale hlavně asistent pro jízdu v dopravní zácpě, který by s manuálem byl pouze zbytečnou položkou v soupisu výbavy. Jsou to systémy, které již dlouhé roky najdete i v jiných mainstreamových vozech, Nissan je však seskupil do jednoho celku až nyní.

Že je Qashqai sadou ProPILOT skutečně vybaven, poznáte podle modrého tlačítka na volantu. Jenom s ním si ale nevystačíte, to abyste si náhodou funkce podporující poloautonomní jízdu nezapnuli omylem. Vlevo pod volantem najděte tlačítka s piktogramy volantu a jízdních pruhů, všechny zmáčkněte, a pak už stačí jenom aktivovat adaptivní tempomat. Radar hlídá odstup před vámi, kamera za čelním sklem zase jízdní pruhy, a vy musíte pouze držet volant a být připraveni zasáhnout, kdyby se něco nečekaného semlelo.

Teorie bylo dost

Nissan říká, že ProPILOT je jeho první krok na cestě k autonomní jízdě, a přestože i já, který systémy jako upozornění na opuštění jízdního pruhu a přecitlivělé přednárazové systémy moc nemusím, si třeba na dálnici rád odpočinu a přenechám část povinností autu. Qashqai se snaží držet uprostřed pruhu, v táhlých zatáčkách se zásahem nevyčkává a nekličkuje ze strany na stranu, jak to kdysi dělaly první vozy vybavené tímto systémem. To je dobrý začátek.

Nissan testuje druhou generaci autonomního Leafu. Jezdí v Londýně

Nissan testuje druhou generaci autonomního Leafu. Jezdí v Londýně

Reaguje na bílé čáry, takže v dálničních zúženích může začít tahat za volant a je potřeba systém vypnout, systém rozpoznávající i dočasné žluté čáry se však až nyní dostává teprve do luxusních vozů. Na druhou stranu je fajn, že když zůstanete trčet někde v popojíždějící koloně, můžete nechat všechno s výjimkou řízení na vozidle, protože před kolonou nejenže sám zastaví, ale pokud stojí méně než tři sekundy, sám se i rozjede. Právě proto je nutná automatická převodovka.

Příští Nissan Qashqai se kvůli Brexitu možná nebude vyrábět v Británii

Příští Nissan Qashqai se kvůli Brexitu možná nebude vyrábět v Británii

Protože se test tohoto Nissanu točil hlavně kolem systému ProPILOT, využíval jsem ho docela často, a to nejen mimo město a na dálnici, ale třeba i v tunelech, kde mají občas některé vozy se čtením jízdních pruhů problémy. Jde přece jenom o vizuální systém a může jej rozhodit i mokrá vozovka.

Mně Qashqai zazmatkoval, když se sešla kombinace přerušované středové čáry s odrazkami na levé straně vozu a přerušované čáry na sjezdu z tunelu, navíc v dlouhé táhlé zatáčce. Auto jako by nevědělo, čeho se má chytit, začalo cukat s volantem a nakonec se systém vypnul. Právě proto je dobré být neustále ve střehu!

Jo, a taky to má motor

Nissan Qashqai po faceliftu jsme už v testu jednou měli, takže se hodnocení designu a změn v interiéru pro dnešek zdržím. Kombinace vznětové šestnáctistovky a převodovky CVT je však pro nás nová. Důvodů, proč je CVT dostupné pouze s předním pohonem, může být několik, prodejní strategií počínaje, dimenzováním samotné skříně konče. Tak jako tak se u nás Qashqai v drtivé většině případů kupuje s pohonem předních kol, zatímco u většího X-Trailu je tomu naopak. Ten kombinaci čtyřkolky a převodovky CVT nabídne, ovšem nikoliv se šestnáctistovkou, ale dvoulitrem dCi.

Nissan Qashqai bude jezdit sám už příští rok jako první auto značky

Nissan Qashqai bude jezdit sám už příští rok jako první auto značky

Čtyřválec s obchodním označením dCi 130 má ve 4000 otáčkách výkon 96 kW a točivý moment 320 N.m je dostupný v 1750 otáčkách za minutu. Je známý větší prodlevou před nástupem turbodmychadla, což se v kombinaci s manuálem občas projevovalo protočením kol při rozjezdu a následným zvadnutím. CVT ale pomohlo tah docela slušně vyhladit a díky sedmi virtuálním stupňům se snaží navodit chování klasické měničové skříně.

Při klidném stylu jízdy padají díky plynule měnitelnému převodu otáčky motoru hodně nízko, a když na to naopak šlápnete, převodovka řadí sedm virtuálních stupňů. Přišel jsem vlastně jenom na dvě situace, kdy Qashqai CVT nevyhovoval.

Nissan slaví 2 368 705 vyrobených kusů modelu Qashqai

Nissan slaví 2 368 705 vyrobených kusů modelu Qashqai

Zaprvé, když při rozjezdu zarazíte plyn až úplně do podlahy. Třeba při rychlém rozjezdu na stopce. To se pak ručička otáčkoměru bezradně zasekne kdesi u 4000 otáček za minutu, motor řve a rychlost stoupá překvapivě zvolna. No a zadruhé, když popojíždíte v koloně, máte zapnutý stop/start a nedáváte si pozor na práci s plynem. Auto na plyn chvíli nereaguje, aby po naskočení motoru nepříjemně cuklo. Tak bacha, ať někomu neskončíte v kufru…

Co do techniky podvozku nenechal Qashqai nic náhodě. Víceprvkovou zadní nápravu mají všechny verze bez rozdílu motoru a hnaných kol, vzadu jsou dvoupístkové tlumiče z Infiniti M, a ve standardu máte také cosi s názvem „Aktivní ovládání podvozku“. Zní to honosně, ve skutečnosti jde ale o přibrzďování jednotlivých kol s cílem eliminovat houpání po přejezdu terénních vln.

Srovnání Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 vs. Nissan Qashqai DIG-T 160

Srovnání Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 4x4 vs. Nissan Qashqai DIG-T 160

Výsledkem je sportovněji tuhý postoj, ale když vyrazíte na strupatou okresku, Qashqai z vás nevytřese duši. Problém představují až ostré nerovnosti. To pak přestává odlehčená zadní náprava stíhat a začnou se ozývat rány, které jsou pro Qashqai zejména na velkých kolech (zkoušený kousek měl devatenáctky) podle mých vlastních zkušeností docela typické.

Navzdory pár černým puntíkům nicméně Qashqai stále plní roli pohodového crossoveru pro městský a příměstský provoz. Zda se vyplatí s naftovým motorem, potvrdit nemohu, protože když už pokukovat pouze po verzi s předním pohonem, přišla mi lepší zážehová šestnáctistovka se 120 kilowatty a spotřebou okolo sedmi litrů benzinu na sto kilometrů. Zkoušený nafťák je v drtivé většině případů úspornější, dostat se však dlouhodobě pod šest litrů mi moc nešlo. Že by kvůli ztrátám v převodovce? I to je možné.

Závěr

Nissan Qashqai je prostorný, agilní, hezky se řídí, a vlastně se ani nedivím, že je o něj takový zájem. Přestože je volba naftového motoru z hlediska provozních a pořizovacích nákladů na zvážení, docela chápu ty, které už nebaví řadit a chtějí automat. V takovém případě mohou sáhnout po zkoušené šestnáctistovce dCi, nebo dvanáctistovce DIG-T (85 kW), která už se ale v nabídce moc dlouho nezdrží.

Nissan Qashqai dorazí v roce 2020 hned se dvěma hybridními pohony

Nissan Qashqai dorazí v roce 2020 hned se dvěma hybridními pohony

Tou největší novinkou, která k nám přišla až docela dlouho po uvedení faceliftu, je však soubor systémů, které dohromady tvoří sadu ProPILOT. I Nissan musel držet krok s dobou, která jednoznačně vede k tomu, že budou jednou automobily jezdit úplně samy bez zásahu řidiče. Zatím to není možné, a to jak z legislativního, tak technického hlediska.

Právě automatické držení v jízdním pruhu totiž z principu nemůže být neomylné, a možná i z toho důvodu Qashqai během testu jednou zaváhal. Není jediný, konkurence ale také není bez chyby. Berme nicméně v potaz, že adaptivní tempomaty, udržování vozu v jízdním pruhu a asistenty pro jízdu v kolonách nejsou ničím novým a každý rok testování navíc může mít cenu zlata. Čas, kdy začnou vozy jezdit samy, se rychle blíží!

Nissan Qashqai dCi 130 X-Tronic ProPILOT - technická data a cena
Zdvihový objem [cm3] 1598
Válce/ventily 4/4
Převodovka CVT
Největší výkon [kW/min] 96/4000
Točivý moment [N.m/min] 320/1750
Maximální rychlost [km/h] 183
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,7
Základní cena s test. motorem [Kč] 585.000
Cena s test. mot. a výbavou [Kč] 820.700
TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

23.  9.  2018 | Miro Mihálik | 30 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků