Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018

Lexus NX300h 2018
Lexus NX300h 2018
Lexus NX300h 2018
Lexus NX300h 2018
38
Fotogalerie

Minitest Lexus NX 300h: Na široké publikum kašle!

Lexus NX vstupuje do druhé poloviny svého života. A trh s luxusními středními SUV je ještě více konkurenční než dříve. Má své místo na výsluní ziskového segmentu?

Lexus NX je coby SUV střední třídy na trhu už od roku 2014. No řekli byste to? Pokud souhlasíte se mnou a tvrdíte, že nikoli, může za to nejen futuristický design, ale i fakt, že v Evropě, notabene v České republice, jich příliš nejezdí. I v takto dnes už masovém segmentu je totiž prostor pro individualisty, k čemuž se v rámci dnešního minitestu dostaneme.

Před rokem přišel na řadu facelift. Ten přinesl především změny funkční výbavy. Jaké je NX dnešním pohledem? Tedy pohledem roku 2018, kdy už konkurence často stačila přezbrojit na nové generace, a tak malému nosorožci, jak jsem jej interně během testovacího týdne přezdíval, už nestačí jen šokovat svým designem?

Viděli jste někdy hezčí šedou?

Design se v rámci modernizace nezměnil radikálně, ovšem nové nárazníky dokázaly muziku ještě řádně přitvrdit. Výraz je nyní agresivnější, ostré křivky zůstávají. Ty ještě zvýrazňuje nádherný šedý lak, respektive "kovově stříbrná Sonic". Pod náporem slunce chytá zlatavé odstíny a přitom má zvláštně saténový efekt. Z nudné šedé je tak rázem technicistní paráda, která k charakteru tohoto auta skvěle sedí.

Celkově působí NX velmi zajímavě a i po letech budí rozruch. Na změť křivek se rádi vynadíváte dlouhé hodiny. Agresivní křivky dodávají jinak zavalité karoserii na lehkosti, což je v tomto segmentu velmi žádoucí. Pocit výjimečnosti pokračuje i v kabině. Tvarování a celkové pojetí interiéru je příjemné, sedí se tak akorát vysoko a i na zadních sedadlech je relativně hodně místa pro dospělého jak v podélné, tak i vertikální ose, řekl bych třídní nadprůměr.

Někteří kolegové byli z interiéru NX nadšení, já trošku brzdím. Než přijdeme k detailům, celkově se mi vnitřek docela líbí. Ovšem je zde velká mezera mezi tímto a vnitřkem posledních Lexusů z nejvyšších tříd. Řeč je o kupé LC  a limuzíně LS. Tato auta jsou v materiálech a pojetí interiérů vzorem pro automobilový průmysl. Nadechujete se, co to tu plácám, vždyť SUV za milion nemohu porovnávat s luxusní limuzínou? Souhlasil bych, kdybych do testu nového BMW X3 nenapsal, že majitel sedmičkové řady si tu nemusí připadat ochuzeně. A to u Lexusu neplatí.

Materiály jsou vesměs příjemné. Rezervy mám k barevné kombinaci hnědé a červené, ale budiž. Více mi vadí lacině působící ovládací prvky na středovém panelu a především nesmyslně rozházená tlačítka kolem volantu. Bez ladu a skladu zde leží nastavení podsvícení, asistenčních prvků a dalšího.

Samostatnou kapitolou je infotainment. V rámci modernizace se sem přestěhovalo poslední vydání továrního systému, s širší obrazovkou a zkratkami vedle touchpadu. Budu se opakovat, ale toto řešení, byť s deskou možnou stlačení, mi nevyhovuje a nejsem sám. Menu a jednotlivé funkce jsou nepřehledně řazené a i samotná grafika vypadá už nyní zastarale.

Během týdnů s různými Lexusy jsem se s infotainmentem dokázal nějak sžít, rozdělil si obrazovku na dvě poloviny a naučil se nějaké zkratky. Stejně mi ale každý úkon trvá mnohem déle než u takového iDrive. Musím se na vše více soustředit a první kilometry jízdy se každý testovací týden s Lexusem navztekám. Ale jak říkám, dá se s ním naučit...

Musíte se přizpůsobit

V rámci faceliftu z nabídky vypadla verze s dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem 200t. Zůstává jen hybridní ústrojí s pohonem předních či všech kol. Vždy však spolupracuje s atmosférickým 2,5litrovým čtyřválcem pracujícím v Atkinsonově cyklu, jenž dodává výkon 114 kW a 210 N.m točivého momentu.

Pohání přední nápravu společně s jedním pomocným elektromotorem. Na zadní nápravě pak pracuje v rámci pohonu E-Four elektrický agregát s 50 kW a 139 N.m. Ústrojí tak disponuje maximálním výkonem 145 kW v 5700 otáčkách a kooperuje s převodovkou e-CVT.

Jedná se o full-hybrid. To znamená, že umí jezdit čistě na elektřinu, ale nelze jej dobít ze sítě. Je to tedy klasický hybrid od Lexusu, se kterým dobu předběhl. Je však nutné říci, že se tohoto svého konceptu drží možná až příliš dlouho. Vím, že plug-in hybridní ústrojí nelze s tím full-hybridním srovnávat, pokud to ale vezmeme čistě z pohledu uživatelského, tak jsem nedávno v minitestu Volva S90 prohlásil, že se s verzí T8 Twin Engine s osmistupňovou převodovkou krásně žije. I s Volvem se musíte přizpůsobit, ovšem ne tak extrémně jako u Lexusu.

Předně má tohle auto 1,8 tuny, takže abyste nesepnuli spalovací motor, musíte se při rozjezdu hodně snažit. Režim EV příliš nepomůže. Tohle ústrojí proto brzy začnete používat v efektivnější rovině, kterou skýtá svižnější rozjezd s pomocí spalovacího motoru a poté udržování nízké městské rychlosti na elektrický režim.

NX má obecně rádo plynulou a defenzivní jízdu. Začněte jezdit "evropským" stylem brzda - plyn a narazíte na specifikum tohoto ústrojí. Pod plným plynem se motor rozezní a ustálí ve vysokých otáčkách. Navíc je tehdy dynamika dostatečná, nikoli však závratná.

Pokud však najedete na notu, kterou si pohon žádá, odmění se vám NX tichem. Kabina je skvěle odhlučněna a v nízkých otáčkách si motor jen uvolněně vzdáleně ševelí. Tehdy můžete jezdit v městské aglomeraci klidně pod osm litrů na sto kilometrů. Mimo město se nemusíte příliš vzdálit, budete-li sundavat nohu z plynu brzy a na plyn šlapat obezřetně. Jinak se snadno podíváte přes deset.

Zvládnuté je též odhlučnění aerodynamického svistu i podvozku. Ten pracuje s tužšími tlumiči, než byste možná čekali. NX se tak příliš nepohupuje, působí spíše tuhým, ale velice jistým dojmem. Kola jsou vždy umravněna a neskáčou do dorazů, karoserie se nerozhoupe. Jedná se o podobné naladění, jako u posledních modelů aplikuje Volvo. Ve městě si jemné natřásání neodpustí, ale ve vyšších rychlostech je naopak velice komfortní a jisté.

Po pár zatáčkách získáte pocit, že by se snad NX chtělo i zablbnout si. Což o to, řízení je příjemné, vyvážené, s tak akorát tuhým odporem. V kombinaci s jistým podvozkem to řidiči skutečně dodá kuráž vrhnout se po apexech. Jenže čím blíž se blížíte limitu, tím víc narazíte na vysokou hmotnost. Do poslední chvíle je NX velmi jisté, někteří by dokonce takové chování mohli označit za dynamické, nedej bože sportovní.

Faktem je, že se s tímhle autem snadno pospíchá. Jenže tam, kde se začíná lámat chleba, tedy na hranici přilnavosti, zjistíte, že se začínají ozývat kila, na což začne reagovat starostlivá stabilizace. Ještě předtím možná také přijdete na to, že reakce na plyn a celkové chování pohonného ústrojí na dynamickou jízdu moc není, stejně jako pohon všech kol, který absolutně bojuje proti jakékoli úpravě stopy pomocí korekce plynovým pedálem.

Omezme se tedy v rámci hodnocení jízdy na to, že NX je dynamicky schopné, ovšem ani trošku zábavné či obratné ve způsobu nového BMW X3 či Alfy Romeo Stelvio. Ne, tato auta nejsou soupeřem Lexusu NX. A váhám, jestli vůbec někdo ze segmentu ano. A to v dobrém slova smyslu...

Závěr

Abych navázal na konec předchozí sekce, Lexus NX v té vřavě kolem takzvaných "prémiových" SUV stojí trošku stranou. Což může být i výhoda. Mimo absolutně božskou srdeční záležitost, jakou pro mě představuje kupé LC 500, je takový každý Lexus. V několika parametrech deklasuje konkurenci, aby v jiných nestačil, což možná činí i záměrně.

V tomto segmentu NX vyniká odhlučněním, prostornou kabinou a relaxovanou atmosférou, kterou dokáže navodit. Nemluvě o designu, který se zvláště s přibývajícími roky začíná ukazovat jako cosi výjimečného a velmi nadčasového. Je to moderní dopravní prostředek, který si libuje v městském provozu. Zároveň to však není všeuměl a především s pohonným ústrojím se musíte sžít. Teprve potom si dokážete ospravedlnit vyšší hmotnost či cenu, kterou s sebou váže. Obzvlášť, když jej "bez baterek" už nepořídíte.

Lexus NX300h - technická data a cena
Motor 300h 4x4 E-Four
Převodovka e-CVT
Zdvihový objem [cm3] 2494
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 145/5700
Točivý moment [N.m/min] 210/4200-4400
Maximální rychlost [km/h] 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1
Základní cena vozu [Kč] 1.050.000 Kč (NX 300h 2WD/145 kW Elegance)
Cena s test. mot. a výbavou [Kč] 1.710.000 Kč (NX 300h 4x4 E-Four/145 kW Luxury)

Lexus

Lexus v roce 1989 založila Toyota jako svou luxusní značku. Nejsilnější je stále v USA, ale od roku 2000 vznikají pobočky Lexusu po celém světě. 

Lexus se od roku 2006 spolu s Toytotou věnuje produkci hybridních automobilů.

Lexus UX • Lexus IS •​ Lexus CT •​ Lexus ES •​ Lexus LS •​ Lexus NX •​ Lexus RX •​ Lexus RC •​ Lexus LC

Doporučujeme

Články odjinud