Minitest Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT: Litrový premiant za super peníze

Zavazadlový prostor větší než u dosavadního lídra kategorie, příznivá cena a úsporný naftový motor. Kia Ceed SW tahá trumfy z rukávu jeden za druhým.

Kiu Ceed z našeho trhu už moc dobře znáte. Novince jsme se podívali na zoubek již dříve, když testem prošel benzínový hatchback. Vůz segmentu C korejské automobilky jsem měl nyní možnost vyzkoušet ve verzi kombi, tradičně označené SW, s motorem 1.6 CRDi o výkonu 100 kW (136 koní) a automatickou převodovkou k tomu.

Tato kombinace karoserie a turbodieselu je stále jistou volbou rodin, které kombíkům dávají přednost před crossovery a SUV. Rozhodovacím faktorem tu bude nejenom velikost zavazadlového prostoru, ale také jeho využitelnost, komfort na palubě, spotřeba a cena. A rovnou vám mohu říct, že si nepamatuji, kdy jsem byl naposledy takto mile překvapen.

Volkswagen přemýšlí o ukončení Golfu Variant. O kombík prý už není zájem

Volkswagen přemýšlí o ukončení Golfu Variant. O kombík prý už není zájem

Nižší střední třída je kombíky opravdu nabitá. Kia Ceed SW jde proti vozům, jako jsou Hyundai i30, Opel Astra nebo Auto roku 2019 Ford Focus. Nebojí se ale ani etalonu v podobě Volkswagenu Golf Variant a snadno si může vyšlápnout i na Octavii Combi. V přehledu loňských prodejů snadno zjistíte, že Kia si se Ceedem ve všech karosářských verzích drží jasnou pozici na trhu. A je to i díky prvnímu trumfu, který tahá z rukávu.

Cena až na prvním místě

Stačí totiž vzít naše kritéria (kombi, nafta, automat) a porovnat si ceny. Tam, kde si Volkswagen řekne u Golfu Variant za motor 2.0 TDI BMT s výkonem 110 kW (150 koní) v nejvyšší výbavě Highline 730.900 Kč, chce Kia za obdobný Ceed 569.980 Kč. Stále si tedy drží svou nízkou cenu. Sesterskou Hyundai i30 ve výbavě Style pak koupíte za 654.990 Kč. Tak jednoduché to ale není.

Schválně se pohybuji ve vyšších výbavách, protože v liniích Comfort a Cool Kia tuto kombinaci neumí. Automat lze zvolit až od testované výbavy Exclusive a automaticky pak dostanete i silnější verzi nafťáku (slabší má 85 kW). Golf to třeba umí. Comfort Line koupíte s automatem a motorem 1.6 TDI za 638.900 Kč. Na testovaný Ceed pak ale zase ztrácí 15 kW výkonu a nějaké ty prvky výbavy.

První jízda: Kia ProCeed není jen stylovka. S dvoustovkou koní i pobaví

První jízda: Kia ProCeed není jen stylovka. S dvoustovkou koní i pobaví

Dále bych se chtěl věnovat celkovému dojmu z tohoto vozu. Ano, už jsme se novému Ceedu sice věnovali ve velkém testu, ale já bych jen rád připomněl, jak dobře to auto na člověka působí. Stačí chvíli držet v ruce velký a těžký klíč nebo poslouchat to pěkné „žuchnutí“ dveří, když je zavíráte. Ani po obhlídce interiéru, kde je vše ergonomicky perfektní a kvalitně zpracované, byste neřekli, že vlastně sedíte v levném autě. Podobným dojmem se sice může chlubit i nový Hyundai i30, interiér Ceedu mi ale subjektivně sedl více.

Pod kapotou příjemný společník

Pod kapotou najdete nejnovější verzi motoru 1.6 CRDi. Má 100 kW (136 koní) při 4000 otáčkách za minutu a točivý moment 320 N.m, který je v plné síle v rozmezí 2000 až 2250 otáček. Je vybaven filtrem pevných částic a technologií SCR (selektivní katalytická redukce), která pracuje ve speciálním katalyzátoru, umístěným ještě před filtrem DPF. Přímo zde dokáže měnit škodlivé oxidy dusíku na čistější dusík a vodu. Je to jedna z těch technologií, díky které jsou diesely stále s námi.

Imagine By Kia je koncept elektrického crossoveru. Předpoví směr značky?

Imagine By Kia je koncept elektrického crossoveru. Předpoví směr značky?

V praxi si pak můžete myslet, že tato „čistidla“ celkový projev motoru přidusí, ale tyto jednotky jezdí ve výsledku moc hezky. Z 0 na 100 km/h zrychlí kombi za 10,1 sekundy. Pocitově je to ale o dost méně. Motor má příjemný zátah a hlavně ve středních otáčkách nabízí slušnou pružnost.

Co mi však vadilo, byl „cinkavý" zvuk při akceleraci z nízkých otáček. Nejdřív jsem si myslel, že to dělá jen za studena, ale dělo se to téměř pořád. Když se motor sbírá z nějakých 1500 otáček za minutu, jakoby v něm někdo zazvonil. Nic jiného, žádné vibrace nebo brnění do volantu, které se objevuje při podtáčení, prostě jen zvuk.

Delšího cestování se nebojí

Rozhodování v českých domácnostech většinou ovlivní také spotřeba. I tady funguje korejské kombi na výbornou. Výrobcem udávaná kombinovaná hodnota 4,2 litru se mi sice na palubním počítači neukázala, ale pod pět litrů to defenzivní jízdou stlačit šlo. Většinou se ale průměr pohyboval mezi pěti a šesti litry. Při cestě do Drážďan jsem zase při vysokých rychlostech zaznamenal průměr 7,8 litru na 100 km. Však víte, autobahn.

TEST Kia Sportage 2.0 CRDi MHEV 4x4 8AT: Pošťouchni mě

TEST Kia Sportage 2.0 CRDi MHEV 4x4 8AT: Pošťouchni mě

Převodovka DCT se už stala stabilním hráčem na poli dvouspojek. Sedmistupňová skříň v Ceedu je nastavená spíše zdrženlivě a ve městě docela váhá. Motor drží na uzdě a otáčky krotí častým řazením nahoru. Díky volitelnému režimu Sport ale lze odezvu trochu přiostřit a případně si můžete pomoci páčkami pro řazení pod volantem.

Ceed má totiž překvapivě rád tvrdší zacházení i s karoserií kombi. Samozřejmě cítíte, že za sebou táhnete pořádný batoh, ale tuhost karoserie v kombinaci s přesným řízením překvapivě baví i s o 30 centimetrů delší variantou. Vektorování točivého momentu vám pomůže přesněji projet zatáčkou, kdy si kola rozdělí „krouťák“ tak, jak potřebují. Nedotáčivost je v při výrazném utažení zatáčky nevyhnutelná, Ceed do ní ale přechází předvídatelně a stabilizace vás svým zásahem nevyděsí.

Kufry mají nového krále

No a když už jsem u toho batohu, musíme ho otevřít. Elektronicky. Objem 625 litrů zavazadlového prostoru včetně schránek pod podlážkou musí stačit opravdu každému. Tato hodnota dokonce poráží i Octavii Combi, která tak s 610 litry ztrácí korunu. Oproti 395 litrům v hatchbacku je to pak ten důvod, proč prakticky založené rodiny s dětmi volí právě kombíky a často je i upřednostňují před crossovery. Ty sice mívají slušnou litráž, tak ohromné „letiště" s pravidelnou ložnou plochou ale nabídnou jenom ty největší.

Šéf Kie prozradil recept na úspěch. Zatímco jiné značky padaly, Kia rostla

Šéf Kie prozradil recept na úspěch. Zatímco jiné značky padaly, Kia rostla

Prostor za víkem je hluboký a široký. Zprvu mi přišel poměrně mělký, „viníkem" je však praktická dvojitá podlaha, pod níž se skrývají šikovné přihrádky, kam si můžete schovat věci, které by vám případně „létaly“ po celé podlaze. Chválím také přítomnost 12V zásuvky, malého poutka na tašky nebo osvětlení. Jsou to drobnosti, které ale v praxi využijete na sto procent.

Kia Ceed SW – srovnání rozměrů konkurenčími kombíky
Model Kia Ceed SW Hyundai i30 VW Golf Škoda Octavia
Délka [mm] 4600 4585 4567 4667
Šířka [mm] 1800 1795 1799 1814
Výška [mm] 1465 1465 1515 1465
Rozvor [mm] 2650 2650 2620 2686
Objem kufru [l] 625/1694 602/1650 605/1620 610/1740

Závěr

Nová Kia Ceed SW přišla do hospody mezi kombíkové karbaníky a vysázela esa na stůl. Ve své kategorii nabízí rekordní zavazadlový prostor, úsporný a pružný motor a klidnou, ale občas i docela zábavnou jízdu. Navíc přidává pro většinu obyvatel lehce přijatelnou cenu a kvalitní zpracování. To jsou její hlavní přednosti.

Na druhou stranu bych zvážil pořízení převodovky DCT. Z uživatelského hlediska je sice komfortní faktor nevymluvitelný, podtáčení je ale hlavně v městském provozu občas dost. Navíc s manuálem v testované výbavě ušetříte 40.000 Kč. Lepší by mohlo být i odhlučnění podvozku. Jinak ale, když přihlédnu na cenu a zasazení na trh, je Kia Ceed SW velmi příjemným společníkem na cesty, kterého by do úzkého výběru měly zvážit jak rodiny s dětmi, tak i fleetový zákazníci.

Kia Ceed SW 1.6 CRDi - Technická data a ceny
Motor 1.6 CRDi
Zdvihový objem [cm3] 1598
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 100/4000
Točivý moment [N.m/min] 320/2000-2250
Převodovka 7A
Max. rychlost [km/h] 200
Zrychlení z 0-100 km/h [s] 10,1
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,2
Základní cena vozu [Kč] 384.980 (1.4 CVVT Comfort/73 kW)
Cena testovaného vozu [Kč] 569.980 (1.6 CRDI Exclusive/100 kW)
Cena test. vozu s výbavou [Kč] 614.980 (1.6 CRDI Exclusive/100 kW)
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

včera | Svět motorů | 48 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků
Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Škoda Citigoe iV

Na prezentaci v Nizozemsku jsme vedle plug-in hybridní Škody Superb poprvé vyzkoušeli také první sériově vyráběný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. Odsouzen k úspěchu ale byl už dlouho před tím.

3.  12.  2019 | Jan Mička | 155 příspěvků