Minitest Ford Focus Active 2.0 EcoBlue AT: Když musíš, tak musíš

Mohlo se zdát, že s rostoucí popularitou vozů SUV postupně pohasne zájem o oplastované verze klasických hatchbacků a kombi. Ford je ale jedním z těch, kteří dokazují, že tomu tak není a zřejmě jenom tak nebude.
Radosti
Skvělá cena
Bohatá výbava
Komfortní podvozek
Tichý a úsporný motor
Starosti
Omezená nabídka motorů
Cukání automatu krátce po rozjezdech
Občas špatná manipulace s voličem automatu
9  /10

Dám vám jeden příklad za všechny: když ještě Seat neměl Atecu, kterou vzhledem k sílící popularitě SUV a crossoverů potřeboval, pomohl si Leonem X-Perience, což je v podstatě takový španělský skaut. Dnes už má Seat vedle Atecy také menší Aronu a před několika týdny vstoupilo na český trh až sedmimístné SUV Tarraco. Možná i z toho důvodu se nabídka oplastovaného Leonu smrskla na jedinou verzi. SUV už má Seat dost, tak nač mít ještě „náhražky“?

Se Seatem Tarraco na Ještědu: Snese hodně, ale nevytratilo se něco?

Se Seatem Tarraco na Ještědu: Snese hodně, ale nevytratilo se něco?

To Ford byl na SUV připraven včas. Model Kuga už co nevidět čeká generační obměna, s určitým zpožděním, ale přece, uvedl na český trh městský EcoSport, a chlapácký Edge se u nás už také docela zabydlel. Tři SUV, to je až až, do toho ale Ford postupně začal představovat i oplastované verze běžných modelů. Říká jim Active a aktuálně je najdete u modelů Ka+, Fiesta a Focus. A na poslední zmíněný vůz se dnes podíváme.

Rozhodující 3 centimetry

Na základě uvedeného výčtu modelů Active vám asi došlo, že o pohon 4x4 tady až tak nepůjde. A není se co divit. Zákazníkům prahnoucím po crossoverech jde často hlavně o robustní vzhled a zda jsou hnaná přední, zadní, nebo všechna kola, je jim tak nějak jedno. Důležitý je pocit lepší ochrany před okolními vlivy, jako jsou vysoké obrubníky, těsná místa u nákupních center a podobně. Ruku v ruce s plasty jde totiž často i větší světlá výška, v jejímž případě se Ford u Focusu Active držel v běžných mezích – vpředu vůz zvednul o 30 a vzadu o 34 milimetrů.

Ford detailněji ukazuje Focus Active ve verzi kombi. Novinka je už v prodeji

Ford detailněji ukazuje Focus Active ve verzi kombi. Novinka je už v prodeji

Ford nicméně podvozek neodbyl. Obě verze Focusu Active mají jiné tlumiče a pružiny, zkrutné stabilizátory i geometrie obou náprav. Jak vyplývá z nabídky motorů, hatchback i kombi mají víceprvkovou zadní nápravu (torzní příčka je jenom pro 1.0 EcoBoost a 1.5 EcoBlue, které Active nemá), na rozdíl od běžné verze však nelze mít adaptivní tlumiče. Což o to, kombi je nemůže mít nikdy, ale běžný hatchback s motory 1.5 EcoBoost a 2.0 EcoBlue ano.

Klasický recept na crossover

V porovnání s konkurenty nevypadá Focus Active o nic méně schopně. Plastové lemy blatníků a prahů, ochranné prvky nárazníků, uvnitř specifické čalounění sedadel a bohudík plasty, které si nehrají na dřevo. V podstatě si kupujte Focus, do kterého se vám díky větší světlosti lépe nastupuje, a když mu „kolega“ na parkovišti uštědří ránu hranou dveří, je dost pravděpodobné, že to odnesou poddajnější plasty. Poškození z vaší strany nehrozí, protože se můžete spolehnout na výsuvné chrániče hran dveří zahrnuté už v základní výbavě.

TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus nové generace jsme měli od jeho loňského uvedení na český trh v testu již dvakrát, až nyní ale dorazil ve verzi kombi. V porovnání s hatchbackem je o 25.000 Kč dražší a co se objemu kufru týče, v oficiálních materiálech se Ford hezky rozepsal. Se sadou na opravu pneumatik máte v pětimístném uspořádání po roletu 608 litrů, po hlavové opěrky to dělá 635 litrů, a po střechu je to až 737 litrů.

Nás se týká hodnota 541 litrů (po roletu), protože byl zkoušený vůz vybaven dojezdovou rezervou, která je mimochodem už ve standardu, a subwooferem, který se váže k audiu B&O s 10 reproduktory (součástí sady Audio 49 s navigací za 11.000 Kč). Samotný kufr je ohromná černá díra schopná slupnout kdeco velice snadno, ložná plocha je příkladně přehledná, nechybí oka pro ukotvení sítí a zadní opěradla můžete sklopit přímo z kufru páčkami po stranách. Maximální objem je 1653 litrů, s dojezdovou rezervou se bavíme o 1620 litrech. Tím ale praktičnost nekončí. Ford navrhoval kufr tak, aby pojmul i velký přepravní box pro psy!

Velkorysá kombinace

V porovnání s běžnými verzemi Focusu udělal Ford „aktivní“ verzi exkluzivnější, co se týče nabídky motorů. Na výběr máte mezi benzinovou patnáctistovkou EcoBoost a dvoulitrem EcoBlue, v obou případech s výkonem 110 kW, šestistupňovým manuálem v základu a osmistupňovým automatem za příplatek. Nás se dnes týká druhá a zároveň nejdražší možnost, avšak za překvapivě slušnou cenu. Běžně byste za Focus Active kombi 2.0 EcoBlue s automatem dali 727.900 Kč, Ford však hned v úvodu prodeje slevil o 90.000 Kč. A to už je slušná nabídka!

Fordy Fiesta a Focus přijedou jako hybridy. Litrový tříválec doplní malý elektromotor

Fordy Fiesta a Focus přijedou jako hybridy. Litrový tříválec doplní malý elektromotor

Motor 2.0 EcoBlue je zcela nový. Má litinový blok, osmiotvorové piezo vstřikovače, které palivo rozpráší doslova do bezvědomí, jako první nafťák Fordu má ocelové písty s menší roztažností při vysokých teplotách a pracuje se systémem SCR. Výkon 110 kW podává v 3500 otáčkách za minutu a točivý moment 370 N.m je dostupný v rozmezí 2000 až 2500 otáček. V porovnání s manuálem je verze s automatem o něco méně dynamická (0-100 km/h za 9,5 s namísto 9,3 s), cokoliv pod deset sekund je ale z mého pohledu v segmentu kompaktních vozů naprosto v pohodě.

Osmistupňový měničový automat vás vyjde na 48.000 Kč. Je nový a Ford říká, že umí zohledňovat individuální styl řidiče a přizpůsobit tomu načasování změny rychlostních stupňů, aby vždy vybral ten nejvhodnější. Tohle se nedá ověřit jinak než zamyšlením, jestli mě na převodovce někdy vůbec něco štvalo. A popravdě ano.

Ford Focus Active přijíždí na český trh. Na kolik terénní verze vyjde?

Ford Focus Active přijíždí na český trh. Na kolik terénní verze vyjde?

Že se snaží udržovat co nejnižší otáčky, je už vzhledem k maximálnímu točivému momentu položenému v poměrně úzkém rozmezí otáček (2.0 TDI/110 kW v Golfu má 340 N.m mezi 1750 až 3000 otáčkami) pochopitelné a dnes zcela běžné, aby ale osmikvalt během prvních pár metrů pohybu auta nasázel trojku a u toho cukal, to se mi moc nelíbí. Tak aspoň že u toho nehlučí, neduní ani „nezvoní“, jízda ve městě by ale kolikrát mohla být plynulejší.

Až se rozjedete na vyšší rychlost, převodovka se uklidní, řadí jemně a vlastně téměř neznatelně. Na absenci voliče se dívám pozitivně. Máte lepší přístup k přihrádce pod středovým panelem a v kombinaci se systémem automatického parkování skutečně ovládáte pouze brzdu a plyn a auto si mezi polohami D a R řadí samo. Chce to ale zvyk, a když se třeba snažíte rychle otočit na rušné ulici, klasická páka udělá lepší službu.

Jízdně stále na špici

Pokud jste už měli s novým Fordem Focus tu čest, nebo alespoň máte načtené redakční testy médií, které se nestydí jít do hloubky, víte, že patří k tomu nejlepšímu, co můžete v daném segmentu na českém trhu aktuálně pořídit. Sám jsem byl loni v létě příjemně překvapen, jak funguje s tříválcovou patnáctistovkou, že se vrací ke kořenům a už zase dokáže pobavit. Jenže verze Active tady bude od něčeho jiného.

Ford Focus ST oficiálně: Je libo 280 benzinových, nebo 190 naftových koní?

Ford Focus ST oficiálně: Je libo 280 benzinových, nebo 190 naftových koní?

Vydávat se s ní do terénu? To asi ne, přestože softwarově se na to připravil novými režim „Kluzký povrch“ a „Nezpevněná cesta“, které upravují funkci ESP, protiprokluzu a odezvu motoru na plyn. V podstatě jde o totéž, čím PSA u nových modelů založených na kompaktní platformě „nahrazuje“ pohon všech kol, ale všechny vozy, o kterých se tady bavíme, jsou v prvé řadě cesťáky pro překonávání dlouhých vzdáleností.

Za tímto účelem Focus funguje výborně. Je skvěle odhlučněný od motoru i podvozku, má na poměry třídy velmi rychlé a přesné řízení a přes nerovnosti se nese nehledě na to, jak velká má kola. Zkoušený kousek jezdil na osmnáctkách s 50procentním profilem a fungoval na nich skvěle. V porovnání s verzí ST-Line, kterou jsme tady měli dříve, je v zatáčkách lehounce znát vyšší stavba karoserie, není však vykoupena znatelně tužším nastavením tlumičů. Pražské kočičí hlavy? Ty Focus Active slupne k snídani, stejně jako českou strupatou okresku. Tím se ale neliší od běžných a cenově dostupnějších verzí.

Fordy Fiesta a Focus přijedou jako hybridy. Litrový tříválec doplní malý elektromotor

Fordy Fiesta a Focus přijedou jako hybridy. Litrový tříválec doplní malý elektromotor

Stran motoru byste navíc neřekli, že má pouze 150 koní. Pocitově fakt Focus „letí“, na dálnici nasadíte tempo a dech nedochází ani při pružném zrychlení. Dvoulitr má tu správnou „hutnost“, díky jemně pracujícímu osmistupňovému automatu, pokud tedy pominu občasné rozpaky při rozjezdech, je navíc jízda velice hladká. Motor navíc není užraný, i když nejedete zrovna ekonomicky. Sedmilitrová spotřeba byla mým denním stropem, v drtivé většině případů si však vůz řekl o méně než šest litrů na sto kilometrů.

Závěr

Ford Focus současné generace je na českém trhu už docela dlouho, když ale potkám v provozu běžnou verzi v cenově dostupnějším provedení, z některých úhlů tápu, co je vlastně zač. U Activu mám jasno hned, a to po českých silnicích moc dlouho nejezdí.

Nový systém adaptivních světlometů od Fordu: Umí reagovat na dopravní značky

Nový systém adaptivních světlometů od Fordu: Umí reagovat na dopravní značky

Pokud si odmyslím vnější plasty, specifická kola a tři centimetry světlé výšky, zbudou v porovnání s klasickým Focusem vlastně jenom dva nové jízdní režimy, které mají řidiči pomáhat při jízdě mimo silnice. Čtyřkolku, kterou kompakt s modrým oválem na kapotě mít nemůže, však nenahradí. Pro mě osobně je důležité, že Focus zůstává i v „aktivu“ pohodlným, tichým, praktickým a skvěle fungujícím autem, což jsou ostatně i atributy, za které si v Česku vysloužil titul Auto roku 2019.

Soudě podle částek v českém ceníku je verze Active pro Ford důležitá. Zkoušený vůz s naftovým dvoulitrem a automatem stojí po slevě 90.000 Kč příznivých 637.900 Kč a má super výbavu. Nechybí lité sedmnáctky, navigace, rezerva, startování tlačítkem, tempomat, omezovač rychlosti, přední a zadní parkovací senzory, manuální klimatizace, asistent jízdy v pruzích, předkolizní systém s automatickým brzděním a další.

Koukněte do ceníku, příplatkových prvků jsou tam mraky, přičemž mohu hned jeden funkční doporučit – sadu LED Plus za 45.500 Kč, jejímž hlavním prvkem jsou plně diodové světlomety s automatickým odstíněním ostatních účastníků provozu. Troufám si říct, že v kompaktním segmentu dnes lepší nenajdete!

Ford Focus kombi - souhrn cen
Základní cena vozu                    499.900 Kč (1.5 EcoBlue Trend/75 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 637.900 Kč (2.0 EcoBlue Active AT/110 kW)
Cena testovaného vozu  773.900 Kč (2.0 EcoBlue Active AT/110 kW)

Technické údaje: Ford Focus

  • Rok • stupeň výbavy 2019 • Active
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem vznětový • 1 996 cm3
  • Nejvyšší výkon 110 kW (150 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 3 500 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 370 Nm při 2 000 až 2 500 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,5 s
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 8 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 541 l • 1 620 l
  • Objem palivové nádrže 47 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 559 kg • 2 105 kg
  • Rozvor náprav 2 700 mm
  • Rozměr pneumatik 215/50 R18
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 693 × 1 844 × 1 532 mm
S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

S Fordem Ranger Raptor na střelnici

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

včera | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155: Odvážní Francouzi jsou zpátky!

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155

Luxusní divize automobilky Citroën se stala samostatnou značkou v roce 2014. Jako první to s modelem DS 7 zkusila s karoserií SUV a nyní nastal čas jít dál. Asi vás nepřekvapí, že jde taktéž o SUV. Proč ne, když je lidé chtějí?

16.  9.  2019 | Vladimír Kadera | 29 příspěvků
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 38 příspěvků