Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

Když vyrábíte úspěšný produkt a chcete jej více zpeněžit, v automobilovém průmyslu existuje několik cest. Nejdražší je založení prémiové značky, která bude konzumovat techniku levnějších bratrů a prodávat je v lepším kabátku a s nějakou tou prémií navíc - Toyota a Lexus, VW a Audi a dnes už vlastně i Citroën a DS.

Právě Francouzi šli před časem jinou cestou, vytvořili linii DS se znaky mainstreamové automobilky, ale jednalo se více méně o svébytné modely s jinou karoserií. Třetí, a z krátkodobého hlediska i nejvýdělečnější cestou, je příklad Renaultu a výbavového stupně Initiale Paris. Prostě se vykašlete na svébytné značky či karoserie a vytvoříte nejvyšší výbavu mainstreamového auta, kterou povýšíte o luxusní prvky zevnitř i zvenku. Přesně takovou cestou se vydal Ford s řadou Vignale.

Se jménem slavné karosárny si můžete pořídit Mondeo, Edge a další vozy, ale nově i Fiestu. V nové generaci se malý Ford představuje v několika takových verzích. Vignale doplňuje akčnější Active či sportovnější ST Line. Otázka zní, v čem tkví ta prémie, kterou si v rámci Vignale pořizujete.

Jízdní vlastnosti netřeba měnit

Nezvykle začněme technikou, protože o té dnešní text primárně není. V rámci kreativně dělitelného segmentu minitestů si tedy dovolím soustředit se na jiné benefity, které s sebou přináší luxusní verze Vignale. Jezdí totiž stejně, jako nedávno testovaná verze Titanium, tedy velmi dobře. Možná nejlépe ve třídě.

Nová Fiesta si v jízdním projevu vzala něco ze zábavnosti předchůdců a vložila do toho ještě kus kultivovanosti. Mix komfortu a jistoty, ovladatelnosti v utažených zatáčkách je vážně skvělý. Ohledně komfortu jízdy vyvstává jedna otázka přeci jen zejména u verze Vignale, která může obouvat až osmnáctipalcové chromované disky. Když se podíváte na ty šlupičky, které si říkají pneumatika, napadne vás, že tohle v kombinaci s lehkým hatchbackem nemůže fungovat. Nedovolím si hovořit o zázraku, ale na tom, že ani tato kola nebouchají do dorazů vážně něco magického je.

Jistě, cítíte, že žádné balónové pneumatiky s vysokým profilem nemáte a velmi mírné chvění zaregistrujete, ale tohle považuji za skvěle odvedenou práci tlumičů a celkového ústrojí odpružení. Ostatně stejně jako řízení, v němž cítíte přilnavost předních kol a díky větší strmosti je Fiesta i pocitově velmi mrštný vůz.

Ford Ka+ dostal facelift. I z něj už je nyní crossover...

Ford Ka+ dostal facelift. I z něj už je nyní crossover...

Litrový Ecoboost jsem vyzkoušel v nejvyšší výkonové verzi se 140 koni (103 kW). Tříválcové vrčení uslyšíte jen při akceleraci, která je velice slušná. Tohle jeden z těch motorů, které byste doporučili známému, jenž má názor na lichý počet válců "vytříben" ještě z dob Hejna Toporných Poníků z Mladé Boleslavi. Od té doby totiž tyto jednotky ušly hodně velkou cestu a litrový Ecoboost v nejsilnější variantě je toho důkazem.

Ve výsledku tak měl modrý ovál přezbrojeno na "prémiovou" verzi co se týče jízdních vlastností ještě před tím, než namontoval nápisy Vignale...

Dejte tam víc chromu!

Je to docela běžná designérská finta. Chcete vozu udělit sportovní vizáž? Začerněte mu co nejvíce lesklých prvků. Chcete-li, aby působil luxusněji, dejte mu více chromu. Podle toho se Ford řídí jak u ST Line, tak u Vignale. A pro jistotu se testovaná Fiesta leskne snad úplně všude. Na masce, prazích, víku zavazadelníku, dokonce i zmíněných kolech, pěkně po americku... Navíc má i úplně jiný přední nárazník, což se z hlediska výrobních nákladů cení vysoko.

Fiesta zkrátka kopíruje styl řady Vignale, jak jej známe z větších modelů. Speciální je i měňavá písková barva laku za 15.800 korun. Když to tak čtu, vlastně by mi nepřišlo, že tento tovární tuning ze šperkařství by se mi měl zamlouvat, ale opak je pravdou. Nová Fiesta je tak jako tak velmi elegantní auto a zmíněné prvky ji sednou. Vypadá jako dražší vůz? Ale ano, tohle se povedlo.

Bude to stačit, brašule?

Interiér nové Fiesty není v rámci segmentu B z nejprostornějších. Prostoru na zadních sedadlech není nazbyt a zavazadelník své relativně malé rozměry příliš nezachrání ani dvojitým dnem. Právě u luxusně střižené verze, která by mohla být druhým autem do rodiny, tento deficit lehce ztrácí na významu. Uvnitř vás chce Vignale hýčkat luxusnějším pojetím.

Problém je, že dříve testovaná verze mi připomněla, jak bohatě si můžete naspecifikovat již běžnou Fiestu. V Titaniu jsem jezdil také pod otevíratelnou panoramatickou střechou, s vrcholným infotainmentem Sync3, audiosoustavou Bang & Olufsen, obklopen příjemnými materiály a světle modrým ambientním osvětlením připomínajícím Jaguary.

První svezení s Fordem EcoSport: Nemá sexy jméno, ale jinak zaujme

První svezení s Fordem EcoSport: Nemá sexy jméno, ale jinak zaujme

To všechno není zásluhou řady Vignale. Ta přináší temně fialové kožené čalounění se zajímavým prošíváním. To se objevuje i na dveřích. Palubní deska je pak osazena taktéž obšitou kůží. To dělá krůček směrem k opravdovému luxusu. Jenže Fiesta nabídne už tak velmi přehledný, uživatelsky přívětivý a hezky, kvalitně zpracovaný interiér i v normálních verzích...

Závěr

Benefitem, ale možná i kosou, může pro verzi Vignale být skutečnost, jak moc dobrým autem je už běžná Fiesta. Tu si navíc můžete naspecifikovat zásadními prvky taktéž. Vyplatí se pečlivě zvážit, jaké příplatky v autě chcete. Potom se s výchozím sedmdesátitisícovým rozdílem dá různě hýbat, může se jevit rozumný ale i nesmyslný.

Pokud ale chcete Fiestu v plné polní, Vignale navíc nabízí v podstatě jen chromované prvky exteriéru a luxusnější čalounění, i to ovšem za příplatek 29.000 korun. Celkově se cena i vlivem příplatků za asistenční systémy či chromovaná kola vyšplhala z 493.990 na 634.590 korun.

Skutečnost, že jde v podstatě jen o hraní si s konfigurátorem a uvědomění si vlastních potřeb a vkusu je pro Vignale dobrým vysvědčením. Nabízí přeci jen něco navíc. Něco nikoli funkčního, ale stylového. Vypadá lépe než běžná Fiesta. Jestli dostatečně, to už nechám na vás.

Každopádně pořád dostanete skvělé malé auto, které sice není nejlepší volbou ani pro mladé rodiny, ale v páru či jako druhý vůz v rodině s ním rozhodně chybu neuděláte. Naopak, je to velmi dobře dotažený prcek.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Vignale - technická data a souhrn cen
Motor 1.0 EcoBoost
Zdvihový objem [cm3] 998
Válce/ventily 3/4
Největší výkon [kW] 103
Toč. mom. [N.m] 180
Převodovka 6M
Max. rychlost [km/h] 202
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,5
Zrychl. 0-100 km/h [s] 9
Základní cena vozu 324.990 Kč (1.1 52 kW / Trend)
Cena s test. motorem a výbavou 496.990 Kč (1.0 EcoBoost 103 kW / Vignale)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 634.590 Kč (1.0 EcoBoost 103 kW / Vignale)
TEST Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Umíněná kráska

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD

Být originální za každou cenu, když se všichni podřizují přísným emisním limitům, může být známkou punku ale i hlouposti. Skončí Mazda ve slepé uličce nebo objevila svou vlastní cestu na výsluní?

dnes | Miro Mihálik
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků