Minitest Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC 2WD: Staromilcova volba

Skoro dekádu staré auto bychom měli pitvat v rubrice ojetiny, jenže ASX je pořád v prodeji. Má letitý japonský crossover šanci obstát proti současné konkurenci i jinak než jen dobrou cenou?

Znám kolem sebe poměrně dost lidí, kteří by s nemalým nadšením uvítali obnovení výroby některých relativně obyčejných starších aut. Nic takového samozřejmě přes hradby dnešních zákonů nemůže už z principu projít, navíc „znám dost lidí“ je stále směšně málo ve srovnání s tím, kolik by takových zájemců opravdu muselo být, aby podobné přání nebylo alespoň pod rozlišovací úrovní automobilek. Ale zkuste si to představit. Novotou vonící a zářící BMW E30 nebo E36, Mercedes W124, W201 či Alfa Romeo 75…

Mitsubishi eX: Budoucí ASX má dva motory a kamery místo zrcátek

Mitsubishi eX: Budoucí ASX má dva motory a kamery místo zrcátek

Že je to poněkud naivní představa? Samozřejmě, je. I když vlastně ne tak docela, pokud se podíváte na aktuální výrobní program Mitsubishi. Osmá generace Lanceru, která je pořád v ceníku, byla na evropské trhy uvedena koncem roku 2007. Pajero dokonce o pár měsíců dříve. Ve srovnání s těmito modely se ASX mezi youngtimery fakticky jen zabydluje. Japonci ho představili v době, kdy dobíhala produkce úplně první generace Octavie a česká hokejová reprezentace přinesla prozatím své poslední zlato z mistrovství světa.

Pokud nevíte, mluvím o roce 2010, akorát se obávám, že tři diamanty nenabízí své vousaté portfolio z lásky k tradicionalistům. Tam kde jsou, se dostaly jednoduše kvůli finanční situaci, která před pár lety vyústila odstoupením třetinového podílu koncernu Renault-Nissan.

Mitsubishi svolává auta s převodovkou CVT kvůli váhavým rozjezdům

Mitsubishi svolává auta s převodovkou CVT kvůli váhavým rozjezdům

Dá se předpokládat, že restrukturalizace a s tím spojená stabilizace značky Mitsubishi ještě nějaký ten pátek potrvá. A k jedinému skutečně novému evropskému modelu Eclipse Cross se časem připojí další auta. Firma a její prodejci nicméně potřebují z něčeho žít i teď, připomínat se, že neustále existují. Takže pro mě ve výsledku ani nebylo příliš překvapivé, když nám české zastoupení opět nabídlo ASX na test.

Díky rozumné ceně jde tohle auto na odbyt vcelku slušně a v ČR nadále patří mezi nejprodávanější crossovery. Měnící se legislativa, zájem o konkrétní techniku i zjednodušení produkce však okleštilo možnosti výběru natolik, že malý crossover můžete mít pouze v jediné verzi. S atmosférickou šestnáctistovkou, manuálem a pohonem předních kol. A tak ho tady máme.

Šedivá modrá myška

Neumím dost dobře vysvětlit, proč tomu tak je, ale zcela běžně se mi stává, že si začnu konkrétní model auta více všímat na silnicích až ve chvílích, kdy sedím za volantem jednoho z nich. A v případě Mitsubishi ASX mě docela překvapilo, kolik jich ve skutečnosti jezdí. Ne že by stály na každém rohu, ale v provozu se jich objevuje opravdu hodně, což byl nakonec ten hlavní důvod, proč jsem překonal svůj přirozený odpor k tabulkám a našel jsem si počty registrací za uplynulá léta.

Test: Mitsubishi ASX 1,6i - jde to i úsporně

Test: Mitsubishi ASX 1,6i - jde to i úsporně

Asi bych po jejich zběžném průzkumu neřekl, že jde o japonský ekvivalent Dusteru, Dacia prodává své levné SUV násobně lépe, ale kousků od Mitsubishi jezdí mnohem více, než byste na takto starý model pravděpodobně hádali. Nemalé zastoupení na silnicích ve spojení s nenápadností je skoro dokonalým příkladem šedivé myšky a je fakt, že tak ASX svými prostými a nadto okoukanými tvary vážně působí. Ve stříbrném nebo bílém odstínu se v provozu schová stejně jako leckterá novější škodovka.

Co s tímto neviditelným charakterem provede celkem výrazná barva laku a osvědčený trik „kola dělají auto“, můžete posoudit sami. Mám ale za to, že ani sytě modrá v kombinaci s hezkými osmnáctipalcovými hliníkovými vločkami z ASX salónního lva neudělá. Je to zkrátka daň nebo prostě jen přirozený důsledek (záleží, jak se na to díváte) nekonfliktního designu.

Test Mitsubishi ASX 1,8 DI-D: motor nade vše

Test Mitsubishi ASX 1,8 DI-D: motor nade vše

Mně osobně tento malý crossover neuráží, a navíc je mi sympatický tím, že na rozdíl od skutečně nových aut po sobě s výjimkou dvou chromovaných nesmyslů na předních blatnících prakticky nemá žádné falešné nasávání či stejně pravé odvětrávací otvory. Dokonce i jednoduchá výfuková koncovka funguje, ačkoli si tvůrci mohli odpustit tu stříbrně lakovanou parodii na difuzor.

Usednutí za volant body ASX rovněž nepřidá, ale cestu do pravěku vysloveně nepřipomíná. Před sebou máte dva přehledné a snadno čitelné analogové budíky, v docela slušném rozsahu stavitelný a naštěstí pouze kulatý volant a pak spoustu ovladačů, které na svůj věk upozorňují hlavně tím, jak jsou nepříjemně zapadlé až ve spodní části středové konzoly.

TEST Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Turbo: Odraz dnešní doby. Povedený?

TEST Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Turbo: Odraz dnešní doby. Povedený?

Pokud mě něco skutečně mrzí, pak jsou to vysoko ukotvená přední sedadla. Jejich bočnice na první pohled vypadají solidně, ale záda ani stehna příliš nepodrží a v ostrých zatáčkách v nich člověk začne sklouzávat. Co naopak potěší a předpokládám, že je pro zájemce nepochybně důležitější, je prostorný interiér a solidně velký zavazadelník. Víc bych se ale tomuto tématu nevěnoval, nemá smysl psát dávno známé.

Nafta je minulostí

Pod přední kapotou tohoto vozu se v průběhu let vystřídaly hned tři dieselové pohonné jednotky, ale pouze jediný benzínový motor, pokud se tedy zdržíme u verze určené pro Evropu. Právě tento agregát s ASX zůstal až do poslední chvíle a není pochyb o tom, že to s ním dotáhne až do definitivního konce.

Test ojetiny: Mitsubishi ASX má dvě tváře. Jak neprodělat kalhoty?

Test ojetiny: Mitsubishi ASX má dvě tváře. Jak neprodělat kalhoty?

Kdy tomuto modelu zazvoní zvonec, můžeme jen hádat. Mluví se o roce 2020, neodbočujme ale. Atmosférická šestnáctistovka nabízí na dnešní poměry skromných 117 koní a k tomu 154 newtonmetrů, navíc vrchol točivého momentu nastupuje až při 4000 otáčkách za minutu.

Asi si umíte i sami spočítat, že takto naladěný zážehový čtyřválec v kombinaci s provozní hmotností skoro čtrnáct set kilogramů ze žádného auta silniční střelu nevykouzlí. A už čas akcelerace na stovku přes dvanáct sekund tuto úvahu potvrzuje. Ve skutečnosti se však s ASX nejezdí špatně, akorát musíte oprášit staré návyky.

Motor dobře reaguje na plyn, se stoupajícími otáčkami nemá vyloženě hluché chvilky a pokud ho udržíte nad hranicí 3500 ot./min., nebude postrádat ani lehkou jiskru a chuť nechat se vyhnat k omezovači. Celková dynamika bude značně závislá na vaší ochotě řadit, a přestože převodovka není stoprocentně přesná, a i dráhy řazení jsou delší než obvykle, doopravdy mi vadily dvě jiné věci.

Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Předně to, že po ubrání plynu padají otáčky velmi pomalu, takže ani nemusíte pracovat s pákou pětistupňového manuálu rychlostí pilota rallye, abyste dosáhli toho, že auto skoro při každé změně na vyšší kvalt cukne. Je to natolik otravné, že budete raději řadit o chlup pomaleji. Druhý detail se týká samotného zpřevodování. Není vysloveně špatné. Jednotlivé stupně by mohly být nepatrně kratší a co ASX citelně chybí, je šestka.

Ve městě nebo na okreskách se to tolik neprojevuje. Tam dokáže malé Mitsubishi s přehledem jezdit mezi pěti a půl až osmi litry benzínu na stovku podle toho, jak moc mu budete šlapat na pravý pedál. Vyrazte ale na dálnici tempem plus deset až patnáct procent nad povoleným limitem a zjistíte, že jste tomuto crossoveru šlápli spíše na kuří oko. Provozní efektivita jde okamžitě k šípku a palubní počítač začne oscilovat kolem desetilitrové hranice. Návrat ke stotřicítce tuto rozežranost lehce umírní, skutečným lékem by ale byla jinak poskládaná převodovka s vyšším počtem ozubených koleček.

S Mitsubishi Eclipse Cross na ledě: Elektronika tady zábavu nekazí, naopak!

S Mitsubishi Eclipse Cross na ledě: Elektronika tady zábavu nekazí, naopak!

Přesto nepovažuji ASX v tomto směru za špatnou volbu. Výrobcem udávaných 6,7 litru je překvapivě dosažitelná hranice, pokud se budete trochu snažit. Skutečný průměr bych v kombinovaném provozu ale viděl někde kolem sedmi až sedmi a půl litru, a to je pořád dobrá hodnota.

Závěr

O pár řádků výš jsem naznačil, že zajímavé osmnáctky ASX docela sluší, nejsou ale příliš kompatibilní s očekávaným komfortem jízdy. Vyklepaný kostitřas z auta neudělají díky tomu, že i takto velká kola jsou pořád nazutá do pneumatik s dostatečně vysokým profilem. Pokud ale čekáte důstojnější překonávání nerovností, zůstaňte raději u standardních šestnáctek. Sametově hladký vůz ani tak nedostanete, ale většiny vibrací se zbavíte.

Mitsubishi má nový model. V Evropě se ho ovšem nedočkáme

Mitsubishi má nový model. V Evropě se ho ovšem nedočkáme

Co mě překvapilo naopak příjemně, bylo řízení. Předpokládám, že to byl důsledek značné hmoty zmiňovaných velkých kol, každopádně v zatáčkách a na nerovnostech volant nebyl zcela němý. Příkladnou zpětnou vazbou bych to nenazval, navíc elektrický posilovač se vkládá do hry na můj vkus až příliš horlivě. Je ale milé připomenout si po dlouhé době cit v řízení, byť jsou to jen jemné záchvěvy než skutečné informace o situaci mezi předními pneumatikami a silnicí.

Kam můj souhrn dojmů s Mitsubishi ASX směřuje, asi už tušíte. Přestože se mu spousta lidí vysmívá a tvrdí, že bylo zastaralé již v době svého uvedení na trh, neviděl bych to tak černě. Po téměř deseti letech je zastaralé určitě, pořád ale může nabídnout prostornou kabinu, ochotně točivou atmosféru a v případě, že se budete vyhýbat ostřejší jízdě, pak i vynikající spotřebu.

Návrat Mitsubishi Galant? Neoficiální studie ukazuje nový sedan pro rok 2020

Návrat Mitsubishi Galant? Neoficiální studie ukazuje nový sedan pro rok 2020

Také cenu lze zařadit mezi plusy. Prodejci po vás v základním provedení budou chtít jen 395 tisíc a dá se předpokládat, že by z nich ještě šlo vytlouct nějakou tu slevičku nebo nadstandardní výbavu bez dalších doplatků. Problémem ASX ale je, že ve stejné cenové kategorii se pohybuje také modernější Suzuki Vitara. A když už jsme u konkurence, základní Duster je o celých 135 tisíc levnější. Nacpěte ho výbavou a pořád bude levnější.

Přesto si myslím, že ani podobné úvahy modelu ASX vaz nezlomí. Rozumná cenovka a jeho jednoduchý charakter je v dnešním komplikovanějším a rychlejším světě pro jistou skupinu řidičů oázou, která je dokáže spolehlivě oslovit. A proto předpokládám, že na něj (především ve spolehlivém a servisně nenáročném benzinovém provedení) nedají dopustit.

Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC 2WD - technická data a ceny
Motor 1.6 MIVEC
Zdvihový objem [cm3] 1590
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 86/6000
Točivý moment [N.m/min] 154/4000
Převodovka 5M
Max. rychlost [km/h] 183
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12.2
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,7
Základní cena modelu [Kč] 395.000 (1.6 MIVEC Inform/86 kW)
Cena s test. mot. a výb. [Kč] 543.850 (1.6 MIVEC Intense +/86 kW)
TEST Honda GL1800 Gold Wing DCT: Motorka za mega! Skoro...

Honda GL1800 Gold Wing DCT

Šestiválcový cestovní křižník s unikátní podvozkovou konstrukcí je to nejrozmařilejší, co Honda v jedné stopě nabízí. Gold Wing je ale zároveň také s velkou rezervou tou nejdražší dvoukolovou Hondou. Má vrcholné provedení šesté generace zlatokřídlé legendy čím opodstatnit cenovku zvící bezmála 900.000 Kč?

včera | Petr Schnagl | 13 příspěvků
TEST Volkswagen T-Cross 1.0 TSI DSG R-Line: Důležitá módní záležitost

VW T-Cross 1.0 TSI DSG

Volkswagen rozštěpil Polo na dva samostatné modely. Oplastované CrossPolo je minulostí a jeho pozici zastoupila novinka jménem T-Cross. Nabízí kromě zvýšené stavby karoserie ještě něco?

15.  6.  2019 | Miro Mihálik | 64 příspěvků
První svezení se Seatem Leon TGI 1.5 TSI. Pod 1 Kč/km i s větším motorem?

Seat Leon TGI (první svezení)

České ceny Seatu Leon TGI po modernizaci pohonného ústrojí známe už od ledna letošního roku. Nyní došlo i na první kilometry za volantem a zdá se, že na dosavadních výhodách se vůbec nic nezměnilo.

11.  6.  2019 | Jan Mička | 15 příspěvků