Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

Technické údaje: Hyundai Kona Hybrid

  • Rok 2019
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 580 cm3
  • Stupeň komprese 13,0:1
  • Nejvyšší výkon 77,2 kW (105 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 5 700 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 147 Nm při 4 000 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,2 s
  • Nejvyšší rychlost 160 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 6 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 361 l • 1 143 l
  • Objem palivové nádrže 38 l
  • Hmotnost: provozní • celková 1 451 kg • 1 880 kg
  • Rozvor náprav 2 600 mm
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 165 × 1 800 × 1 565 mm
 

Hyundai Kona byl vstup korejské značky do světa moderních kompaktních crossoverů, který za tři roky na trhu posbíral několik prestižních cen. Jen namátkou jde o vítěze australské ankety v kategorii Nejlepší malé SUV v roce 2020 a britské ankety Fleet News awards v roce 2019 v kategorii Kompaktní SUV.

Že nejde o plané řeči a na malém crossoveru opravdu něco je, jsem se přesvědčil před dvěma lety na vlastní kůži, když mě základní motorizace 1.0 T-GDI odvezla z Prahy na horský průsmyk Vršič Pass v důstojném komfortu a se spotřebou pod 7 litrů naturalu na sto kilometrů. Na konci loňského roku se pak v automobilce rozhodli, že nůžky potenciálních zákazníků ještě více rozevřou.

Vedle benzinu, nafty a čistě elektrického submodelu Electric přistál v nabídce i hybrid, křižovatka mezi spalovacím a elektrickým pohonným ústrojím. Jeho úkolem je nabídnout hospodárnější variantu ke spalovacím motorům za méně peněz, než kolik stojí elektromobil. Jeden kousek jsme si proto vzali do minitestu.

Pan Výstřední

Za designem původní kony stojí belgický návrhář Luc Donckerwolke. Tento výtvarník má s diskutabilním designem zkušenosti. Vždyť to bylo jeho pero, ze kterého na počátku milénia vzešlo Audi A2. Vedle toho mu ale na bedrech stojí i trojice Diablo, Murciélago a Gallardo od automobilky Lamborghini.

Obrázek o designu jste si už určitě udělali. Kona jezdí po českých silnicích již tři roky a je to celkem běžně vídané auto ve městech i na vesnicích. Hybrid se designově nijak výrazně neliší, s jeho příchodem na trh však do výběru laků karoserie přibyl sytě modrý odstín Blue Lagoon a jsou pro něj typické i dva nové typy kol (16 a 18“).

Ten nejlepší

V hybridní verzi kony debutoval nový infoainment s úhlopříčkou 10,25“ a funkcí Blue Link, se kterou můžete přes aplikaci v telefonu třeba zamykat a odemykat vozidlo. Samotný displej si svou premiéru odbyl ve faceliftu modelu Ioniq a v nabídce Hyundaie je to jedna z nejlepších položek, kterou můžete ve výbavě najít.

Původní obrazovky totiž upřímně řečeno nebyly nic moc. Měly chabé rozlišení, design nebyl moc hezký a rychlost jednotlivých úkonů poměrně pomalá. Tento nový je zcela o ničem jiném. Má přehlednou grafiku ve vysokém rozlišení a vymazlený design. Jeho jediné slabé místo je ovládání navigace, kdy se při otevřené mapě stačí omylem dotknout nějakého místa a software vás chce na určité místo okamžitě navigovat. Až na tuto drobnost ale tento infotainment řadím k těm úplně nejlepším v mainstreamu.

Tlačítka naštěstí zůstala, ale místo po stranách jsou přehledně vyskládaná pod obrazovkou. Součástí menu je i speciální hybridní zobrazení, které vám ukáže toky energií v ústrojí. Přístrojový štít zůstává analogový jen s malým displejem uprostřed. Budík vlevo pak místo otáčkoměru ukazuje vytíženost hybridního ústrojí.

Ke standardní výbavě se řadí i unikátní bílé rámečky okolo výdechů ventilace a voliče převodovky. Hybridní verze se liší i sedadly s bílým prošíváním. Objem zavazadlového prostoru je shodný se spalovacími verzemi, protože 33 kg vážící baterie je umístěna pod zadními sedadly. I tak ale není 361 litrů žádný zázrak a nakládací hrana je příliš vysoko. Kufr ale zároveň potěší dvojitou podlahou, pod kterou se skrývá řada úložných prostor.

Však to známe

Pohonné ústrojí hybridní kony se shoduje s tím v modernizovaném modelu Ioniq Hybrid. Vychází tedy z atmosférické šestnáctistovky Kappa GDI s přímým vstřikem paliva a výkonem 77 kW (105 koní), kterému sekunduje elektromotor s permanentním magnetem o výkonu 32 kW (43,5 koní). Systémový výkon je 103,6 kW (141 koní) a točivý moment činí 265 N.m.

Elektrická energie se ukládá do sady lithium-polymerových akumulátorů o celkové kapacitě 1,56 kWh. Energii sbírají z brzdění a z jízdy s uvolněným plynovým pedálem. Dobré tady je, že se při puštění plynu rekuperace nezakousne do kol a vůz nezačne citelně zpomalovat, což je jedním z hlavních problému třeba u Suzuki VItara Hybrid. Výkon se na kola přenáší pomocí šestistupňové automatické převodovky DCT, která má možnost ručního řazení. I když standardní kona může být i čtyřkolka, hybrid je výhradně předokolkou.

Soura pohonného ústrojí je na jedna mínus. Přechody mezi pohony jsou slušné, ale lehkého cuknutí při zapojení spalovacího motoru do cyklu se nezbavíte. Hbité elektrické rozjezdy z křižovatek si však budete užívat. Samotný spalovací motor bohužel nemá výkonu na rozdávání a elektromotor už ve vyšších rychlostech výrazně nepomáhá.

Předjíždění si chce pořádně promyslet a levý pruh dálnice rozhodně nebude vaším teritoriem. Na testovaných 18palcových kolech je zrychlení z nuly na stovku otázkou 11,6 sekundy, což dělá z hybridu nejméně dynamickou verzi nabídky. S pocitem dynamiky sice může pomoci režim Sport, který zbystří reakce pohonu na plynový pedál, ale ani tak nejde o žádný zázrak.

Velkým plusem je však fakt, že si Korejci pohráli s odhlučněním motoru a osadili do vozu upravenou převodovku ze spalovací verze. Kona tudíž chováním připomíná auto s klasickým spalovacím motorem. Nemá tedy ten typický neduh hybridů s převodovkami CVT či eCVT, které při akceleraci drží motor bez přestávky ve vysokých otáčkách.

V tabulkách uvádí výrobce kombinovanou spotřebu paliva 3,9 až 4,3 l/100 km. Při popojíždění ve městě, kdy pohonné ústrojí využívá elektromotor co nejvíce, jsem byl schopný dostat se pod hranici pěti litrů Naturalu, ale kombinovaný provoz zahrnující město i dálnici po týdnu ježdění vyústil v hodnotu 6,3 l/100 km. 

Že nesedíte v žádném rychlíku, vám napovídá i samotné ovládání vozu. Řízení je gumové a bez zpětné vazby a šlápnutí na brzdu je jako skočit do bláta. Vše tedy napovídá tomu, že je Kona Hybrid autem pro řidiče, kterým o komunikativní chování vozu příliš nejde.

V tomto případě funguje auto moc dobře, protože má i komfortně naladěný podvozek. Jen bych si dovolil menší výtku k 18palcovým kolům našeho testovacího vozu. Na dálnici už dost hučí. Na nějaké sportování také zapomeňte. Podvozek je měkce uložen a kabina se v prudších zatáčkách všelijak zmítá. Model se spalovacím motorem na tom ale není o moc lépe. Pro zábavný crossover si budete muset zatít jinam.

Cena a závěr

Hybrid není levnou záležitostí u žádné automobilky a u Hyundaie tomu není jinak (i když jde s cenami většinou proti proudu). Za nejnižší výbavu Kony Hybrid dáte 559.990 Kč, v ceně máte automatickou klimatizaci, tempomat, 16palcová kola či LED denní svícení. Testované auto s velmi bohatou výbavou, ke které se řadila i vyhřívaná a ventilovaná sedadla a skvělý velký infotainment, už vyšel na 756.890 Kč, a to je docela dost peněz.

Tomuto vozu jsem upřímně nepřišel moc na chuť. Standardní model s přeplňovaným motorem je výrazně levnější, a protože bydlím mimo město, dosahoval bych s ním i velmi podobné spotřeby. Pro někoho, kdo bydlí ve městě, disponuje dostatečným kapitálem a chce něco neotřelého, by ale mohlo jít o dobrou volbu. 

Hyundai Kona Hybrid: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   559.990 Kč (1.6 GDI HEV/104 kW Style)
Cena s testovaným motorem a výbavou 649.990 Kč (1.6 GDI HEV/104 kW Premium)
Cena testovaného vozidla           756.890 Kč (1.6 GDI HEV/104 kW Premium)

Technické údaje: Hyundai Kona Hybrid

  • Rok 2019
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 580 cm3
  • Stupeň komprese 13,0:1
  • Nejvyšší výkon 77,2 kW (105 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 5 700 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 147 Nm při 4 000 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,2 s
  • Nejvyšší rychlost 160 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 6 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 361 l • 1 143 l
  • Objem palivové nádrže 38 l
  • Hmotnost: provozní • celková 1 451 kg • 1 880 kg
  • Rozvor náprav 2 600 mm
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 165 × 1 800 × 1 565 mm

Hyundai

Výroba automobilů je u jihokorejského Hyundaie jen jednou z částí rozsáhlého, především strojírenského zaměření. Společnost byla založena v roce 1947. V roce 1998 koupila značku Kia.

Hyundai i10Hyundai i20Hyundai i30Hyundai i40Hyundai KonaHyundai TucsonHyundai NexoHyundai Sante FeHyundai GenesisHyundai IONIQ

Diskuze (76) Další článek: VW Touareg V8 TDI v Česku skončí dříve, než se čekalo. Zájem o něj prudce vzrostl

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta SUV na Heureka.cz