Minitest Lexus LS 500 AWD: Pro ty, kteří vědí, co chtějí

Vrchol motorové nabídky vlajkové lodi Lexusu se musí spokojit s šesti válci. Bude mu to stačit?
Radosti
Bezkonkurenční interiér
Charakter motoru
Perfektní zpracování
Izolace od hluku
Starosti
Dávkovatelnost brzd
Vysoká spotřeba
Občas rázy po přejezdu ostrých příčných nerovností
8  /10

Model LS, vlajkovou loď japonské luxusní automobilky Lexus, jsme již v testu měli, a to hned dvakrát. Tenkrát nám dělala společnost verze LS 500h s hybridním ústrojím pod kapotou a sportovní verze F Sport s ryze benzinovým motorem. Pak se ale objevil na test další kousek. Lexus LS 500 AWD v provedení Superior, od kterého mi na stole přistály klíče, je tím vůbec nejdražším, co luxusní odnož Toyoty nabízí.

Nebudu se už zastavovat nad tím, jak skvěle tohle auto vypadá, a že jeho interiér je na špičce třídy. Neberte to zle. Konkurenti mají nádherné interiéry, ale Lexus LS je v tomhle z mého pohledu prostě víc. Samozřejmě za to zaplatíte. Vždyť jen ozdobné prvky Kiriko Glass, kterými byl zkoušený vůz vybaven, vyjdou na 375.000 Kč. To se pak nemůžete divit, že výsledná cena hravě překročila čtyřmilionovou hranici.

V hlavní roli motor

Pojďme ale k tomu, proč nám LS opět parkuje v redakční garáži. Dvakrát přeplňovaný šestiválec V35A-FTS o objemu 3,4 litru byl nově vyvinut právě pro tento vůz. Jeho úkolem je nahradit atmosférický motor V8 4.6 litru z předchozí generace (280 kW, 493 N.m) a současně nabídnout vrchol té aktuální. Tam, kde někteří ještě stále sahají i po dvanácti či osmi válcích, se tak Lexus LS musí spokojit se šesti. Stačí to?

Lexus v Česku oslavil 30 let. A udělal jednoho kluka neskutečně šťastným

Lexus v Česku oslavil 30 let. A udělal jednoho kluka neskutečně šťastným

Strojovnu pod kapotou považuji za více než důstojnou. Výkon 310 kW (421 koní), točivý moment 600 N.m, charakteru na rozdávání a bude vás bavit s ní jezdit. Kultivované broukání prochází do kabiny opravdu zlehka, to aby připomnělo, že máte před sebou pořád ještě statný a schopný motor. Ano, osmiválec by byl z hlediska prestiže možná lepší, ale nikdo nikdy neřekl, že na dvou turbech v šestiválci je něco špatného.

Obří limuzíně navíc dopřává opravdu důstojné zrychlení. Z nuly na stovku se dostanete za 4,9 sekundy a to je na auto vážící jako katedrála fajn. Nejvíc mě ale bavil ten proces zrychlování, a to i navzdory prodlevě desetistupňové automatické převodovky s měničem momentu. Trochu zvláštní, ale hned vysvětlím.

TEST Lexus ES 300h Luxury: Jiný pohled na svět. Změní ten váš?

TEST Lexus ES 300h Luxury: Jiný pohled na svět. Změní ten váš?

Totiž vždy, když jsem to dělal, trochu se mi nadzvedly koutky na tváři. Po zašlápnutí plynového pedálu až na podlahu jako bych v motoru otevřel průrvu, ze které se vylévá jezero benzinu. Ukazatel okamžité spotřeby vystřelil za hranici čtyřiceti litrů a auto se doslova katapultovalo vpřed.

Přítomnost turbomotoru místo dříve typické zástavby mění i charakter vozu. Nemá tu samozřejmost a bezprostřednost sametově laděných osmiválců. Prostě se žene vpřed, a to již od nízkých otáček. Je dokonce i radost ho u toho poslouchat. To ovšem neplatí u dvojice sportovních režimů Sport a Sport+. Někoho totiž napadlo, že se do reproduktorů bude pouštět zvuk zesilující projev šestiválce. A nezní to dobře, navíc to není poprvé, co tento systém u Lexusu kritizujeme. A Lexus ostatně není jediný...

TEST Lexus LC 500h: Je těžké mít ho rád?

TEST Lexus LC 500h: Je těžké mít ho rád?

Takovou masu železa musíte samozřejmě i zastavit. Chápu, že jsou brzdy nastavené tak, aby se auto plynule a s přesným dávkováním brzdné síly zastavilo bez rozlití cappuccina pasažéra na ředitelském křesle, vzadu za spolujezdcem. Jenže když dojde k nějaké krizovější situaci a vy svou levou nohu ponoříte vyloženě do bláta, které začne pořádně brzdit až od poloviny dráhy pedálu, máte z toho pořádně vytřeštěné oči. Tady bych uvítal ostřejší nástup, zcela jsem si totiž nezvyknul ani po týdnu za volantem.

Z extrému do extrému

Nádrž na 82 litrů není problém vyprázdnit za pár hodin. Průměrná spotřeba se během týdenního testu ustálila na hodnotě 13 litrů na 100 km. Samozřejmě, že by se to dlouhodobě při delších trasách dalo dostat třeba na dvanáct, ale to by vyžadovalo větší soustředění a zážitek z auta jako celku nebude maximální. A tohle přece nechcete.

Říkal jsem si, jaké nejmenší spotřeby dokážu s Lexusem LS bez hybridu dosáhnout. Nervy drásající hodina na dálnici s rychlostmi 100 až 120 km/h vyústila v devět litrů na sto. Pak jsem přešel do druhého extrému. Víte, když někdo chce manažerskou limuzínu a občas se svézt sportovně, sáhne po BMW řady 7. V Lexusu LS ale podobný charakter nehledejte. Zatímco na dálnici ujede snad všemu, co má kola, mimo ni to bylo horší.

Lexus LC Convertible: Výroba krásného kabrioletu není nereálná!

Lexus LC Convertible: Výroba krásného kabrioletu není nereálná!

Velký motor není v takových vozech primárně proto, aby se s nimi jezdilo sportovně, ale aby nabízel důstojný a příjemný zážitek. Na okresních silnicích mi zátah nechyběl, jak už jsem psal, dvakrát přeplňovaný šestiválec umí docela kouzla, problém byl s příliš měkkým nastavením podvozku. Houpavá karoserie s měkkými brzdami zážitek z jízdy neumocní, na druhou stranu ani ostřeji laděná verze F Sport není v tomto ohledu ta pravá. Spotřeba se pak ustálila na sedmnácti litrech.

Je ale dobré, že když projedete zatáčku opravdu rychle, hezky cítíte, jak vám natáčení zadních kol pomůže správně dotáhnout oblouk a nenechá vás ve smrtelném objetí nedotáčivosti. Ale částěčně sportovně laděný sedan to nikdy nebude. Baví vás ho řídit, ale ne rychle. A když už, tak ne dlouho.

Vzduchové odpružení pracuje skvěle, problém je až s příčnými nerovnostmi. S těmi by si Lexus mohl poradit lépe, hlavně vzadu totiž cítíte nepříjemné rázy. A vzhledem k tomu, že zrovna náš kousek byl vzadu vybaven jako luxusní apartmán, je to vyloženě škoda.

Lexus RC F Track Edition dorazil do Česka. Máte-li 3,5 milionu Kč, neváhejte

Lexus RC F Track Edition dorazil do Česka. Máte-li 3,5 milionu Kč, neváhejte

Na absolutní komfort etalonu v podobě Mercedesu třídy S tahle limuzína nedosahuje, to ale neznamená, že jde o špatné auto. Jako každý jiný Lexus jen vyžaduje specifického majitele. Takového, který se nerozhoduje mezi konkurencí a Lexusem. Takového, který prostě jde a koupí si Lexus. A pro takové lidi mám pochopení.

Závěr

S dvakrát přeplňovaným šestiválcem pod kapotou Lexusu LS nemůžete šlápnout vedle. Ostatně pokud neprahnete po hybridu, jiná možnost vám ani nezbývá. Komunikativnost motoru a bezprostřední odezva je něco, co v autech vyhledávám a LS 500 vám oddaně vydá každého ze 421 koní.

Díky Lexusu LS 500 si také brzo uvědomíte, že obsluha čerpacích stanic jsou docela fajn lidé. Brzo ochutnáte všechny druhy kávy a celkově si na čerpacích stanicích začnete všímat věcí, kterých jste si dříve nevšímali. Budete tam prostě často.

Lexus LM je konkurencí drahým limuzínám. Výbavou a pohodlím míří na zámožné klienty

Lexus LM je konkurencí drahým limuzínám. Výbavou a pohodlím míří na zámožné klienty

Ale já bych se toho nebál. Vyměnil bych absolutní komfort Mercedesu, komunikativnost BMW, vzdal se spotřeby pod deset litrů, které v tomto segmentu s naftovým motorem není problém dosáhnout, a koupil si Lexus LS. Je prostě jiný a to se mi na něm líbí. Jen bych pak asi nemohl projít okolo autosalonu s Jaguarem XJ, protože bych dostal rozhodovací paralýzu...

Lexus LS 500 AWD - souhrn cen
Základní cena vozu                    3.300.000 Kč (LS 500 Elegance)
Cena s testovaným motorem a výbavou 3.800.000 Kč (LS 500 Superior)
Cena testovaného vozu  4.215.000 Kč (LS 500 Superior)

Technické údaje: Lexus LS 500

  • Rok • stupeň výbavy 2018 • Superior
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 6/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 3 444 cm3
  • Vrtání • zdvih 88,5 mm • 100,0 mm
  • Nejvyšší výkon 310 kW (421 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 6 000 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 600 Nm při 4 800 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,9 s
  • Nejvyšší rychlost 250 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 10 stupňů
  • Zákl. objem zavazadlového prostoru 480 l
  • Objem palivové nádrže 82 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 2 225 kg • 2 760 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 13,5 • 7,8 • 9,9 l/100 km
  • Rozvor náprav 3 125 mm
  • Rozměr pneumatik 245/50 R19
  • Rozměry: délka × šířka × výška 5 235 × 1 900 × 1 460 mm
Minitest VW Polo GTI s manuálem: Jednou se o něj ještě porveme!

VW Polo GTI (minitest)

Polo je díky dvoulitru zjevem mezi malými ostrými hatchbacky. Ke štěstí nám chyběla akorát maličkost. Manuál. Rádi bychom jásali, ale jediné, co můžeme nyní říci, je, že byl a už není. Po pár měsících ve výrobě GTI se spojkovým pedálem a řadicí pákou skončilo. Hádejte, komu můžete děkovat.

včera | Miro Mihálik | 8 příspěvků
TEST Royal Enfield Interceptor 650 Twin: Jednou zkusíš a už musíš!

Royal Enfield Interceptor 650 Twin

Nové twiny od indického Enfieldu jsou pro svoji značku bez diskuse revolucí a po zásluze vzbudily enormní globální zájem. Efektní retro design, legendární znáček, zbrusu nový motor a více než dobrá cena jsou pádné argumenty. Dá se ale věřit radikální průlom značce, která až donedávna sveřepě bušila jediný model, vyráběný s drobnými změnami od poloviny padesátých let?

23.  6.  2019 | Petr Schnagl | 12 příspěvků
TEST Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid: Dost dobrá i pro Lexus

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid

Nová Toyota Corolla se přiřítila na český trh hned ve třech karosářských verzích. Pro první test jsme zvolili tu nejpraktičtější, navíc s nejvýkonnějším hybridním pohonem. Dokáže opodstatnit vyšší cenu? A bavíme se vůbec ještě o mainstreamovém modelu?

19.  6.  2019 | Jan Mička | 154 příspěvků