Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line | Foto: Ondřej Lilling

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling
Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling
Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling
Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line Foto: Ondřej Lilling
38
Fotogalerie

Minitest Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line: Akademicky určitě lepší

Sorento dostalo kromě přepudrovaného „tygřího nosu“ také nový osmistupňový automat, nicméně vstřikování močoviny testovací vůz ještě neměl. Co to z pohledu provozní efektivity znamená?

Průběžná modernizace stávajícího korejského křižníku proběhla v souladu snad se všemi nepsanými pravidly faceliftu. Sorento dostalo přepracovanou vnitřní strukturu světel doplněnou o LED vpředu i vzadu, lehce upravené nárazníky a došlo i na nová kola či rozšíření palety odstínů laku. Zkrátka detaily, které vidí hlavně prodejci, majitelé staršího provedení a z povahy své práce možná ještě někteří novináři.

Poněkud zajímavější novinkou je výměna původní šestistupňové automatické převodovky za osmistupňovou při současném zachování dřívějšího manuálu, jinak ale Kia politiku nemění. Své největší SUV nadále nabízí na českém trhu pouze s jediným motorem, vznětovým čtyřválcem 2.2 CRDi, zatímco v sousedním Polsku můžete mít Sorento i se slabším naftovým dvoulitrem a kupříkladu v Rakousku pro změnu se zážehovou dva-čtyřkou GDI.

Jak správně tušíte, i s ohledem na výše zmíněný rozsah rekonstrukce auta vám vzrušující čtení slíbit nemůžu. Pokud vás aktuální generace Sorenta alespoň trochu oslovila, většinu toho skutečně důležitého za ty tři roky, co je v prodeji, už určitě znáte. Přesto mám za to, že jízda, respektive soužití s tímto autem není nezajímavá, tak se na ten uplynulý týden za volantem pojďme podívat spolu.

Fitness hlavně vizuálně

O pár řádků výš se mi úspěšně podařilo vystřílet většinu munice, která se hodila spíše do této části věnované zevnějšku, něco mi však v zásobníku přeci jen zůstalo. Těm vnímavějším asi neuniklo, že už i Sorento chce být sportovní, takže pro něj automobilka připravila v hierarchii nejvýše postavenou výbavu nazvanou podle očekávání GT Line. Ve srovnání s níže postavenými variantami při obhlídce vozu nicméně mnoho rozdílů nehledejte. Nebo abych byl přesnější, hledat můžete přesně tři odlišnosti.

GT linii na ulici od jiných aut stejného typu rozpoznáte podle mlhovek tvořených soustavou osmi diod vsazených do předního nárazníku, červeně lakovaných třmenů, a ještě zdvojené koncovky výfukového systému. Nutno podotknout, že nefalšované a funkční. Jinak nepochybně chápete, že značkové šusťáky a nové tenisky se zářivým tkaničkami sportovce ještě z nikoho neudělaly a při pohledu do interiéru pochopíte, že ani Kia nebere ten fitness zase tak moc vážně.

V duchu nejlepších tradic komfortního cestování na dlouhé vzdálenosti najdete vpředu místo výrazněji konturovaných sedadel dvě pohodlná, i když trochu plochá křesla sériově čalouněná kůží, ke kterým vám Kia bez dalších příplatků dodá i jejich vyhřívání a odvětrávání. K dokonalosti chybí snad už jen masážní funkce a možnost prodloužit sedáky, zrovna tohle však Sorento prozatím nabídnout neumí.

K novinkám v kabině, které vám po vyšplhání do velitelské pozice asi neuniknou, patří třeba čtyřramenný (vyhřívaný) volant. Naopak k těm zajímavějším změnám, které vyžadují trochu času a zkoumání, lze zařadit přepracované multimediální rozhraní zahrnující velmi slušně hrající audio Harman-Kardon.

Jinak je Sorento i nadále tou oázou klidu pro rodinu, kterou vždycky bylo. Příjemně nakombinované kvalitní materiály se zde v dostatečně velkém prostoru mísí s opravdu dobrý zpracováním a téměř bezchybnou ergonomií. Nechybí v podélném směru posuvná zadní lavice s nastavitelným sklonem opěradel, ale také hned od druhého stupně výbavy standardně dodávaná třetí řada sedadel, která sice notně ukrojí z velikosti zavazadelníku a je vhodné spíše jako hřiště pro školku než cestování dospělých, každopádně dále rozšiřuje beztak sympatickou variabilitu.

Osm stupňů ke zlaté?

Možná víte, že modernizace Sorenta, kterou tady společně pitváme, proběhla už ke konci loňského roku. Proto by vás nemělo překvapit, že Kia v případě tohoto konkrétního vozu prozatím nestihla vytáhnout všechny dnes dostupné technické trumfy.

Abych byl konkrétní, mám na mysli absentující systém selektivní katalytické redukce, který se nedávno objevil ve spojení se stejným naftovým čtyřválcem v přepracovaném Stingeru. Tohle Sorento AdBlue tankovat ještě nemůže (v nejnovější verzi by druhá nádrž už být měla), což je škoda, protože vstřikování močoviny do výfuku poměrně významným způsobem zvýšilo provozní efektivitu uvedeného sportovního liftbacku.

Místo toho si velké SUV muselo vystačit s novým osmistupňovým automatem, což papírově opravdu pomohlo. Auto je agilnější, rychlejší i úspornější, subjektivně byste však museli mít implantovaný snímač GPS i se zbytkem telemetrie, abyste skutečnou změnu bez přímého srovnání poznali.

Výměna převodovky zkrátila čas akcelerace z místa na stovku z 9,6 na 9,4 sekundy a maximální rychlost stoupla z 203 na 205 kilometrů v hodině. K výraznějšímu zlepšení došlo v případě tabulkové spotřeby, ta pro změnu spadla ze 6,7 na 6,2 litru. A v praxi?

Se starší verzí Sorenta jsem nejezdil, vlastním popisem dřívějších nároků na naftu tedy sloužit nemůžu. Nicméně ze zkušeností kolegů vím, že to bylo cokoli mezi osmi až deseti litry na 100 km. A podobně je na tom i vylepšené auto.

Přiznávám, moc jsem si na environmentálně uvědomělého jedince tentokrát nehrál a jezdil tak „jak mi zobák narost“, takže pod osm a půl litru to nešlo ani jízdou za městem. Jakékoli další přesuny ve městě a na dálnici zvedly průměrnou spotřebu na devět až jedenáct litrů, což není málo, ale s přihlédnutím k přepravní kapacitě Sorenta blížící se autobusu a skutečnosti, že váží přes dvě tuny, to zase není tak špatný výsledek.

S rozumnějším našlapáváním na pedál plynu bych běžný průměr viděl někde mezi osmi až devíti litry, a pokud uvážíme, že SCR má potenciál vylepšit tato čísla o litr až litr a půl, může být z tohoto vozu po všech úpravách velmi střídmě se stravující obr.

Abych nezapomněl, nová převodovka funguje ve spojení s výkonem 200 koní a 441 newtonmetry docela solidně. Mám pocit, že její algoritmy by mohly některá ostřejší sešlápnutí pravého pedálu vyhodnocovat poněkud svižněji, většinu času ale nevíte, že máte nějaký nový osmikvalt na palubě. Řadí hladce, nenápadně, a také zásluhou tohoto automatu spadla rafička otáčkoměru při cestovní rychlosti 130 km/h z nějakých 2200 na 2000 otáček za minutu, takže auto se zdá být při ustáleném tempu subjektivně tišší.

Motor pochopitelně zůstal na svém. S výjimkou studeného startu a více než 3500 otáček za minutu je z něj dobře odhlučněný tahoun, který ze Sorenta dělá zdánlivě lehčí auto, než je ve skutečnosti. V tomto směru vám však otevře oči první zatáčka.

Nechápejte to špatně. Tím nechci říct, že by byla velká Kia neohrabaná nebo záludná. Její tlumiče mají pohyby karoserie s přehledem pod kontrolou a nenechají se rozhodit ani většími nerovnostmi. Ale její tvůrci dali vcelku logicky a správně důraz spíše na komfort než mrštnost, takže se kvůli vláčnému a poddajnému zavěšení v zatáčkách docela naklání a tyto přesuny hmoty ve spojení s necitlivým a mírně přeposilovaným řízením nelze zcela ignorovat.

Proti odvážnějšímu jízdnímu stylu začnou dříve než zatížené pneumatiky protestovat elektroničtí trpaslíci stabilizace, takže brzy přijdete na to, že ideální je cestovat v Sorentu bez spěchu a s klidnou myslí.

Závěr

Novou osmistupňovou automatickou převodovku ve spojení se známým dieselovým motorem nelze jakýmkoli úhlem pohledu hodnotit jako krok špatným směrem, i když její podpis pod celkovým zlepšením je spíše akademické povahy, než že by zásadním způsobem změnila vnímání tohoto auta.

Tohle v dohledné době pravděpodobně zvládne systém SCR, který by mohl významně vylepšit provozní efektivitu, ačkoli ani teď nemám dojem, že by bylo Sorento s ohledem na svou velikost, hmotnost a odpory nějak zvlášť užrané.

Otázkou zůstává, jak moc se jediný motor v nabídce na českém trhu a spíše sázka na bohatou standardní výbavu, než nízkou cenovku s možností připlatit si za myriádu dalších položek podepisuje na tom, že se Sorento neprodává lépe. Mám totiž dojem, že by si to velká Kia celkem zasloužila.

Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line - technická data a cena
Motor 2.2 CRDi
Převodovka 8A
Zdvihový objem [cm3] 2199
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 147/3800
Točivý moment [N.m/min] 441/1750-2750
Maximální rychlost [km/h] 205
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,2
Základní cena [Kč] 969.980 Kč (2.2 CRDi 4x2, Comfort)
Cena s test. mot. a výbav. [Kč] 1.339.980 Kč (2.2 CRDi 4x4 8AT, GT Line)

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Doporučujeme

Články odjinud