Minitest Kia Rio 1.0 T-GDI GT Line: Pan Včelka

Vypadá bojovně, že? Jeho barvy by v říši zvířat znamenaly „bacha na mě“. Ve skutečnosti však Rio turbo vsadilo na mimikry. Lehounce píchnout umí, vážného dravce v něm ale nehledejte.

Obyčejné Rio možná nepatří k premiantům třídy, jde však o sympaticky vypadající a praktické malé auto s docela prostorným interiérem a konkurenceschopnou cenovkou. Je zkrátka dost dobré na to, aby se mohlo směle postavit Fabii nebo Fiestě, pokud jde o potřeby běžných řidičů, co ale čekat od sportovněji vyhlížející verze?

Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Místo ostrého hatchbacku Rio GT vznikla lehce přibroušená varianta s přídomkem GT Line, což v překladu znamená, že zde nemáme od základů přepracovaný vůz, ale pouze výkonnější přeplňovaný motor a pár decentních spoilerů na karoserii. Samozřejmě mě zajímalo, jestli tato kombinace dokáže uspokojit i jízdně, když už dostanete nějaké koně navíc, nejdříve si však v rámci obvyklého folklóru povíme něco málo o vizuální stránce auta.

Staticky efektní

Na první pohled byste dost možná řekli, že tohle auto nepředstavuje žádné poloviční řešení. Že máte před sebou odhodlanou nákupní tašku schopnou v rukou dobrého řidiče prohnat po silničkách za městem všechno od Fiesty ST po VW Polo GTI. Tak sebevědomě a odvážně Rio GT Line vypadá.

TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kromě výrazného laku dostalo slušivé sedmnáctky, čtyřbodové diody v novém předním nárazníku, odkazující na původní a svým jízdním projevem velmi příjemný třídveřový Pro_cee'd GT, prahové nástavce přibližující karoserii alespoň naoko blíže k asfaltu, ale také kontrastně lakovaný střešní spoiler či zdvojenou koncovku výfukového systému.

Jestli balíček uvedených doplňků malé Kii sekne, na to si jistě uděláte názor i sami, mě ale neuráží a nepůsobí ani trapně nebo kýčovitě. Je nápaditý, s výjimkou této konkrétní barvy není moc křiklavý, zkrátka vcelku vkusný tovární tuning od někoho, kdo své práci rozumí a nemá v sobě geny kolotočáře.

TEST Kia Ceed 1.4 T-GDI: Podstatně blíže řidiči

TEST Kia Ceed 1.4 T-GDI: Podstatně blíže řidiči

Navzdory poněkud pochmurnějším černým odstínům nevypadá špatně ani interiér, i když tady se pár za vlasy přitažených stylistických triků objevuje. Své místo zde našel kůží čalouněný volant, jehož zkosený věnec nemá žádnou věcnou funkci a při řízení ničemu nepomáhá a přes celou palubní desku se táhne plast s rastrem připomínajícím karbon.

Uvítal bych raději lepší sedačky s delšími sedáky a výraznějším bočním vedením nebo trochu kvalitnější materiály, když už se cenovka vyšplhala na hranici 400 tisíc korun. Jinak ale stále platí, že dostanete útulnou a dostatečně velkou kabinu s dobře rozvrženými ovládacími prvky a solidním zpracováním.

Na zážitky si nehraje, ani nemůže

Zatímco základní varianty Ria spoléhají na dnes v podstatě už málo obvyklé atmosférické motory, v případě nejsilnějšího provedení tvůrci sáhli po přeplňovaném litrovém tříválci T-GDI známém z větších korejských modelů. Tři kompaktní hrnky o velikosti plechovky koly produkují 120 koní při 6000 otáčkách za minutu a maximální točivý moment 172 newtonmetrů, které jsou dostupné v poměrně širokém spektru od 1500 do 4000 otáček za minutu.

Papírové předpoklady na sympatickou dynamiku bychom tady tudíž měli a v tomto ohledu Rio asi problémy nemá, pomalé vážně není, jenže v praxi je malý agregát subjektivně poněkud jalovější a méně agilní, než byste možná s ohledem na výše zmíněná čísla čekali.

Kia ProCeed oficiálně: Shooting brake je krásný a nemá přímou konkurenci

Kia ProCeed oficiálně: Shooting brake je krásný a nemá přímou konkurenci

Nepředstavujte si uvedenou poznámku jako typický projev miniaturních motorů nacpaných do velkých aut, kdy ho musíte pořádně točit. Nicméně při akceleraci z nízkých otáček máte občas pocit, že tomu chybí více energie, dravosti, chuti do života…

Ani tak prostý údaj jako je čas akcelerace z místa na 100 kilometrů v hodině, nevypadá zvlášť působivě, naopak pouze potvrzuje získané dojmy. Podle tabulek potřebuje nejvýkonnější Rio k naplnění této disciplíny něco málo přes deset sekund, což je o 0,6 vteřiny horší výsledek, než předvádí tříválcová a o deset koní slabší Fabia. Ještě překvapivější je pak fakt, že korejský vůz ztrácí tři desetinky i na Golf 1.0 TSI.

Proč tomu tak je, není těžké pochopit, pokud si spojíte dvě a dvě dohromady. Nejdražší Rio totiž není ani tak Pan Včelka jako spíše robustní Pan Čmelák. Plně vybavený vůz váží nepatrně více než o notný kus větší Octavia s tříválcem. Dejte to dohromady s relativně těžkými převody šestistupňového, jinak vcelku přesného manuálu a najednou začne pokulhávající dynamika dávat smysl.

Kia Ceed GT: Biermann si posvítil na sportovní verzi se šestnáctistovkou

Kia Ceed GT: Biermann si posvítil na sportovní verzi se šestnáctistovkou

Jak už jsem říkal, Rio vysloveně pomalé není. Z motoru ale získáte mnohem lepší pocit a dojem nenucenosti, když ho začnete hnát do otáček, rozjedete se na vyšší rychlosti a začnete více řadit. Hot nebude ani v takových chvílích a skutečným rychlým hatchbackům nebudete za volantem tohoto vozu dýchat na záda, ale jízda získá švih a více na lehkosti.

Motor vás přitom nebude svou sonátou otravovat, ani když mu dáte více napít. Charakteristické tříválcové drnčení k posádce sice pronikne, ale pouze vzdáleně a nevtíravě, i když samozřejmě záleží na tom, jak tyto tóny vnímáte.

Pokud jde o spotřebu, Rio dokáže v kombinovaném provozu jezdit za 6,5 litru na stovku a nechce po vás mnoho, ani když začnete zkoumat jeho dynamické možnosti. Žeňte jej vpřed tak, aby se předvedlo v lepším světle a spotřebuje od sedmi a půl do devět litrů naturalu. Nechte se ukolébat jeho mírně letargickým tříválcem v nízkých otáčkách a můžete za městem jezdit za pět. Rozptyl opravdu není velký, nicméně celkovou provozní efektivitu bych nadprůměrně dobrou nenazval.

Závěř

Chce se mi říct „a to je vše, přátelé“, ačkoli jsem dosud ani jediným slůvkem nezavadil o podvozek, ovladatelnost, řízení či další detaily spojené s jízdními dojmy. Hned to napravím, výraznější rysy, kterými by Rio vyčnívalo nad konkurencí, ale nečekejte.

Ano, řízení je přeposilované a bez zpětné vazby. Podvozek zůstal poněkud měkčí a poddajnější, takže se auto v zatáčkách poměrně dost naklání, na druhé straně ale nemůžu neocenit skutečnost, že celkový komfort jízdy na sedmnáctkách není špatný.

TEST Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

TEST Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Jestli vám právě tohle stačí ke štěstí, tedy mít výrazně a zajímavě vypadající auto s papírově silným motorem, které ve skutečnosti asfalt trhat neumí a v zatáčkách si libuje spíše v plavnosti než dravém hledání limitů pneumatik, pak jste svou šťastnou hvězdu našli. Nicméně ty z vás, kteří čekali na tajný tip v oblasti levné zábavy za volantem, musím zklamat. Rio GT Line tohle nabídnout neumí.

Kia Rio 1.0 T-GDI - technická data a cena
Motor 1.0 T-GDI
Převodovka 6M
Zdvihový objem [cm3] 998
Válce/ventily 3/4
Největší výkon [kW/min] 88/6000
Točivý moment [N.m/min] 172/1500-4000
Maximální rychlost [km/h] 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,0-5,2
Základní cena [Kč] 284.980 (1.25 CVVT/62 kW Comfort)
Cena s test. mot. a výbavou [Kč] 384.980 (1.0 T-GDI/88 kW GT-Line)
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 26 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků