Minitest Lexus LS 500 F Sport: Je bez baterií lepší limuzínou?

Lexus LS jsem vyzkoušel také s druhou motorizací. Nejraději bych však kombinoval výbavu prvního zkoušeného s pohonem tohoto druhého...

Formou minitestů zkoušíme další verze a motorizace vozů již celkově prověřených ve velkých testech. Právě na budoucí minitest čistě spalovací verze jsem se odkazoval v posledních řádcích velké zkoušky hybridního Lexusu LS 500h.

Aktuální generace japonské limuzíny mě dostala svým jedinečným charakterem, absolutně kvalitním a nádherným interiérem či několika netradičními řešeními. Přesně jsem zároveň definoval cíl dříve testované hybridní verze - městský provoz a plynulé, klidné cestování. Tam se sofistikované pohonné ústrojí se dvěma převodovkami cítí nejlépe, je tiché, plynulé a umí spořit benzínem.

Velkým otazníkem pro mě byla verze "bez baterek", tedy LS 500 s dvakrát přeplňovaným šestiválcem. Složitý infotainment sice nevymění, ale nabídne tolik důležité důstojné, tiché ale důrazné zrychlení pro rychlé cestování? Bude lehčí auto lépe pracovat na nerovnostech? K testu jsem navíc převzal verzi F Sport, která svou konfigurací "zaměřenou na řidiče" zavdává další otazníky.

Nač sportovat?

Hora Fuji svou majestátností dala počáteční písmeno sportovním modelům jinak především umírněného Lexusu od dob kladiva na M3, sedanu IS-F. Podobně jako u BMW, ale v podstatě všech "prémiových" automobilek, se sportovní divize postupně dostala i ke standardním motorizacím.

Písmena F tak u Lexusu už po dvě generace značí také výbavový stupeň F Sport. Také u limuzíny LS se nejedná o pouhý paket, ale o kompletní výbavovou linii. Designově se zvenčí tolik neliší, protože agresivity má už standardní provedení dost. Jiné jsou nástavce na nárazníku a tmavší je odstín už tak odvážné masky chladiče, jiné jsou disky kol a další doplňky.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Zvenčí i přes poměrně decentní úpravy verze F Sport působí opravdu sportovněji, ovšem jsem na rozpacích, jestli je to zrovna to, co LS potřebovalo. Celkově na aktuální generaci zbožňuji členitou příď s odvážně tvarovanými světlomety a nízkou kapotou. I záď se mi líbí, ovšem od B-sloupku jakoby si designéři uvědomili, že vlastně dělají luxusní limuzínu. Limuzínu, která má v základu rozvor náprav na úrovni prodloužených variant konkurentů.

LS je zkrátka od základu zaměřeno na zadní pasažéry, což poznáte ihned právě už při pohledu zvenčí. Vzduchový podvozek se při klidovém režimu stále drží vysoko pro pohodlné nastupování, což ještě zdůrazňuje vysoké prosklení a jakousi bouli na střeše, které prosvětluje, respektive zvětšuje prostor pro zadní pasažéry.

A přesně pro ty není tato verze primárně určena. Lexus ve čtyřech výbavách razí teorii minima příplatků, u F Sport můžete utratit peníze navíc jen za lak. Hybridní verzi jsme vyzkoušeli ve variantě Superior, která má ve standardu plné vybavení pro zadní pasažéry - polohovatelná masážní sedadla a dvě obrazovky.

To F-Sport má jednodušší zadní sedadla "jen" s vyhříváním a zadní roletou. Daleko víc se mi z hlediska materiálů a celkového pocitu z interiéru, který je podle mého u tohoto auta stěžejní záležitostí, líbí interiér v některém z hnědých či jinak barevných odstínů v kombinaci s dřevěným obložením.

Zbývá interiér, který jsem rozebíral ve zmiňovaném velkém testu, znovu shrnout. Takže již ve zkratce a jdeme jezdit - absolutní kvalita provedení a materiálů, úchvatný design, hodně místa pro všechny cestující, fascinující technologie jako snímání tělesné teploty nebo totálně nejlepší audiosystém Mark Levinson se 24 reproduktory, který byl laděn přesně na materiály a tvary v interiéru. Ale také složitý infotainment, který to byť coby novinka od nás pravidelně schytává za zastaralou grafiku a složité ovládání běžných funkcí citlivým touchpadem.

Už umí důstojně zrychlovat

U aktuální generace LS stojící na nové platformě dali Japonci sbohem osmiválcovému provedení. Na výběr jsou tak dva šestiválce, které jsou však úplně odlišné. Hybrid používá atmosférickou jednotku o objemu 3456 cm3, pod kapotou této verze LS 500 je umístěn nově vyvinutý, dvakrát přeplňovaný agregát o objemu 3444 cm3 . Má výkon 310 kilowattů a točivý moment 600 Nm.

Novinka má svými parametry nahradit právě osmiválcovou verzi. Motor sám o sobě má plynulý zátah, už na volnoběh je příkladně kultivovaný a síly má vážně hodně, byť ji dává najevo spíše zátahem ze středních otáček. Spolupráce s desetistupňovou převodovkou je specifická. Logika řazení je nastavena dobře. Mezi tolika stupni počítač naštěstí příliš neváhá.

Jaké problémy má Lexus LS po ujetí 1,5 milionu km? Stále má původní motor!

Jaké problémy má Lexus LS po ujetí 1,5 milionu km? Stále má původní motor!

To specifikum tkví v mírné akceleraci z místa. Tehdy přeskakuje stupně se znatelným plynulým prokluzem ne nepodobným skříním CVT, který je velice jemný a konejšivý, z podstaty věci však ztrátový - prokluz měniče zvyšuje spotřebu. Ta je o něco vyšší, než u podobně výkonných konkurentů. Vzpomněl jsem si na nedávno zkoušené BMW 750i, se který se dalo jezdit kolem deseti litrů v kombinovaném provozu, LS se pohybuje spíše kolem dvanácti.

Především ale LS500 nabídne konečně důstojný pohyb vozu při razantnější akceleraci. Jen škoda, že je tu opět přítomen aktivní generátor zvuku. Ten ale už není tak rušivý jako u hybridního provedení, už jen proto, že se otáčky motoru alespoň mění. Jde ale spíš o to, že převodovka dokáže podržet otáčky motoru ve střední pásmu a využít točivý moment.

Při testu hybridního provedení jsem měl mírné výhrady také ke vzduchovému odpružení. Typickou nemoc tohoto řešení, tedy nedostatečně tlumení krátkých příčných nerovností, nezvládá tak dobře jako aktuální konkurenti. Celou dobu jsem si říkal, jestli na tom nebude lehčí čistě spalovací verze lépe. Jenže ta, jak už víte, byla vybavena coby F Sport, který má prvky podvozku tužší než standardní verze.

Lexus RC má po faceliftu. Designově se přiblížil božskému kupé LC

Lexus RC má po faceliftu. Designově se přiblížil božskému kupé LC

Tedy, alespoň mi to tak bylo při vrácení vozu řečeno, protože se přiznám, že rozdíl oproti hybridu jsem v chování vozu snadno nezaznamenal. Ten odkryjete až při rychlejší jízdě, kde jsem si přeci jen všiml nižší hmotnosti a nadšenějšího vrhání se do zatáček velké limuzíny. Podvozek toho zvládne hodně, sedan je dlouho neutrální a na obou nápravách drží slušnou přilnavost a trakci. I řízení je ve sportovním režimu příjemně, nikoli přehnaně tuhé.

Bude to znít jako klišé, ale LS vás ani ve verzi F-Sport ke sportovnímu svezení nebude lákat a na hraně svých možností vám ani nenabídne nějakou zvláštní zábavu s přenosy hmotnosti či vybočením zádě. To umí třeba Jaguar XJ či BMW řady 7 a takové tempo mi zkrátka k LS nesedí, podobně jako zmiňovaná konfigurace interiéru s bílým čalouněním na místo odstínů hnědé a dřeva všude kolem dokola. Sice jsem zmiňoval, že tlumení krátkých nerovností není dokonalé, celkově vás ale LS i v této verzi dokáže slušně odříznout od okolního světa a v komfortu a tichu vám dovolit cestovat stovky kilometrů v kuse.

Závěr

Tímto minimálně do větší modernizace uzavíráme naše hodnocení Lexusu LS. Jak už jsem nakousnul v perexu, jako nejlepší kombinace se mě osobně jeví luxusní výbava Superior s motorizací LS 500, tedy bez hybridního ústrojí. Tím získáte interiér v té správné atmosféře a výbavě pro úplný komfort zadních cestujících, kteří klidně mohou být i z řady vašich přátel.

Také získáte pro evropský provoz lepší pohonnou jednotku. Motor s převodovkou v tomto případě pracuje opět specificky, ale už při střídavém tempu a opakované akceleraci nepůsobí nechci říct utrápeně, ale nevhodně jako to někdy umí hybrid. Na druhou stranu bych nerad hybridní verzi zavrhnul. Jak jsem již psal v minulé příspěvku, pro městský či extrémně plynulý provoz tolik typický pro vyspělé asijské a severoamerické státy je hybridní ústrojí vyladěno dokonale a dokáže ušetřit palivo.

Nový Lexus ES oficiálně. Hybrid slibuje spotřebu 4,7 l/100 km

Nový Lexus ES oficiálně. Hybrid slibuje spotřebu 4,7 l/100 km

Pokud vylezeme z ohrady jménem LS a porovnáme současnou generaci s konkurencí, v několika měřítkách se jistě jedná o výjimečný vůz. Bezesporu má svou vlastní auru, kterou si vás získá. A nejedná se jen o design exteriéru, ale i o způsob, jaký se o vás tohle auto stará, jak příjemné jsou materiály a jak odlišně ke spoustě věcem přistupuje.

Mezery už se najdou na informačně-zábavním systému, ale i na chování vzduchového podvozku či vlastností obou motorizací. Jsme ale v luxusní třídě, kde se pro odhalení negativ jako žurnalista dávám do ještě větších detailů než normálně. Proto naprosto chápu, když si vás pro výše uvedená pozitiva LS získá natolik, že budete chtít vybočit z německé řady. Při té správné konfiguraci srovnanou s vašimi požadavky a rytmem vaší běžné cesty pro vás bude každá taková trasa výjimečná.

Lexus LS - technická data a cena
Verze LS 500 AWD LS 500h AWD
Zdvihový objem [cm3] 3444 3456
Válce/ventily 6/4 6/4
Převodovka 10A Multi Stage Hybrid
Největší výkon (systému) [kW/min] 307/5200 220/6600 (264)
Točivý moment [N.m/min] 600/1600-4800 350/5100
Maximální rychlost [km/h] 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,9 5,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 9,9 7,1
Základní cena vozu [Kč] 2.900.000 Kč (LS 500h/264 kW Elegance)
Základní cena s test. motorem [Kč] 3.200.000 Kč (LS 500/310 kW Elegance)
Cena s test. mot. a výbavou [Kč] 3.240.000 Kč (LS 500/310 kW F Sport)
TEST DS 7 Crossback PureTech 225: Extravagance bez kompromisů?

DS 7 Crossback PureTech 225

Zcela samostatná značka DS je tu a model 7 s dodatkem Crossback je startem nové éry. Vyzkoušeli jsme nejsilnější benzínové provedení a sportovně laděnou výbavu.

včera | Milan Lažanský | 36 příspěvků
TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 63 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků