Minitest Hyundai i30 N Performance: Váš vstup do světa rychlých aut

Najděte mi auto s výkonem přes dvě stě sedmdesát koní, samosvorným diferenciálem a manuální převodovkou za sedm set tisíc.

Radosti
Návykový zvuk motoru
Přesné a ostré řízení
Celková tuhost karoserie
Starosti
Vlažné reakce motoru
Tuhé řízení i v režimech Normal a Eco
Malá možnost individualizace
9  /10
 

Není to tak dlouho, co jsem testoval Hyundai i30 Fastback N. Jakožto druhá karosářská varianta ostrého Korejce nabízí oproti hatchbacku elegantnější tvary a na první pohled vám musí být jasné, že i trochu odlišné jízdní vlastnosti. Ve výsledku tak téměř identická auta nabídnou každé o trochu jiný pohled na věc. Je ten rozdíl mezi nimi tak zásadní, nebo bude o nákupu rozhodovat pouze estetika?

TEST Hyundai i30 N Fastback: Obří stádo koní v těsném výběhu

TEST Hyundai i30 N Fastback: Obří stádo koní v těsném výběhu

Na pomoc mi proto v redakční garáži opět zaparkoval oheň prskající exemplář. Je to Hyundai i30 N hatchback ve verzi Performance s výkonem 202 kW (275 koní). Pro mě už moc dobře známá čísla si teď vysvětlíme ještě trochu jinak. 

Kámen na kameni

Už dávno víme, že z původního hatchbacku nezbylo téměř vůbec nic. Albert Biermann jej rozložil na prvočinitele a všechno, co se nedá považovat za sportovní, prostě vyměnil. Nový motor, spojka, převodovka, upravené nápravy, zavěšení, tlumiče, pneumatiky, brzdy, dodatečné výztuhy podvozku (v případě Performance i v zavazadlovém prostoru), funkční aerodynamika a vlastně všechno, co by vás ještě napadlo.

Celek je tak dobře sladěný, že ani tuningové firmy si s tímto vozem často neví rady. Zvednou vám sice výkon, ale s autem se potom hůře pracuje, protože ztratí ten perfektní setup, kterého se v německo-korejské spolupráci dokázalo dosáhnout. Úprava či rovnou výměna řady dílů přímo v divizi N udělala z Hyundai i30 N téměř dokonalý stroj.

Hyundai ukáže ve Frankfurtu něco nového. Půjde o hatchback, nebo další crossover?

Hyundai ukáže ve Frankfurtu něco nového. Půjde o hatchback, nebo další crossover?

Říkám téměř, protože i tento vůz má své chyby. Asi největší bolístkou jsou ne příliš ostré reakce motoru, který v porovnání s konkurencí předkládá výkon možná až moc vlažně. I když berte v potaz, že porovnáváme s nejlepšími, kteří mají za sebou již několik generací, zatímco pro Hyundai jde o pole neorané. Potom se nedokážu zbavit pocitu příliš tuhého řízení i v režimech Normal a Eco, jakoby eNko nechtělo sundat svou masku ani ve městě.

A na ostrém karnevalu často zůstává i ukazatel průměrné spotřeby. Tam, kde Golf GTI umí jezdit bez problému za sedm litrů, je to s N o dost náročnější. Fakticky jsem nejmenší spotřeby dosáhl na trase Hořovice - Praha, Vršovice, což dělá přes Mníšek pod Brdy sedmdesát kilometrů v krásně spravedlivě děleném poměru dálnic, měst a okresních silnic. Velmi zdrženlivá jízda přinesla hodnotu 7,4 litrů na 100 kilometrů.

Spíše ale počítejte s průměrem okolo devíti až deseti litrů. Vyprázdnit padesátilitrovou nádrž netrvá dlouho a plná vám v kombinovaném provozu vystačí lehce nad čtyři sta kilometrů. Pokud si ale kupujete ostré auto, musíte s touto stránkou počítat. A tohle auto stojí fakt za každou korunu.

Useknutá záď vs. Kachní ocas

Hyundai i30 N - porovnání modelů
Typ i30 N Performance i30 N Pefrormance Fastback
Objem motoru [cm3] 1998 1998
Výkon [kW] 202 202
Zrychlení [s] 6,1 6,1
Maximální rychlost [km/h] 250 250
Hmotnost [kg] 1579 1591
Rozvor [mm] 2650 2650
Délka [mm] 4335 4455
Šířka [mm] 1795 1795
Výška [mm] 1447 1419
Objem kufru [l] 381 436

Pojďme ale k přímému srovnání obou vozů. Sportovní prvky karoserie, jako například přední nárazník s funkčními průduchy pro přívod vzduchu k brzdám, jsou shodné. Oproti Fastbacku je zadní převis karoserie o 12 centimetrů kratší, střecha v zadní části o tři centimetry vyšší a zavazadlový prostor menší o, vzhledem k účelu vozu, zanedbatelných 55 litrů. Rozměrové odlišnosti samozřejmě nabídnou i obyčejné verze. Rozdíl u verzí N najdete až v podvozku.

Nový Hyundai Kona Hybrid dorazil do Česka. Má akční ceny a bohatou výbavu

Nový Hyundai Kona Hybrid dorazil do Česka. Má akční ceny a bohatou výbavu

V oblasti podvozku šel Fastback s uvedením na trh trochu více do detailu. Vsadil na o 5 % měkčí pružiny, o 6 milimetrů větší a měkčí dorazy tlumičů a o 0,8 milimetrů tenčí stabilizátor. Jenže v ten samý moment dostal stejné nastavení i hatchback. Bylo to v omlazujícím balíčku společně s filtrem pevných částic, se kterým toto měkčí nastavení společně s přidaným zatížením na přední nápravě dává smysl. 

Pokud si tedy koupíte hatchback teď, bude mít téměř identický setup podvozku. Co ale hatchback nedostal, a ani nemohl, byla více zatížená zadní náprava, konkrétně o 12 kilogramů, právě kvůli delšímu převisu karoserie. Tím pádem je i jiné rozložení hmotnosti, místo 60:40 (Fastback) má ostrý hatchback 61:39. 

Hyundai již testuje i30 N s pohonem všech kol. Bude soupeřit s VW Golf R

Hyundai již testuje i30 N s pohonem všech kol. Bude soupeřit s VW Golf R

Na silnici a nejspíš ani na okruhu běžný řidič větší rozdíly nepozná. Teprve až dotáhnete obě auta zcela na limit, všimnete si, že se zadní částí Fastbacku jde lépe pracovat - přenášet si hmotnost a vjet do zatáčky s rozevlátou zádí není žádný problém. Oba vozy se ale s řidičem dokážou rychle sžít a držet se zvolené stopy jako klíště.

Strašně rád jsem si připomenul, jak skvěle ten hatchback jezdí. Filtrování nerovností adaptivního podvozku si zamilujete, protože funguje i na velmi rozbitých cestách. I když jsou tlumiče o trochu měkčí, krásně vyžehlí měsíční krajinu i na ten nejostřejší režim. Kola přesně kopírují vozovku a vás nic neruší od toho, abyste jeli naplno.

Hyundai i30 padnul na cenové dno. Scala si o něčem takovém může nechat zdát

Hyundai i30 padnul na cenové dno. Scala si o něčem takovém může nechat zdát

Ze všeho nejvíc mi tak Hyundai i30 N připomíná speciály na rallye. Prostě funguje v každodenních i náročných podmínkách. Jsou ostré hatchbacky, které mu na okruhu napráskají, ale ty se zase hůře používají každý den. Pak tu jsou ostré hatchbacky, které jsou o dost pohodlnější a civilnější (ano, koukám na tebe, Golfe GTI), ale nedokážou vás tak pobavit. 

Přemýšlím, jak tohle auto vylepšit a nezničit ho tím. Vedle vlažnějších reakcí na plyn jsem nenašel nic, co by mi vyloženě vadilo. Hlavně za ty peníze je to skoro zadarmo. Základní i30 N vyjde v akční nabídce na 699.990 Kč, verze Performance pak na 739.990 Kč. V obou případech je hatchback oproti fastbacku ve výhodě 20.000 Kč. 

Hyundai Santa Fe bude sledovat mrtvý úhel pomocí kamer. Výbava se objeví už v létě

Hyundai Santa Fe bude sledovat mrtvý úhel pomocí kamer. Výbava se objeví už v létě

Závěr

Možná, že se bojíte toho, že na vás budou lidé koukat s opovržením a říkat vám na potkání takovéto již klasické pořekadlo: „Kdo si koupí Hyundaie...“ , ale vám to může být úplně jedno, protože se svým 275koňovým přítelem teď máte o dost zajímavější život než idiot, který nedokáže vymyslet nic lepšího a svou blbostí špiní internetové diskuse. A co já? Koupil bych si jedno? A pokud ano, tak které?

Ano, koupil! Nevidím důvod, proč ne. A je mi v zásadě fuk, kterou variantu. Kdykoliv si sednu do jednoho z těchto vozů a stisknu tlačítko pro nastartování, neubráním se rošťáckému úsměvu. Najednou je mi zase sedm a svět je jedna velká autodráha. Něco mi ale stejně říká, že bych sáhl po hatchbacku.

V šikovných rukách bude Fastback na okruhu možná rychlejší, ale já osobně nemám potřebu hnát auto až na tuto hranici. Není ani tak elegantní, je ale kompaktnější, na pohled agresivnější a celkově mi přijde hravější a pocitově uvěřitelnější. Ale to už je otázka osobních preferencí. Vyberte si dle svého uvážení, za ty peníze lepší vstup do světa výkonu asi jen tak neseženete.

Technické údaje: Hyundai i30 N

  • Rok 2018
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 998 cm3
  • Vrtání • zdvih 86,0 mm • 86,0 mm
  • Stupeň komprese 9,5:1
  • Nejvyšší výkon 202 kW (275 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 6 000 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 353 Nm při 1 450 až 4 700 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,1 s
  • Nejvyšší rychlost 250 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 6 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 381 l • 1 287 l
  • Objem palivové nádrže 50 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 504 kg • 1 950 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 9,7 • 5,7 • 7,1 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 650 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 556 mm • 1 564 mm
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 335 × 1 795 × 1 447 mm
První jízda s Volkswagenem Golf VIII: Klasik všech klasiků v digitálním věku

Volkswagen Golf VIII

S novým Volkswagenem Golfem jsme se staticky seznámili koncem října při oficiálním odhalení. Nyní se osmým vydáním evropského bestselleru konečně svezeme.

včera | Svět motorů | 48 příspěvků
TEST Ford Focus ST Plus Performance: Bejby nebude sedět v koutě!

Ford Focus ST Plus Performance

Akronymem rychlého Fordu je od pradávna označení RS a hot-hatch modrého oválu se již několikátou generací zove Focus RS. Jeho bejby bratříček ST se v očích nadšenců vždy tak trochu krčil v koutku a tam si fidlal ty své druhé housličky. K patnáctým narozeninám ale dostal od hodných strýčků z vývojového oddělení elektrickou kytaru… a k ní koncertní kombo s elektronickými efekty.

5.  12.  2019 | Petr Schnagl | 31 příspěvků
Za volantem elektrické Škody Citigoe iV: Odsouzena k úspěchu. Na doživotí?

Škoda Citigoe iV

Na prezentaci v Nizozemsku jsme vedle plug-in hybridní Škody Superb poprvé vyzkoušeli také první sériově vyráběný elektromobil s okřídleným šípem ve znaku. Odsouzen k úspěchu ale byl už dlouho před tím.

3.  12.  2019 | Jan Mička | 155 příspěvků