Život Lexusu CT se blíží ke konci. Nástupce luxusního hybridního hatchbacku bude, ale ne jenom tak ledajaký. Jak velí tempo doby, asi jste nečekali nic jiného než crossover. A to konkrétně model UX, který se už blíží i na český trh. Se startem prodeje UX se podle zástupců Lexusu stopne i zadávání „cétéčka" do výroby. A k tomu se váže pár specifik.
Lexus CT se totiž nikdy cenou nepodbízel. Točil se kolem devíti set tisíc až milionu korun. Ovšem na klasické ceníky už se dnes ani nedívejte. Vždyť výbava testovaného vozu nazvaná Comfort Plus už zde ani nefiguruje a kus za 906.000 korun i s příplatky Lexus nabízí za 699 tisíc korun. A takových příkladů je několik. Našel jsem naprosto vrchovatě vybavený F Sport na skladě za 769 tisíc...
A to už za prémiový hybridní hatchback není vůbec špatná cena. Navíc pokud trávíte hodně času v Praze, volné parkování na modrých a fialových zónách vás přijde jen na stovku ročně, jak jsme si nedávno vysvětlovali. Vyplatí se tedy po výběhovém modelu sáhnout? I přes hybridní šílenství přímého konkurenta paradoxně nemá. Lze jej hledat možná tak v případě mainstreamových hybridů typu Hyundai Ioniq, se kterým se ve full-hybridní verzi cenově potká, začíná na 719.000 korun.
Nyní jednoznačně nejhezčí
Nejmenší Lexus prošel od roku 2010 několika modernizacemi a já jsem k testu vyzvedl tu úplně poslední evoluci. Ta zahrnuje především nový nárazník včetně masky chladiče. Již typický tvar uprostřed zúženého obdelníku nově ozvláštnilo zdobnější plnění a také chromové přesahy. Nová je také grafika zadních svítilen.
Jinak jde o klasický Lexus CT. Červená barva laku mu sluší a dává zcela jiný charakter než v případě dalšího testovaného kusu v neméně zajímavé, ale usedlejší zlatostříbrné. CT se mi vždy líbilo, ale neumělo skrýt základní problém - zapadlá kola. Zkrácená platforma MC minulé Toyoty Prius s nimi zkrátka počítá, výhoda se ale najde: vůz se totiž v zimním provozu na bocích moc nešpiní.
Zatímco zvenku je tohle auto při té správné konfiguraci přitažlivé a moderní, uvnitř už roky vnímáte intenzivněji. Zejména pokud se zadíváte na detaily typu zamykání u klik dveří, nožní parkovací brzdy, kolíčkových ovladačů vyhřívání sedadel nebo samotného infotainmentu s ospalými reakcemi a na dnešní poměry malou středovou obrazovkou. Na druhou stranu je řádově intuitivnější než sice hezčí, ale nepřehledný novější systém s touchpadem.
Upřít vnitřku nelze několik předností. Především prostornost, vzdušnost a také kvalitu provedení. Nic nevrže, neskřípe, palubní deska je příjemně měkká s jemnou texturou. Cítíte, že sedíte v něčem lepším, než třeba ve spřízněném a taktéž končícím Aurisu, ovšem z dnešního pohledu je konkurence ve vnímání luxusu dále, což ovšem nepřekvapí. Solidní a pěkně vyrobené ale CT rozhodně je.
Mimo město se musíte hodně přizpůsobit
Ačkoli si Lexus v době představení vozu nechal registrovat i kódy jako CT300h či CT400h, nikdy k nim nedošlo. Po celý svůj život hatchbacku musel stačit pohon z Toyoty Prius, verze 200h s výkonem 136 koní. Skládá se ze známe trojice - atmosférické osmnáctistovky pracující v Atkinsonově cyklu, elektromotoru a převodovky e-CVT.
Na tohle téma už se toho napsalo vážně hodně. Toyota je průkopníkem hybridní technologie, její systémy platí za extrémně spolehlivé a do značné míry vyšlapala cestu. Jedná se také o nenáročný a po technické stránce jednoduchý systém, ve kterém odpadá řada komponent. Ale také se chová velmi specificky.
Takže jen pro pořádek, protože alespoň než přijdou hybridy od Toyoty nové generace právě třeba v UX, tohle se nezmění. Dynamika hatchbacku této cenové kategorie je s tímto ústrojím podprůměrná, zejména na dálnici. A pokud se odhodláte auto šťavit se sešlápnutým plynem, nebudete ani úsporní, ani rychlí a navíc vás za chvíli z toho ukňouraného projevu osmnáctistovky začne bolet hlava.
Ale také je fakt, že ve městě budete úsporní a připojování motoru je tak plynulé, že vás nebude štvát. A to je dobře, protože elektromotor je natolik slabý, že pomoc spalováku potřebujete vždy, když se zrovna nerozjíždíte z kopce, nebo pokud nechcete do běla rozčílit motoristy za vámi.
Oddálit spuštění motoru a přimět elektrickou část ústrojí k větší akci lze stisknutím tlačítka EV Mode, ovšem pomůžete si jen mírně a stejně si vystačíte jen na nějaké tři kilometry jízdy a vždy do rychlosti 50 km/h. Mimo striktně elektrický režim umí CT postrkovat se na elektřinu do sedmdesáti. A to je nejefektivnější režim - zrychlit klidně na benzín, ale o to déle udržovat ustálenou rychlost na elektřinu. Pohonnému ústrojí prostě je třeba přizpůsobit se, poté můžete ve městě jezdit klidně až tři litry. Já jsem v mixu plném okresek, dálnici a centra Prahy skončil se šesti. A to je skvělé.
Co se týče podvozku, měl jsem o CT vždy představu vysoce komfortního a odtažitého přibližovadla. O to větší překvapení pro mě bylo, že věci jsou tu docela jinak. Tento Lexus má tlumiče poměrně dost tuhé, cítíte tedy ne každou, ale většinu nedokonalostí na českých silnicích. Ovšem díky preciznímu naladění je tu i ta příjemnější stránka tuhých tlumičů - nedovolí kolům rozkmitat se a zapadnout do díry s velkým otřesem.
Takže zatímco na menších nerovnostech poskakuje, ty větší polkne. Díky tomu nastavení se také CT příliš nenaklání v zatáčkách. Přední náprava má překvapivě dost přilnavosti a i řízení je příjemné. Získáte tak při rychlé jízdě jistotu, kterou nečekáte. Zejména když víte, jako moc proti dynamickému pojetí vaší cesty protestuje pohonné ústrojí.
Závěr
Přiznám se vám, že jsem nikdy nemohl přijít na to, co mě na Lexusu CT200h tak přitahuje. Snad to, že aura značky si vás snadno podmaní a taky fakt, že mám rád "prémiovky" kompaktní velikosti. A tohle auto na mě vždy působilo opravdu zajímavě. Je na čase si po týdenní zkušenosti říct, jestli pokud jste to měli po život tohoto auta stejně a nyní vás lákají nižší ceny výběhových skladovek, má cenu "do toho jít".
Já říkám že ano, ale pozor, "tohle auto není pro každýho". Získáte sice tužší, ale dobře jezdící hatchback, který stále dokáže působit moderně a reprezentativně. Pohybujete se převážně po městě? Skvělé, tam tohle hybridní ústrojí funguje a v Praze vám ušetří strasti s parkováním. Preferujete u interiéru prostornost a kvalitu zpracování nad technologickou výbavou a luxusním propracováním detailů? Také jste tu správně.
Ovšem potom jedete na výlet, nebo spěcháte mimo město, a pohonné ústrojí začnete proklínat. Přestanete být úsporní a nad předjížděním budete přemýšlet. Po cestě byste si rádi připojili mobil třeba přes Apple Car Play, taky máte smůlu. Lexus UX leccos z toho může napravit, na druhou stranu z principu nebude tak přesný v zatáčkách a za mě ani tak atraktivní, protože crossoverů už je tu dost, ale takovýchto decentních luxusních hatchbacků aby člověk pohledal.
Lexus CT200h - srovnání s přímým konkurentem |
Model |
Lexus CT200h |
Hyundai Ioniq |
Motor |
1,8 Hybrid |
1,6 GDI Hybrid |
Pohon |
přední nápravy |
přední nápravy |
Zdvihový objem [cm3] |
1798 |
1580 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
Největší kombinovaný výkon [kW/min] |
100/5200 |
104/5700 |
Točivý moment spalovacího motoru [N.m/min] |
142/3400 |
147/4000 |
Převodovka |
e-CVT |
6DS |
Max. rychlost [km/h] |
180 |
185 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
10,3 |
10,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
4,1 |
3,9 |
Základní cena motorizace [Kč] |
750.000 |
719.900 |
Cena s test. mot. a výb. [Kč] |
906.000 |