Minitest Hyundai i30 N Performance: Váš vstup do světa rychlých aut

Najděte mi auto s výkonem přes dvě stě sedmdesát koní, samosvorným diferenciálem a manuální převodovkou za sedm set tisíc.

Radosti
Návykový zvuk motoru
Přesné a ostré řízení
Celková tuhost karoserie
Starosti
Vlažné reakce motoru
Tuhé řízení i v režimech Normal a Eco
Malá možnost individualizace
9  /10
 

Není to tak dlouho, co jsem testoval Hyundai i30 Fastback N. Jakožto druhá karosářská varianta ostrého Korejce nabízí oproti hatchbacku elegantnější tvary a na první pohled vám musí být jasné, že i trochu odlišné jízdní vlastnosti. Ve výsledku tak téměř identická auta nabídnou každé o trochu jiný pohled na věc. Je ten rozdíl mezi nimi tak zásadní, nebo bude o nákupu rozhodovat pouze estetika?

TEST Hyundai i30 N Fastback: Obří stádo koní v těsném výběhu

TEST Hyundai i30 N Fastback: Obří stádo koní v těsném výběhu

Na pomoc mi proto v redakční garáži opět zaparkoval oheň prskající exemplář. Je to Hyundai i30 N hatchback ve verzi Performance s výkonem 202 kW (275 koní). Pro mě už moc dobře známá čísla si teď vysvětlíme ještě trochu jinak. 

Kámen na kameni

Už dávno víme, že z původního hatchbacku nezbylo téměř vůbec nic. Albert Biermann jej rozložil na prvočinitele a všechno, co se nedá považovat za sportovní, prostě vyměnil. Nový motor, spojka, převodovka, upravené nápravy, zavěšení, tlumiče, pneumatiky, brzdy, dodatečné výztuhy podvozku (v případě Performance i v zavazadlovém prostoru), funkční aerodynamika a vlastně všechno, co by vás ještě napadlo.

Celek je tak dobře sladěný, že ani tuningové firmy si s tímto vozem často neví rady. Zvednou vám sice výkon, ale s autem se potom hůře pracuje, protože ztratí ten perfektní setup, kterého se v německo-korejské spolupráci dokázalo dosáhnout. Úprava či rovnou výměna řady dílů přímo v divizi N udělala z Hyundai i30 N téměř dokonalý stroj.

Hyundai ukáže ve Frankfurtu něco nového. Půjde o hatchback, nebo další crossover?

Hyundai ukáže ve Frankfurtu něco nového. Půjde o hatchback, nebo další crossover?

Říkám téměř, protože i tento vůz má své chyby. Asi největší bolístkou jsou ne příliš ostré reakce motoru, který v porovnání s konkurencí předkládá výkon možná až moc vlažně. I když berte v potaz, že porovnáváme s nejlepšími, kteří mají za sebou již několik generací, zatímco pro Hyundai jde o pole neorané. Potom se nedokážu zbavit pocitu příliš tuhého řízení i v režimech Normal a Eco, jakoby eNko nechtělo sundat svou masku ani ve městě.

A na ostrém karnevalu často zůstává i ukazatel průměrné spotřeby. Tam, kde Golf GTI umí jezdit bez problému za sedm litrů, je to s N o dost náročnější. Fakticky jsem nejmenší spotřeby dosáhl na trase Hořovice - Praha, Vršovice, což dělá přes Mníšek pod Brdy sedmdesát kilometrů v krásně spravedlivě děleném poměru dálnic, měst a okresních silnic. Velmi zdrženlivá jízda přinesla hodnotu 7,4 litrů na 100 kilometrů.

Spíše ale počítejte s průměrem okolo devíti až deseti litrů. Vyprázdnit padesátilitrovou nádrž netrvá dlouho a plná vám v kombinovaném provozu vystačí lehce nad čtyři sta kilometrů. Pokud si ale kupujete ostré auto, musíte s touto stránkou počítat. A tohle auto stojí fakt za každou korunu.

Useknutá záď vs. Kachní ocas

Hyundai i30 N - porovnání modelů
Typ i30 N Performance i30 N Pefrormance Fastback
Objem motoru [cm3] 1998 1998
Výkon [kW] 202 202
Zrychlení [s] 6,1 6,1
Maximální rychlost [km/h] 250 250
Hmotnost [kg] 1579 1591
Rozvor [mm] 2650 2650
Délka [mm] 4335 4455
Šířka [mm] 1795 1795
Výška [mm] 1447 1419
Objem kufru [l] 381 436

Pojďme ale k přímému srovnání obou vozů. Sportovní prvky karoserie, jako například přední nárazník s funkčními průduchy pro přívod vzduchu k brzdám, jsou shodné. Oproti Fastbacku je zadní převis karoserie o 12 centimetrů kratší, střecha v zadní části o tři centimetry vyšší a zavazadlový prostor menší o, vzhledem k účelu vozu, zanedbatelných 55 litrů. Rozměrové odlišnosti samozřejmě nabídnou i obyčejné verze. Rozdíl u verzí N najdete až v podvozku.

Nový Hyundai Kona Hybrid dorazil do Česka. Má akční ceny a bohatou výbavu

Nový Hyundai Kona Hybrid dorazil do Česka. Má akční ceny a bohatou výbavu

V oblasti podvozku šel Fastback s uvedením na trh trochu více do detailu. Vsadil na o 5 % měkčí pružiny, o 6 milimetrů větší a měkčí dorazy tlumičů a o 0,8 milimetrů tenčí stabilizátor. Jenže v ten samý moment dostal stejné nastavení i hatchback. Bylo to v omlazujícím balíčku společně s filtrem pevných částic, se kterým toto měkčí nastavení společně s přidaným zatížením na přední nápravě dává smysl. 

Pokud si tedy koupíte hatchback teď, bude mít téměř identický setup podvozku. Co ale hatchback nedostal, a ani nemohl, byla více zatížená zadní náprava, konkrétně o 12 kilogramů, právě kvůli delšímu převisu karoserie. Tím pádem je i jiné rozložení hmotnosti, místo 60:40 (Fastback) má ostrý hatchback 61:39. 

Hyundai již testuje i30 N s pohonem všech kol. Bude soupeřit s VW Golf R

Hyundai již testuje i30 N s pohonem všech kol. Bude soupeřit s VW Golf R

Na silnici a nejspíš ani na okruhu běžný řidič větší rozdíly nepozná. Teprve až dotáhnete obě auta zcela na limit, všimnete si, že se zadní částí Fastbacku jde lépe pracovat - přenášet si hmotnost a vjet do zatáčky s rozevlátou zádí není žádný problém. Oba vozy se ale s řidičem dokážou rychle sžít a držet se zvolené stopy jako klíště.

Strašně rád jsem si připomenul, jak skvěle ten hatchback jezdí. Filtrování nerovností adaptivního podvozku si zamilujete, protože funguje i na velmi rozbitých cestách. I když jsou tlumiče o trochu měkčí, krásně vyžehlí měsíční krajinu i na ten nejostřejší režim. Kola přesně kopírují vozovku a vás nic neruší od toho, abyste jeli naplno.

Hyundai i30 padnul na cenové dno. Scala si o něčem takovém může nechat zdát

Hyundai i30 padnul na cenové dno. Scala si o něčem takovém může nechat zdát

Ze všeho nejvíc mi tak Hyundai i30 N připomíná speciály na rallye. Prostě funguje v každodenních i náročných podmínkách. Jsou ostré hatchbacky, které mu na okruhu napráskají, ale ty se zase hůře používají každý den. Pak tu jsou ostré hatchbacky, které jsou o dost pohodlnější a civilnější (ano, koukám na tebe, Golfe GTI), ale nedokážou vás tak pobavit. 

Přemýšlím, jak tohle auto vylepšit a nezničit ho tím. Vedle vlažnějších reakcí na plyn jsem nenašel nic, co by mi vyloženě vadilo. Hlavně za ty peníze je to skoro zadarmo. Základní i30 N vyjde v akční nabídce na 699.990 Kč, verze Performance pak na 739.990 Kč. V obou případech je hatchback oproti fastbacku ve výhodě 20.000 Kč. 

Hyundai Santa Fe bude sledovat mrtvý úhel pomocí kamer. Výbava se objeví už v létě

Hyundai Santa Fe bude sledovat mrtvý úhel pomocí kamer. Výbava se objeví už v létě

Závěr

Možná, že se bojíte toho, že na vás budou lidé koukat s opovržením a říkat vám na potkání takovéto již klasické pořekadlo: „Kdo si koupí Hyundaie...“ , ale vám to může být úplně jedno, protože se svým 275koňovým přítelem teď máte o dost zajímavější život než idiot, který nedokáže vymyslet nic lepšího a svou blbostí špiní internetové diskuse. A co já? Koupil bych si jedno? A pokud ano, tak které?

Ano, koupil! Nevidím důvod, proč ne. A je mi v zásadě fuk, kterou variantu. Kdykoliv si sednu do jednoho z těchto vozů a stisknu tlačítko pro nastartování, neubráním se rošťáckému úsměvu. Najednou je mi zase sedm a svět je jedna velká autodráha. Něco mi ale stejně říká, že bych sáhl po hatchbacku.

V šikovných rukách bude Fastback na okruhu možná rychlejší, ale já osobně nemám potřebu hnát auto až na tuto hranici. Není ani tak elegantní, je ale kompaktnější, na pohled agresivnější a celkově mi přijde hravější a pocitově uvěřitelnější. Ale to už je otázka osobních preferencí. Vyberte si dle svého uvážení, za ty peníze lepší vstup do světa výkonu asi jen tak neseženete.

Technické údaje: Hyundai i30 N

  • Rok 2018
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 998 cm3
  • Vrtání • zdvih 86,0 mm • 86,0 mm
  • Stupeň komprese 9,5:1
  • Nejvyšší výkon 202 kW (275 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 6 000 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 353 Nm při 1 450 až 4 700 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,1 s
  • Nejvyšší rychlost 250 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 6 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 381 l • 1 287 l
  • Objem palivové nádrže 50 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 504 kg • 1 950 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 9,7 • 5,7 • 7,1 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 650 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 556 mm • 1 564 mm
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 335 × 1 795 × 1 447 mm
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

včera | Petr Schnagl | 9 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 59 příspěvků