Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

Už několikrát se na světových autosalonech v expozici značky Mitsubishi objevil koncept vozu, který byl všeobecně pokládán za nástupce modelu ASX. Ten byl totiž na evropský trh uveden již v roce 2010 a letos tedy "kroutí" již osmý rok.

Zdá se ale, že jeho život zdaleka není u konce. Svědčí o tom totiž designový zásah do přídě i zádi vozu, kterou tato japonská automobilka učinila v souvislosti se zahájením prodejů modelového provedení roku 2018. Možná to skutečně bylo zapotřebí, v loňském roce totiž vůz po letech růstu zaznamenal v českých prodejních statistikách pokles.

Mitsubishi dává sbohem Lanceru. Na rozloučenou připraví limitovanou edici

Mitsubishi dává sbohem Lanceru. Na rozloučenou připraví limitovanou edici

Na dramatičnosti nyní vozu přidávají nová LED světla pro denní svícení. Ta se přesunula z mlhovek do samostatných, vertikálně orientovaných proužků. Ty teď v sousedství mlhovek vlastně lemují spodní část mřížky chladiče. I její vzhled se změnil. Zatímco ještě v loňském provedení vozu zde bylo možno nalézt tři horizontální lamely, nyní tento part vyplňuje síť z plastových šestiúhelníků. Vypadá to určitě moderněji a dodává určitý sportovní šmrnc.

I na zádi se měnila pouze plastová část, což je nárazník. Na spodní části je teď  místo rovného černého plastu difuzor a nad ním dvě odrazky ve tvaru písmene C, které jsou navíc propojeny proužkem. V jeho středu je pak mlhovka. Novinkou jsou také nově formované disky kol. Na testovaném voze byly namontované s osmnáctipalcovými pneumatikami.

Test ojetiny: Mitsubishi ASX má dvě tváře. Jak neprodělat kalhoty?

Test ojetiny: Mitsubishi ASX má dvě tváře. Jak neprodělat kalhoty?

Interiér je kvalitní

Uvnitř teď může být (pokud zvolíte nejvyšší stupeň výbavy Intense +) nový multimediální systém. Má sedmipalcový dotykový displej a zvládá Android Auto či Car Play. Vypadá opravdu hodnotněji než léta používané rádio značky Pioneer. Je kompletně "beztlačítkový", což moc nemám rád. Alespoň knoflík na ovládání hlasitosti kdyby nám tvůrci zachovati ráčili...

Je, společně s výdechy klimatizace v centrální části palubní desky, orámován lesklým černým plastem. Ten se pak nalézá i ve spodní části volantu. Vypadá to docela dobře. Líbilo se mi i zpracování jednotlivých dílů v interiéru. V tomto ohledu se nepochybně toto ASX dá srovnat i s nejlepší evropskou konkurencí.

Dalších  změn, které nastaly uvnitř vozu, si všimnou asi jen znalci tohoto modelu. Konkrétně lze zmínit přemístění USB portů společně s dvanáctivoltovou zásuvkou na více viditelné místo. Totéž se týká i vyhřívání sedaček. Ovšem kolébkové přepínače z plastu nevalné kvality zůstaly.

Před řadicí pákou je teď vyčleněno místo pro volič režimů pohonu všech kol. Ovšem náš vůz měl poháněnou pouze přední nápravu, tudíž místo něho zde byla pouze plastová záslepka.

Mitsubishi láká na nové MPV. Ve skutečnosti ale vypadá jako typické SUV

Mitsubishi láká na nové MPV. Ve skutečnosti ale vypadá jako typické SUV

Mitsubishi ASX je při své délce 4365 milimetrů velmi dobře prostorově řešené auto. Například s klidem můžete nabídnout místo vzadu i svým dvěma slušně narostlým kamarádům. Za redaktorem s tělesnou výškou 186 centimetrů může pohodlně sedět stejně velký jedinec a ještě mu před koleny zbydou dva a nad hlavou čtyři centimetry volného prostoru.

Zavazadlový prostor je také velký. Technické údaje vozu udávají objem 488 litrů s poznámkou, že jde o hodnotu po montáži originálního příslušenství. To je české specifikum a v podstatě spočívá ve vyjmutí klasické podlážky, pod kterou by mohlo být rezervní kolo. Současně se dodělá na tato odkrytá místa čalounění.

Zákazník tak získá v horizontálním směru jedenáct centimetrů prostoru v kufru navíc. Místo rezervy pak má na háčku na boku kufru zavěšenou lepící dojezdovou sadu. Za tuto úpravu se připlácí (bez montáže) 3890 Kč. Tvar sice není zcela pravidelný, na dno se sahá hodně hluboko, ale prostor tu opravdu je.

V autě se dá také docela dobře zabydlet. To díky dostatku a velikosti odkládacích prostorů. Díky zmíněnému přestěhování voliče AWD před páku má teď na středové konzole prostor pro vlastní nápoj i spolujezdec, slušný objem má také schránka pod loketní opěrkou, přihrádky v předních a zadních dveřích rozhodně nejsou jen symbolické a využil bych určitě i kapsy na zadních opěradlech předních sedaček.

Jediný motor a převodovka

Pod kapotou testovaného vozu pracoval zážehový čtyřválec se zdvihovým objemem 1590 kubických centimetrů. Je to momentálně jediná volba pohonné jednotky, která je spojena opět bez možnosti jiné varianty s pětistupňovou manuální převodovkou.

Motor poskytuje maximální výkon 86 kW (117 koní) a nejvyšší točivý moment 154 Nm. To nejsou nijak ohromující hodnoty. Nicméně majitele tohoto vozu, kteří s ním podnikají nanejvýš víkendové výlety, to postačuje. Jen předjíždění je třeba si docela důkladně předem promyslet.

Mitsubishi odhaluje Eclipse Cross: Do Ženevy přijede s novým motorem

Mitsubishi odhaluje Eclipse Cross: Do Ženevy přijede s novým motorem

Vzhledem ke zmíněným pouze pěti převodovým stupňům je logické, že při dálniční stotřicítce otáčkoměr ukazuje už 3300 otáček za minutu. Ani tehdy však motor nezní nepříjemně hlasitě. Pokud jsem naplno využíval tuzemský dálniční rychlostní limit, zaznamenal jsem na palubním počítači údaj o průměrné spotřebě 8,3  litru na sto kilometrů. To bylo ještě více než při jízdách na území hlavního města. Tam jsem obvykle v průměru vystačil se 7,9 litry benzinu.

V nepříliš členitém venkovském terénu, kde jsem moc nespěchal, jsem pak jezdil s průměrnou spotřebou 6,2 litru. Komu by se tyto hodnoty zdály být přece jen trošku moc vysoké a hodlá s autem jezdit větší porce kilometrů, může využít nabídku výrobce na přestavbu na LPG pohon. Ta stojí včetně DPH a montáže 35.900 Kč.

Největším problémem, který je ale s největší pravděpodobností spojený s namontovanými osmnáctipalcovými koly, je tvrdý podvozek, od kterého se navíc po přejezdu větších nerovností ozývaly nemalé rány. "Osmnáctky" jsou vyčleněné pro nejvyšší výbavový stupeň, dva nižší jezdí na šestnáctipalcových. Ať už s plechovými nebo hliníkovými disky. 

Mitsubishi ASX sice stárne, ale jen pomalu. Vnější design například i díky výše popsané modernizaci stále vypadá velmi přitažlivě a zaujmout umí i díky nadprůměrnému vnitřnímu prostoru. I se základní výbavou je navíc auto velmi dobře "použitelné". Ta totiž zahrnuje například sedm airbagů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání všech oken i vnějších zpětných zrcátek, loketní opěrku mezi předními sedačkami, rádio s CD a MP3 přehrávačem či klimatizaci.

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC  základní technické údaje a ceny
Motor 1,6 MIVEC
Zdvihový objem [cm3] 1590
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 86/6000
Točivý moment [N.m/min] 154/4000
Převodovka 5M
Max. rychlost [km/h] 183
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,7
Základní cena modelu [Kč] 395.000 Kč (Inform - 1,6/117k/4x2)
Cena modelu v testované výbava 533.850 Kč (Intense + 1,6/117 k/4x2)

 

TEST Mercedes-Benz A 180 d: Opravdu potřebujete naftu?

Mercedes-Benz A 180 d

Nová generace Mercedesu třídy A dostala svěží vnější tvary a doslova revoluční interiér. Otestovali jsme jedinou vznětovou verzi nabídky a příjemně překvapila nejenom reálnou spotřebou.

16.  12.  2018 | Jan Mička | 45 příspěvků
Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 22 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků