Ford sice přestal vyrábět B-Max, tedy malé MPV, ale další auta této kategorie si v nabídce ponechává. I když zatím není známo, zda se náhodou nechystá konec například také pro C-Max, jisté je, že ještě několik let budeme mít možnost koupit největší auto této kategorie, což je Galaxy.
Současná, čtvrtá generace tohoto automobilu, se představila v roce 2015. V porovnání s předchůdcem o něco málo narostla. Na délku o tři centimetry a o stejnou hodnotu také na šířku. I díky tomu lze na tři samostatná sedadla ve druhé řadě bez problémů instalovat autosedačky pro tři děti.
Design přední části je v souladu s dalšími osobními modely značky. Nejvíce s mondeem. Zbývající části karoserie jsou samozřejmě naprosto svébytné, což je dáno rozměry automobilu i jeho zaměřením. Proto boční okna zasahují hluboko do boku vozu. Zajímavým prvkem je sklo zadního okna, které je prodloužené až k prostoru pro registrační značku.
Záď odlehčuje také náznak difuzoru, který se zařezává do spodní části nárazníku. Koncovky výfuků, ať pravé, či falešné, na zádi vůbec nejsou. Celé výfuky jsou ukryté pod nárazníkem. Mezi nimi se pak nachází ve značně špinavém prostoru dojezdové kolo. Ta se montuje za třítisícový příplatek.
V interiéru je to opět typický Ford. Multimediální systém se nachází těsně pod horní hranou palubní desky. Kromě klasických funkcí, jako je nastavení telefonu, rádia či navigace tu lze například i upravovat teplotu v interiéru. Stejný úkon lze ale dělat pomocí klasických analogových ovladačů, které se nacházejí pod další sadou tlačítek. Ta jsou ale příliš malá a po estetické stránce nepatří určitě ke špičce. Tato partie patří k nejméně hodnotným částem interiéru. Platilo to i o vyšším ze dvou stupňů výbavy Titanium, což byl příklad testovaného vozu. Kromě toho měl automobil pohon všech kol a automatickou šestistupňovou převodovku. Jedná se tedy o nejdražší verzi, která je v nabídce českého importéra.
Do třetí řady snadno a rychle
Lidé si velkoprostorové vozy kupují obvykle kvůli tomu, aby v nich mohli přepravovat buď více lidí než je standardních pět, nebo velký náklad. Galaxy umožňuje obojí. Je to jeden z mála vozů této kategorií, který umožňuje také ve třetí řadě přepravovat i dospělé cestující. Dokonce i těch s lehce nadprůměrnou tělesnou výškou. Redaktor s výškou 186 centimetrů se sice po usazení na tuto sedačku lehce dotýkal koleny opěradla před sebou, ale to by se dalo snadno napravit. Tyto sedačky jsou totiž posuvné v rozsahu patnáct centimetrů. S prostorem nad hlavou to bylo naprosto v pohodě. Zbývaly totiž ještě dva centimetry.
Lidi, kteří si již v některých konkurenčních autech zkusili, jak složitá je leckdy manipulace se sedačkami v třetí řadě, určitě potěší, že v Galaxy se to děje samočinně, po stisknutí tlačítka na boku zavazadlového prostoru. Lze tak sedačky nejen vztyčit, ale i zpátky složit. Za tuto vymoženost se však připlácí 9100 Kč.
Poměrně snadné je také nastupování do tohoto "přídavného" cestovního prostoru. Opěradla krajních sedaček je totiž možno páčkou na horní hraně opěradla vyklopit směrem dopředu a zároveň se celé sedadlo odsune. Zatímco řady jiných MPV se na třetí řadu leze velmi podobným stylem jako do tanku, v galaxy si i dospělý člověk při tomto počínání zachová důstojnost. Příjemné je rovněž to, že se přitom nezašpiní. Prahy jsou totiž po dobu jízdy kompletně překryty dveřmi, a tak si jak při nastupování, tak třeba i během manipulace s dětmi v autosedačkách, nemusíte držet od vozu odstup.
A ještě jedna poznámka k nastupování. Pokud jste ten, kdo má klíček v kapse, pak se vůz odemkne, i když sáhnete na kliku zadních dveří. To je praktické právě tehdy, když potřebujete nejprve usadit dětské sportovní družstvo, a pak se teprve přemístit za volant.
Pokud jsou sedačky ve třetí řadě připravené k použití, zbývá už pro zavazadla jen tři sta litrů. Tedy přibližně tolik, kolik je k dispozici v malém městském hatchbacku. Pod podlážkou je ještě malý prostor, kam lze uložit povinnou výbavu a pár dalších drobností.
Jestliže jsou sedadla třetí řady naopak složená, lze sem naložit sedm set litrů. To je stále ještě více než v superbu combi. Jestliže chcete převézt něco opravdu velkého, tak můžete sklopit postupně jedno až tři opěradla sedaček druhé řady. Vznikne pak rovná plocha, na které by se klidně mohla vyspat dvojice lidí.
Při jízdě příjemně překvapí
Při pohledu na vůz zvenčí si lze stěží představit, že by řízení takovéto "krabice" mohlo být zábavné. Ale je. Nejvíce jsem byl překvapen, když jsem krátce po převzetí testovacího vozu trošku přehnal v nájezdu na dálnici rychlost. Už už jsem se připravoval, že budu muset na okamžik přibrzdit a korigovat směr, ale auto se nakonec po průjezdu vrcholem zatáčky poklidně samo stočilo do žádoucího směru. Brzy jsem pochopil, že je naopak vhodné přidávat dříve než v jiných autech a pohon všech kol ve spolupráci s naladěním podvozku pak zajistí klidný a rychlý průjezd.
Přitom podvozek není zbytečně tvrdý. Je to ideální kompromis mezi jistými jízdními vlastnostmi a pohodlím. Tedy to, co člověk očekává od auta, ve kterém bude trávit mnoho hodin na silnicích různých kvalit s mnoha zpravidla dětskými pasažéry za zády. I když pojedete o něco rychleji, náklon mohutné karoserie v oblouku zůstane ve velmi rozumných mezích. Při přejezdu nerovnosti se neozve žádný pazvuk, auto se důstojně přehoupne a bez rozkývání pokračuje přímo tam, kam ho posílá řidič prostřednictvím přesného řízení.
Všemu tomu v náležité harmonii sekunduje motor i převodovka. Ford již nenabízí vznětové bi-turbo, vrcholnou motorizací je tedy dvoulitrový turbodiesel naladěný na 132 kW (180 koní). Je dobře utlumený. Řidič má možnost dávat povely šestistupňové dvouspojkové převodovce i pomocí pádel u volantu, ale v praxi to není zapotřebí. Elektronika rozhoduje o zařazení těch správných převodů tak, jak by to činil v podstatě každý zkušený řidič. Jen rozjezdy, pokud třeba manévrujete kvůli parkování v malém prostoru, nejsou zcela plynulé.
Přestože motor má dostatečný výkon na to, abyste i na německých dálnicích cestovali tempem mezi 160-180 kilometry v hodině, případně mohli bezpečně předjíždět, při běžném cestování nevyžaduje příliš mnoho nafty. Celkový průměr v rámci týdenního testu byl 7,2 litru. Na dálnici při tuzemském limitní stotřicítce si vyžadoval 6,8 litru na sto kilometrů, jízdy po městě znamenaly spotřebu 7,9 litru, a vyjížďka na okresní silnice pohodovým tempem se podepsala na palubním počítači hodnotou 5,7 litru. Příjemné také je, že zatím si vůz vystačí bez přídavné nádrže na močovinu.
Na to, že je skleněná plocha po celém obvodu vozu, skutečně bohatě dimenzovaná, je z vozu poměrně nevalný výhled šikmo vpřed. To je dáno zdvojeným "A" sloupkem. Každá jeho část má totiž na svědomí pěkných pár stupňů "mrtvého" úhlu.
Ford Galaxy je podle mě v současnosti nejlepším velkým MPV, které lze v České republice u dealerů jednotlivých automobilových značek pořídit. K jeho hlavním přednostem patří reálná schopnost cestovat v sedmičlenném obsazení, jisté jízdní vlastnosti, variabilita interiéru a příjemný projev motoru i převodovky. Díky pohonu všech kol může být ideálním společníkem těch, kteří často vyrážejí na lyžařské výpravy do odlehlých horských oblastí.
Argumentů, které hovoří proti pořízení tomuto vozu, není mnoho. Nevalně vyhlížející středová část palubní desky určitě není zásadním argumentem. Důležitějším faktorem ovšem bude cenovka. Ta se v případě testovaného vozu dostala na celkových 1.305.490 Kč. Oproti verzi se stejnou motorizací, ale s pohonem pouze předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou, je varianta 4x4 a s automatem o rovných sto tisíc korun dražší. Každý z obou zmíněných prvků se na navýšení podílí rovným dílem.
O dalších 116 tisíc korun cenovku navýšila nadstandardní výbava. Jen sada Business Technology, která obsahuje mimo jiné rádio s navigací, automatické parkování, adaptivní tempomat a hlídání mrtvého úhlu, přijde na 72.000 Kč.
Ford Galaxy Titanium 2,0 TDCi AWD - základní technické údaje, ceny |
Model |
Ford Galaxy AWD |
Motor |
2,0 TDCi |
Zdvihový objem [cm3] |
1997 |
Válce/ventily |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
132/3500 |
Točivý moment [N.m/min] |
400/2000-2500 |
Převodovka |
6A |
Max. rychlost [km/h] |
203 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
10,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
5,8 |
Základní cena modelu [Kč] |
794.990 Kč (1.5 Ecoboost - Trend) |
Cena testované verze |
1.123.990 Kč (2,0 TDCi AWD - Titanium) |
Cena testovaného vozu |
1.305.490 Kč (2,0 TDCi AWD - Titanium) |